Sporsterin öljyvuoto
Sporsterin öljyvuoto
Tervehdys foorumilaiset, olen juuri aloittanut taipaleen Harley-maailmassa ja ostin vm-94 Sporster 1200 tietoisena öljyvuodosta.Minkälainen askare on vaihtaa taaemman sylinterin alapään tiiviste, öljyä tihkuu hiljakseen ja vuotohan ei poistu ellei tee jotain. Perustaidot ja työkalut sekä tilaa löytyy itseltä mutta onko jotain spesiaalitietoa jota pitäisi hankkia tai etsiä ennen sylintereiden poisottoa. Toiseksi, mitä ison kuusiokolon takana on joka sijaitsee lohkossa sylintereiden alapäiden välissä, sieltäkin tihkuu öljyä hiukan ja miten sen vuoto saadaan loppumaan, kiristämälläkö vai avaamalla ja tiivistämällä. Tällaisia asioita tuli mieleen näin alkutaipaleella, katsotaan mihin suuntaan se tästä kääntyy, toivottavasti tiet sulavat nopeasti.
Heritage Softail 1999
Re: Sporsterin öljyvuoto
Kannattaa varmaan laittaa koko yläpää tiivistesarja niin ei tartte hetkenpäästä alakaa aukomaan ja samallahan ne ottaa molemmat sylinterit pois. Epäilisin että pystyt itte vaihtamaan jos et ruuvaamista pelkää, päivä siinä saattaa mennä eikä pitäisi tarvita mitään sen kummempia erikoisia avaimia. Cometic tai james on aika hyviä tiivistesarjoja. Varmaan joku kirja vois olla hyvä mistä vähä kattoo ku kasailee jos ei oo aijempaa kokemusta. Sen kuuskolopultin voi kyllä käyttää auki ja keksiä siihen jotaki jos vuotaa ja voi olla että menee ihan kiristämällä, siinä ei taira olla ollenkaa tiivistettä alakujaankaa.
Re: Sporsterin öljyvuoto
Kiitos nopeasta vastauksesta, näin itsekin ajattelin että molemmat pytyt nousee ylös kerralla niin saa paikat tiiviiksi,mistä löytyy korjausoppaita/teknistä kirjallisuutta kun pyörän mukana ei tullut edes omistajan käsikirjaa.
T: Ar
T: Ar
Heritage Softail 1999
Re: Sporsterin öljyvuoto
Männänrenkaat kannattaa sitten samalla vaihtaa, niin ei tarvi murehtia, tuliko justiin samaan asentoon, kuin irroitettaessa.ar58 kirjoitti:Kiitos nopeasta vastauksesta, näin itsekin ajattelin että molemmat pytyt nousee ylös kerralla niin saa paikat tiiviiksi,mistä löytyy korjausoppaita/teknistä kirjallisuutta kun pyörän mukana ei tullut edes omistajan käsikirjaa.
T: Ar
Kiertokangen alapäät saa myös koiteltua "käsikopelolla", kun pytyt ovat irti. Jos pienikin välys tuntuu, niin sitten vaan kone pois ja paloiksi.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sporsterin öljyvuoto
Alfamer.fi ainaki näkyy myyvän sellasta kirjaa 55euroa.
Re: Sporsterin öljyvuoto
Tuolta saa saman kirjan 28 eurolla.p.erkkila kirjoitti:Alfamer.fi ainaki näkyy myyvän sellasta kirjaa 55euroa.
Re: Sporsterin öljyvuoto
Oikaistaan vähän höpöhöpöä:Hampus kirjoitti:Tuolta saa saman kirjan 28 eurolla.p.erkkila kirjoitti:Alfamer.fi ainaki näkyy myyvän sellasta kirjaa 55euroa.
http://www.alfamer.fi/sportsters-19862003-p-14616.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta saa Clymerin evosportille 55 eur
ja
http://www.ago.fi/moottoripyorakirjat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuosta "kaiken kattavan" Haynesin 1970 - 2010
Ei siis ole sama kirja, ei sinne päinkään!
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sporsterin öljyvuoto
Ja kaikista paras kirja on tehtaan manuaali, jossa on juuri oikeaan vuosimallin salat. Esimerkiksi ebaysta tai merkin edustajilta tai Hotbikesta tai...
http://www.ebay.com/itm/Harley-oem-9948 ... a2&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on omaani orkkismanuaalin lisäksi Clymer ja Haynes ja mustat sormen jäljet ovat nimenomaan orkkismanuaalissa. Muut on sellaisia sohvalukemisia mielestäni.
http://www.ebay.com/itm/Harley-oem-9948 ... a2&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla on omaani orkkismanuaalin lisäksi Clymer ja Haynes ja mustat sormen jäljet ovat nimenomaan orkkismanuaalissa. Muut on sellaisia sohvalukemisia mielestäni.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sporsterin öljyvuoto
Vaikka homma on jo varmaankin hoidettu kuntoon aikoja sitten, niin..
tuohon koneen avaamiseen pari vinkkiä.
Työntötangot ovat eri mittaiset joten paikoilleen samaan paikkaan mistä otti pois.
Kun ottaa kannen ja pytyn irti, niin nostaa niintä sylintereitä vain sen verran, että männäntappi tulee esille ja sitten se lukitusrengas irti, männäntappi ulos niin mäntä renkaineen jää sylinteriin ja samaan asentoon. Ei tarvitse hoonailla taikka ihmetellä männänrenkaiden asentoa ja takaisinlaittokin onnistuu ilman männänrenkaiden puristustyökalua
Näin silloin kun kyseessä on vain esim tiivisteiden vaihto.
Alapään vuotoihin on pääasiassa pari syytä (tyypillistä alkupään evoille).
- Sylinterien pinnapultit lohkosta on tulleet hieman ulos. Pinnapultit irti esim kahden mutterin avulla, puhdistus, tiukkaa ruuvilukitetta kierteisiin ja takaisin paikoilleen oikeaan korkeusmittaan
- Sylinterin alapään tiivistepinta ei ole suora. Korjaus on tiivistepinnan hiominen suoraksi.
Ja tietenkin uudet tiivisteet.
Kannattaa myös noudattaa tehtaan manuaalin kiristyjärjestystä momentteineen, eikä vetää pultteja suoraan kerralla kiinni.
tuohon koneen avaamiseen pari vinkkiä.
Työntötangot ovat eri mittaiset joten paikoilleen samaan paikkaan mistä otti pois.
Kun ottaa kannen ja pytyn irti, niin nostaa niintä sylintereitä vain sen verran, että männäntappi tulee esille ja sitten se lukitusrengas irti, männäntappi ulos niin mäntä renkaineen jää sylinteriin ja samaan asentoon. Ei tarvitse hoonailla taikka ihmetellä männänrenkaiden asentoa ja takaisinlaittokin onnistuu ilman männänrenkaiden puristustyökalua
Näin silloin kun kyseessä on vain esim tiivisteiden vaihto.
Alapään vuotoihin on pääasiassa pari syytä (tyypillistä alkupään evoille).
- Sylinterien pinnapultit lohkosta on tulleet hieman ulos. Pinnapultit irti esim kahden mutterin avulla, puhdistus, tiukkaa ruuvilukitetta kierteisiin ja takaisin paikoilleen oikeaan korkeusmittaan
- Sylinterin alapään tiivistepinta ei ole suora. Korjaus on tiivistepinnan hiominen suoraksi.
Ja tietenkin uudet tiivisteet.
Kannattaa myös noudattaa tehtaan manuaalin kiristyjärjestystä momentteineen, eikä vetää pultteja suoraan kerralla kiinni.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Sporsterin öljyvuoto
No eipä todellakaan ole, mutta maksaakin puolet vähemmän ja riittää kyllä meidän tavallisten käyttäjien kotitarpeisiin. Ja tuon Clymerinkin taitaa saada muista kaupoista halvemmalla.Joe Cool kirjoitti:Oikaistaan vähän höpöhöpöä:Hampus kirjoitti:Tuolta saa saman kirjan 28 eurolla.p.erkkila kirjoitti:Alfamer.fi ainaki näkyy myyvän sellasta kirjaa 55euroa.
http://www.alfamer.fi/sportsters-19862003-p-14616.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta saa Clymerin evosportille 55 eur
ja
http://www.ago.fi/moottoripyorakirjat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuosta "kaiken kattavan" Haynesin 1970 - 2010
Ei siis ole sama kirja, ei sinne päinkään!
Re: Sporsterin öljyvuoto
Ainoa asia, mikä Clymerissä on havainnollisemmin tehty verrattuna tehtaan omaan manuaaliin, on sähkökaaviot. Niissä on käytetty värejä johdotuksissa. Sitä jopa mainostetaan kirjan kannessa.Hampus kirjoitti:
No eipä todellakaan ole, mutta maksaakin puolet vähemmän ja riittää kyllä meidän tavallisten käyttäjien kotitarpeisiin. Ja tuon Clymerinkin taitaa saada muista kaupoista halvemmalla.
Mutta muuten sähkötkin on tehtaan manuaaleissa laajemmin selostettu. Ja hajoituskuvat ovat paremmat. Clymer on mahduttanut samaan opukseen Sportsterin vuosimallit 1986-2003. Tehtaan omat manuaalit yleensä on enemmän vuosimallikohtaisia, 1993-1994. Omani on vm. 2000 manuaali. Vastaava 1986-2003 Clymerin opus on sitä hieman ohuempi. Liekö päästy asian ytimeen vähemmin sanoin ja kuvin?
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Sporsterin öljyvuoto
Haynesin ja Clymerinkin välillä on siis eroa, en verrannut nyt kumpaakaan tehtaan manuaaliin, johon Jokke taas vertasi. Minulla on tuo rautapääkauden Clymer - Alfamerista tiskiltä ostettuna. On aika mukava mennä myymälään ja katsella ja nähdä kirjojen sisältö.Hampus kirjoitti:No eipä todellakaan ole, mutta maksaakin puolet vähemmän ja riittää kyllä meidän tavallisten käyttäjien kotitarpeisiin. Ja tuon Clymerinkin taitaa saada muista kaupoista halvemmalla.Joe Cool kirjoitti: http://www.alfamer.fi/sportsters-19862003-p-14616.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta saa Clymerin evosportille 55 eur
ja
http://www.ago.fi/moottoripyorakirjat.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja tuosta "kaiken kattavan" Haynesin 1970 - 2010
Ei siis ole sama kirja, ei sinne päinkään!
Varmaan joku nettikauppa myy Clymeriä halvemmalla, kuin Alfamer - ei lie mitenkään ihmeellistä. On pikkuisen eri asia pitää myymälää pystyssä ja kierää kaikki näyttelyt kirjatiskin kanssa esittelemässä. Minä arvostan myymälää ja henkilökohtaista palvelua, että maksan mieluummin muutaman euron lisää tuotteesta, jota voi käydä hypistelemässä, kuin tilaan netistä kansikuvan perusteella kauppiaalta, joka pitää halpanettikauppaa kotisohvaltaan ja yrittää kuoria kermat päältä toisten esittelytyöstä.
Ei kun kaikki vaan kipinkapin halvoille nettikaupoille, pannaan porukalla kaikki myymälät polvilleen - kuka enää tänäpäivänä palvelua kaipaa
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: Sporsterin öljyvuoto
Ekan sportin (-86) kohdalla pääsin melko pitkälle Clymerillä. Sen sisältöhän on suoraa lainaa tuosta tehtaan manuskasta (myös kuvat). Siinä vaiheessa kun oli moottorin öljynpaineet liian matalat, niin joutui vierailemaan useasti HotBikessä, jossa Mannen kanssa tehtaan manuaalista tutkailtiin moottorin sisäisä öljynkulkureittejä. Eli syvemmälle tuo tehtaan opus menee. Sittemmin olen aina hankkinut pyörääni kuuluvan tehtaan manuaalin, mutta kyllä se clymerkin käsissäni rasvaantuu.hdjokke kirjoitti:Clymer on mahduttanut samaan opukseen Sportsterin vuosimallit 1986-2003. Tehtaan omat manuaalit yleensä on enemmän vuosimallikohtaisia, 1993-1994. Omani on vm. 2000 manuaali. Vastaava 1986-2003 Clymerin opus on sitä hieman ohuempi. Liekö päästy asian ytimeen vähemmin sanoin ja kuvin?
Ja täytyy myöntää että löysin minä vastauksen yhteen kysymykseen alkukesästä Haynesin opuksesta, kun vastausta ei löytynyt tehtaanmaanuaalista eikä clymeristä. Sitä en kyllä muista että mikä se asia oli...
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90