Evo pytty ongelmaa

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Tsilli
Viestit: 28
Liittynyt: 12:12 07.05.2008.
Paikkakunta: SAVO

Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tsilli »

Moi, tietäjät kertokaa mikä on menny vikaan porauksessa kun evon takapytty savuttaa sikana. Koneen aukaisun jälkeen diagnoosina se että männänrenkaat eivät ole ottaneet pyttyyn tasaisesti, eli työntötankojen puolelta pyttyyn kulunut huomattava männän suuntainen jälki ja painerenkaat kuluneet huomattavasti. Vastapuolelta taasen renkaat eivät ole ottaneet nimeksikään kiinni pyttyyn. Koneistamossa todettu välyksien olevan männänvalmistajan toleranssien sisällä ja pytyn olevan pyöreä.
Nämä pytyt ja männät tulivat minulle viime talvena 0.020 ylikokoon porattuina ja uudet männät sisältäen.

Kiitos jo etukäteen vastauksista!
6PPC
Viestit: 101
Liittynyt: 16:29 15.08.2002.
Viesti:

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 6PPC »

Terve Silli

Oma veikkaus, pytyt on porattu ilman stressilevyjä, ja kun pytyt panee paikalleen ja kannet kiinni niin reiikä menee soikeaksi, Mittasivatko koneistamossa välykset ja pyöreyden ilman stressilevyjä vai niiden kanssa ?
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Väärin porattu(siis ilman stressilevyjä), tai sitten kiertokanki hieman kiero.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Tsilli
Viestit: 28
Liittynyt: 12:12 07.05.2008.
Paikkakunta: SAVO

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tsilli »

Moi,

ilman levyä mittailtu. Tosin kuluminen ei ole "kananmunamaista" eli itse en usko soikeuteen kannen kanssa. Kuluminen on ainoastaan yhdessä kohtaa pyttyä eli työntötankojen "seinällä". Kiertokanget on pitäis olla ok kun alkuperäisillä tavaroilla ongelma häviää...

Eniten tässä vituttaa kun tuli ostettua kamat tän foorumin kautta eikä myyjä nyt suostu millään lailla vastaamaan myymästään tuotteesta (netissä myydyissä osissa ei kuulema oo takuuta). On näköjään tännekin näitä kusettajia alkanu siunaantumaan...ja ko. kaverilla on ollu täällä osia myynnissä useamminkin.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Kai netissäkin ostettaessa sama takuu on,kuin kasvotusten kauppaa tehdessä.Tietysti jos ja kun yksityiseltä ostaa,riippuu ihan sitten myyjän asenteesta.Reilu meininki pitäisi olla,jos paskaa kerran on myynyt ja tulla asiassa vastaan.
MrX

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja MrX »

Tsilli kirjoitti:...Eniten tässä vituttaa kun tuli ostettua kamat tän foorumin kautta eikä myyjä nyt suostu millään lailla vastaamaan myymästään tuotteesta (netissä myydyissä osissa ei kuulema oo takuuta). On näköjään tännekin näitä kusettajia alkanu siunaantumaan...ja ko. kaverilla on ollu täällä osia myynnissä useamminkin.
Kusettajia on maailma täynnä. Jos kaveri on syyllistynyt petokseen niin nosta kanne tai käy lyömässä mäntä otsaan...
Ja muista kirjoittaa ko. nimimerkin tiedot tälle palstalle ja myös ne oikeat henkilötiedot... :twisted:
Tsilli
Viestit: 28
Liittynyt: 12:12 07.05.2008.
Paikkakunta: SAVO

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tsilli »

No joo... Mut jos nyt vaan käsiteltäis tätä teknistä ongelmaa tällä foorumilla.
113 cid
Viestit: 348
Liittynyt: 20:14 13.01.2005.
Paikkakunta: Waterbay area

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 113 cid »

Tarkastaisin seuraavat asiat:

Kiertokanki on suora lohkon tasopintaan nähden -> jos ei, niin silloin yleensä joko männässä tai sylinterissä havaittavissa epäsuora kulumajälki. Tarkastus suoritetaan pitkällä tapilla joka asetaan kiertokangen yläsilmään ja sen päät lepäävät lohkon reunoilla.

Sylinterin poraus epäonnistunut jostain syystä-> Reikä ei ole tullut "sylinteriksi". Ilman stressilevyjä mitattaessa sylinterissä saattaa esiintyä muutaman satkun heittoja. Tämä siis juuri poratussa sylinterissä. Paljon ajetussa luonnollisesti enemmän. Kokemuksesta olen oppinut että aina sylinteriä mitatessa ei heittoa ole juurikaan. Joillakin sylintereillä heitto saataa taas olla merkittävä. Tästä huomio siihen että sylintereiden lopullinen kireys vaikuttaa sen muotoon. Paljonko stressilevyjen momentti vs. lopullinen kansien momentti. Toinen seikka porauksen osalta on sylinterin poraus vinoon, sylinteri hieman vinossa porausvaiheessa -> tasopinta ei ole suorassakulmassa porauksen kanssa.
Nämä molemmat seikat pystyy varmistamaan mittaamalla.

Männän tapin poraus vinossa -> Tapin poraus asettaa männän vinoon sylinteriin.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
6PPC
Viestit: 101
Liittynyt: 16:29 15.08.2002.
Viesti:

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 6PPC »

Huomenta

Tuli vielä mieleen että mites männänrenkaiden päittäisvälys, oliko mitattu
Ajattelin että männänrenkaalta loppunut laajenemisvara ja on sitten tehny tollasta. Luulisi kyllä että rengas napsahtaa moisesta poikki

Jos saisit kuvia linkattua pytyistä, olisi kiva katsella
Tsilli
Viestit: 28
Liittynyt: 12:12 07.05.2008.
Paikkakunta: SAVO

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja Tsilli »

Renkaiden päittäisvälys todettu olevan kunnossa. Eräs kokenut moottorirakentaja sanoi juurikin että on onnistuttu takapytty poraamaan vinoon. Ei ole ennen moiseen törmännyt mutta mitään muutakaan järkevää selitystä hän ei keksinyt. Toki tuota vinoutta ei vielä ole mittaamalla todettu. Miten tuo mahdollinen vinous kannattaa mitata?
113 cid
Viestit: 348
Liittynyt: 20:14 13.01.2005.
Paikkakunta: Waterbay area

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 113 cid »

Itse olen tarkastanut porauksen suoruuden sorvissa.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Tsilli kirjoitti:Renkaiden päittäisvälys todettu olevan kunnossa. Eräs kokenut moottorirakentaja sanoi juurikin että on onnistuttu takapytty poraamaan vinoon. Ei ole ennen moiseen törmännyt mutta mitään muutakaan järkevää selitystä hän ei keksinyt. Toki tuota vinoutta ei vielä ole mittaamalla todettu. Miten tuo mahdollinen vinous kannattaa mitata?
Yläpäästä mittaamalla tulirenkaan paksuuden ja alapäästä pytyn helman paksuuden muutamasta kohdin.
Ja jos heittoa löytyy niin etupytty kannattaa mitata myös. Jos toinen reikä on sutta niin luultavasti myös toisessa on feelua.
Mr. Biker vm 2005
113 cid
Viestit: 348
Liittynyt: 20:14 13.01.2005.
Paikkakunta: Waterbay area

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja 113 cid »

Evossa ei liekkirengasta sylinterissä, lisäksi putkiaines on valussa. Joten edellämainittu metodi ei käy.
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

Re: Evo pytty ongelmaa

Viesti Kirjoittaja IJHa »

113 cid kirjoitti:Evossa ei liekkirengasta sylinterissä, lisäksi putkiaines on valussa. Joten edellämainittu metodi ei käy.
Niinpä tietysti, jostain syystä ajattelin Pannun/Shovelin sylintereitä.

Luin uudestaan koko ketjun ja on aika ilmeistä, että poraus on mennyt vinoon. Ei siinä paljon mittaukset auta. Kannattanee viedä sylinterin asiantuntevaan liikkeeseen, jossa mittaavat vinouden ja samalla katsovat voisiko esim poraus .040 suoristaa vinouden. Oireista päätellen luulen kyllä, että ainakin takasylinteri on verkonpainokamaa.
Mr. Biker vm 2005
Vastaa Viestiin