Evo pytty ongelmaa
Evo pytty ongelmaa
Moi, tietäjät kertokaa mikä on menny vikaan porauksessa kun evon takapytty savuttaa sikana. Koneen aukaisun jälkeen diagnoosina se että männänrenkaat eivät ole ottaneet pyttyyn tasaisesti, eli työntötankojen puolelta pyttyyn kulunut huomattava männän suuntainen jälki ja painerenkaat kuluneet huomattavasti. Vastapuolelta taasen renkaat eivät ole ottaneet nimeksikään kiinni pyttyyn. Koneistamossa todettu välyksien olevan männänvalmistajan toleranssien sisällä ja pytyn olevan pyöreä.
Nämä pytyt ja männät tulivat minulle viime talvena 0.020 ylikokoon porattuina ja uudet männät sisältäen.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Nämä pytyt ja männät tulivat minulle viime talvena 0.020 ylikokoon porattuina ja uudet männät sisältäen.
Kiitos jo etukäteen vastauksista!
Re: Evo pytty ongelmaa
Terve Silli
Oma veikkaus, pytyt on porattu ilman stressilevyjä, ja kun pytyt panee paikalleen ja kannet kiinni niin reiikä menee soikeaksi, Mittasivatko koneistamossa välykset ja pyöreyden ilman stressilevyjä vai niiden kanssa ?
Oma veikkaus, pytyt on porattu ilman stressilevyjä, ja kun pytyt panee paikalleen ja kannet kiinni niin reiikä menee soikeaksi, Mittasivatko koneistamossa välykset ja pyöreyden ilman stressilevyjä vai niiden kanssa ?
Re: Evo pytty ongelmaa
Väärin porattu(siis ilman stressilevyjä), tai sitten kiertokanki hieman kiero.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Evo pytty ongelmaa
Moi,
ilman levyä mittailtu. Tosin kuluminen ei ole "kananmunamaista" eli itse en usko soikeuteen kannen kanssa. Kuluminen on ainoastaan yhdessä kohtaa pyttyä eli työntötankojen "seinällä". Kiertokanget on pitäis olla ok kun alkuperäisillä tavaroilla ongelma häviää...
Eniten tässä vituttaa kun tuli ostettua kamat tän foorumin kautta eikä myyjä nyt suostu millään lailla vastaamaan myymästään tuotteesta (netissä myydyissä osissa ei kuulema oo takuuta). On näköjään tännekin näitä kusettajia alkanu siunaantumaan...ja ko. kaverilla on ollu täällä osia myynnissä useamminkin.
ilman levyä mittailtu. Tosin kuluminen ei ole "kananmunamaista" eli itse en usko soikeuteen kannen kanssa. Kuluminen on ainoastaan yhdessä kohtaa pyttyä eli työntötankojen "seinällä". Kiertokanget on pitäis olla ok kun alkuperäisillä tavaroilla ongelma häviää...
Eniten tässä vituttaa kun tuli ostettua kamat tän foorumin kautta eikä myyjä nyt suostu millään lailla vastaamaan myymästään tuotteesta (netissä myydyissä osissa ei kuulema oo takuuta). On näköjään tännekin näitä kusettajia alkanu siunaantumaan...ja ko. kaverilla on ollu täällä osia myynnissä useamminkin.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Evo pytty ongelmaa
Kai netissäkin ostettaessa sama takuu on,kuin kasvotusten kauppaa tehdessä.Tietysti jos ja kun yksityiseltä ostaa,riippuu ihan sitten myyjän asenteesta.Reilu meininki pitäisi olla,jos paskaa kerran on myynyt ja tulla asiassa vastaan.
Re: Evo pytty ongelmaa
Kusettajia on maailma täynnä. Jos kaveri on syyllistynyt petokseen niin nosta kanne tai käy lyömässä mäntä otsaan...Tsilli kirjoitti:...Eniten tässä vituttaa kun tuli ostettua kamat tän foorumin kautta eikä myyjä nyt suostu millään lailla vastaamaan myymästään tuotteesta (netissä myydyissä osissa ei kuulema oo takuuta). On näköjään tännekin näitä kusettajia alkanu siunaantumaan...ja ko. kaverilla on ollu täällä osia myynnissä useamminkin.
Ja muista kirjoittaa ko. nimimerkin tiedot tälle palstalle ja myös ne oikeat henkilötiedot...
Re: Evo pytty ongelmaa
No joo... Mut jos nyt vaan käsiteltäis tätä teknistä ongelmaa tällä foorumilla.
Re: Evo pytty ongelmaa
Tarkastaisin seuraavat asiat:
Kiertokanki on suora lohkon tasopintaan nähden -> jos ei, niin silloin yleensä joko männässä tai sylinterissä havaittavissa epäsuora kulumajälki. Tarkastus suoritetaan pitkällä tapilla joka asetaan kiertokangen yläsilmään ja sen päät lepäävät lohkon reunoilla.
Sylinterin poraus epäonnistunut jostain syystä-> Reikä ei ole tullut "sylinteriksi". Ilman stressilevyjä mitattaessa sylinterissä saattaa esiintyä muutaman satkun heittoja. Tämä siis juuri poratussa sylinterissä. Paljon ajetussa luonnollisesti enemmän. Kokemuksesta olen oppinut että aina sylinteriä mitatessa ei heittoa ole juurikaan. Joillakin sylintereillä heitto saataa taas olla merkittävä. Tästä huomio siihen että sylintereiden lopullinen kireys vaikuttaa sen muotoon. Paljonko stressilevyjen momentti vs. lopullinen kansien momentti. Toinen seikka porauksen osalta on sylinterin poraus vinoon, sylinteri hieman vinossa porausvaiheessa -> tasopinta ei ole suorassakulmassa porauksen kanssa.
Nämä molemmat seikat pystyy varmistamaan mittaamalla.
Männän tapin poraus vinossa -> Tapin poraus asettaa männän vinoon sylinteriin.
Kiertokanki on suora lohkon tasopintaan nähden -> jos ei, niin silloin yleensä joko männässä tai sylinterissä havaittavissa epäsuora kulumajälki. Tarkastus suoritetaan pitkällä tapilla joka asetaan kiertokangen yläsilmään ja sen päät lepäävät lohkon reunoilla.
Sylinterin poraus epäonnistunut jostain syystä-> Reikä ei ole tullut "sylinteriksi". Ilman stressilevyjä mitattaessa sylinterissä saattaa esiintyä muutaman satkun heittoja. Tämä siis juuri poratussa sylinterissä. Paljon ajetussa luonnollisesti enemmän. Kokemuksesta olen oppinut että aina sylinteriä mitatessa ei heittoa ole juurikaan. Joillakin sylintereillä heitto saataa taas olla merkittävä. Tästä huomio siihen että sylintereiden lopullinen kireys vaikuttaa sen muotoon. Paljonko stressilevyjen momentti vs. lopullinen kansien momentti. Toinen seikka porauksen osalta on sylinterin poraus vinoon, sylinteri hieman vinossa porausvaiheessa -> tasopinta ei ole suorassakulmassa porauksen kanssa.
Nämä molemmat seikat pystyy varmistamaan mittaamalla.
Männän tapin poraus vinossa -> Tapin poraus asettaa männän vinoon sylinteriin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Re: Evo pytty ongelmaa
Huomenta
Tuli vielä mieleen että mites männänrenkaiden päittäisvälys, oliko mitattu
Ajattelin että männänrenkaalta loppunut laajenemisvara ja on sitten tehny tollasta. Luulisi kyllä että rengas napsahtaa moisesta poikki
Jos saisit kuvia linkattua pytyistä, olisi kiva katsella
Tuli vielä mieleen että mites männänrenkaiden päittäisvälys, oliko mitattu
Ajattelin että männänrenkaalta loppunut laajenemisvara ja on sitten tehny tollasta. Luulisi kyllä että rengas napsahtaa moisesta poikki
Jos saisit kuvia linkattua pytyistä, olisi kiva katsella
Re: Evo pytty ongelmaa
Renkaiden päittäisvälys todettu olevan kunnossa. Eräs kokenut moottorirakentaja sanoi juurikin että on onnistuttu takapytty poraamaan vinoon. Ei ole ennen moiseen törmännyt mutta mitään muutakaan järkevää selitystä hän ei keksinyt. Toki tuota vinoutta ei vielä ole mittaamalla todettu. Miten tuo mahdollinen vinous kannattaa mitata?
Re: Evo pytty ongelmaa
Itse olen tarkastanut porauksen suoruuden sorvissa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Re: Evo pytty ongelmaa
Yläpäästä mittaamalla tulirenkaan paksuuden ja alapäästä pytyn helman paksuuden muutamasta kohdin.Tsilli kirjoitti:Renkaiden päittäisvälys todettu olevan kunnossa. Eräs kokenut moottorirakentaja sanoi juurikin että on onnistuttu takapytty poraamaan vinoon. Ei ole ennen moiseen törmännyt mutta mitään muutakaan järkevää selitystä hän ei keksinyt. Toki tuota vinoutta ei vielä ole mittaamalla todettu. Miten tuo mahdollinen vinous kannattaa mitata?
Ja jos heittoa löytyy niin etupytty kannattaa mitata myös. Jos toinen reikä on sutta niin luultavasti myös toisessa on feelua.
Mr. Biker vm 2005
Re: Evo pytty ongelmaa
Evossa ei liekkirengasta sylinterissä, lisäksi putkiaines on valussa. Joten edellämainittu metodi ei käy.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Re: Evo pytty ongelmaa
Niinpä tietysti, jostain syystä ajattelin Pannun/Shovelin sylintereitä.113 cid kirjoitti:Evossa ei liekkirengasta sylinterissä, lisäksi putkiaines on valussa. Joten edellämainittu metodi ei käy.
Luin uudestaan koko ketjun ja on aika ilmeistä, että poraus on mennyt vinoon. Ei siinä paljon mittaukset auta. Kannattanee viedä sylinterin asiantuntevaan liikkeeseen, jossa mittaavat vinouden ja samalla katsovat voisiko esim poraus .040 suoristaa vinouden. Oireista päätellen luulen kyllä, että ainakin takasylinteri on verkonpainokamaa.
Mr. Biker vm 2005