Ootteko millä konsteilla painellu noita kartiolaakereita paikalleen?
Itse käytin koneistamolla evolaisen osia ja pyysin painaa paikalleen toisen puoliskon.
Kaveri painii vaan nyt shovelin lohkojen kanssa, ei meinaa booreilleen mennä tuo levityspalikkakaan mikä ollut paikoillaan, eikä tuo miun evon 'compensating sprocket' niille booreille lupsahdellut.
pitäiskö se jollain prässillä painasta paikalleen vai vasta myöhemmässä vaiheessa sillä compensating sprocketilla kun yläkertakin on läjässä?
ei nuo liikkeet ota pikkuhommia vastaan, sit jos koko koneen kasaa niin tekevät..ettei voi syytellä sit jos jokin menee rikki oman kasauksen aikana..
Dänks for the wisdom!
Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Viva El Grande-Libelitsa!
Re: Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Se laakeri kannattaa ensin vetää sopivan holkin kanssa akselin mutterilla nippuun ja sitten vasta se vaimenninhässäkkä paikalleen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Onko ideaa miten pitää akselia vastaan? ei ainakaan kammista pitely tuntunu auttavan..
*EDIT: joku tappi kenties kammen päästä läpi jotta kanittas lohkoa vasten?
*EDIT: joku tappi kenties kammen päästä läpi jotta kanittas lohkoa vasten?
Viva El Grande-Libelitsa!
Re: Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Sen tapin voi siihen männäntapin reikään laittaa, mutta laakerin paikalleen puristaminen ei pitäisi kovin paljoa voimaa tarvita.
Onhan sulla sellainen holkki, joka painaa vain ulomman laakerin sisäkoolia (tai sitä stefaholkkia), eikä vastaa muualle. Tuollaisella tilapäistyökalulla pitäisi laakeri luistaa tilaansa helposti. Kun laakerista on löysät pois, se on paikallaan.
Jos ruuvatessa löysä laakeri ei kiristy, tarkista että holkki on oikean mallinen.
Onhan sulla sellainen holkki, joka painaa vain ulomman laakerin sisäkoolia (tai sitä stefaholkkia), eikä vastaa muualle. Tuollaisella tilapäistyökalulla pitäisi laakeri luistaa tilaansa helposti. Kun laakerista on löysät pois, se on paikallaan.
Jos ruuvatessa löysä laakeri ei kiristy, tarkista että holkki on oikean mallinen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Löyty naapurustosta prässi millä saatiin painastua. tattista vinkeistä!
EDIT: Ja oli juu sopiva holkki putkesta mikä vastas sisäkooliin.
EDIT: vaa ei tuo taida ihan pohjassa vieläkään olla. sen verta eestaas liikkuu limput 1-2mm väliin ja näkyy viel pystysuunnassakin heiluvan..
EDIT: Ja oli juu sopiva holkki putkesta mikä vastas sisäkooliin.
EDIT: vaa ei tuo taida ihan pohjassa vieläkään olla. sen verta eestaas liikkuu limput 1-2mm väliin ja näkyy viel pystysuunnassakin heiluvan..
Viva El Grande-Libelitsa!
Re: Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Upposhan tuo pulttikoneella..vaa sinne tais mennä välyskin..ei kello heilu ei..
mut kuites huoletta pyörii eikä tunnu mikään laahaavan..
mut kuites huoletta pyörii eikä tunnu mikään laahaavan..
Viva El Grande-Libelitsa!
Re: Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Välys on laakerissa tehty sen keskihelan paksuudella. Se hela on aina laakerikohtainen, tulee siis uuden laakerin mukana ja sitä ei saa sekoittaa muihin.Paksis kirjoitti:Upposhan tuo pulttikoneella..vaa sinne tais mennä välyskin..ei kello heilu ei..
mut kuites huoletta pyörii eikä tunnu mikään laahaavan..
Paketti kiristetään toisiaan vasten juuri sillä mutterilla, jonka pultikoneella paukutit.
Välystä ei käteen tunnu.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Kampiakselia ei painella lohkoon prässissä, eikä ammuta pulttipyssyllä. Näiden toimien jälkeen akseli ei ole enään suora.
Kun akselia laitetaan vetopuolen lohkoon takaisin, niin se juurikin vedätetään paikoilleen siihen hommaan tarkoitetulla työkalulla tai sitten vetomutterilla ja holkeilla. Rivakan alun hommalle saa kun lämmittää laakeria kuumailmapuhaltimella ja sopivalla putkenpätkällä tuuppaa laakerin pohjaan. Sen jälkeen mutterilla ja holkeilla loppuun ja välyksen tarkastus.
Kun akselia laitetaan vetopuolen lohkoon takaisin, niin se juurikin vedätetään paikoilleen siihen hommaan tarkoitetulla työkalulla tai sitten vetomutterilla ja holkeilla. Rivakan alun hommalle saa kun lämmittää laakeria kuumailmapuhaltimella ja sopivalla putkenpätkällä tuuppaa laakerin pohjaan. Sen jälkeen mutterilla ja holkeilla loppuun ja välyksen tarkastus.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Re: Limput vetopuolen lohkoon Shovel
Joo, manuska neuvoi vaan et käytä painattamassa paikallisella hurley diilerilläs. mut ei ottanu ko. liike eikä koneistamo laittaakseen. vinkkejä tuli vaan lämmittämisestä jonka avulla se ulompi laakeri saatiinki aluille, ja toisena vinkkinä joko prässi tai pulttipyssy jolla vedättää perille saakka. tuli vaan liian innokkaasti viimeiset välykset kirittyä. kun kaveri tiukkas kerran ja heti perään toisenkin. ois pitäny välis mitata välys.
siis holkillahan se painettiinkin ja ulompi kartiolaakeri siis lohkossa olevaa ulkokoolia vasten.
ei oo aiemmin tullu tehtyä niin eihän se mee ku strömsössä..
siis holkillahan se painettiinkin ja ulompi kartiolaakeri siis lohkossa olevaa ulkokoolia vasten.
ei oo aiemmin tullu tehtyä niin eihän se mee ku strömsössä..
Viva El Grande-Libelitsa!