Normaali latausjännite (-99 Dyna)?

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

pulukka
Viestit: 51
Liittynyt: 21:13 27.10.2010.
Paikkakunta: Joensuu

Normaali latausjännite (-99 Dyna)?

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Alkusyksystä alkoi Twin Cam -99 Dyna FXDX reistailla starttaamisen kanssa eikä jaksanut kylmillä keleillä (alle 10´C) pyörittää konetta tarpeeksi notta olisi korahtanut käyntiin vaan piti autella tuuppaamalla vaihde päällä rakkinetta hiki hatussa käyntiin samalla starttinappulaa painellen. Nyt syksymmällä akkua ihmetellessäni huomasin että melko kehnossa kunnossa oli mopon mukana 3 vuotta sitten tullut akku eli navat olivat hieman jo murtuneet (tärinästä?). Latausjännite oli kierroksilla jotain 15,1-15,3V luokkaa joten ajattelin että latauksensäädin vetelee viimeisiään eli tuuppaa liikaa jännitettä akulle. Akun iästä ei hajuakaan...

Nyt sitten ajokauden päätyttyä putsailin dremelillä hiaisten kaikki letkujen liittimien ym. hapettuneet & paskaiset kontaktipinnat kirkkaiksi (akunnavat, maajohdon kiinnitys runkoon sekä latauksensäätimen maajohto) ja nytten näyttäisi että että kierroksilla rakkine tuuppaa akunnavoilta mitattuna 14,7-14,8V akulle muttei silti oikein jaksa +5´C startata kylmänkankeaa konetta käyntiin - Tyhjäkäynnillä n. 1000 kierroksella lataa 13,7V. Onkohan tämä ihan normaali latausjännite vai kiehuttaako akkua; Minusta tuntuu vähän korkealta? Ajattelin vaan että jos keväällä uuden akun kanssa latailee yhtä korkeilla lukemilla niin kiehuttaako uudenkin akun heti pilalle? Akku lienee jo uusintakunnossa muutenkin mutta lieneekö latauksensäädinkin turhan terhakkaassa kunnossa?

+Onko missään akkumerkissä yhtään tukevammat akunnavat notta kestäisivät tärinää tuota "Energie" -akkua paremmin vai ovatko ne kaikissa samaa standardia - Akkuhan on Nykyisellään 18Ah mallia YTX20L-BS. Geeliakut eivät vissiin oikein starttaustilanteessa ole yhtä tehokkaita kuin normiakut, itellä 510G - ratasnokat ja 42HSR -kaasari ja ainaskin alkukesästä jaksoi jotakuinkin startata ihan hyvin muutamia releen naksutuksia lukuunottamatta? Vinkkejä?
1999 Harley-Davidson FXDX Dyna Super Glide Sport TC88 > 95 big bore with S&S 9,7:1 pistons, Mikuni HSR42 (182,5 main), S&S 570G Cams, 2 into 1 pipes.
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Normaali latausjännite (-99 Dyna)?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mee Harley-Davidson kauppaan ja osta sieltä Harley-Davidson akku.
Asenna paikalleen ja unohda.
Hirvittävän kallis, mutta maksaa ittensä monin kerroin takaisin starttitehossa ja kestovuosissa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
fxst 03
Viestit: 10
Liittynyt: 20:15 26.05.2009.

Re: Normaali latausjännite (-99 Dyna)?

Viesti Kirjoittaja fxst 03 »

pulukka kirjoitti:Alkusyksystä alkoi Twin Cam -99 Dyna FXDX reistailla starttaamisen kanssa eikä jaksanut kylmillä keleillä (alle 10´C) pyörittää konetta tarpeeksi notta olisi korahtanut käyntiin vaan piti autella tuuppaamalla vaihde päällä rakkinetta hiki hatussa käyntiin samalla starttinappulaa painellen. Nyt syksymmällä akkua ihmetellessäni huomasin että melko kehnossa kunnossa oli mopon mukana 3 vuotta sitten tullut akku eli navat olivat hieman jo murtuneet (tärinästä?). Latausjännite oli kierroksilla jotain 15,1-15,3V luokkaa joten ajattelin että latauksensäädin vetelee viimeisiään eli tuuppaa liikaa jännitettä akulle. Akun iästä ei hajuakaan...

Nyt sitten ajokauden päätyttyä putsailin dremelillä hiaisten kaikki letkujen liittimien ym. hapettuneet & paskaiset kontaktipinnat kirkkaiksi (akunnavat, maajohdon kiinnitys runkoon sekä latauksensäätimen maajohto) ja nytten näyttäisi että että kierroksilla rakkine tuuppaa akunnavoilta mitattuna 14,7-14,8V akulle muttei silti oikein jaksa +5´C startata kylmänkankeaa konetta käyntiin - Tyhjäkäynnillä n. 1000 kierroksella lataa 13,7V. Onkohan tämä ihan normaali latausjännite vai kiehuttaako akkua; Minusta tuntuu vähän korkealta? Ajattelin vaan että jos keväällä uuden akun kanssa latailee yhtä korkeilla lukemilla niin kiehuttaako uudenkin akun heti pilalle? Akku lienee jo uusintakunnossa muutenkin mutta lieneekö latauksensäädinkin turhan terhakkaassa kunnossa?

+Onko missään akkumerkissä yhtään tukevammat akunnavat notta kestäisivät tärinää tuota "Energie" -akkua paremmin vai ovatko ne kaikissa samaa standardia - Akkuhan on Nykyisellään 18Ah mallia YTX20L-BS. Geeliakut eivät vissiin oikein starttaustilanteessa ole yhtä tehokkaita kuin normiakut, itellä 510G - ratasnokat ja 42HSR -kaasari ja ainaskin alkukesästä jaksoi jotakuinkin startata ihan hyvin muutamia releen naksutuksia lukuunottamatta? Vinkkejä?
Suosittelisin akun vientiä akkuliikkeeseen testiä varten , niin ainakin tietää mikä akun kunto on.Jos akku viallinen , niin uutta putkeen , kuten Pertti tuossa jo mainitsikin.
Latausjännite pitää olla siinä 14-14.4 v välillä.Viallinen akku saattaa vaikuttaa latausjänitteeseen.
Vastaa Viestiin