Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Palstalla ollut ikävä kuolemantapaus ja siitä käyty kirjoittelu saivat minut tuossa tämän viikon pyörällä reissutessani miettimään näitä vaaratekijöitä.

Haluaisin tuoda esille näkemyksen, että ihmisen ikää ei voi yleistää, vaikka useampi on jo heittänyt 80v. maagiseksi rajaksi liikenteeseen. Keski-ikä kasvaa ja ihmisillä on tarvetta, halua ja kykyäkin liikkua yhä iäkkäämpinä. Ja mitkään tilastot eivät osoita näiden ikäihmisten olevan se suurin vaaratekijä liikenteessä. Jostain tilastosta tavasin juuri, että yli 70-vuotiaat aiheuttavat n. 6% onnettomuuksista.

Toisesta artikkelista luin, että 1/3 kuolonkolareista jouhtuu sairauksista:
Kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet tutkitaan onnettomuuksien tutkintalautakunnassa. Viime vuosina lautakunnan raporteissa on näkynyt uusi ilmiö. Jopa kolmasosa onnettomuuksista liittyy kuljettajan sairauteen.
Tavallisin onnettomuuden syy on sairauskohtaus. Tappavan kohtauksen aiheuttaa usein sydän- ja verisuonitauti, mutta toisinaan myös diabetes tai epilepsia. Joskus taustalla on sairaudesta johtuva ajovirhe.
- Ajovirheiden ja havaintovirheiden takana on useita terveyssyitä, kuten lääkitys, valvominen ja viretilaa huonontavat sairaudet,
Muistisairaudet ovat myös pelottava vaaratekijä (tässä aika hätkähdyttävä pitkä artikkeli aiheesta):
http://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa ... ikenteessa" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitten kun vielä lisätään (nuoret) kaaharit ja nämä "audi-on-asenne"-miehet automerkistä riippumatta, niin lienee lopulta aika epätodennäköistä törmätä yli 80-vuotiaaseen liikenteessä.

Lopuksi kun vielä muistetaan, että liki 80% kuolemaan johtaneista moottoripyöräonnettomuuksista johtuvat kuskin omista toimista, niin voimme alkaa pohtia, mikä on vaarallisinta liikenteessä.

Avaan tämän pohdinnan/keskustelun tällä alustuksellani.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
k.e
Viestit: 83
Liittynyt: 20:27 23.03.2006.
Paikkakunta: tuusula

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja k.e »

jos yli 70 vuotiaat aiheuttavat 6% kolareista onko jotain tilastoa kuinka paljon yli 70 vuotiaita on liikenteen kokonaismäärässä tuskin yli 10%.
keijo erkkilä
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kannattaisiko saman otsikon alla pohtia myös alle 25-vuotiaiden kuljettajien vaarallisuutta. Usein tulee esiin välinpitämättömyys liikennesäännöistä, joka on ainakin minusta huomattavasti vaarallisempi pointti kuin vanhemman kuljettajan fyysiset rajoitukset.
Nopeus, alkoholi, väsymys tai matkustajien aiheuttama näyttöpaine tulevat nuoremmilla onnettomuuden osapuolilla esiin lähes jokaisessa selvityksessä. Kaikki ovat sellaisia asioita, jotka eivät tule ajoon mukaan vahingossa, niistä ei vaan välitetä, tai sellaista pidetään jopa "vähän siistinä".
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Joe tyylilleen uskollisena heitti aika asiallisen avauksen. 8)

En tiedä miten maakunnassa nykyään ajetaan, mutta päivittäin työmatka-ajoa pääkaupunkiseudulla ja viikonloppuisin Vantaa - Tampere ja Vantaa - Kouvola (Myllykoski) -väliä ajavana olen havainnut että liikennekulttuuri on nykyään melko rauhallista.

Itse pidän nimenomaan nuoria kuskeja riskitekijänä ja olen ajokorttini saamisesta lähtien todennut, että jokainen nuori mies mällää auton ensimmäisen vuoden aikana. Kotikulmilta tiedän pari tapausta jossa tämä on tapahtunut alle tunnissa (ja toinen teki saman sekä autolla että skootterilla).

Poliittisten päätoksentekijöiden ehdotus nopeusrajoitusten nostamisesta on täysin kåsittämätön. Osoittaa väliinpitämättömyyttä liikenneturvallisuutta ja taistelua ilmastomuutosta vastaan. Eurooppaan 140 kmhn kattonopeus ja uusien autojen max.teho 200 hv/1000 kg
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Vaikka nuorilla onkin kyse kokemattomuudesta liikenteessä niin niillä onneksi pää pelaa ja havannointi toimii vaikka järki ei aina mukana olekaan ja vauhti korreloi sen, mutta noilla iäkkäillä kun taas se pää ei pelaa ja havannointi on mitä on..... Vanhat ihmiset kun eivät edes välttämäti osaa havannoida edes täyspitkää yhdistelmää 40km/h alueella vaikka on kuinka suora tie ja hyvä näkyväisyys, niin miten ne sitten huomaisivat moottoripyörän?
Jokainen meistä on riskitekijä liikenteessä, aina voi jäädä jotain huomaamatta, mutta jostain syystä se havannointi kyky on huonompi juurikin noilla +75 ja siitä vanhemmilla kun ajetaan vaan sitä tuttua ja lyhyttä matkaa!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Vaikea juttu. Onnettomuudet aiheutuvat aina yksilöiden tekemisistä eli ei pitäisi yleistää. Kuitenkin on olemassa ryhmiä, joiden kohdalla tilastot näyttävät isompia riskejä. Ei silti pitäisi koko ryhmää "rangaista" tämän johdosta vaan jotenkin pitäisi pystyä poiminmaan ne vaaralliset yksilöt (huonoasenteelliset nuorista, huononäköiset vanhemmista jne).
Vanhempien osalta on olemassa jo seulonta ajokortin säilyttämiseen liittyen, mutta ei taida oikeasti toimia riittävän tehokkaasti. Terveydentilaa, näköä ym. pitäisi ehkä pystyä valomaan paremmin, mutta kuinka? Oliko viime vai toissa vuonna ratsioita, joissa tarkastettiin kuskien näkö. Paljon oli huononäköisiä liikkeellä, ehkä pitäisi tällaistakin jatkaa kun ei ihmiset itse ymmärrä tätä hoitaa.
Periaatteessa helppoa ja kaikkien varmaan hyväksymää seulontaa on rattijuoppojen ratsaaminen pois liikenteestä, tätä pitäisi lisätä. Liikennevalvontaa pitäisi kehittää myös siten, että ne vaarallisimmat tapaukset saataisiin aisoihin: isot ylinopeudet, vaaralliset ohitukset ym. törttöily. Jälleen, kuinka?
Kuten kaikki tietävät, moottoripyöräilijän kannalta suurin turvallisuustekijä on hän itse. Erittäin paljon voi vaikuttaa, mutta valitettavasti on tilanteita, jolloin ei kuskin taidot tai varovaisuus auta.
Tästä on keskusteltu aiemminkin:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=2&t=49075
Vuoden 2012 tilasto on tuossa:
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/tila ... et2012.pdf
Sitä kun hyppii "moottoripyörä"-hakusanalla eteenpäin, niin mielenkiintoisia seikkoja taulukoista voi yrittää päätellä.
Yli puolet kuolemantapauksista (11/21) on johtunut tieltä suistumisesta. Näihin ainakaan suurimpaan osaan ei auta vanhojen autoilijoin liikenteestä poistaminen vaan kuskin omat toimet.
Näyttäisi myös siltä, että yksi suurimmista turvavarusteista pyörässä on takapenkkiläinen: vain yksi kuollut kyytiläinen v. 2012. No, voi olla että suurin osa ajoista on yksin ajoa ym. joten asia ei todellisuudessa ole näin yksioikoinen, mutta täytyy todeta ihan itsestänikin, että kyllä tuo ajotapaan vaikuttaa rauhoittavasti...
Avatar
saatananteri
Viestit: 289
Liittynyt: 10:38 15.10.2007.
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja saatananteri »

Ääni kukkahattutädeille ostoskeskusten parkkihalleissa/parkkiksilla ja niiden läheisyydessä. Huonot ajotaidot + ajatukset ostoskorin täytteissä tai vieressä päpättävän ystävättären jutuissa, avot.
"Now, listen, you don't go any one special place. That's cornball style. You just go."
Avatar
jorgegoodman
Viestit: 369
Liittynyt: 18:37 11.06.2011.
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja jorgegoodman »

Pysyn alkuperäisessäni kannassa ja olen sitä mieltä että kortti pois yli 80 vuotiailta automaattisesti! Perusteluja en lähde tässä jaarittelemaan ja jokainen varmaan ymmärtää mitä ne ovat. Mielelläni nostaisin ajokortin ikärajan jopa 22 vuoteen, sillä 18 vuotias on vielä aivan liian uhmaikäinen liikenteeseen ja se näkyy ajokättäytymisessä, kaahataan vaikka ei autoa hallita yms yms ja kännisekoilut yms

Mopoautot poistaisin liikenteestä kokonaan! on ajan kysymys milloin alkaa rytistä ja tulla kunnolla uhreja!

Monet vanhukset ajavat tuolla liikenteessä ilman järjellistä käsitystä siitä mitä ollaan tekemässä ja millaisia ratkaisuja ja refleksejä eri tilanteet vaativat, ollaan kuuroja, puolikuuroja, puolisokeita yms yms pää ei kertakaikkiaan enää taivu sivuille liikenteen seurantaan, luotetaan vain tuuriin ja kynnetään muiden mukana adventtisohjossa.

Kortit pois vaan ja kiikkutuoli tilalle! Ja paljon olisi sanottavaa nykyajan kännissä ajamisen lisääntymisestä...mutta eipä siitä enämpää tälläkertaa.

Mitä? minäkö pahalla päällä? :lol:
TCowboy
Viestit: 109
Liittynyt: 19:54 13.01.2011.
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja TCowboy »

Mopopoika -65 kirjoitti:Poliittisten päätoksentekijöiden ehdotus nopeusrajoitusten nostamisesta on täysin kåsittämätön. Osoittaa väliinpitämättömyyttä liikenneturvallisuutta ja taistelua ilmastomuutosta vastaan. Eurooppaan 140 kmhn kattonopeus ja uusien autojen max.teho 200 hv/1000 kg
Uskomatonta jos olit tosissasi :evil: No selittää tämä näkemyksesi mikä maailmassa on vikana, ei paljon vapaus tunnu merkkaavan ihmisille... No onneksi sinun toiveesi ei toteudu :)
HileD
Viestit: 582
Liittynyt: 21:03 22.05.2007.
Paikkakunta: Saloo
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja HileD »

TCowboy kirjoitti:
Mopopoika -65 kirjoitti:Poliittisten päätoksentekijöiden ehdotus nopeusrajoitusten nostamisesta on täysin kåsittämätön. Osoittaa väliinpitämättömyyttä liikenneturvallisuutta ja taistelua ilmastomuutosta vastaan. Eurooppaan 140 kmhn kattonopeus ja uusien autojen max.teho 200 hv/1000 kg
Uskomatonta jos olit tosissasi :evil: No selittää tämä näkemyksesi mikä maailmassa on vikana, ei paljon vapaus tunnu merkkaavan ihmisille... No onneksi sinun toiveesi ei toteudu :)
Ei voi muuta kun kompata TCowboy:ta.

Suomen liikenne ja liikenne kulttuuri ei ole vaarallista. Kehittää sitä voi ja pitääkin mutta sakoin ja säännöin sitä ei paranneta. Matkustakaa ulkomaille. Melkein mihin vaan ni huomaatte että täällä ajetaankin yllättävän kuuliaisesti.

Onneksi kohta on vuosikatsastus rätkille ni sitte on taas paljon turvallisempaa :evil:
-Know your enemy-
Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

samaa mieltä mopomiehen kans, nyt kun on 120 ni ajetaan kännykkä korvalla 130 ihan sama kesä tai talvi hyvä tai paska keli, sitte ku nost. 130iin ni aj. 140 k. korvalla,, ym,
sama noita tulevia hirviörekkoja ei pidä päästää suomen kärrypoluille, eri asia kasselin mäessä olkoot vaik. 50m. pitkä rekka mut ei mahu suomen teille,,
olis hyvä toi ruotsin 70-90-110,
ensitä sano ollu kalustoa mikä kulkenu rajoittimeen 250km/h, ja ajettu h.vetin kovaa kilpaa m. tiellä rankkasateessa ilman minkäänlaista näkyvyyttä, no ajoin alfan takavaloissa)), eli ei ollu hätää vaik. vier. kaista melk. seiso, ..u ite haasto)),,
ei mennä tohon eliitin touhuun mikä ei välitä ku itteestään ja (sakkojen kusetusmäärästä),autossa kaikki ...keleen turvalaitteet vissiin heittoistuinkin ja kymmenien tuhansien sairaalakulut maksaa firma,,, (ainakin mä muuten kuolen siinmällissä ja mersumies nauraa paskasta),,
hei kamaan järki handuun,,,
HileD
Viestit: 582
Liittynyt: 21:03 22.05.2007.
Paikkakunta: Saloo
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja HileD »

Eiköhän täällä meidän lintukodossa vuosittain kuole jengiä paaaaaljon enemmän viinaan ja vaikka ruokien lisäaineitten aiheuttamaan oireisiin ku liikenteessä. Tilastojen valossa meillä ON turvallista liikenteessä ku verrataan moniin maihin ja se jos jotku ajaa tappituntumalla kehä kolmosella pääkallokelillä on se tyhmyyttä ja siihen ei auta mikään!

Edit: eiku tulimullakin mieleen mitä pitäs kieltää. Mopoautot!
-Know your enemy-
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

HileD kirjoitti: Suomen liikenne ja liikenne kulttuuri ei ole vaarallista. Kehittää sitä voi ja pitääkin mutta sakoin ja säännöin sitä ei paranneta. Matkustakaa ulkomaille. Melkein mihin vaan ni huomaatte että täällä ajetaankin yllättävän kuuliaisesti.
Väärin!
Suomessa pidetään liikaa kiinni omista oikeuksista.... eikjä kunnioiteta sitä toista osapuolta.............se ei ole yhteispeliä!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

HileD kirjoitti:Eiköhän täällä meidän lintukodossa vuosittain kuole jengiä paaaaaljon enemmän viinaan ja vaikka ruokien lisäaineitten aiheuttamaan oireisiin ku liikenteessä.
Olen aina miettinyt sitä, että tupakan aiheuttamiin sairauksiin kuolee kymmenkertainen määrä ihmisiä verrattuna liikenteeseen, mutta miksi siitä ei "vaahdota" kymmenen kertaa enemmän????? :roll:
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nopeuksien valvonta olisi helppoa junien malliin.
Kulunvalvonta saisi nopeustiedon satelliitista hoitaisi moottorin tehot sellaisiksi, ettei suurinta sallittua voisi ylittää kuin esim. 3km/h. Ensin piippaisi ja sitten poistaisi tehot. Helppo toteuttaa nykyaikaiseen satelliittitietokonekalustoon.
Me tietenkin evoilla ajettaisiin edelleen täysillä...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin