Karra kirjoitti:Kyllä Remuksen e-hyväksytyt vaimentimet ovat tyyppihyväksyttyjä eli käytännössä mallikohtaisia. Entiseen 96cid Fatbobiin hyväksytty malli oli vain juuri siihen ja muistaakseni vastaavaan wideglideen hyväksytty.
Eikös Eurooppaan virallisesti tuodut pyörämallit ole olleet noin vuodesta 2003 alkaen tyyppihyväksyttyjä. Jos näihin laittaa e-hyväksytyn pakoputken, niin sen pitää olla nimenomaan ko. pyörämallia varten hyväksytty ja tästä pitää myös olla todistus, ajossa mukana tai muutoskatsastaessa. (En tiedä onko tässä yhteydessä "tyyppihyväksyntä" oikea termi...) Näitä (kalliimpia) merkki- ja mallikohtaisesti hyväksyttyjä putkia alkaa olla monella valmistajalla.Pertti kirjoitti:... ettei tyypphyväksyttyjä putkia taida juurikaan olla, vaikka E löytyykin. Tyyppihyväksyntä tarkoittaa sitä, että osa on erikseen hyväksytty kyseiseen malliin, tai mallisarjaan. Käytännössa vain alkuperäinen tehtaan mallikohtainen osa täyttää vaatimuksen.
Eli niin kuin tuolla edellä toverit jo totesivat, uudemmissa pyörissä, jos ei ole mallikohtaista hyväksyntää, ei ole hyötyä pelkästä "yleisestä" e-hyväksynnästä (onkohan sellaista edes nykyään olemassa, ehkä vanhemmille pyörille tarkoitetuille tuotteille?).
Ketjun aloittajalle: tosiaan kannattaa yrittää saada todellisia kokemuksia. Viittaan omaan kokeiluuni: ne BSL:n juuri tähän malliin e-hyväksytyt putket olivat niin tukkoiset että tehot hävisivät, vakioonkin verrattuna. Sitten Akrapovic-putkilla, nekin e-hyväksytyt, tuli vääntö ja teho paremmaksi kuin Rushin avarilla mökäputkilla. Eli e-hyväksyntä ei tarkoita välttämättä olenkaan sitä että putki on hyvä, tehomielessä.