Ohutkuorinen avokypärä hakusessa
Re: Ohutkuorinen avokypärä hakusessa
Mä en ainakaan kaipaa moralisointia elämäntapani, pukeutumiseni saati kypärän suhteen. EU yrittää sitä tehdä jo ihan riittävästi. Ohutkuorinen ja nätti avo löytyy mm. Biltwelliltä. Ja mallia outlaw. Mun puolesta jengi saa vedellä vaikka paljaalla...
-Spöke-
-Spöke-
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
SCRAP MC
Spöke kirjoitti:Mun puolesta jengi saa vedellä vaikka paljaalla...
Hiljaa hyvä tulee tai sitten EI!
Omassa pärstässä ei oo enää mitään suojeltavaa, mutta kyllästy vaan avopotan hankaluuteen. Kun on vaikka viikon reissussa, , niin todennäköisesti siihen mahtuu monenlaista kelii. Umpipotassa on kuitenkin niin paljon parempi suoja kylmää, sadetta, hyttysii yms vastaan valmiina, ei tarvi varustautua edikseen aina kun keli muuttuu.Eu:lla tai muillakaan viranomaisilla ei ole tässä valinnassa pienintäkään vaikutusta.
Eikä sovi unohtaa tota esteettistä puolta: Kaikki parantaa, mikä peittää. Senverta on kuitenkin tullut ajettuu nakupyörällä ja avopotalla, että kypärän koolla on kyllä valtava merkitys tuulenvastukseen.
Eikä sovi unohtaa tota esteettistä puolta: Kaikki parantaa, mikä peittää. Senverta on kuitenkin tullut ajettuu nakupyörällä ja avopotalla, että kypärän koolla on kyllä valtava merkitys tuulenvastukseen.
Street Bob
MT-350
sportster/sivari
MT-350
sportster/sivari
Mun mielestä ei oo nii vaikeeta ton avopotan kans, laitan joka kelille saman varustuksen. Lämpösellä vedän huivin naamalta, ja vesisateella nappaan kolmella nepparilla AGV:n kultakalamaljan kypärään kiinni. Simple. Mulla on kans Biltwell, van saits vits moust.böötömi kirjoitti:Omassa pärstässä ei oo enää mitään suojeltavaa, mutta kyllästy vaan avopotan hankaluuteen. Kun on vaikka viikon reissussa, , niin todennäköisesti siihen mahtuu monenlaista kelii. Umpipotassa on kuitenkin niin paljon parempi suoja kylmää, sadetta, hyttysii yms vastaan valmiina, ei tarvi varustautua edikseen aina kun keli muuttuu.Eu:lla tai muillakaan viranomaisilla ei ole tässä valinnassa pienintäkään vaikutusta.
Ja sen eron muuten näkee silmällä, että mikä on ohutkuorinen ja mikä ei. Ero on ku koripallolla ja lentopallolla.
Kyse ei ole moraalista eikä moralisoinnista eikä lakien liiallisesta kunnioituksesta. Ihmettelen vain sitä innostusta ja viehätystä ohutkuoriseen avokypärään.
Olen ajanut 70-luvulla mopolla, kevarilla ja serkkupojan RD 350 jammulla ja Suzukin 750 vesipyssyllä ja aina ei ihan korttikaan ollut riittävä (rikokset lienevät vanhentuneet). Olen ajanut paljan päin, lippis päässä ja ohutkuorisella avokypärällä sekä 70-luvun NAVA umpikypärällä. Ainoat lippani olen onneksi vetänyt sillä umpinaisella NAVAlla, mopolla täydestä vauhdista pehmeään hiekkaan nurin ja kevarilla eteen kääntyvän auton keulaan kaupunkinopeudella. Kummassakin onnettomuudessa avokypärästä oli taatusti hyötyä.
Nyt kun ajan, ei tulisi edes mieleen ajaa paljain päin edes niissä valtioissa, joissa laki ei vaadi kypärää. Enkä ajaisi avokypärälläkään, ellei lepakkokatteen takana "happi loppuisi" umpikypärässä.
En vaan ymmärrä sitä turvattomuuden kaipuuta ja kyseenalaisen H-D tyylin perässä ravaamista, mikä ohutkuoriseen kypärään tuntuu liittyvän...
Olen ajanut 70-luvulla mopolla, kevarilla ja serkkupojan RD 350 jammulla ja Suzukin 750 vesipyssyllä ja aina ei ihan korttikaan ollut riittävä (rikokset lienevät vanhentuneet). Olen ajanut paljan päin, lippis päässä ja ohutkuorisella avokypärällä sekä 70-luvun NAVA umpikypärällä. Ainoat lippani olen onneksi vetänyt sillä umpinaisella NAVAlla, mopolla täydestä vauhdista pehmeään hiekkaan nurin ja kevarilla eteen kääntyvän auton keulaan kaupunkinopeudella. Kummassakin onnettomuudessa avokypärästä oli taatusti hyötyä.
Nyt kun ajan, ei tulisi edes mieleen ajaa paljain päin edes niissä valtioissa, joissa laki ei vaadi kypärää. Enkä ajaisi avokypärälläkään, ellei lepakkokatteen takana "happi loppuisi" umpikypärässä.
En vaan ymmärrä sitä turvattomuuden kaipuuta ja kyseenalaisen H-D tyylin perässä ravaamista, mikä ohutkuoriseen kypärään tuntuu liittyvän...
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Mul on DOT-hyväksytty "brain cap" ja DOT-hyväksytty "highway patrol helmet" jotka kummatkin täyttävät varmuudella meluisan, huonostisuojaavan mutta keveän ja pienissä nopeuksissa mukavan päähineen tehtävän. Brain cap on mulle aavistuksen snadi, pykälää suurempi tulisi löytää jostain, lain kirjainhan täyttyy(Härmälandiassa) ku o DOT-hyväksyntä. Maantienopeuksissa en mieluusti käytä kumpaakaan, ei vain ole "hyvä hattu", mutta nurkkapyörinnässä ihan ok. Umpikypärää en käytä, syy siihen on alitajuinen kammo umpiruukussa, olen kakarana meinannut hukkua mokomaan(ja joo, oli hyvä et silloin oli umpipotta, mut silti tul kammo). Maantienopeuksissa käytän modernia "skootterikypärää", Nolani jossa täysvisiiri ja lisäksi integroitu aurinkovisiiri. Mukava ja varsin hiljainen päähine maantiellä, ei se mitenkään tyylikäs/macho/tms ole, aika tyhmän näköinen esine kaiken kaikkiaan, mut en mäkään mikään mannekiini ole. Ilman kypärää on ikävä ajaa, koska joutuu jatkuvasti tekemisiin miekkaritareiden kanssa.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Sähän alat kuulostaa pemarikuskiltaJoe Cool kirjoitti:En vaan ymmärrä sitä turvattomuuden kaipuuta ja kyseenalaisen H-D tyylin perässä ravaamista, mikä ohutkuoriseen kypärään tuntuu liittyvän...
Ei nekään ymmärrä koko HD-touhua puhumattakaan jostain rodi tai jenkkiautopuuhista. Voisit ittelles selittää, että nää on varmaankin sellasia fiilisjuttuja. Emmäkään ymmärrä jotain entisöintijuttuja tai postimerkkien keräämistä tahi homosoffailua, muuten mä niitä kyseenalaistakaan.
-Spöke-
LIVINGSTONE CHOPPERS
SCRAP MC
SCRAP MC
Ostinpa juuri valkoisen Shoei Hornet DS:n, samanlaisen lippapotan kuin aikaisemmassa viestissä olleen Arain. Lipan saa pois jos tahtoo ja näkökenttä on iso, tuuletus pelaa, on pinlock ja silmälasit mahtuvat. Sopii mun mielestä vallan mainiosti mustien, merkittömien nahkojen ja Rodin kanssa. On mulla noita avomallejakin pari, mutta umpikypäröitä on tullut käytettyä ( kuten myös selkäsuojaa nahkatakissa ) useampi vuosi ja vaihdeltuakin kohtuullisen usein. Minä ajelen näin ja toiset kuten haluavat.
Vanhempi matkamalli hakusessa
Se uusi matkapemari se vasta turvaton onkin, ajoin kerran serkkupojan moisella 5 min. ja meinasin nukahtaa jo sillä matkallaSpöke kirjoitti:Sähän alat kuulostaa pemarikuskilta
Ei nekään ymmärrä koko HD-touhua puhumattakaan jostain rodi tai jenkkiautopuuhista....fiilisjuttuja
Vanhoja jenkkiautoja on jokunen kertynyt nurkkiin, joten niistä kuvittelisin jotain ymmärtäväni, vaikken niitä viitsinyt listaillakaan tänne, silloin kun täällä oli ketju kylän jenkkiautoista
Fiiliksiä fiiliksiä, siitähän tässä koko harrastamisessa tai ylipäänsä elämässä on kyse. Jokainen hakekoon fiiliksensä mieleisellään tavalla, mutta edelleenkään en ymmärrä, että jos hankkii Harrikan, on pakko alkaa etsiä sitä H-D tyyliä, jota täällä aina aika-ajoin peräänkuulutetaan
Tuo ohutkuorisen aerodynaaminen ero paksukuoriseen on kyllä mielenkiintoinen juttu, siinä voi toki jotain eroa ollakin. Kun pääsen tallille, mittaan ihan periaatteesta siellä lojuvien kypärien halkaisijat. Mutta nyt ollaan vaarallisilla vesillä sen H-D tyylin kanssa, ei kai ihan oikea H-D mies voi ajatella ilmanvastusta, sehän on niiden kyttyrä selässä painavien muoviluotimiesten höpötyksiä
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Joe
Tämänkin ilmiön suhteen on oltava tarkkana, vipotus tai tärinä saattaa myös johtua rallissa hankitusta superkankkusesta.
Huomattavaa vielä on, että ns integraalikypäröissä ei vipostusta esiinny.
Joku jo mainitsikin, että kukin saa ajella millaisella kypärällä haluaa. Eihän se nyt ihan niin mene. Laki ja direktiivit sanelevat varsin pitkälle millainen kypärän tulee olla. Edelleen kannattaa pitää mielessä, että motskarionnettomuuden ovat, jostain omituisesta syystä mitä en ymmärrä, lainlaatijoiden ja turvallisuushemmojen erityisen mielenkiinnon kohteena. Jos tilastoissa näkyy hiukankin kasvua, niin heti alkaa melkoinen rumba "motoristien turvallisuuden parantamiseksi". Käytännössä se tarkoittaa moottoripyöräilyn kieltämistä käytännössä. (vrt. katsastushöpötys). Muistan hyvin kun kahdeksankymmentäluvulla yritettiin saada voimaan ns. turvapukupakko. Kyseinen asu oli niin "turvallinen", että sen kanssa ajaminen olisi ollut lähes mahdotonta. No, sekin saatiin aikanaan taisteltua nurin.
Moottoripyöräilyn aito ja oikea "villi vapaus" loppui kuusikymmentäluvulla!
Tässä yhteydessä ilmanvastuksella ei tarkoiteta ilmanvastusta vaan niin kutsuttua vipotusta. So. "iso" (?) kypärä aiheuttaa sellaisen ilmiön, että pää vipottaa puolelta toiselle. (Joku voisi äkkiä laskea mikä ero vastuksella on kun pöntön pinta-ala on noin 90 cm2 tai 80 cm2 esimerkiksi 80/100/120 kmh nopeuksilla.)ei kai ihan oikea H-D mies voi ajatella ilmanvastusta, sehän on niiden kyttyrä selässä painavien muoviluotimiesten höpötyksiä
Tämänkin ilmiön suhteen on oltava tarkkana, vipotus tai tärinä saattaa myös johtua rallissa hankitusta superkankkusesta.
Huomattavaa vielä on, että ns integraalikypäröissä ei vipostusta esiinny.
Joku jo mainitsikin, että kukin saa ajella millaisella kypärällä haluaa. Eihän se nyt ihan niin mene. Laki ja direktiivit sanelevat varsin pitkälle millainen kypärän tulee olla. Edelleen kannattaa pitää mielessä, että motskarionnettomuuden ovat, jostain omituisesta syystä mitä en ymmärrä, lainlaatijoiden ja turvallisuushemmojen erityisen mielenkiinnon kohteena. Jos tilastoissa näkyy hiukankin kasvua, niin heti alkaa melkoinen rumba "motoristien turvallisuuden parantamiseksi". Käytännössä se tarkoittaa moottoripyöräilyn kieltämistä käytännössä. (vrt. katsastushöpötys). Muistan hyvin kun kahdeksankymmentäluvulla yritettiin saada voimaan ns. turvapukupakko. Kyseinen asu oli niin "turvallinen", että sen kanssa ajaminen olisi ollut lähes mahdotonta. No, sekin saatiin aikanaan taisteltua nurin.
Moottoripyöräilyn aito ja oikea "villi vapaus" loppui kuusikymmentäluvulla!
LIFEMEMBER
Avokypärän valitsin siksi, kun semmonen sattu olemaan, Honda mankilla kun ajelin nii ei pahemmin harrikkamiehestä ollu tietookaan. Paitsi tietysti perinnöllisesti mutta kuitenki... Mieluusti näyttäsin hyvältä ja käyttäsin omaa silmää miellyttävää Banditin sitä hyväksymätöntä mallia, muttaku siitä ei nää mitään! Eikä niistä muistakaan umpikypäristä nää yhtään niin hyvin kun avokypärästä.
Onhan niitä avo autojakin, hyväksytään siis avokypärät
Onhan niitä avo autojakin, hyväksytään siis avokypärät
Tottakai voi, eihän pitkäkeulia muuten tehtäis, ne vaan on niin aerodynaamisia!ei kai ihan oikea H-D mies voi ajatella ilmanvastusta...
Älä sano, samanlaista se ajaminen on, lakia joutuu vaan noudattamaa aiva päättömissäkin jutuissa...Moottoripyöräilyn aito ja oikea "villi vapaus" loppui kuusikymmentäluvulla!
Yksilönvapaushan on myös sitä että voi päättää itse noudattaako lakeja ja direktiivejä, toki täytyy olla valmis kärsimään seuraukset.Vallu kirjoitti:Joku jo mainitsikin, että kukin saa ajella millaisella kypärällä haluaa. Eihän se nyt ihan niin mene. Laki ja direktiivit sanelevat varsin pitkälle millainen kypärän tulee olla.
Ite ajellu avolla aina! Ostin tossa pari vuotta sitten hyvän ja kalliin umpipotan, ja ajelin sillä n. 10 kilsaa. Ei vaan sovi mun päähän, ei muka nää kunnolla eikä kuulekkaan! Ja painaakin Ja nimenomaan ohutkuorisella! Ei sellanen iso pallo päähän mene, ei jaksa kannatella enää päätä pystyssä! Eikä ole mitään tekemistä hurrrjan kovalla HD-miehellä, vaan ihan tavallinen kylähullu
Peace!