Pyörien laakerit
Re: Pyörien laakerit
Jälleen aiheesta.
Toissaviikolla tehtiin taas huolto ja laakerit kestivät sen 8000 kilometriä. Tosin täältä saa vaan jotain kiinalaisia. Taidan pyytää velipoikaa tuomaan SKFn laakerit sieltä Suomesta. Toisaalta eipä nuo laakerit mitään maksa että kun kumminkin 8000 välein tehdään täys tarkastus niin joutaahan noita vaihtamaan. Niin ja nyt ovat sellaisia nitriilikumisuojalla varustettuja. Niistä otetaan ensin kuljetusvaseliini pois ja sitten laakerirasva tilalle.
Eli taitaa olla niin että ei nuo laakerit ainakaan näissä olosuhteissa kestä juuri mitään.
K
Toissaviikolla tehtiin taas huolto ja laakerit kestivät sen 8000 kilometriä. Tosin täältä saa vaan jotain kiinalaisia. Taidan pyytää velipoikaa tuomaan SKFn laakerit sieltä Suomesta. Toisaalta eipä nuo laakerit mitään maksa että kun kumminkin 8000 välein tehdään täys tarkastus niin joutaahan noita vaihtamaan. Niin ja nyt ovat sellaisia nitriilikumisuojalla varustettuja. Niistä otetaan ensin kuljetusvaseliini pois ja sitten laakerirasva tilalle.
Eli taitaa olla niin että ei nuo laakerit ainakaan näissä olosuhteissa kestä juuri mitään.
K
Re: Pyörien laakerit
Bobin etulaakerit vaihdettu (ajettu 34000 ja kolmannet on menossa), nyt laitoin SKF 25/52/15. Hintaa noilla oli 5€/kpl. Saas nähdä kauanko kestää...
FXDF -09
"ihte kun tekee, niin siit tulee semmonen"
"ihte kun tekee, niin siit tulee semmonen"
Re: Pyörien laakerit
Täydennetäänpä; 18 tuhannen kohdalla Fat Boyn etulaakerit vaihdettu. Vesi sisässä ja aivan muusina. Pyörä '07. Naurettavaa.
Re: Pyörien laakerit
47000km '09 Street Bobilla. Yhtään laakeria ei ole tarvinnut vaihtaa. En omista painepesuria ja pesen pyörää muutenkin aika harvakseltaan. Mut sateessa olen ajanut paljon.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Pyörien laakerit
Selvästi on havaittavissa, että tehtaan siirtyessä käyttämään näitä korealaisia (?) laakereita, niin niiden kestävyys on romahtanut. Mulla meni -08 Rodissa takapyörän laakerit (kaksi kolmesta) noin 8 tkm:ssa. Vaihdoin kaikki laakerit SKF:n tekemiin, niin 42 tkm meni ilman ongelmia. Sitten omistaja vaihtui.
2001 mallin Electralla ajelin 100 tkm eikä mitään laakeriongelmaa.
2001 mallin Electralla ajelin 100 tkm eikä mitään laakeriongelmaa.
LIFEMEMBER
Re: Pyörien laakerit
Serkkupojalla joku tuoreempi spotsteri, ja takarenkaasta meni laakerit about 8n tonnin paikkeilla .
-90 FXR Super Glide
Re: Pyörien laakerit
Softail Night Train 2008:
Takapyörän laakerit uusittiin 30.000 km:n kohdalla, etupyörän laakerit juuri 44.000 km:n kohdalla. Pesty on pyörää usein mutta ei painepesurilla.
Takapyörän laakerit uusittiin 30.000 km:n kohdalla, etupyörän laakerit juuri 44.000 km:n kohdalla. Pesty on pyörää usein mutta ei painepesurilla.
Re: Pyörien laakerit
Vielä laakereista, pyörä siis Softail Night Train 2008 TC103B, 200 mm takarengas. Vääntöä takapyörältä mitattu 143 Nm. Laakerit 25/52/15 mm.
Etupyörän laakerit vaihdettu 44.700 km ja 100.040 km kohdalla.
Takapyörän laakerit vaihdettu 29.900 km, 53.500 km, 96.200 km, 103.650 km, 117.700 km. Eli vaihtoväli vaan tihenee…
103.650 km:n kohdalla laitettiin kokeeksi takapyörään vetopuolelle SKF:n laakeri (11 € kpl) ja jarrunpuolelle orkkislaakeri (37 €). Tästä ei voi tilastoa vetää, mutta eipä ainakaan tuo SKF:n laakeri tuntunut kovin hyvin kestävän, se alkoi siis n. 12.500 km:n ajon jälkeen ääntämään, ja tietysti kaukana kotoa eli Lofooteilla eli sillä sitten ajettiin rouva takapenkillä n. 1400 km kotiin ja sitten itsekseni vielä Loimaalle. Onneksi se ei ulissut ihan niin kovaa kuin viime kesänä Pykeijalla hajonnut vetopuolen orkkislaakeri, silloin pelotti, nyt ei. Jarrupuolen orkkislaakeri tuntui olevan paremmassa kunnossa kun vetopuolen SKF. Vetopuolen laakeri on minulla aina ensiksi ruvennut ääntämään. Olen aika herkkänä, heti kun kuuluu mutkassa poikkeavaa niin mennään korjaamolle.
Kuormaa on takapyörän päällä kesämatkalla laukut ja tavarat n. 30 kg ja kevyt-vaimo, n.68 kg ajovarusteissa sekä aika mutkaiset ja mäkiset tiet. Ajotapani ei ole kaikkein älykkäin: kun sitä vääntöä on niin sitä sitten kiihdytyksissä lähes aina runsaasti käytetään. Takarengas Dunlop D407 kestää n. 8.000…9.000 km. Tosin tuo 200 mm rengas kuluu paljon nopeammin kuin kapeampi, näin olen toverien kanssa vertaillessa huomannut.
Eli pitemmälle reissuun lähtiessä pitänee renkaan vaihdon yhteydessä kai sitten laakeritkin aina vaihtaa.
Renkaan ja laakerinvaihdot on tehty Loimaalla eli varmastikin ihan oikein (eli hihnan kireys ok ym.). Pesen pyörää usein, mutta en koskaan painepesurilla.
No, kun on liian kuuma ajaa niin roplasin pyörästä viallisina purettuja laakereita. En purkanut laakereita niin pitkälle että näkyisi kuulien pinnat tai skoolin uraa, mutta ihan mielenkiintoista se oli näinkin. Kaikissa on vaseliinia vielä jäljellä eikä juurikaan mitään roskaa seassa. Kaikissa on selvä pitkittäisvälys eli ulko- ja sisäskooli liikkuvat helposti sormilla liikuttelemalla ”kolahtaen”. Uudessa verrokkilaakerissa ei tätä välystä ollut. Vanhoja pyöritellessä tuntuu hienoista ”rahinaa” mutta on minulla ollut huonompiakin yksilöitä joissa on tuntunut selvä vastus tai nykiminen. Kun pölysuojat poisti niin kaikki pyörivät yllättävänkin helposti ja siististi, mutta välystä siis oli. Laakereiden valmistusmaata en tiedä.
Vanha HD:n orkkislaakeri on hyvin paljon samannäköinen kuin tuo SKF:n laakeri. Eli pölysuoja on samanlainen muovinen rengas varustettuna sisäpuolella olevalla metallisella tukirenkaalla. Se näyttää olevan yhtälailla tiivis sekä HD:n että SKF:n laakerissa.
Tuo uudempi HD:n laakeri on erilainen. Siinä on ensin metallinen pölysuoja ja sen alla kuminen huulitiiviste. Huulitiivisteessä on vielä metallinen vahvistus.
Pöly- ja likasuojaus on toki vain yksi laakerin kestoon vaikuttava ominaisuus. Olisiko nyt kuitenkin toivoa että laakerit kestäisivät paremmin…
HD vanhempi:
SKF-laakeri:
HD uudempi:
HD uudempi:
Uudemman HD-laakerin metallirengas ja 2 huulitiivistettä (eri puolet kuvassa):
"Labra", oikeassa yläkulmassa purkamaton uudempi HD-laakeri:
Etupyörän laakerit vaihdettu 44.700 km ja 100.040 km kohdalla.
Takapyörän laakerit vaihdettu 29.900 km, 53.500 km, 96.200 km, 103.650 km, 117.700 km. Eli vaihtoväli vaan tihenee…
103.650 km:n kohdalla laitettiin kokeeksi takapyörään vetopuolelle SKF:n laakeri (11 € kpl) ja jarrunpuolelle orkkislaakeri (37 €). Tästä ei voi tilastoa vetää, mutta eipä ainakaan tuo SKF:n laakeri tuntunut kovin hyvin kestävän, se alkoi siis n. 12.500 km:n ajon jälkeen ääntämään, ja tietysti kaukana kotoa eli Lofooteilla eli sillä sitten ajettiin rouva takapenkillä n. 1400 km kotiin ja sitten itsekseni vielä Loimaalle. Onneksi se ei ulissut ihan niin kovaa kuin viime kesänä Pykeijalla hajonnut vetopuolen orkkislaakeri, silloin pelotti, nyt ei. Jarrupuolen orkkislaakeri tuntui olevan paremmassa kunnossa kun vetopuolen SKF. Vetopuolen laakeri on minulla aina ensiksi ruvennut ääntämään. Olen aika herkkänä, heti kun kuuluu mutkassa poikkeavaa niin mennään korjaamolle.
Kuormaa on takapyörän päällä kesämatkalla laukut ja tavarat n. 30 kg ja kevyt-vaimo, n.68 kg ajovarusteissa sekä aika mutkaiset ja mäkiset tiet. Ajotapani ei ole kaikkein älykkäin: kun sitä vääntöä on niin sitä sitten kiihdytyksissä lähes aina runsaasti käytetään. Takarengas Dunlop D407 kestää n. 8.000…9.000 km. Tosin tuo 200 mm rengas kuluu paljon nopeammin kuin kapeampi, näin olen toverien kanssa vertaillessa huomannut.
Eli pitemmälle reissuun lähtiessä pitänee renkaan vaihdon yhteydessä kai sitten laakeritkin aina vaihtaa.
Renkaan ja laakerinvaihdot on tehty Loimaalla eli varmastikin ihan oikein (eli hihnan kireys ok ym.). Pesen pyörää usein, mutta en koskaan painepesurilla.
No, kun on liian kuuma ajaa niin roplasin pyörästä viallisina purettuja laakereita. En purkanut laakereita niin pitkälle että näkyisi kuulien pinnat tai skoolin uraa, mutta ihan mielenkiintoista se oli näinkin. Kaikissa on vaseliinia vielä jäljellä eikä juurikaan mitään roskaa seassa. Kaikissa on selvä pitkittäisvälys eli ulko- ja sisäskooli liikkuvat helposti sormilla liikuttelemalla ”kolahtaen”. Uudessa verrokkilaakerissa ei tätä välystä ollut. Vanhoja pyöritellessä tuntuu hienoista ”rahinaa” mutta on minulla ollut huonompiakin yksilöitä joissa on tuntunut selvä vastus tai nykiminen. Kun pölysuojat poisti niin kaikki pyörivät yllättävänkin helposti ja siististi, mutta välystä siis oli. Laakereiden valmistusmaata en tiedä.
Vanha HD:n orkkislaakeri on hyvin paljon samannäköinen kuin tuo SKF:n laakeri. Eli pölysuoja on samanlainen muovinen rengas varustettuna sisäpuolella olevalla metallisella tukirenkaalla. Se näyttää olevan yhtälailla tiivis sekä HD:n että SKF:n laakerissa.
Tuo uudempi HD:n laakeri on erilainen. Siinä on ensin metallinen pölysuoja ja sen alla kuminen huulitiiviste. Huulitiivisteessä on vielä metallinen vahvistus.
Pöly- ja likasuojaus on toki vain yksi laakerin kestoon vaikuttava ominaisuus. Olisiko nyt kuitenkin toivoa että laakerit kestäisivät paremmin…
HD vanhempi:
SKF-laakeri:
HD uudempi:
HD uudempi:
Uudemman HD-laakerin metallirengas ja 2 huulitiivistettä (eri puolet kuvassa):
"Labra", oikeassa yläkulmassa purkamaton uudempi HD-laakeri:
Re: Pyörien laakerit
Tuolla Seinäjoella, jossa olen harrastanut työntekoa, ollaan alettu avaamaan normilaakereista pölysuoja ennen asennusta ja lisää vaseliinia sen mitä mahtuu.
Liian usein tulee vastaan lähes kuivia kuulalaakereita riippumatta siitä, mikä on merkki.
Pölysuoja menee napsahtaen tilaansa ja on yhtä tiivis kuin ennenkin.
Liian usein tulee vastaan lähes kuivia kuulalaakereita riippumatta siitä, mikä on merkki.
Pölysuoja menee napsahtaen tilaansa ja on yhtä tiivis kuin ennenkin.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Pyörien laakerit
Sehän on oikein fiksu temppu eikä varmaan iso homma. Oletko jo kokeillut tuollaista uudempaa metallirinkulalla varustettua avata? En yrittänytkään varoa noita särkiessä, saattaa se onnistua tuollakin mutta voi olla vaikeampaa.
Olen muovisuojalla varustetut laakerit Buellin hihnan kiristysrullasta avannut, pessyt ja rasvannut. Hyvin sai tosiaan suojan takaisin paikoilleen. On se ainakin jonkin aikaa pelannut tämän jälkeen.
Olen muovisuojalla varustetut laakerit Buellin hihnan kiristysrullasta avannut, pessyt ja rasvannut. Hyvin sai tosiaan suojan takaisin paikoilleen. On se ainakin jonkin aikaa pelannut tämän jälkeen.
Re: Pyörien laakerit
Metallista ei, mutta nuo muoviset avaan kaikki jo kotonakin.UrpoTJ kirjoitti: 00:17 19.07.2018. Sehän on oikein fiksu temppu eikä varmaan iso homma. Oletko jo kokeillut tuollaista uudempaa metallirinkulalla varustettua avata? En yrittänytkään varoa noita särkiessä, saattaa se onnistua tuollakin mutta voi olla vaikeampaa.
Miksi tehdä laakeri kunnon rasvoilla, kun saa myydä kolme uutta samaan kestoaikaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Pyörien laakerit
Laakeri syöppöjä nämä uudemmat Härräkät. Etupyörän laakereita menee nopeaan tahtiin. Kestävät näköjään muutaman tuhat kilomeriä. On siihen pari syytäkin, stefat puuttuu ja painepesurilla vettä ja pesuainetta laakeriin. Ihan sama minkä merkkiset laakerit on, aina sama. Vaikka peruslaakerit eivät ole kalliita, vaihtaminen tuo lisäkustannuksia.
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100
Re: Pyörien laakerit
Kai ne tosiaan saa painepestyä rikki, mutta minulla ei ole vielä yhdessäkään pyörässä tullut laakeriremonttiä muutamassa tonnissa. Tuossa on tullut ja mennyt muutama pyörä viime vuosina ja yhteen vaihdoin laakerit varmuuden vuoksi rengastyön yhteydessä. Eivät nekään loppu olleet. NÄillä minulla olleilla yksilöillä ovat olleet kilometrit siellä 30 000 kahta puolta.57pannu kirjoitti: 09:33 01.07.2019. Laakeri syöppöjä nämä uudemmat Härräkät. Etupyörän laakereita menee nopeaan tahtiin. Kestävät näköjään muutaman tuhat kilomeriä.
Laakerit ovat huonontuneet noista kartiorullista, mutta eivät ne ihan tuhansissa vielä mene. Tarinat yleensä kasvavat kerrottaessa, mutta laakereissa ne lyhynevät
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Pyörien laakerit
Voi olla että tarinat elävät omaa elämäänsä, mutta viimeviikolla vaihdoin yhteen Kingiin etupyörän laakerin, oli mennyt jo rikki, ajettu 25000 km, nyt on Sporttimopo, ajettu 15000km, laakeri sökö ja keväällä oli toinen Sporttimopo, ajettu n 30000 km, sama homma. No muutama tuhat kilometriä oli hieman liioittelua, mutta laakereita menee. Ite olen Pannulla ajanut noin 100000 km, ei yhtään pyöränlaakeria, Heritagella (1994)sama homma, kaikki laakerit kunnossa.
//H
//H
Tallissa odottelee: WLA45 1942 (mr), FLH 74 1957 (mr), FLSTC 1994 (Heritage), TR T120 R 1969(mr), K 100 RS, CR 500, CRh 500, EXC 300, CB 125, CR 120, RD 125, R 1200 GSA, KH100
Re: Pyörien laakerit
Jep...eipä nää laakerikestävyys asiat mitään hevosmiesten tietotoimiston juttuja oo vaan perustuu monella omiin ja virallisten huoltofirmojen antamiin tietoihin kuin myös itselläni -08 Cross Bones 1" takapyörän laakereilla 8tkm oli ajettu ja laakerit oli hajota alle.
Pyörä oli minulla uudesta aina lämpimässä sisällä säilytetty eikä koskaan pesty painepesurilla.
Pyörä oli minulla uudesta aina lämpimässä sisällä säilytetty eikä koskaan pesty painepesurilla.