Fat Bob 2014

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Seagler
Viestit: 4
Liittynyt: 00:23 19.01.2014.

Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja Seagler »

Terve.

Tein ihan herätereissun motoseinäjoelle ja iski karmea pyöräkuume uudesta fat bobista sand cammo värillä... Oli liikkeessä jalustalla aivan kuin minua odottamassa... Ei pitäisi moisiin liikkeisiin tunkea nokkaansa mutta nyt on jo myöhäistä surra kun pyöräkuume iski päälle... 8O

Oli mielestäni aivan törkeän hyvän näköinen laite ja ainakin kylmäistunta jätti pelkästään todella hyvän fiiliksen vehkeestä! :D

En ole sitten honda cbr kyykyn jonka myin 2006 ennen ulkomaille töihin lähtöä omistanut omaa pyörää ja nyt kysyisinkin harrikoista aika tietämättömänä kommentteja tästä fat bob mallista..? Eli onko minkälainen ajopyörä, onko hyvä satunnaisilla pidemmilläkin matkoilla yksi/kaksi päällä, miten tekniikka kestää, kuinka kalliit on vakuutukset ja huoltokulut jne.. :?:
isoajoe
Viestit: 131
Liittynyt: 22:14 02.06.2012.
Paikkakunta: Eteläpohojanmaa
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja isoajoe »

Minkä mallisen pyörän ostaa on ihan makuasia. Dynassa tieominaisuudet harrikoista paras. Ja Fat Bobhan kuuluu dyna mallistoon. Harrikan tekniikkaakaa ei voi moittia. Parilla kaverilla on Fat bobit ja ei ne kyllä oo valittanut että olisi huono ajaa.

Vakuutuskustannus riippuu ihan siitä paljon ku sulla on bonuksia. Mulla täydet bonukset ja vakuutus n 350 eur.

Jos pyörä miellyttää ja harrikkaa olet hankkimassa ni sit siitä vaan.......
FLH -55 ja FXST -21.
Avatar
Turre
Viestit: 624
Liittynyt: 16:02 07.01.2006.
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O.
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja Turre »

HD:n mallistolle on tyypillistä hienosti sanottuna "modulaarisuus". Eli muutamia peruspalikoita kierrättämällä on saatu laaja mallisto. Dyna-sarjalaisissa (joihin tämä Fat Bob myös kuuluu) on kaikissa sama runko ja sama mosa, mallien erot ovat keulaa, ohjaustankoa, pintakäsittelyä ym. Tutki tehtaan sivuja niin tämä tulee selväksi. Toinen tyypillinen juttu on kontruktioiden pitkät valmistusajat, esim. ns. Twin Cam -moottoria (joka on Fat Bobissakin) on tehty vuodesta -99. Ei kuitenkaan täysin samanlaisena, vaan isompia ja pienempiä muutoksia/parannuksia on tehty lähes joka vuosi. Tälle vuodelle tais tulla tehua pikkasen lisää.

"Ajopyörä". Tämä on vähä mitä kyseisellä termillä tarkoitetaan. Se kait voidaan sanoa että on vakaa suoralla tiellä. Mutkatiellä ollaan eri planeetalla kuin esim. mainitsemassasi Seeprassa. Painoa tuplat, onneton jousitus, kovat renkaat, vakautta suosiva ohjausgeometria, pienet kallistusvarat, keskinkertaiset jarrut. Mutta jos tavoite ei ole syöttää isoa kovaa niin on ihan kiva vietävä myös mutkittelevalla pikkutiellä.

Jos googlaat Dyna-runkosta niin löytyy keskusteluja joissa moititaan sen jäykkyyttä. Tämä tulee siitä miten moottori-vaihteisto -paketin kumityynykiinnitys on toteutettu. Varmaan moitteet pitä paikkansa mutta luulempa että asia tulee esille vasta jos ollaan reilusti laittomissa nopeuksissa. Dynan etu Softaileihin taas tulee pidemässä takapään joustomatkassa. Tätä pystyy sit edelleen huonontaa tai parantaa iskareita vaihtamalla.

Yleistyypin moottoripyörälehdethän ( Bike, MP1 ym.) eivät varmasti pidä tälläistä varsinaisena matkapyöränä katteen puuttumisen takia. Silti näillä toteutetaan pitkiäkin reissuja. Kyse on millaista ajonopeutta käyttää ja toisaalta miten on tottunut tai millaista puhuria itse pitää häiritsevänä, yksilöllistä. Lisävarustetuulilasejahan on saatavilla pikkuruisista jättimäisiin (jos siis sellaista kaipaa). Toisaalta voi ajatella että sen CBR:nkin kate suunniteltu enemmän kisamaisen aerodynamiikan kuin pitkän matkan suojaavuuden ehdoilla.

Matkailumukavuudessa ergonomia on isossa osassa. Monenko sadan kilsan jälkeen satula rupee puuduttaa riippuu täysin satulan ja sun perseen yhteensopivuudesta. Ehkä se ei koskaan muodostu ongelmaksi, mutta jos muodostuu niin erilaisia sitsejä on hyvin saatavilla. Samaten erilaisia ohjaustankoja ja kahvoja joilla kädet saa täsmälleen parhaaseen asentoon. Jalkatappien paikka on kanssa yksilöllistä. Itse en voi hyväksyä Fat Bobin kaltaisia etutappeja mutta toisaalta taas toisten mielestä ne ovat parhaat mahdolliset pitkälle matkalle. Vaihto etutapeista ns. keskitappeihin voi olla hankalampi kuin päinvastoin, kandee selvittä varuilta.

Jos matkatavaroita on enemmän kuin matkustajan sitsin päälle köytetty kanoottisäkki, niin sit pitää investoida laukkuihin ja tavaratelineisiin, niitä kyllä saatavilla kelpo valikoima.

Tekniikan kestävyys verratavissa mihinkä tahansa mp- tai automerkkiin. Pääsäätöinsesti ongelmia ei ole mutta huonolla tuurilla / todenäköisyyden mukaan / Murphyn lain mukaan jotain voi tulla vastaan. Googlaamalla saat esiin juttua esim. nokkaketjujen laahaimista. En väitä etteikö olisi toteennäytetty ei niin hyvin suunniteltu juttu, mutta toisaalta taas nettiin mahtuu enemmän pöhinää kuin mitä asian vakaavuusaste oikeasti on.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Avatar
jorgegoodman
Viestit: 369
Liittynyt: 18:37 11.06.2011.
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja jorgegoodman »

Seagler kirjoitti:Terve.

Tein ihan herätereissun motoseinäjoelle ja iski karmea pyöräkuume uudesta fat bobista sand cammo värillä... Oli liikkeessä jalustalla aivan kuin minua odottamassa... Ei pitäisi moisiin liikkeisiin tunkea nokkaansa mutta nyt on jo myöhäistä surra kun pyöräkuume iski päälle... 8O

Oli mielestäni aivan törkeän hyvän näköinen laite ja ainakin kylmäistunta jätti pelkästään todella hyvän fiiliksen vehkeestä! :D

En ole sitten honda cbr kyykyn jonka myin 2006 ennen ulkomaille töihin lähtöä omistanut omaa pyörää ja nyt kysyisinkin harrikoista aika tietämättömänä kommentteja tästä fat bob mallista..? Eli onko minkälainen ajopyörä, onko hyvä satunnaisilla pidemmilläkin matkoilla yksi/kaksi päällä, miten tekniikka kestää, kuinka kalliit on vakuutukset ja huoltokulut jne.. :?:
Tervetuloa meidän mukavaan porukkaan ja kenties liityt myös HDCF kerhoon :D Itsellä on street Bob Dyna ja olen ollut pyörään todella tyytyväinen. Pyörän ostin juuri tuolta Moto seinäjoesta, huollot ja palvelut pelaa kiitettävästi. Älä mieti pitkään kyseistä mallia sillä kevät lähestyy kovaa vauhtia ja pyöriä alkaa mennä solkenaan, eli ei muutakuin isket kaupat kiinni ja siitä se alkaa uusi elämä! :D
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4937
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 10:59 04.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1673
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Turre kirjoitti:Pääsäätöinsesti ongelmia ei ole mutta huonolla tuurilla / todenäköisyyden mukaan / Murphyn lain mukaan jotain voi tulla vastaan. Googlaamalla saat esiin juttua esim. nokkaketjujen laahaimista...
On taidettu nokkaketjujen laahaimetkin jo parannella sitten ensimmäisten vuosien TC-moottoreiden?
Seagler kirjoitti:Eli onko minkälainen ajopyörä, onko hyvä satunnaisilla pidemmilläkin matkoilla yksi/kaksi päällä, miten tekniikka kestää, kuinka kalliit on vakuutukset ja huoltokulut jne.. :?:
On hyvä pyörä, miten ja mihin sitten vertaakin. Onnistuu esim. 500...800 km päivämatkat sekä yksin että takamatkustajan kanssa. HD:n hyvä puoli on, että löytyy matkavarustusta ja esim. varusteita ajoasennon sovittamiseen itselle sopivaksi ehkä helpommin ja enemmän kuin muihin merkkeihin. Minun kokemukseni vakuutuksista (Pohjola) on, että kun teho/painosuhde ei ole kovin suuri, niin vakuutukset ovat jopa edukkaammat kuin joihinkin tehokkaampiin peleihin.

Ohessa pari aiemmin käytyä keskustelua vähän vastaavista aiheista. Toisesta ketjusta näkee myös sen miten aktiiviseen ja poikkitieteelliseen porukkaan pääsee, useamminkin aihe karkaa vähän käsistä...

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... 47&start=0
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... 76&start=0
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Aloitetaan siitä että Fat Bobinhan saa keski - tai etutapeilla, miten vain tilaaja haluaa. Tälläiselle 190 cm mittaiselle keskitapit ei tule kuuloonkaan, ainakaan mun mittasuhteilla ja vakiot etutapit piti siirtää 2 tuumalla että tuli koiville sopiva asento. Tankoakin on nostettu ja penkki on mittatilaustyötä että istun taaempana ja alempana. Onneksi näitä saa muokattua.

Fat Bob on ollut tosi mainio ajopyörä. Ostin tämän nimenomaan korkeamman rengastuksen takia ja tuplat etujarrut oli toinen tekijä. Suomen surkeilla teillä noi 16" renkaat on omiaan, ja leveydetkin on juuri passelit. Jarrut oikein mainiot harrikaksi.

Runko itsessään on aika jämäkkä, moottorin / lootan kiinnitys on vammainen, mutta True-Tracin uniballeilla sidottuna edestä ja takaa tuli paketista oikein ajettava ja sellainen keskellä mutkaa oleva töyssy ei enää aiheuta ikävää sivuttaissuuntaista hakemista.

Etuvalon kun vaihtoi jenkkimalliin niin valoteho tuplaantui, siinä kun palavat molemmissa valoissa sekä lyhyet että pitkät, toisin kuin vientimalleissa. Täysin plug and play tuo vaihto.

Tosi hyvä fillari ollut, ehdottomasti paras omistamani harrikka, ei kaunein mutta se ei vois vähempää kiinnostaa. Kannattaa funtsia omia tarpeita ja käyttöaikomuksia niin se oikea malli kyllä löytyy.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Joko se on 103 koneella?
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Seagler
Viestit: 4
Liittynyt: 00:23 19.01.2014.

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja Seagler »

Kiitoksia kaikille vastanneille kommenteista...

Olen tuohon nyt hieronut quick release sissyn/pleksin/sivulaukut (pitkiä matkoja ja kakspäätä varten) ja lämpökahvat. Katson että noilla pääsee hyvin alkuun...

Jos saadaan hinta kohdalleen niin ei kait tässä ole vaihtoehtoa kuin vahvistaa että ostan vehkeen ensi viikolla pois... Vaimo taitaa tässä saada ikuisen "kun menee hankalaksi niin palaan tähän harrikan ostoasiaan" -kättäpidemmän mutta kait sen kanssa pärjää ja aika kultaa muistot... :P

Tiedostan kyllä hyvin että harrikka ei varmasti vastaa opiskeluaikojen muoviluotia kaikilta ajo-ominaisuuksiltaan (ja tottakai viseversa). Tämä ei haittaa koska nimenomaan prätkähankinnan perusteet ovat olleet että nyt hommataan vähän rauhallisemman ajotavan "kruiseri" ettei lähde a kortti tai b henki (tai no millä vaan vehkeellä tämä on itsestä kiinni!)...

En tiedä uskaltaako sitä tällä foorumilla tunnustaa mutta triumph thunderbird ja victoryn mallisto oli pitkään vaihtoehtona (itämaiset ei missään vaiheessa)... Harrikan ja nimenomaan fat bobin eduksi tämän alkaa kääntämään a harrikka on kait se ainoa oikea "kustomi" jota muut parhaansa mukaan matkivat/jäljittelevät b harrikka pitää parhaiten jälleenmyyntiarvonsa vaikka pinkka saa ostohetkellä ollakin muhkeampi kuin muiden merkkien kanssa ja c minulle tuo sand cammo väri ja päivitetyn fat bobin yleisilme vain näyttää suoraan sanottuna mahtavalta.

Olen lukenut ajotestejä ja näissä vehjettä on kehuttu, foorumeilla etenkin uuden fat bobin takalokari tuntuu jakavan paljon "harrikkakansan" mielipiteitä mutta minä viisveisaan mitä muut asiasta ajattelevat. 8) Näin merkkiin totaalisesti ulkopuolelta eksyneenä voin vain ostaa sen mikä näyttää mallistosta omasta mielestä hienoimmalta...

Nyt kaikki on kait enää kiinni myyjän ahneudesta...
Jokkeri3
Viestit: 24
Liittynyt: 00:13 10.07.2012.
Paikkakunta: Valkeakoski
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja Jokkeri3 »

Parin ajolenkin jälkeen se vaimokin unohtaa koko "harikka kortin" olemassa olon!
https://www.facebook.com/events/1992449 ... 2844553402" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jorgegoodman
Viestit: 369
Liittynyt: 18:37 11.06.2011.
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja jorgegoodman »

joo ei muuta kuin kaupoja tekemään! siitä se lähtee ja pääset porukkaan iloiseen viettämään rallia Saariselälle 10-13.7.2014 8)
Pertti
Viestit: 6065
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jokkeri3 kirjoitti:Parin ajolenkin jälkeen se vaimokin unohtaa koko "harikka kortin" olemassa olon!
Joo, ja ajolenkit sen kun pitenee.
Vaimo saattaa pysyä koko viikolopunkin pois vaivoista, jos oikein innostuu.
Ei muuta kuin ittelle pyörää kattelemaan... :wink:
moderattori

Romu rauhoittaa!
isoajoe
Viestit: 131
Liittynyt: 22:14 02.06.2012.
Paikkakunta: Eteläpohojanmaa
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja isoajoe »

Seagler kirjoitti:K
Vaimo taitaa tässä saada ikuisen "kun menee hankalaksi niin palaan tähän harrikan ostoasiaan" -kättäpidemmän mutta kait sen kanssa pärjää ja aika kultaa muistot... :P

Ryhdy aidoksi suomalaiseksi avo-/aviomieheksi ja lopeta kuuntelu.... Tai kuuntele vain joka kolmas sana... :D

Nyt kaikki on kait enää kiinni myyjän ahneudesta...
Jos Moto-Seinäjoella ei pääse kauppoihin suoralla ostolla niin suosittelen että kyselet myös vaikka V-Twiniltä tai SGN:lltä Turusta....... Tähän aikaan vuodesta voit vielä kilpailuttaa..... maalis-huhtikuussa voi olla ettei enää löydy uusia mistään...... :(


Ja ensimmäinen lisävaruste mikä Harrikkaan kannattaa hankkia on uudet äänet. Tehtaalta tulessa ne vähä niin ku muistuttaa volkkaria... Mutta sehän on vain minun mielipide...
FLH -55 ja FXST -21.
Seagler
Viestit: 4
Liittynyt: 00:23 19.01.2014.

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja Seagler »

No niin nyt on uusi fat bob 2014 sand cammo värillä hankittu, hienoa kun sai vietyä kaupat maaliin...

Kiitokset kaikille vastanneille!

Nyt kevättä odotellessa... :)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Fat Bob 2014

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Seagler kirjoitti:No niin nyt on uusi fat bob 2014 sand cammo värillä hankittu, hienoa kun sai vietyä kaupat maaliin...

Kiitokset kaikille vastanneille!

Nyt kevättä odotellessa... :)
Onneksi olkoon, ja nyt sitten vaan liittymään kerhoon.

En tiedä, olisiko pitänyt varoittaa jo etukäteen, mutta Harrikan hankinta ei tule yksin. Saat kaupanpäälle mm. uuden kaveripiirin, jos et pidä varaasi. Ja muutakin pitää tuleman...

Kun hankin ekan Harrikani, yksi tuttu nainen totesi/povasi, että "elämäsi tulee muuttumaan, hän on nähnyt läheltä, miten Harley-Davidson muuttaa miehen". Sanoin, että höpö höpö, ei se pyörän merkki minuun vaikuta... :lol: :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin