Paikat asfaltissa hirvittää

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Ultra Classic Bra
Viestit: 36
Liittynyt: 11:13 09.05.2013.

Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja Ultra Classic Bra »

Moi!

Olisin kysynyt sellaista, kun olen huomannut, että jos ajaa tiellä olevan paikan päälle, esim. joku suorakaiteen muotoinen asfalttipaikka tai joku bitumijuttu tms, niin pyörä ikään kuin kadottaisi hetkeksi kosketuksen ja tulee sellainen luiskahduksen oloinen tunne. Tätä ole havainnut, vaikkei paikan pinta olisi juurikaan itse tien pintaa korkeammalla.

Ovatko muut havainneet samaa? Erään tyypin kanssa asiasta juttelin ja hän kertoi huomanneensa. Häviääkö pito hetkellisesti ihan oikeasti vai mistä tunne johtuu? Ilmiö on siis havaittavissa kuivalla kelillä. Ja ennen kaikkea voiko ilmiöstä aiheutua todellisia vaaratilanteita vai yli vaan...? Eiväthän ne äkkinäiset väistöliikkeetkään kovin turvallisia ole. :oops:
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Ei ole pelkkä tunneasia. Nuo bitumipaikkaukse saattavat olla v*ttumaisen liukkaita. Tilanne pahenee vielä rajusti märällä kelillä.
Takavuosina taisi useampikin motoristi menettää henkensä noissa bitumipaikkauksissa. Perussyy on siinä, että paikkoihin ei käytetä kunnolla karhenteita (soraa) ja pelkkä bitumilitku ei tarjoa riittävästi kitkaa renkaalle.
Mr. Biker vm 2005
Pertti
Viestit: 6072
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Joo, kyllä se pelkkä bitumi on liukasta.
Tultiin joskus rautapäillä Ilomantsin rallista ja tiessä oli sellaisia "urapaikkauksia". 30 lämmintä ja ajoin sellaisen n.kymmenen metrin väliin mittaisen mönjäpaikkauksen yli matkavauhtia tasakaasulla, niin kuopaisi ja luiskahti oikein kunnolla. Tietenkin tuon rautapään ääretön voima jylläsi, mutta sen jälkeen olen pyrkinyt välttämään tuollaisia pikimustia kohtia aina, jos sellainen on mahdollista.

jk.
Meidän nelinumeroinen "kotitie" alkaa olla oikein mallikas Kyllösen monumentti. Paikkaa paikan päällä, mutta vain reikien kohdalla. Syvä, murtunut ja railoinen ura saa jäädä paikkaamatta, mutta hengenvaaralliset reiät onneksi ainakin ollaan paikkaavinaan. Kai ne kohta kuorii pien pois, kun ei enää ole varaa paikata....
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja jman »

Jep, liukkaita on.
Ja erittäin liukkaita on myös nykyiset "paksulla maalilla" tehdyt katumaalaukset, nuolet ja sen sellaiset; erityisesti märällä kelillä suorastaan hengenvaarallisia.
...kaiken maailman turvahömpötyksistä jaksetaan toohottaa, mutta sitten laitetaan tällaisia teille...
jutaharri
Viestit: 902
Liittynyt: 00:30 21.05.2005.
Paikkakunta: vaasa
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja jutaharri »

jman kirjoitti:Jep, liukkaita on.
Ja erittäin liukkaita on myös nykyiset "paksulla maalilla" tehdyt katumaalaukset, nuolet ja sen sellaiset; erityisesti märällä kelillä suorastaan hengenvaarallisia.
...kaiken maailman turvahömpötyksistä jaksetaan toohottaa, mutta sitten laitetaan tällaisia teille...


Jep, näin. Kun ajelet molemminpuolisen tällä massalla maalattujen keltaviivojen väliin sadekelillä, niin lähes kusessa olet, toivottavasti ei ole vastaantulijoita. Koettu on.
Avatar
jorgegoodman
Viestit: 369
Liittynyt: 18:37 11.06.2011.
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja jorgegoodman »

Joo on se kyllä ihmeellistä että kaikenlaisia lakeja säädetään ja väännetään niin että tieliikenne sujuisi mahdollisimman turvallisesti yms ja sitten siinä tohinassa unohdetaan ne jotka ajaa muilla kuin nelipyöräisillä? meille rakennetaan kaikenlaisia "ansoja" tielle, juuri nämä bitumiläiskät ja mielettömät tiemerkkimaalaukset jotka mielestäni joka vuosi vahvistaa korkeutta aina 1-2mm?? Pian ne alkavat toimia jo hidasteina kaupunkialueella ja muualla? Oliko muuten ennen toi uusi biki läheskään näin liukasta kuin nykyään? sehän kelluu öljyssä monta päivää? Eikö tuossa tiemerkkien maalauksessa nyt jumalauta voisi alkaa säästämään kun talous muutenkin aivan kuralla? Pienet sirot maalaukset antavat saman singaalin kuin mitä nykyiset jättilöntit?
jaa
Viestit: 110
Liittynyt: 18:21 26.12.2012.
Paikkakunta: Rauma

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja jaa »

Knoppitietoutta aiheeseen ent. ahvalttimieheltä. Ne bitumläikät on valuasfalttia. Se on lähes kokonaisuudessaan bitumia johon laitetaan sekaan 8 tai 11mm mursketta. Ihan tarkkoja suhteituksia en enää muista. Isompia paikkoja käytetään lähes ja vain yksinomaan talvipaikkauksissa, kun muuta ahvalttia ei yleensä ole saatavilla, mutta päänkokoisiin ja isompiin reikiin pitää jotain keksiä. Paikkamassa, joka olisi karkeampaa ja vähän turvallisempaa, ei auta isoliikenteisillä teillä, sillä se ei kestä kulutusta, vaan kesii isojen liikennemäärien alla pois. Paikkamassaakin pitää lämmittää talvipakkasilla, että sen saa pistettyä edes johonkin reikään ja toisaalta siinäkin käytetään normaaliin asfalttiin verrattuna isompia määriä bitumia, joten nekin pakkaa olemaan vähän liukkaita pläjäyksiä. Ei ihan niin liukkaita, mutta kuitenkin.

Sitten jos on oikein pitkiä ja kapeita viiruja tiessä, niin se on puhdasta bitumia, jossa ei ole karhennusta ollenkaan. Ne on yleensä tien, tai sauman ratkeamisen korjaamiseksi. Ne saattaa olla useamman satametriä pitkiä ja nuljuttelee sateisilla keleillä tosi "miellyttävästi" renkaan alla jos on sivuttaisvoimia. Näihinhän kuoli kaksi-kolme vuotta sitten kaksi motoristia Lahti-Heinola välillä ja Tampereen nurkilla kanssa yksi motoristi.

Toisaalta valuasfalttia käytetään tosi monissa silloissa, jos ette ole huomanneet. Ihan isoilla valtateillä jne. Ne tosin karhennetaan lopuksi 22 mm murskeella (seuloksen koko tosin tuli nyt ulkomuistista) kun valuasfaltin pinta on tarpeeksi jäähtynyt ettei nuo karhennuskivet uppoa ns. pohjaan kun valumassa on liian vetelässä muodossa. Aina tosin homma ei mene putkeen ja pintaan jää puhdas bitumi ja sitten vasta liukasta onkin.

Kestomerkinnät (näistä ei oo niin tarkkaa tietämystä) on tietääkseni kanssa ihan samaa bitumia ilman tota mursketta. Siihen vaan laitetaan riittävästi valkosta tai keltasta pigmenttiä eli titaanivalkoista, jota valmistetaan esim. Porin Mäntyluodon tien varressa olevassa pahanhajuisessa tehtaassa. Samaa tavaraa mitä laitetaan purukumien pintaan, että niistä saadaan valkoista tai maaleihin, eli miettikäätten kun seuraavan kerran purkkaa jauhatte ja moottoripyörää ajatte, mitä tuli just laitettua suuhun :| . Vähän ne heittelee lopuksi lasihelmiä tai lasimurskaa siihen kestomerkinnän pintaan, mutta se nyt kuluu jo ensimmäisenä talvena huitsi nevadaan ja pinnaksi jää vain tuo pliukas bitumi.

Ei tuo asfaltti sen kummoisempaa ole nyt kuin menneisyydessä. Tosin mun muistikuvat ei riitä kun 30-35 vuoden taakse. Ikää tosin ei ole kuin muutama vuosi enemmän, mutta koko ikäni olen isäni mukana asfalttityömailla roikkunu. Se rasvaisuus johtuu siitä, että kun asfaltti valmistetaan, niin siinä on tuoretta bitumia joka 2-5 päivän kuluessa haihduttaa osan orgaanisista yhdisteistä huitsi kettuun. Kun nuo yhdisteet haihtuu, niin silloin tuo öljyinen pinta häviää. Vieläkin pinta jää hieman liukkaammaksi kuin lyhyen käytön jäljiltä, kunnes asfaltissa olevista päällimmäisistä kivistä alkaa bitumi irtoamaan ja kivien oma pinta puhdistuu ja kitka kasvaa oikeisiin mittoihin. Noita kitka-arvoja tarkkaillaan kyllä koko ajan, mutta tarkkailuun ei kuulu mukaan em. paikkaukset, sillat ja siltojen liikuntasaumat.

Ja noi liikuntasaumat vasta liukkaita on. Riippuu rakenteesta, mutta vaihtoehtoisesti siinä on terästä, kumibitumia tai ihan kumia. Eli ovat yhtä liukkaita kuin Sportster- tai junakiskot ja kaivonkannet. Varsinkin ne jotka on liikenteen alla hioutuneet ihan sileiksi. Ei parane paljoa vesisateella niistä yli ajella. Ja entäs sitten rautateiden tasoristeykset joissa on kumista ne ylitykset. Aika liukkaita ne on kans vesisateella.

Miksi sitten asfaltti ei kestä. Meillä kun on nää pirun talvet. Täällä pohjolassa joudutaan tosi hankaliin olosuhteisiin noitten bitumien osalta. Pitäs toisaalta kestää lähemmäs -40 astetta ja toisaalta auringonpaisteessa +60. Ei ne vaan ota kestääkseen kaikin paikoin. No miksi tällaisia kaikkia välimallin paikkauksia käytetään. Vain ja ainoastaan siksi, että rahat ei riitä muuhun. Mihin kaikki rahat sitten menee? En ole koskaan jaksanut selvittää ja toisaalta luulen, että tieto vain lisäisi tuskaa.

No, ei ollut tarkoitettu puollusteluksi, oikeutukseksi, tms, vaan taustatiedoksi itse kullekkin kun ajelette. Hill Street Bluesia lainatakseni: "Let's be careful out there."

Edit: kävi freudilainen lipsahdus, kun piti kirjoittaa Sportster=raitsikka eikä sportster :lol: Olkoon teksti noin, on hauskempi tolleen.
Viimeksi muokannut jaa, 19:08 06.06.2013.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja jman »

^Hyvää faktaa; auttaa ymmärtämään miksi rengas lyö tyhjää liikkeellelähdössä eikä pidä jarruttaessa noiden "maalausten" päällä.
jaa kirjoitti:"Let's be careful out there."
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja Pave. »

jman kirjoitti:^Hyvää faktaa; auttaa ymmärtämään miksi rengas lyö tyhjää liikkeellelähdössä eikä pidä jarruttaessa noiden "maalausten" päällä.
Niin kuin eräs autokouluopettaja totesi aikoinaan: Kyllä rauta repii kunhan saa tennarin pitämään! :D
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
jaa
Viestit: 110
Liittynyt: 18:21 26.12.2012.
Paikkakunta: Rauma

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja jaa »

Niijuu ja jos tuoreessa asfaltissa on isoja läikkiä bitumia, mutta muutoin on ihan ok:n näköistä asfalttia, niin se johtuu siitä, että bitumia on liikaa asfalttimassassa. Voi johtua josku siitäkin kun uusi pintaus vetästään noitten paikkausten päälle, niin paikan bitumit nousee lämmetessä pintaan. Noi tosin ei haittaa kun hetken aikaa kunnes se kuluu renkaitten alla poies ja kivipinta tulee näkyviin. Toki ekaksi liukkaampikin kuin tuore asfaltti, mutta tosiaan ne häviää melko nopeaan.

Toinen joka hävittää bitumia asfaltin pinnasta on aurinko. Se yksinkertaisesti polttaa bitumin irti asfaltista aikaa myöden. Tämä johtikin aina joskus koomisiin tilanteisiin kun meni kauppaamaan johonkin vanhaan asfalttipihaan uudelleenpintausta. Isäntä/emäntä päivittelee, kun heitä on huijattu 20-30 vuotta sitten kun vanha asfaltti on enää puolesta sentistä senttiin paksu ja ostivat neljä senttiä paksuna. On siinä kovasti selittäminen, että kyllä se on ollu suurella todennäkisyydellä niin paksu tuolloin. Aurinko vain on polttanut pikkuhiljaa bitumin pois ja normaalin käytön alla sitten pienet kivet irtoilee ja pinnasta tulee tosi röpöliäinen vanhan silosen tilalle.

Yhteen aikaan muuten Suomeen raahattiin oikein Norjasta saakka valkoista kiveä, että kun bitumi kuluu pois, niin on sitten valkoiset tiet ja näkee pimeässä paremmin. Kustannukset oli taivaissa ja ihmeteltiin kun vuotuiset päällystysbudjetit ylittyi moninkertaisesti. Eli jälleen kun tietää mihin kaikkeen se raha haaskataan, niin tuska vaan lisääntyy...
rami
Viestit: 833
Liittynyt: 09:34 10.07.2003.

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja rami »

Jyväskylässä YIT paikkaa öljysorarlla reikiä tiestä (ämpärillä kesäpojat kantaa tavaraa, hyvä tulee) ja Lemminkäinen hoitaa sähköasennukset. Tarjouskilpailu, you know
jarkke
Viestit: 55
Liittynyt: 15:37 09.02.2009.
Paikkakunta: Valko, Loviisa
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja jarkke »

Totta, että paikat asvaltissa ovat vaaranpaikka. Mutta ainakin minua harmittaa vielä enemmän, kun sitä paikkaa ei ole ollenkaan. Tiessä on on iso kolo tai pitkittäinen halkeama, jolle ei ole tehty yhtään mitään! Se vasta vaarallista on!
Ennen vanhaan näkyi kesäisin maanteillä, jopa pikku teillä, kesäpoikia paikkaamassa noita koloja, muttei enää. Jos jossain on tiehen reikä tullut, niin siinä se saa möllöttää kuukaudesta toiseen. Taitaa olla nämäkin tiemäärärahat kaluttu lähes tyhjiin, ja pääministeri "Käteinen" on ne loputkin jaellut niitä kipemämmin tarvitseville "Välimeren EU-veljillemme"! :( :evil: :twisted:
Avatar
tiitiäinen
Viestit: 20
Liittynyt: 22:31 03.11.2012.
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja tiitiäinen »

jarkke kirjoitti:Totta, että paikat asvaltissa ovat vaaranpaikka. Mutta ainakin minua harmittaa vielä enemmän, kun sitä paikkaa ei ole ollenkaan. Tiessä on on iso kolo tai pitkittäinen halkeama, jolle ei ole tehty yhtään mitään! Se vasta vaarallista on!
Ennen vanhaan näkyi kesäisin maanteillä, jopa pikku teillä, kesäpoikia paikkaamassa noita koloja, muttei enää. Jos jossain on tiehen reikä tullut, niin siinä se saa möllöttää kuukaudesta toiseen. Taitaa olla nämäkin tiemäärärahat kaluttu lähes tyhjiin, ja pääministeri "Käteinen" on ne loputkin jaellut niitä kipemämmin tarvitseville "Välimeren EU-veljillemme"! :( :evil: :twisted:
Luettuani tätä topicia, niin täytyy kiittää kirjoittelusta aiheesta näin vihreänä A-kortin omistajana! Halkeamat veemäisiä ja nyt osaa varoa enempi noita paikkauksia.
Ei sillä etteikö mikään muu tie tule saamaan tilkkutäkitystä, 2-tie tulee saamaan lisää paikkauksia Humppilasta Forssaan päin. Ja melko kiitettävästi! Ja huomioiden jo aiemmat paikkaukset...
Ehkä se EU-viljely ja rahojen suuntaaminen muille maille vierahille on sitten parempi vaihtoehto kuin teiden kunnollinen korjaus! :evil:
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja Vallu »

jarkke
Ennen vanhaan näkyi kesäisin maanteillä, jopa pikku teillä, kesäpoikia paikkaamassa noita koloja, muttei enää. Jos jossain on tiehen reikä tullut, niin siinä se saa möllöttää kuukaudesta toiseen.
Asun itse viisinumeroisen asfalttitien päässä ja aina kun havaitsen ajoa haittaavia reikiä päällysteessä tai muita ongelmia, niin soitan tienkäyttäjän linjaan 02002100 ja teen ilmoituksen. Järjestäen on korjaaja tullut kahden päivän sisään. Hiukka omaa aktiivisuutta peliin!
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Paikat asfaltissa hirvittää

Viesti Kirjoittaja jman »

Vallu kirjoitti:Asun itse viisinumeroisen asfalttitien päässä ja aina kun havaitsen ajoa haittaavia reikiä päällysteessä tai muita ongelmia, niin soitan tienkäyttäjän linjaan 02002100 ja teen ilmoituksen. Järjestäen on korjaaja tullut kahden päivän sisään. Hiukka omaa aktiivisuutta peliin!
Mainiota.
Tampereella tien korjauspyynnön voi tehdä myös netissä, mihin tällä viestillä kaikkia tamperelaisia ja Tampereella kyläileviä kannustankin: http://is.ramboll.fi/tre_yllapito_julkinen/ :wink:
Vastaa Viestiin