TomTom vai Garmin?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Lassi
Viesti:

TomTom vai Garmin?

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Smotolla on kampanjatarjous TomTomista 319 - 349 varustelusta riippuen. Mitäs mieltä motoristiystäväni ovat tarjouksesta? Vai löytyykö Garminilta parempi navi? Tällä hetkellä on käytössä Garmin Zumo 550 mutta mahdollisen pyöränvaihdon yhteydessä menee mukana koska en pysty enää Euroopan karttoja siihen päivittämään itse. Toi tarjous on voimassa noin ens kuun puoleenväliin joten siihen mennessä pitäis tehdä päätös. Ei osto hukkaan mene vaikka pyörä ei vaihtuisikaan, saapahan päivitettävän version käyttöön.
Springer
Viesti:

Re: TomTom vai Garmin?

Viesti Kirjoittaja Springer »

Miksei sitä Zumo 550 ei saa enää itse päivitettyä? Itse päivitin samanlaiseen Zumoon koko euroopan kartaston (2015.20) tuossa pari päivää sitten. Laitat vaan tarpeeksi ison SD muistikortin (8Gb tai suurempi) sisään ja lataat kartat sinne.
FXSTS 1991
FLHCS 2022
Lassi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lassi »

Yritin latausta toissa vuonna useaan kertaan, nettiyhteyteni on niin huono että aina ilmoitti latauksen päätteeksi että ei onnistunut, kyllästytti kun yksi kerta kestia aina usean tunnin. Vei erääseen tietokonefirmaan ja asensivat siellä joten omassa koneessa ei ole mitään. Nyt kuitenkin on niin että taas pitäis olla ne alkuperäiset kartat koneessa jotta vois päivittää enkä enää viitsi viedä sinne liikkeeseenkään kun se ei ole ilmaista vaikka kartat sinänsä ovat ilmaisia. Tää on näitä maaseudun ongelmia näiden hitaiden yhteyksien kanssa. Ei jaksa säätää...
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

No noiden paremmuus lienee makuasia ja tottumuskysymys.

Garminin Zümo 390 LM löytyy halvimmillaan ilman tarjouksia 375 eur ja siinä on kaikki tarpeellinen, mitä pitääkin hankkia vakiona RAM-kiinnityksineen kaikkineen.

Jos lukollisen telineen haluaa, se on hankittava erikseen. Mutta itse nappaan laitteen yhtä vipua painamalla taskuun tai pyörän lukittavaan boksiin, jos pysäköin pidemmäksi ajaksi epämääräiseen paikkaan.

Rengaspaineanturit maksavat 50 /kpl jos ne haluaa hankkia siihen mukaan vaikka myöhemmin. Samalla joutuu uusimaan venttiilit myös metallisiin (kirjoitin asiasta riipaisevan koskettavan avautumisen aiemmin kesällä :oops: )

Itse en ole tottunut muutamasta yrityksestä huolimatta Tompan logiikkaan, joten oma suositukseni ja valintani on ehdottomasti Garmin, mutta makunsa kullakin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Grasschopper1

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Saako noihin näitä Itä-Euroopan karttoja? Katselin alku kesästä navigaattoria ulkomaan reissulle, mutta yhdessäkään autonavigaattorissakaan ei ollut valmiina itäpuolen karttoja. Tilaamalla olisi saanut esim. Verkkokaupasta hintaan 50e ja toimitusaika 2-4 viikkoa. No, mentiin paperikartoilla koko matka...kahdeksan maata :twisted:
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Garminiin saa ainakin, oletettavasti TomTomiinkin.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Tämä uusi Tomtom pesee Garminin mennen tullen.
Kuva LIFEMEMBER
Joe Cool
Viesti:

Vallu kirjoitti:Tämä uusi Tomtom pesee Garminin mennen tullen.
Hyvin mielenkiintoinen tieto, avaisitko vähän lisää tätä pesuohjelmaa :wink: Millaisia mullistavia uutuuksia sieltä on tullut ja koska?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Ojvpo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ojvpo »

Joe Cool kirjoitti:
Vallu kirjoitti:Tämä uusi Tomtom pesee Garminin mennen tullen.
Hyvin mielenkiintoinen tieto, avaisitko vähän lisää tätä pesuohjelmaa :wink: Millaisia mullistavia uutuuksia sieltä on tullut ja koska?
Kokeilin tomtomia mutta palautin. Syy, autoon siirrettäessä siinä ei ole kajareita, mutta garminissa on, eikä se tarvitse koko ajan langattomia kuulokkeita tms.
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Joe! En ole puhunut mistään mullistavista uutuuksista, vai? Totean vain 50 vuoden motskarikokemuksella miten asia on! :-)
Ja Ojvpo! Autossa käytetään Lumiaa navigointiin. :-)
Kuva LIFEMEMBER
Joe Cool
Viesti:

Vallu kirjoitti:Joe! En ole puhunut mistään mullistavista uutuuksista, vai? Totean vain 50 vuoden motskarikokemuksella miten asia on! :-)
Ja Ojvpo! Autossa käytetään Lumiaa navigointiin. :-)
Tämähän alkaa kohta yltää jo Delvac vs. ATF tason väittelyksi :mrgreen: :mrgreen: Eli uusi tomppa ei sitten taida olla sen uudempi, kuin se versio, jossa hajoilevat tankokiinnitykset saatiin korjatua, vai miten se nyt meni. :roll:

No itse yritin olla reilu vuosi sitten ennakkoluuloton pyöränavia hankkiessani ja harkita vakavasti jopa tomppaa. Mutta sitä kun ei ollut missään myymälässä nähtävillä, jotta olisi päässyt sen käyttöliittymää katsastamaan, niin oli pakko valita Garmin. Sitä pääsi räpläämään ja siitä oli tutuillakin kokemusta.

Eikä ole kaduttanut vieläkään enkä oikein keksi, missä joku muu merkki voisi olla paljon parempi. En ainakaan sen tompan autonavien kokemusten perusteella itseasiassa käsitä lainkaan.

Mutta tottumuskysymyksiä kaikki tyynni. Perille pääsee kummallakin.

Ja autossa käytetään autonavia, eikä mitään puhelinvirityksiä. Puhelimella puhutaan, tietokoneella tiedetään ja navigaattorilla navigoidaan ;) Kaikki hybridit ovat vain surkeiden kompromissien summia :lol: 8)
John Doe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja John Doe »

Ojvpo kirjoitti:
Kokeilin tomtomia mutta palautin. Syy, autoon siirrettäessä siinä ei ole kajareita, mutta garminissa on, eikä se tarvitse koko ajan langattomia kuulokkeita tms.
Vanhempaan maliin oli saatavissa erillinen autoteline kaiuttimella, varmaan tähän uudempaankin.

jd
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mä olen ajanut TomTomin navigoinnilla, ollen jatkuvasti eri mieltä reittivalinnoista, mä olen ajanut Garminin navigoinnilla ollen erimieltä reittivalinnoista, Garminin etu TomTomiin verrattuna on se ettei se höpötä ihan koko ajan ihan vaan osoittaakseen olevansa päällä kuten TomTom. Mul on autos aika usein navi, hanskalokerossa latureineen, silt varalt että mun tytär lainaa mun autoa ja eksyy. Itse en oikein tiedä missä tilanteessa mokomaa käyttäisin, jollen tiedä mihin olen menossa katson kartasta ja sitten ajan sinne. Jos jostain syystä koen tarvitsevani reittiopastusta esmes jonku käännöksen havaitsemiseksi, navi päälle ja äänettömälle ja ilman että naville on annettu määränpäätä tai reittiä, tilana näytä sijainti kartalla. Silloin ei tule laitteen kansa erimielisyyksiä reittivalinnoista. Ohjeen mukaan käytettynä noi laitteet on ihan saatanasta, ne on swittumaisempia ku repsikan paikalt ajava akka.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

ma^ko kirjoitti: ne on swittumaisempia ku repsikan paikalt ajava akka.
Paapalla oli 70-luvulla 2-tahtisaappi, jonka hanskalokeron kannessa oli keltamusta tarra:

KUUNTELE VAIMOSI OHJEITA, AJA SILTI OIKEIN
moderattori

Romu rauhoittaa!
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Springer kirjoitti:Miksei sitä Zumo 550 ei saa enää itse päivitettyä? Itse päivitin samanlaiseen Zumoon koko euroopan kartaston (2015.20) tuossa pari päivää sitten. Laitat vaan tarpeeksi ison SD muistikortin (8Gb tai suurempi) sisään ja lataat kartat sinne.
Mun 550 käyttäytyy kuin sitä muistikorttia ei oliskaan. Ei tunnista. Eli oon joutunut hyväksymään, etten mene kuin puoli eurooppaa kerrallaan. Seitsämän vuotta tangossa, kerran hajonnutkin reissussa. Että sitä on kädetön kun ei ookkaan navia. Eikä tää laite suostu navigoimaan Ahvenanmaalla vaikka kartta onkin. Osoitteen kun yrittää saarella antaa, niin ryssänresetti pitää tehdä, menee ihan jumiin. Heti Turussa toimi taas. Asennevehje!

Voisin kuvitella valitsevani Tomtomin ihan sillä perusteella, että mitä niitä oon räplännyt niin voi tehdä reittiä vaikka sisällä (valitse viimeinen tunnettu paikka). Tää vanha Garmin tarvitsee vähintään kolme satelliittia jotta se voi laskea paljonko on suunnilleen matkaa jonnekin. Ja sitten G:ssä ei oo nappia "keskusta" vaan pitää antaa exakti kadunnimi. Joka toisinaan on vienyt aika outoon paikkaan hyvin kaukana keskustasta.

Puhelimen googlemaps, laturimahdollisuus pyörään ja telineeksi jesaria. Sekin on vaihtoehto. Eihän noita naveja kaipaa paljoa muualla kuin vieraissa taajamissa.

Koskaan en ole kytkenyt kuuloketta naviin. Kun oon lomalla, niin ei naiset höpötä ohjeita korvaan.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Vastaa Viestiin