Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
- jorgegoodman
- Viestit: 369
- Liittynyt: 18:37 11.06.2011.
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
- Viesti:
Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
http://www.trafi.fi/tieliikenne/rekiste ... ostapoisto" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Marraskuusta 2015 siis mahdollista. Äkkiseltään erinomainen uutinen useiden pyörien omistajille. Pyörät vaan liikenenkäytöstä pois ja kun iskee himo päästä ajamaan, niin netistä vaan pyörä käyttöön ja ajolenkin jälkeen pois.
Taitaa mennä vakuutusruletti kokonaan uusiksi tämän jälkeen. Tuskin enää saa ympärivuotisia vakuutuksia, jotka katkeavat aina kun on poisto päällä...
Taitaa mennä vakuutusruletti kokonaan uusiksi tämän jälkeen. Tuskin enää saa ympärivuotisia vakuutuksia, jotka katkeavat aina kun on poisto päällä...
Eduskunnan hyväksymän lakiuudistuksen mukaan liikennekäytöstäpoisto ja liikennekäyttöönotto laajenevat koskemaan kaikkia ajoneuvoja marraskuusta 2015 alkaen.
Kaksipyöräiset ja muut ajoneuvot voi siis tulevaisuudessa tarpeen vaatiessa ottaa pois liikenteestä, kuten autot tällä hetkellä. Moottoripyöristä, mopoista tai muista ajoneuvoista ei myöskään enää tarvitse palauttaa kilpiä. Mahdollisista vaikutuksista vakuutukseen kannattaa kysyä omasta vakuutusyhtiöstä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Tuo tietää sitten vakuutusmaksujen nousua - reilusti!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
"Liikennekäytöstäpoisto voidaan tehdä kaikille muille paitsi L-luokan ajoneuvoille (mopot, moottoripyörät, kolmipyörät, kevyet nelipyörät ja nelipyörät). L-luokan ajoneuvot voidaan poistaa liikennekäytöstä vain tietyissä tapauksissa." Tää on mennyttä aikaa. Hyvä, kun muuttuu.
Viimeksi muokannut Ojvpo, 07:35 13.02.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Ennen kun innostus valtaa mielen niin alla pieni lainaus Trafin sivulta.Marraskuusta 2015 siis mahdollista. Äkkiseltään erinomainen uutinen useiden pyörien omistajille. Pyörät vaan liikenenkäytöstä pois ja kun iskee himo päästä ajamaan, niin netistä vaan pyörä käyttöön ja ajolenkin jälkeen pois.
"L-luokan ajoneuvolle voidaan tehdä ilmoitus liikennekäytöstäpoistosta, jos ajoneuvo on vaurioitunut, anastettu, viety ulkomaille tai Ahvenanmaalle, siirtynyt kunnan omistukseen ajoneuvojen siirtämisestä ja romuajoneuvojen hävittämisestä annetun lain nojalla taikka ajoneuvon käyttö liikenteessä tai muualla on muusta erityisestä syystä kuin vakuutukseen liittyvästä syystä estynyt.
Muuna erityisenä syynä, jonka nojalla L-luokan ajoneuvon käyttö on estynyt, voidaan pitää esim. ajoneuvon pitkäaikaista (yli vuoden mittaista) käyttämättömyyttä. Asiakkaan on annettava selvitys pitkäaikaisen käyttämättömyyden kestosta sekä syystä.
Liikennekäytöstäpoiston perusteeksi ei kelpaa moottoripyörien osalta, ettei käyttäjä halua maksaa käyttämättömyysajalta vakuutusmaksuja."
Ja sitten lopullinen niitti
"Jos ajoneuvoa käytetään liikennekäytöstäpoiston aikana, poliisi ottaa ajoneuvon rekisterikilvet ja rekisteröintitodistuksen pois ja määrää ajoneuvorikkomuksesta sakon.
Ajoneuvoverovelvollisilta ajoneuvoilta maksuunpannaan liikenteeseen käyttöajalta ajoneuvovero jälkiverotuksena sekä rangaistusluonteinen ajoneuvoveron lisävero. Lisäveron määrä on 12 kuukauden vero viisinkertaisena, kuitenkin aina vähintään 1 000 euroa. Lisävero on ajoneuvokohtainen ja maksamaton lisävero estää ajoneuvon käytön liikenteessä."
********
* Taata *
********
Mikä se sellainen harrastus on joka ei kaikkia rahoja vie? Ei sellainen ole oikea harrastuskaan.
* Taata *
********
Mikä se sellainen harrastus on joka ei kaikkia rahoja vie? Ei sellainen ole oikea harrastuskaan.
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Minä tulkitsen kyllä asiaa niin, että tuo pitkä lainaus koskee nimenomaan nykytilannetta ja nuo sanktiothan ovat olleet niin kauan, kuin liikennekäytöstä poisto on ollut autoille mahdollista. Eli siinä ei mitään uutta. Yksi kaveri ruuvasi juuri moottoripyörästään syksyllä kilvet irti ja lähti selityksen kanssa konttorille poistamaan pyörää liikennekäytöstä. Hänen selityksensä oli muualla ja kai jopa osin pois Suomesta tapahtuva opiskelu ja pyörän seisonta-aika vähintään 1,5 vuotta.
Edelleen luen tuota niin, että marraskuussa 2015 tilanne muuttuu ja moottoripyörille tulee samanlainen liikennekäytöstä poisto kuin autoillekin.
Miksi sitä ei ole ollut tähän asti? Oma tulkintani: Siksi, että valtiovaltaa ei ole kiinnostanut asia, koska moottoripyörillä ei ole käyttöveroa, kuten autoilla. Juuri tämän veron kylkiäisenä tuli mahdollisuus joustavaan liikennekäytöstä poistoon.
Mitä tämä tietää vuodelle 2016? Oma tulkintani: Moottoripyöriltä ruvetaan kantamaan vuotuista käyttömaksua (=perusvero) autojen tapaan vuoden 2016 ensimäseltä neljännekseltä eteenpäin, ellei jo joulukuun alusta 2015... Ja silloin pitää olla mahdollisuus poistaa ajoneuvo liikenteestä.
Esim Hollannissa moottoripyörän perusvero on n. 9 e/kk ja vastaavaa veroa kannetaan useimmissa EU-maissa sekä myös Sveitissä ymmärtääkseni. Tämä siis tulee Suomeen pikemmin kuin arvaammekaan, sanokaa minun sanoneen....
Edelleen luen tuota niin, että marraskuussa 2015 tilanne muuttuu ja moottoripyörille tulee samanlainen liikennekäytöstä poisto kuin autoillekin.
Miksi sitä ei ole ollut tähän asti? Oma tulkintani: Siksi, että valtiovaltaa ei ole kiinnostanut asia, koska moottoripyörillä ei ole käyttöveroa, kuten autoilla. Juuri tämän veron kylkiäisenä tuli mahdollisuus joustavaan liikennekäytöstä poistoon.
Mitä tämä tietää vuodelle 2016? Oma tulkintani: Moottoripyöriltä ruvetaan kantamaan vuotuista käyttömaksua (=perusvero) autojen tapaan vuoden 2016 ensimäseltä neljännekseltä eteenpäin, ellei jo joulukuun alusta 2015... Ja silloin pitää olla mahdollisuus poistaa ajoneuvo liikenteestä.
Esim Hollannissa moottoripyörän perusvero on n. 9 e/kk ja vastaavaa veroa kannetaan useimmissa EU-maissa sekä myös Sveitissä ymmärtääkseni. Tämä siis tulee Suomeen pikemmin kuin arvaammekaan, sanokaa minun sanoneen....
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Älä maalaa piruja seinille!!!!!Joe Cool kirjoitti: Mitä tämä tietää vuodelle 2016? Oma tulkintani: Moottoripyöriltä ruvetaan kantamaan vuotuista käyttömaksua (=perusvero) autojen tapaan vuoden 2016 ensimäseltä neljännekseltä eteenpäin, ellei jo joulukuun alusta 2015... Ja silloin pitää olla mahdollisuus poistaa ajoneuvo liikenteestä.
Esim Hollannissa moottoripyörän perusvero on n. 9 e/kk ja vastaavaa veroa kannetaan useimmissa EU-maissa sekä myös Sveitissä ymmärtääkseni. Tämä siis tulee Suomeen pikemmin kuin arvaammekaan, sanokaa minun sanoneen....
Ja toivotaan kaikki, että nyt olisit väärässä...........nimenomaan toivotaan, vetoa en uskalla kyllä asiasta lyödä.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Toivon sitä itsekin Mutta rupesi vaan huolestuttamaan, kun aloin laskea 1+1. Miksi valtiovalta pelkästään lähtisi helpottamaan moottoripyörien vakuutusten katkaisua, kun seisontavakuutuskin on olemassa.Pave. kirjoitti: Ja toivotaan kaikki, että nyt olisit väärässä...........nimenomaan toivotaan, vetoa en uskalla kyllä asiasta lyödä.
Tuo liikennekäytöstä poisto/palautus maksaa netissä tehtynä 4e / toiminto. Ja minimi perittävä vero on 10e. Eli päivän käyttö autolla maksaa 18e + vakuutus. Tuolla rahalla toki ajaa samalla veron puolesta 1-2vko. Mutta verotuloja tuosta helposti saadaan joka tapauksessa, jos (kun) käytäntö laajenee moottoripyöriin.
Mutta liikennekäytöstä poisto siis tulee, kävi veron miten hyvänsä.
Ja vakuutusmaksujen käytännöt muuttuvat joka tapauksessa todella mielenkiintoisiksi tuon seisotuksen myötä. Kun vielä huomioidaan tuo riskivastaavuuden tuleva vaikutus hintoihin - siitähän sosiaalinen media on kohissut viime päivinä Silti useamman pyörän käyttäjän uuttera käyttöön/pois aktiivisuus säästänee vakuutusmaksuissa...?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Vakuutusmaksujen perusteet muuttuvat jokatapauksessa, luki rouva jostakin toissapäivänä.....
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Kuka näitä nyt on lobannu ja mitä on salkussa saanut???
Kickstart, deserve the ride!
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Kuka lobbaa - en tiedä? Jokuhan näistä aina hyöytyy, harvemmin kuluttaja. Vääntö vakuutusten riskin vastaavuudesta lähtee siitä, että sosiaali- ja terveysministeriö (?) on käsittääkseni laatinut jotain ohjeistusta, että vakuutusten korvausriskien tuli kohdistua ko. vakuutuksiin eikä niitä saa kompensoida muiden vakuuttajien maksuista. Tästä syystä vyyhteä nyt väännetään uusiksi ja tuskin vakuutusyhtiöt siinä häviävät, joten heillä kai on lobbaustarpeita. Sinänsä asia nyt ei ole järjenvastainen ja tätä linjaahan USA:ssa on ollut jo iät ajat. Riskilattiin kuljettajan vakuutumaksu voi olla vuodessa pahimmillaan enemmän kuin auton arvo.
Mihin tämä nyt tulee muuttumaan ja miten riskittömiä kuskeja palkitaan, jää nähtäväksi.
Kinneriliitto (nimi muutettu) on tapansa mukaan taas mukana sekoilemassa täysin käsittämättömillä lausunnoilla kieli jonkun tahon hanurissa. He ovat esittäneet, että bonuksia ei saisi jatkossa siirtää yhtiöstä toiseen kilpailun EDISTÄMISEKSI !!!! En vaan ymmärrä, miten se edistää kilpailua, jos esim. 70 % bonuksia ei saa mukaansa yhtiötä kilpailuttaessaan...???? Pikemminkin se naulaa tiiviisti kiinni yhtiöön, johon on vakuutuksensa ottanut ja sitten yhtiö kiittää uskollista asiaksta vuotuisella 10% indeksikorotuksella
Eli vakuutukset muuttuvat, radikaalisti näiden tietojen perusteella (lähi)tulevaisuudessa. Ja sikäli liikennkäytöstä poisto voi olla oikeinkin tervetullut uudistus. Ja se mahdollinen vero on ehkä pienin ongelma uusien vakuutusten rinnalla pahimillaan
Mihin tämä nyt tulee muuttumaan ja miten riskittömiä kuskeja palkitaan, jää nähtäväksi.
Kinneriliitto (nimi muutettu) on tapansa mukaan taas mukana sekoilemassa täysin käsittämättömillä lausunnoilla kieli jonkun tahon hanurissa. He ovat esittäneet, että bonuksia ei saisi jatkossa siirtää yhtiöstä toiseen kilpailun EDISTÄMISEKSI !!!! En vaan ymmärrä, miten se edistää kilpailua, jos esim. 70 % bonuksia ei saa mukaansa yhtiötä kilpailuttaessaan...???? Pikemminkin se naulaa tiiviisti kiinni yhtiöön, johon on vakuutuksensa ottanut ja sitten yhtiö kiittää uskollista asiaksta vuotuisella 10% indeksikorotuksella
Eli vakuutukset muuttuvat, radikaalisti näiden tietojen perusteella (lähi)tulevaisuudessa. Ja sikäli liikennkäytöstä poisto voi olla oikeinkin tervetullut uudistus. Ja se mahdollinen vero on ehkä pienin ongelma uusien vakuutusten rinnalla pahimillaan
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Vakuutukset muuttuu aina - eli hinnat nousee! Selitykset on vähän kuin sähköyhtiöillä... jos on kuiva kesä nousee sähkön hinta ja jos taas märkä kesä niin joudutaan tekemään ohijuoksutukia ja taas hinta nousee WTF?Joe Cool kirjoitti: Eli vakuutukset muuttuvat, radikaalisti näiden tietojen perusteella (lähi)tulevaisuudessa. Ja sikäli liikennkäytöstä poisto voi olla oikeinkin tervetullut uudistus. Ja se mahdollinen vero on ehkä pienin ongelma uusien vakuutusten rinnalla pahimillaan
Toisaalta kun tuli ympärivuotinen vakuutus niin silloin ainakin omalla kohdalla sai samalla hinnalla hieman pisemmän ajokauden (riippuen keleistä)! Ennen kun lähti vakuutus voimaan yleensä 1.4 ja jatkui syksyyn kunes kelit loppui niin nyt voi ajella vaikka joulun jälkeisenä lauantaina kuten reilu vuosi sitten.... ja monesti syksyllä tuli laitettua seisontaan kun keli näytti jäiseltä ja voi taas viikon päästä olla ajokelit.........
Mutta jos nyt on x-määrä mopoja vakuutuksessa ja tulevaisuudessa niitä on liikennekäytöstäpoistettuna y-määrä, niin vakuutusyhtiöt todennäköisesti lisäävät 3 kertaa y-määrän (poistettuna olevat) niiden vakuutushintoihin jotka ovat käytössä, tietysti jaettuna kaikkien kesken, jolloin summa ei nyt niin kauhean suuri ole mopoa kohti, mutta lisärasitus kuitenkin!
Ja käsittääkseni onhan nykyisinkin saanut sen seisonta-ajallisen vakuutuksen esim. niihin mopihin joita pitää pisempään esim. projektina?
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Jotenkin noin se varmaan menee. Ja tuosta seisonta-ajan mahdollisuudesta johtuen tätä poistoa ei ole tarvittu mihinkään. Tähän asti. Ja siksi tuo huolestunut ennuste...Pave. kirjoitti:vakuutusyhtiöt todennäköisesti lisäävät (poistettuna olevat) niiden vakuutushintoihin jotka ovat käytössä, tietysti jaettuna kaikkien kesken, jolloin summa ei nyt niin kauhean suuri ole mopoa kohti, mutta lisärasitus kuitenkin!
Ja käsittääkseni onhan nykyisinkin saanut sen seisonta-ajallisen vakuutuksen esim. niihin mopoihin joita pitää pisempään esim. projektina?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Tarkoittaakos tämä siis että tulevaisuudessa oman suomessa olevan sportsterini voin poistaa käytöstä aina lomieni lopussa ja ottaa käyttöön sitten seuraavana vuonna?
Re: Liikennekäytöstäpoisto laajenee koskemaan myös prätkiä
Aivan varmasti jotakin sellaista uudistusta puuhataan, että tuolllainen hekumallinen mahdollisuus pitää anta vaihtarina.
Olisiko tuo Joen visioima "tilapäinen käyttömaksu", vai ehkä vakuutusten kalibroiminen vaaramomentin mukaiseksi. Kyllä Harrikoillekkin joku riskiä nostava tekijä varmasti löytyy.
Punakilpisten enduroiden vakuutukset on jo nostettu moninkertaisiksi, tulevatko muut perässä?
Olisiko tuo Joen visioima "tilapäinen käyttömaksu", vai ehkä vakuutusten kalibroiminen vaaramomentin mukaiseksi. Kyllä Harrikoillekkin joku riskiä nostava tekijä varmasti löytyy.
Punakilpisten enduroiden vakuutukset on jo nostettu moninkertaisiksi, tulevatko muut perässä?
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!