Vaaralliset kuskit liikenteessä?
-
Re: Vaaralliset kuskit liikenteessä?
Isäukko luopui kortistaan kun se olisi pitänyt uusia ekaa kertaa, sanoi että reagointikyky/nopeus ei ole lähelläkään sitä kun se oli nuorempana. Kymmenien vuosien ajohistoriassa ei yhtään itseaiheutettua kolaria ja ne muutamat muut pieniä peltikolhuja.
Kyl siitä kortista pitäis luopua ajoissa, saa nähdä onko musta samaan jos henki edes pihisee eläkeikään.
Kyl siitä kortista pitäis luopua ajoissa, saa nähdä onko musta samaan jos henki edes pihisee eläkeikään.
Mikäs se ikäraja onkaan kun korttia / ajo-oikeutta pitää uusia?
Omasta kortista katsomalla en viisastunut kun on tätä tuoretta mallia ja voimassaoloaikaa on vain 2028 saakka eikä ikää tuolloin edes viittäkymppiä... Toivottavasti ollaan silloin vielä terveenä ja ajokunnossa
Vanhemmalla väestöllä pitää olla oikeus liikkua tiellä yhtä lailla kuin muillakin, mutta vain jos terveys / havainnointikyky on kunnossa. Tiedä sitten missä vaiheessa nämä alkaa yleisellä tasolla enempi heikkenemään niin paljon että onnettomuusriski kasvaa ja olisi syytä ottaa ohjelmaan vaikka vuosittainenkin lääkärintarkastus tai vastaava ajo-oikeuden saamiseksi. Ei nyt vielä 60v tai 65v, mutta mites 70v tai 75v (80v nyt varmaan jo viimeistään).
Omasta kortista katsomalla en viisastunut kun on tätä tuoretta mallia ja voimassaoloaikaa on vain 2028 saakka eikä ikää tuolloin edes viittäkymppiä... Toivottavasti ollaan silloin vielä terveenä ja ajokunnossa
Vanhemmalla väestöllä pitää olla oikeus liikkua tiellä yhtä lailla kuin muillakin, mutta vain jos terveys / havainnointikyky on kunnossa. Tiedä sitten missä vaiheessa nämä alkaa yleisellä tasolla enempi heikkenemään niin paljon että onnettomuusriski kasvaa ja olisi syytä ottaa ohjelmaan vaikka vuosittainenkin lääkärintarkastus tai vastaava ajo-oikeuden saamiseksi. Ei nyt vielä 60v tai 65v, mutta mites 70v tai 75v (80v nyt varmaan jo viimeistään).
-
En nyt muista koska se uusittiin ekaa kertaa lekurintodistuksella, olisko ollut 70v.
Vaihdoin kortin uuteen syksyllä ja kun siitä oli hävinnyt vuosia voimassaoloajasta niin kysyin siitä Trafista. Kaikki kortit on voimassa max 2033, vaikka siinä olisi myöhempikin vuosi. Tuolloin on jotain ajokorttiuudistusta tjsp.
Vaihdoin kortin uuteen syksyllä ja kun siitä oli hävinnyt vuosia voimassaoloajasta niin kysyin siitä Trafista. Kaikki kortit on voimassa max 2033, vaikka siinä olisi myöhempikin vuosi. Tuolloin on jotain ajokorttiuudistusta tjsp.
Riippuu kortista. Mulla on "rekkakortti" ja lääkärin tarkastus 5 v välein. 70 v joutuu luopumaan rekalla ajamisesta.
LIFEMEMBER
Jiihaa, just niinkuin minä. Paitsi, että mulla siitä pappantuntsastakin oli lähemmäs 30 vuotta. Tiedä sitten kuvittelenko edes osaavani ajaa, mutta koitan ajaa just sillä lailla ja niillä nopeuksilla, millä edes luulen osaavani, ja toistaiseksi on tiellä pysytty. Toisaalta, suomalaisen miehen keski-ikähän on n. 40 vuotta, että mähän olin hyvän matkaa jo tuon ylikin moottoripyörän hankkiessani, että eihän tämä minua tainnutkaan koskea.Vallu kirjoitti:Motskaripuolella kaamein ryhmä ovat nämä keski-ikää lähestyvät uusmotoristit. Kokemusta on PappaTuntsasta kahdenkymmenen vuoden takaa ja nyt kun pystytään liikuttamaan motskaria kuvitellaan, että osataan ajaa.
HD Dyna Street Bob -10
Itse olen sen verran nuori että kortti piti ajaa ja hyvä niin vaikka sekin tietysti maksoi kaikkineen turhan paljon. Auton ratissa on tullut sen verran nähtyä kilometrejä että liikenteen seassa ajamisessa ei tuossa ajassa ns. mitään uutta tai hyödyllistä opi, mutta ne käsittelytehtävät siinä kentällä tuli kyllä tarpeeseen. Super Sport -kurvailuista teini-iässä oli kulunut n. 16v joten ihan outoa ei mopoilu ollut. Silti yllättävän hankalaa oli saada Low mallin sportti mm. taipumaan työntö/vastaohjaus-testissä (väistökoe vai millä nimellä kulkikaan) viittäkymppiä keilaradalla. Ja toki hidasajot pujotteluineen jne. toi huomattavasti varmuutta laitteen käsittelyyn. Pystyssähän tuolla nyt pysyy ja sinällään helppoa ajaa jos ei tasapainoltaan tai käsi/jalkakoordinaatioltaan ihan tumpelo ole. Mutta paljon huonompi kuski olisin ellen olisi siellä keilaradalla niitä tunteja veivannut, sanoinkin ajokoulun tytsälle että veivataan tässä kentällä vaan suurin osa tunneista kun tästä mulle eniten on hyötyä. Uskoisin että tuollaisesta olisi monelle muullekin hyötyä oman ja myös muiden turvallisuuden kannalta.
-
- Viesti:
tulee välillä juteltua "vanhan", tt-kuskin kanssa (nyk. olis vissiin rr), kertoi, että kerran + satasen vauhdissa oli siviilipyörän takarengas lähteny vanteelta, , sanoi, että normaali tilanteessa hää olis heittäny pyörän nurin, (en kysyny miksi),, mutta kun oli likka kyydissä ni piti vaan yrittää pitää pyörä pystyssä, no vanha ratakuski selvis siitä,
monikohan uskaltais kaataa pyörä satasen vauhdista, TAHALLAAN,)),,
(muistan 70-luvulla kun kuolattiin kaverin kylän hienointa "tuuttia", oli laittanu katteet ja tuplavalot,)), muutenkin loistava jutun kertoja, miettiny et tollanen kaveri pitäs joskus pyytää johkin tilaisuuteen kertomaan kisareissuistaan,,, tai ainakin nauhoittaa juttuja,, ura päätty valitettavasti pahaan kolariin radalla),
monikohan uskaltais kaataa pyörä satasen vauhdista, TAHALLAAN,)),,
(muistan 70-luvulla kun kuolattiin kaverin kylän hienointa "tuuttia", oli laittanu katteet ja tuplavalot,)), muutenkin loistava jutun kertoja, miettiny et tollanen kaveri pitäs joskus pyytää johkin tilaisuuteen kertomaan kisareissuistaan,,, tai ainakin nauhoittaa juttuja,, ura päätty valitettavasti pahaan kolariin radalla),
45 on eka kerta kun vaatii lääkärintodistusta ja sen jälkeen viiden vuoden välein! Siis niillä joilla on enemmän kirjaimia!Vallu kirjoitti:Riippuu kortista. Mulla on "rekkakortti" ja lääkärin tarkastus 5 v välein. 70 v joutuu luopumaan rekalla ajamisesta.
Tuo Vallu ei muuten enään pidä paikkaansa että siitä tarvii luopua 70 iässä... jos lekuri sallii niin saa mennä nykyään pisempäänkin.....
Trafin sivulta lainattua:
Kuorma- ja linja-autojen ajokortit ovat voimassa 5 vuotta ja sen jälkeen, kun ajokortin haltijan täyttää 70 vuotta, ne ovat voimassa enintään kaksi vuotta kerrallaan.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Pave
Ei muuten, mutta ei viitsisi maksaa uusia leimaveroja.
OK. Sitten ei ole mitään hätää, broidi on lekuri.Tuo Vallu ei muuten enään pidä paikkaansa että siitä tarvii luopua 70 iässä... jos lekuri sallii niin saa mennä nykyään pisempäänkni.....
Ei muuten, mutta ei viitsisi maksaa uusia leimaveroja.
LIFEMEMBER
-
- Viesti:
tarvii jonkun siviilin todistajaksi, kukahan uskaltaa vakuuttaa "vanhuksen", ajokyvyn,)),,
Eipä muuten tarvi sitäkään!otsir3 kirjoitti:tarvii jonkun siviilin todistajaksi, kukahan uskaltaa vakuuttaa "vanhuksen", ajokyvyn,)),,
Taas Trafin sivuilta:
eikä 70 vuotta täyttäneiltä enää vaadita kirjallista todistusta ajotaidon säilymisestä.
R.I.P Jaska - Motoristi
Ei tarvitse olla edes rekkakortti (ABCxE). Kunhan on C, niin lääkärissä uusintoja riittää. Mä oon ajanut "oikeita" kuorma-autoja harvemmin, kuin käynyt lääkärissä tuon C-korttini takia!Vallu kirjoitti:Riippuu kortista. Mulla on "rekkakortti" ja lääkärin tarkastus 5 v välein. 70 v joutuu luopumaan rekalla ajamisesta.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
otsir3
Ja jos vaikka tarttiskin, niin kaikki kaverit on jo siinä kunnossa ettei ne edes näe/tiedä mitä ne todistaa. Aina tulee nimi paperiin kuin paperiin - se on brotherhuudia.tarvii jonkun siviilin todistajaksi, kukahan uskaltaa vakuuttaa "vanhuksen", ajokyvyn,)),,
LIFEMEMBER
http://www.usatoday.com/story/money/car ... 2/2693585/#" onclick="window.open(this.href);return false;!
Lisää rautaa ympärille niin homma on turvallisempaa...
Tämä oli huippu. Hemmo (102v) on ollut Fordin uskollinen asiakas jo vuodesta 1920 ja ostanut ikänään 17 uutta FordiaMrX kirjoitti:http://www.usatoday.com/story/money/car ... 2/2693585/#!
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus