"Sokeista" t-kappaleista

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Jorke
Viesti:

"Sokeista" t-kappaleista

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Olen tekemässä t-kappaleet itse ja kiinnostais tehdä sellaset "sokeat", eli missä ei yläpalassa tule se yläpultti läpi vaan on sileä yläpuolelta.

Mitä olette mieltä, kestääkö putken yläpää rasituksen jos voima kohdistuu pelkkään yläputken mutteriin, siis t-kappaleeseen jyrsittäisiin syvennys johon mutteri menis? Tai vähän syvempi, esim 15 milliä syvä upotus mut siltikin voima kohdistuu putken päähän. +8" putket ja maksimi keulakulma tällä hetkellä.

Näin sais hiukka lisää pituutta putkiin ja muutenkin ois siistimpi. Tietääkö kukaan mistä vois löytää +10" etuputkia 35millisinä? Itselle ei ole ainakaan sattunut silmään mistään. Tohon -87:aan Sporttiin on viel jotkun välimallin putket, pari vuotta vissiin olut vaan sellaset kunnes muuttu 39mm. Joo, ja prosenttien takia ei ois halua vaihtaa paksumpiin. 3,5% alaputkista on tarpeen ehkä
rami

Viesti Kirjoittaja rami »

Jyrsi kierre t-kappaleeseen niin putken voi kiertää siihen kiinni.
Pietu

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Luulisis kestävän, tuleehan vakio Wide-Glidekin vain mutteristaan tai siis tulpastaan kiinni yläkappaleeseen. Tein joskus itse reikkauksen omaan mopoon ja en vaihtanut pitempiä putkia, vaan tein t-kappaleet itse ja tulpasta 2 tuumaa pidemmät :wink:
Ja kestäneet ovat, vaikka itseäni arveluttikin. Tullut vaan pidettyä silmällä tekelettä tasaisin välein.

Parempi olisikin ehkä miettiä, pysyykö tulppasi, tai mutteri, kiinni siinä yläkappaleessa. Senhän voisi varmaan kiinnittää kierteellä?

Pete
Never chase buses or women, you always get left behind...
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Pakko sanoa kun tuli mieleen vaikka jo melkein arvaan minkälaista palautetta tästä tulee...

Mitenkäs jos jyrsisit T-kappaleelle "kuoren", jota stongan riserit pitää kiinni? Eihän siitä saa niin siroa ja tuolla sun keulakulmalla ei tarvitse kyykistyä nähdäkseen, että se on feikki, mutta kuitenkin...

Tai tee T-kappaleelle "kansi" ja jyrsi siihen T-kappaleeseen "tiivisteen ura" ja lätkäise T-kappaleen ja kannen väliin "tiiviste" niin on hitek-lookki. Onko sen pakko olla yltäpäältä metalllinvärinen :lol:
baabomo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja baabomo »

Tota mitä Pietu mietti oli itelläki suunnitelmissa.Eli tekee siihen yläputken tulppaan kierteet yläpäähänkin(joku m30) ja sitten ylä t-kappaleeseen kierrettä pari senttiä silleen et ei ihan tuu läpi.ja sitten kun ala t-palan kiristää ruuvilla niin luulis pysyvän.

Jantsa
Jorke
Viesti:

Pietu kirjoitti:tein t-kappaleet itse ja tulpasta 2 tuumaa pidemmät :wink:
Ja kestäneet ovat, vaikka itseäni arveluttikin. Tullut vaan pidettyä silmällä tekelettä tasaisin välein.
Pete
Olen itsekin suunnitellut tehdä ehkä just tolleen, paljon kaikenlaisia suunnitelmia päässä. Olen vaan funtsinut sitä että jos sitä jatkaa pidemmällä tulpalla niin musta taas tulisi ehkä kestävämpi jos jatkaisin etuputket. Tästä ideasta monet tykkää :) ... Siis tarkoitin et vakioputkesta ottaa yläpään, vaikka niin että tulee 2 tuumaa pitemmät ja sorvaa 8" etuputkista yläpäästä kierreosan ja hitsauttaa ammattihitsarilla. Putket jää piiloon suojaputkien sisään. Putkien sisään tulevat jousien täytepalikat tulis umpitavarasta yläpäähän ihan varmistukseksi jolloin jos putki katkeaa niin homma pysyy nipussa.

Onko hullun hommaa?...

Tällöin vois laittaakin ihan samalla tavalla putket kiinne eli läpi yläpalasta jolloin ne sais tosi tukevasti siihen, öljyn lisääminen ja täytepalojen muuttaminen ois helppoa. Taitaa toisaalta rakenteen yksinkertaisuus sekä muuttelun ja huollon antama helppous ajaa tässä ulkonäön ohi, saa nyt nähdä.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Terse

+10 putkia ,löytyiskö bikelinelta?

Terveisin

Bikermouse
Pietu

Viesti Kirjoittaja Pietu »

Mitähän kokonaispituutta siis haet? Custom Chromelta ei löydy pitempää kuin 31 1/4" 35 millisenä. Taitavat olla just sen +8". Äkkiä kyllä tuntuu aika rankalta yhdistelmältä :) Siis 35mm ohkaset putket niin helevetin pitkinä tehden samaan tyyliin kun itse tein. Kun taitaa tuolla pituudella tulla sitä kulmaakin paljon, joka taas varmasti rasittaa just sitä putken päätä. Toisaalta, jos itse pyörä on kovinkin kevyt... Mutta helekkari, omalla vastuulla kokeilemallahan se selviää :D Jos teet, niin kerrohan sitten meillekin miten kestää. Pitää vaan silmällä koko ajan...

Itse uskalsin virityksen aikoinani tehdä halvempaan riisi-hevoseen. Pitkiä putkia kun siihen en löytänyt, ja eikä kovin paljon tullut kulmaa lisää. Ja pyörä oli melko kevyt rakenteinen. Ja sorvautin siitä tulpasta sellaisen että se painoi jousia kasaan noin 2" ylimääräistä, joten se tuki osaltaan putkea myös sisältä päin.

Pete
Never chase buses or women, you always get left behind...
Vieras

Tere! jos kattelet kataloogeja niin siellon monta t-kappaletta ilman ylä puolella näkyviä ruuveja, ja monesta näkyy aika selvästi miten ne on toteutettu. :)
Jorke
Viesti:

Niin, ajattelin +10" putkia ehkä suunnilleen. Mut pitää nyt kattoo, 21" rengas nostaa keulaa jonkun verran ja sit olen suunnitellut et jos pienentäis keulakulmaa vähän. Mut sen sit näkee kun saan renkaat paikoilleen ja emäputken irti niin pääsee mallailee keulakulmia ym.

Ei ollut Bikelinellakaan, 76 -83 mallisiin Sporstereihin on +10 ja sit seuraavat on -88 eteenpäin eli just toi muutaman vuoden väli jää pois.
Terroristo

Viesti Kirjoittaja Terroristo »

Mitäs jos sorvais sellasen kannattoman mutterin minkä sais kierrettyy putken yläpään kanssa tasan,ja sit koneistais t.kappaleeseen esim. 15mm syvän upotuksen miknä halkaisija olis 35 mm ja sovittais sen putkenpään sinne upotukseen.Vois kuvitella et olis tukevampi kun orkkis kun se t-kappale ottais sen rasituksen siitä putken ulkopinnasta eikä siitä mutterista.Tulikohan kirjotettuu tarpeeks epäselvästi?? :lol:
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Hölömö kysymys: Jos kerran väsää ne T-kappaleet itse, niin miksei samalla niitä yläputkia?
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Jorke
Viesti:

T-kappaleista tulee aika jyhkeät että niiden pitäs kestää, alumiinilevy on 30mm paksua ja t-kappaleisiin tulevien feikkiputkien halkaisijat on 60mm. Siis t-kappalekin yhtä leveä.

Mut putket kyl arveluttaa, niissä nyt aika voimat jyllää jarrutuksessa ja montuissa. Noh katellaan... Aattelin vaan et jollain kokemuksia ois ollut.
Vieras

Sit ku sulla on +24" -> keulaputket ni voit alkaa miettimään niitä voimien jylläämisiä :twisted:
Tollaset +8" - +10" ei paljon misään tunnu :!:
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Mä en oikeen ymmärrä noista sun selostuksista mitää, mut jos oot kerran tekemässä suojaputket T-kappaleiden väliin, niin niiden sisäänhän sä voi piilottaa mitä vaan.
Vaikka 3" pitkät keulaputkien yläpään ruuvit,jotka on kierretty esim.
3/4 karkeella kierteellä yläkappaleeseen ja pohjaa laipasta siihen.
Sit niihin kierrät keulaputket, mistä on sorvattu yläpäänkartio pois (eli noin tuuma) ja vedetty vähän jengaa lisää.
Toivottavasti ymmärsin mokomasta selityksestä.
Näin tuli tehtyä yhdet 35 putket, paitsi et +10 tuli +16. Niissä ei ole edes suojaputkia, vaan liitoskohdassa on rosterinippusiteet, jotka pitää jarruletkuja. Kymmenen vuoden jälkeen edelleen käytössä ja toimii.

Sit viel. Tosta keulaputkien ite tekemisestä. Sitä aina välillä joku "metallimies" ehdottelee. Olen sellaset tehny ja todennut, että ei mitään järkeä. Se järki loppuu siin vaiheessa kun pitää viedä niitä putkia kovakromaukseen ja maksaa siitä. Sit on eri asia, jos pystyy hoitaa firiksenä.
Ja kyllä tollasten yli metrin pitusten 35mm putkien sorvaus ja hionta niin, ettei tule tynnyrimäistä, alkaa olee sen verran työlästä hommaa(ei missään tapauksessa mahdotonta), että tarvii olla tosi hyvä frendi kelle pystyy homman miinottaa. Olettaen että itellä ei ole vehkeitä.
Vastaa Viestiin