'60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Iron Mike
Viestit: 4
Liittynyt: 01:11 10.04.2013.
Paikkakunta: Rovaniemi

'60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Iron Mike »

Elikkä pyörä on '60 rautsikka ja poljeskelin käyntiin kylmänä tuossa eikä millään, kiksi lyö tyhjää vähän väliä. Aiemminkin on pienissä määrin tuota tyhjänlyömistä esiintynyt mutta nyt erityisen ankarasti. Ei käyntiin millään kun ei saa kunnon polkasua ja kastelee tulpat jne... Aiemmin lähti kyllä varmasti muutamalla polkasulla käyntiin.

Haulla löyty jotaki juttua shovelin kiksin korjauksista mutta päteekö ne rautapäähän?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Rautiksen kiksin räikkä on kytkimen takana. Eli kytkin irti ja uudet palikat sinne ja niittailemaankin joutuu sitä vastakappaletta kytkimen rumpuun.

Samalla ne kiksiakselin puslat kuntoon, ettei lonksu jo akselista. Ja Tamer-holkkki kytkimeen samalla, niin alkaa ottaa pajon pehmeämmin. Näiden jälkeen rautiksen kytkimen käyttö ja käntiin polkeminen on jopa hauskaa.

Yksi käytännön niksi on hakea se kiksin ottokohta polkimen vaakatasosta, ei ylhäältä. Sillä tekniikalla lipsahtelu väheni minulla ratkaisevasti. Mutta silti lopulta purin sen kiksisysteemin ja uusin kuluvat osat.

Ja homma tosiaan kannattaa tehdä, voi säästää elinikäiset polvivauriot itseltään...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Iron Mike
Viestit: 4
Liittynyt: 01:11 10.04.2013.
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Iron Mike »

Paikallisilta alan harrastajilta tuli vinkkiä että juuri viime ajojen yhteydessä vaihetut laatikkoöljyt ei ole soveliaat ko. askiin, vaikuttais kiksin toimintaan myös. Ilmeisesti liejusta uupuva kytkimen lisäaine oli kyseessä..? Kävis kyllä järkeen ajallisesti kun sen öljynvaihdon jälkeen alko lipsumaan...

Koko homman korjaus on tietenkin järkevää pitkällä tähtäimellä. Mitenkä noita osia joita Joe luettelikin jo, mistä kannattaa hankkia?
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Riippuu kotipaikkakunnastasi mutta ainakin Jep Jep Swetu auttaa aina osien hankkimisessa tai löytyy hyllystä. Toinen paiika on Loimaalla V-Twin City voi olla hyllysä kun siellä on paljon tavaraa.
Iron Mike
Viestit: 4
Liittynyt: 01:11 10.04.2013.
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Iron Mike »

Oolrait kiitoksia vastauksista, eiköhän näillä eväillä saaha kiksi kuntoon!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Itse ostin sen setin Strormilta, löytyi silloin hyllystä. Mutta kaikilta kauppiailta sitä saa tilaamlla ainakin. Paikkakunta olisi kyllä hyvä ilmoittaa, kuten tuolla todettiinkin jo, niin osaisi suositella suoraan lähintä firmaa.

En usko öljyn tuohon ratkaisevasti vaikuttavan. Ne hampaat ovat (=pitäisivät olla) niin korkeat, että ei siinä kitkalla pitäisi olla juurikaan tekemistä. Hammas puree hampaaseen, jos se on kunnossa. Kun hampaan kulma pyöristyy, lipsuminen alkaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Iron Mike
Viestit: 4
Liittynyt: 01:11 10.04.2013.
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Iron Mike »

Joo tosiaan Rovaniemi kyseessä, ei taida täällä perällä hirveästi alan dealereita olla. Mutta paketithan kulkee kätevästi postin/mh:n kautta.

Mielenkiintoinen yhteensattuma ainakin tuo öljyhomma, liekö tosiaan sitten sattumaa. Se on kuitenkin kohtuu edullinen ja helppo selvittää vaihtamalla ne liejut.

Minkähintasta suurin piirtein ko. setti, ei taida hirveitä hintaeroja eri dealereilla olla...?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Olisiko ollut jonkun 70-80e
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Lambergin Harri Raahessa/Pattijoella taitaa olla hyvä vaihtoehto kysellä osia, luultavasti osat löytyy hyllystä.
Rannikon MP-Osa ja Rengas Ky
PYHTILÄNTIE 37, 92140 PATTIJOKI

Puhelin
08-2237234
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
rami
Viestit: 833
Liittynyt: 09:34 10.07.2003.

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja rami »

Pronssihelat kuluneet kiksin akselilta. Se akseli menee kytkimen taakse, eli kaikki helat (laakerit) vaihtoon myös posken hela.
Ne pyöräyttää sorvissa näpäkästi tai tilaa uudet.
Aikansa kun polkee halkeaa kiksin koppa.
Varo polveasi, aina kun hyppää polkimelle kannatta jalkaa pitää hiukan koukussa.


Iron Mike kirjoitti:Elikkä pyörä on '60 rautsikka ja poljeskelin käyntiin kylmänä tuossa eikä millään, kiksi lyö tyhjää vähän väliä. Aiemminkin on pienissä määrin tuota tyhjänlyömistä esiintynyt mutta nyt erityisen ankarasti. Ei käyntiin millään kun ei saa kunnon polkasua ja kastelee tulpat jne... Aiemmin lähti kyllä varmasti muutamalla polkasulla käyntiin.

Haulla löyty jotaki juttua shovelin kiksin korjauksista mutta päteekö ne rautapäähän?
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: '60 Rautapää kiksi lyö tyhjää

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

rami kirjoitti:Pronssihelat kuluneet kiksin akselilta. Se akseli menee kytkimen taakse, eli kaikki helat (laakerit) vaihtoon myös posken hela.
Varo polveasi, aina kun hyppää polkimelle kannatta jalkaa pitää hiukan koukussa.
Tämä on hyvä lisäys. Silti pelkät helat tuskin tuota aiheuttavat tai korjaavat, ovat mukana tehostamassa väljyydellään huonoja hampaita. Itse kun vaihdoin ne hampaat, heiluttelin pitkään akselia heloilla ja välys oli niin pieni, etten ryhtynyt heloja hommaamaan, vaan panin paketin kasaan vaan uudella räikällä. Eipä ole silti kertaakaan kiksi lipsahtanut sen jälkeen.

Museoitu pyörä ei enää kovin paljon polkemista tarvitse, joten noilla alkuperäisillä heloillakin pärjännee piiiitkään. Mutta ei toki olisi ollut huono juttu niitäkään vaihtaa.

Ja tuo polvi koukussa on ehdottoman hyvä asia, suojaa paljon ikäviltä polvivammoilta. Ja toinen on kunnollinen kumipedaali, ei mitään liukkaita kromipedaaleita. Eikä kannata ostaa valmista taiwanintarvikepedaalia, minulla sellaisen metallirunko antoi periksi parin kauden polkemisen jälkeen. Onneksi vanha runko oli tallella ja ostin siihen vaan alkuperäisen kumeksen ja rupesi pedaalikin kestämään :idea:

Ja sitten edelleen kuluneilla osilla poljettaessa - kyllä se polkaisu riittää siitä puolivälistäkin pyöräyttämään konetta riittävästi, ei kananta yrittää ylintä mahdollista kiinni ottavaa hammasta. Jäävät vauriot vähäisemmiksi, kun putoaa matalammalta :wink:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin