Mikä kone uusissa sporissa?

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja Vallu »

V-Rodeissa on "kaikki" samassa lootassa. Eli öljyjäkin on vain yhdet.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Mielenkiintoista tarinaa...
Kiwi kirjoitti:Ensimmäiset K-mallit on muuten ollu paljonki edellä aikaansa jos toi trapdoor on nyt sit poistettu näihin kumiripustettuihin :mrgreen:
Juu, eikös se poistunut 2004. Menee pilkun viilaamiseksi, mutta olikos kuitenkin niin että ihan ekoissa K-malleissa ei ollut trap dooria vaan se tuli vaihteisto-ongelmien takia vasta 1954...1955? Näin muistan jostain joskus lukeneeni...
Olen lukenut väitteitä, että trap door poistettiin kustannussyistä, toinen väite taas oli että rakenteesta saatiin jäykempi ilman luukkua. Nyky-Sportsterin vaihdelaatikkoa pidetään niin hyvänä, että luukkua ei kait pahemmin kaipailla, saahan moottorin tiukan paikan tullen kuitenkin avattua?
Luukku olisi helpottanut kun 2008 mallin Buellista poiki viime keväänä/kesänä kytkimen laakeri. Enska ja varmaan vaihdelaatikkokin olivat täynnä metallihileitä. Laakerin pystyi vaihtamaan enskan kautta ilman moottorin purkua mutta olisi ollut kiva päästä huuhtelemaan vaihdelaatikko luukun avulla kunnolla. Ehkä se huuhtoutui riittävästi, ei ole hilettä juurikaan näkynyt... (Minä siis varmaan tunaroin laakerin omaa tyhmyyttäni kun en pitänyt öljystä tarpeeksi huolta talviajossa, öljyyn oli kertynyt paljon vettä. Nyt on vaihdeltu öljyjä aika usein...)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

UrpoTJ kirjoitti:Mielenkiintoista tarinaa...
Kiwi kirjoitti:Ensimmäiset K-mallit on muuten ollu paljonki edellä aikaansa jos toi trapdoor on nyt sit poistettu näihin kumiripustettuihin :mrgreen:
Juu, eikös se poistunut 2004. Menee pilkun viilaamiseksi, mutta olikos kuitenkin niin että ihan ekoissa K-malleissa ei ollut trap dooria vaan se tuli vaihteisto-ongelmien takia vasta 1954...1955? Näin muistan jostain joskus lukeneeni...
Olen lukenut väitteitä, että trap door poistettiin kustannussyistä, toinen väite taas oli että rakenteesta saatiin jäykempi ilman luukkua. Nyky-Sportsterin vaihdelaatikkoa pidetään niin hyvänä, että luukkua ei kait pahemmin kaipailla, saahan moottorin tiukan paikan tullen kuitenkin avattua?
Luukku olisi helpottanut kun 2008 mallin Buellista poiki viime keväänä/kesänä kytkimen laakeri. Enska ja varmaan vaihdelaatikkokin olivat täynnä metallihileitä. Laakerin pystyi vaihtamaan enskan kautta ilman moottorin purkua mutta olisi ollut kiva päästä huuhtelemaan vaihdelaatikko luukun avulla kunnolla. Ehkä se huuhtoutui riittävästi, ei ole hilettä juurikaan näkynyt... (Minä siis varmaan tunaroin laakerin omaa tyhmyyttäni kun en pitänyt öljystä tarpeeksi huolta talviajossa, öljyyn oli kertynyt paljon vettä. Nyt on vaihdeltu öljyjä aika usein...)
No just tuotahan toi mun viittaus tarkotti. Jos se tosiaan on noin että nyt olis vahvempi ilman, niin eikös se oo viiskytluvulla perusteltu just toisteppäin? :roll:
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Kiwi kirjoitti:No just tuotahan toi mun viittaus tarkotti. Jos se tosiaan on noin että nyt olis vahvempi ilman, niin eikös se oo viiskytluvulla perusteltu just toisteppäin? :roll:
Näinhän se tosiaan on että kaikki muutokset perustelee jokainen valmistaja hyviksi. Taas luettua: trap door olisi tullut silloin ei sen takia, että rakenne olisi vahvempi, vaan että vaihteistossa oli aluksi niin paljon korjaustarvetta että piti päästä helpommin käsiksi... Mutta tiedä näistä, moni "tieto" on varmaan ihan legendaa.
Ketjun aloittajalle (jos vielä jaksat tätä seurata): ei tämä näin tarkkaa ole, joillekin riittää maniosti ajaminen, mutta talvella on aikaa pohdiskella...
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja ranze »

Joe Cool tuolla jo raottikin Big Twinien mystistä maailmaa. Erillisrakenne on perintöä menneisyydestä siinä missä edistyksellinen teleskooppikeula tai työntötankorakennekin. Tärkeimmät tekniset edistykset on saatettu tuotantoon -50 luvulla milloin laite saavutti teknisen huippunsa. Jos vertaat vuoden -41 FL:ää ja tämän päivän RoadKingiä (sekin edelleen samaista FL -sarjaa) voit havaita että lokasuojat, tankki ja moni muu asia on muotoiltu jo tuolloin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Harley-Davidson_FL

Pyörää kehitetään joka vuosi, mutta uudistuksia siihen ei saa tehdä. Jos tehdään, niin siitähän nousee hirveä haloo. Siispä suurin uutuus on edelleen automaattiset vilkut.

Vilkuttelemisiin, äijät! :lol:
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Unohdit elektroniikan rajun mukaantulon.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja ranze »

Vuonna 2002 listalla oli juurikin ne vilkut, perusmallissa. Ai niin ja kuolleen miehen asentotunnistin joka katkaisee sytkän jos menee nutulleen.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Paiska
Viestit: 27
Liittynyt: 09:28 19.02.2014.

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja Paiska »

Pieni sivukyssäri, mikä tuon jakopään tehtävä on? Pyörittääks se nokkaa? Onko se aina ketjulla kaikis malleissa?Ja mitä meinataan märkä/kuiva kytkimellä?
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Eli jakopää pyörittää öljypumppuu ja nokkia, sportsterissa on aina neljä nokkaa ja ne on rattailla. Big twinit myöskin rattailla, twincamit ainoita harrikoita tähän mennessä joissa ketju pyörittää nokkaa. Niihinki saatavilla ratasjakopäätä.

Kuiva kytkin ei periaatteessa oo sportsterin juttu, niissä kun on ensiöveto/laatikko samassa öljytilassa, mutta big twinien kanssa ylesempi ratkaisu, kun vaihdetaan ensiöketju remmiin, ja vieläpä avonaiseen sellaseen. Niissä kun on erikseen öljy vaihelaatikkoon ja ensiöketjulle/kytkimelle.

Suomeksi märkä kytkin ui öljyssä ja kuiva on kuiva.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

Paiska kirjoitti:... Tyhmä kysymys mut onko siis nykyään kans evo vai mikä, siis uusissa sporissa?
Ihan pakko, ei voi vastustaa kiusausta... :oops:
Aikojen alussa s-p-o-r-a-t tais olla heppavetosia, tovi toisee ovatten kulkeneet miun ymmärryksen mukkaa sähkömoottoreilla :!: :roll: :lol:
Jopa mie maalainen oon oppinu, s-p-o-r-a = raitovanu, ratikka Tsadissa, ei ku Stadissa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Turre
Viestit: 624
Liittynyt: 16:02 07.01.2006.
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O.
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja Turre »

Olettaisin että nimitys "big twin" nimenomaan tarkoittaa mallisarjan iskutilavuudeltaan suurikokoisinta moottorityyppiä. Ei minään absoluuttisena kuutiotilavuutena, vaan suhteessa muihin samana vuonna saatavilla olleisiin malleihin. Olihan esim. Rystyä ja Pannua (big twin-moottoreita) aikoinaan saatavilla 1000 cc koossa (mallit E, EL jne). Ja tehtaalla ollut ennen SporSteriakin aina pienempikokoinen vaihtoehto, esim. 750 cc:n WL.

Big twineissä moottori ja vaihdelaatikko ovat erilliset osat, koska niin on aina ollut ja niin tulee aina olemaan. Amen. Tosin mykyään vaihdelaatikko on pultattu kiinni moottoriin, joten erillisyyttä on vaikea havaita.

Sportsteria edelsi malli K, joka oli suunniteltu kilpailemaan urheilullisia britti-pyöriä vastaan, joista kait myös apinoitiin idea yhtenäisestä moottori-/vaihteistopaketista. K-mallin vaihdeloota saattoi olla OK, mutta moottori oli sivuventtiilimallia (eli ns. lättäpää) eli vanhahtavaa tekniikka jo 50-luvulla. Mallin myynti oli pettymys josta syystä venttiilipuoli päivitettiin kansiventtiileiksi ja Sportster oli syntynyt (mallisarja XL).

Monet moottorityyppien lempinimet (Shovel, Pan jne) ovat harrastajien antamia. Sen sijaan Evolution ja myöhemmin Twin Cam ovat tehtaan itse lanseeraamia nimiä, voisipa puhua markkinointitermistä. 80-luvun alussa tehdas uudisti moottoreitaan. Sekä Big Twin että Sportster-moottorit kokivat samantapaisia muutoksia, joten on tavallaan luontevaa että kumpaankin liitettiin termi Evolution. Vuosituhannen vaihteessa big twin -moottori muuttui Twin Cam:ksi. Sporsterin moottori uudistui isommin viimeksi 2004 paikkeilla. Siitä miksi Evoluutio-nimi jatkoi vielä tuon jälkeen voi spekuloida. Ehkä uudistukset eivät olleet riittävän isoja oikeuttamaan uutta nimeä. Tai sitten markkinointiosasto piti evolution-termiä niin vahvana että sitä ei haluttu tappaa.

Joe Cool kirjoitti: 2. Big Twin
- moottori ja vaihdelaatikko erillisinä, vaikka yhteinen öljypohja tulikin muutamiin malleihin 90-luvulla hieman hämäämään tätä tunnistusta
Yhteinen öljypohja??? Dyna ja Touring-malleissa moottorin öljysäiliö sijaitsee vaihdelaatikon alla. Ja öljyntäyttö vaihdelaatikon viereltä. Tästä huolimatta öljytila ei ole yhteinen vaan moottoriin ja lootaan eri öljyt.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja ranze »

Evolle ei tullut *head nimikettä, mutta Twincamia kutsutaan joskus fatheadiksi. No onhan ne kannet paksut.

On avattavalla trapdoorilla huollon helpottamisen lisäksi yksi toinenkin hyväkin puoli. Esim. Jim'sin Fat5 vaihteiston normaalia leveämmät hampaat (=lue mörkömoottoreita varten) mahdollistetaan jatkamalla vaihteistoa; trapdoor on vain syvempi.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Turre kirjoitti: Sporsterin moottori uudistui isommin viimeksi 2004 paikkeilla. Siitä miksi Evoluutio-nimi jatkoi vielä tuon jälkeen voi spekuloida. Ehkä uudistukset eivät olleet riittävän isoja oikeuttamaan uutta nimeä.
Joe Cool kirjoitti: 2. Big Twin
- moottori ja vaihdelaatikko erillisinä, vaikka yhteinen öljypohja tulikin muutamiin malleihin 90-luvulla hieman hämäämään tätä tunnistusta
Yhteinen öljypohja??? Dyna ja Touring-malleissa moottorin öljysäiliö sijaitsee vaihdelaatikon alla. Ja öljyntäyttö vaihdelaatikon viereltä. Tästä huolimatta öljytila ei ole yhteinen vaan moottoriin ja lootaan eri öljyt.
Nimenomaan, öljytila ei ole yhteinen - oikea täsmennys. Mutta se rakenne näyttää yhteiseltä, sitä yritin tarkoittaa :oops:

Muuttuiko se Sportsterin kone lopultakaan mainittavasti? En ole asiaa lainkaan tutkinut, mutta mielikuva (ehkä sitten erheellinen) on jäänyt, että runko muuttui ja moottori tuli kumiripustuksilla runkoon kiinni. Tällöin moottorin nimeäminenkään ei olisi ollut tarpeen?

Blockhead-nimeä evolaisille on joskus soviteltu, mutta se ei ole yleistynyt likikään niin kuin nuo vanhemmat täysin yleisesti tunnetut nimet.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Mikä kone uusissa sporissa?

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ja Kopterin TC esittelyssä oli nimenä välillä fathead, kun kannet on suht paksut ;)

Aikapitkälti sama kone kaikissa 5 vaihteisissa sportstereissa, pieniä eroja mut Evoja kaikki, onhan kannet vielä muotoilultaanki samat (ulkoisesti).

Yhteinen öljypohja tosiaan on niissä malleissa joissa ei ole erillistä öljysäiliötä (softail, sportsterit), siellä sit on kanavat että ei ne öljyt keskenään sekasin oo.
Vastaa Viestiin