Kysymys primary beltistä.
Kysymys primary beltistä.
Minulla on shovelissa ensiöketju ja kiristin eli alkuperäinen rakenne. Kaveri osti myös HD:n jossa shovelin moottori, muuten melko customoitu viritys. Tutkin siitä ensiövetoa ja siinä on vaihdettu hihnasysteemi ketjun tilalle. Hihna on kapea ja minun mielestäni melko löysällä. Tämä hihna on kuulemma ollut paikoillaan vain noin 6 kuukautta. Kuinka nopeasti tämä ensiöhihna yleensä venyy ? Ajattelin tehdä siihen itse kiristimen, jos saan jostain alkuperäisen ketjunkiristimen aihioksi, jos jollakin on sellainen ylimääräisenä ,laittakaa viestiä. Pitää vielä varmistaa ,että pyörässä on nyt oikean mittainen hihna..
Re: Kysymys primary beltistä.
Hihna ei veny, eikä se saa olla liian kireällä.
Aluksi hihna saattaa löystyä siitä syystä, että hampaat ja hihnapyörät "kuluvat" toisiinsa sopiviksi, mutta sen jälkeen kiristystarvetta ei pitäisi olla.
Jos hihna löystyy, joku paikka antaa silloin periksi.
Tuolla oranssin yläpalkin Motopediassa sanottiin näin 1,5" ja 3" remmeistä:
Hihnan kireys:
1 1/2" vapaaliike kylmänä 3/4 - 1 tuumaa. (Primo Brute 2 Classic, 1,5")
3" vapaaliike kylmänä 1/2" - 5/8" (BDL)
Samasta paikasta löytyy paljon muutakin tietoa Harley-Davidsonista ja sen huoltamisesta.
Aluksi hihna saattaa löystyä siitä syystä, että hampaat ja hihnapyörät "kuluvat" toisiinsa sopiviksi, mutta sen jälkeen kiristystarvetta ei pitäisi olla.
Jos hihna löystyy, joku paikka antaa silloin periksi.
Tuolla oranssin yläpalkin Motopediassa sanottiin näin 1,5" ja 3" remmeistä:
Hihnan kireys:
1 1/2" vapaaliike kylmänä 3/4 - 1 tuumaa. (Primo Brute 2 Classic, 1,5")
3" vapaaliike kylmänä 1/2" - 5/8" (BDL)
Samasta paikasta löytyy paljon muutakin tietoa Harley-Davidsonista ja sen huoltamisesta.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Kysymys primary beltistä.
Kiitos vastauksesta ! Ensiökoppa oli viimeksi auki kesällä 2014 ja muistaakseni hihna oli niin löysä, että se kulki pitkin kammion pohjaa. Jos akseli, kytkimen tai kampikammion puolelta antaisi niin paljon periksi, se luultavasti ilmenisi jollakin toisellakin tavalla.
Pyörässä oli kuitti mukana = hihna ja hihnapyörät uusittu. Luulisi, että siinä tilanteessa tulisi laitettua sarjan mukana oikeanpituinen hihna.
Otamme sen auki ja tutkimme tilanteen...
Pyörässä oli kuitti mukana = hihna ja hihnapyörät uusittu. Luulisi, että siinä tilanteessa tulisi laitettua sarjan mukana oikeanpituinen hihna.
Otamme sen auki ja tutkimme tilanteen...
Re: Kysymys primary beltistä.
Moro,
Olen antanut itselleni kertoa että näennäisesti samasta hihnasta on kahta eri versiota, joista toinen on aavistuksen pidempi... elkee kysykö miten ne muuten poikkeaa. Ilmeisesti sen ihan alkuperäisen hihnan paikalleen laittaminen on ollut välillä hieman haastavaa. Jos joku oikeasti tietää tästä lisää niin saisi mielellään avata vähän enemmän...
Mutta se hihna ei tosiaan saa olla liian löysälläkään, hakkaa itsensä poikki ennen aikojaan...
Oma hihna meni 2-3 tonnin jälkeen, mutta siinä oli mukana muutakin ongelmaa joka varmasti edesauttoi asiaa :\
Affe
Olen antanut itselleni kertoa että näennäisesti samasta hihnasta on kahta eri versiota, joista toinen on aavistuksen pidempi... elkee kysykö miten ne muuten poikkeaa. Ilmeisesti sen ihan alkuperäisen hihnan paikalleen laittaminen on ollut välillä hieman haastavaa. Jos joku oikeasti tietää tästä lisää niin saisi mielellään avata vähän enemmän...
Mutta se hihna ei tosiaan saa olla liian löysälläkään, hakkaa itsensä poikki ennen aikojaan...
Oma hihna meni 2-3 tonnin jälkeen, mutta siinä oli mukana muutakin ongelmaa joka varmasti edesauttoi asiaa :\
Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
http://www.goodwillparty.fi
- Karvanaama
- Viestit: 118
- Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
- Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
- Viesti:
Re: Kysymys primary beltistä.
Tekstistä päättelisin ettei tässä ole kiristäjää ollenkaan? Vai ymmärsinkö nyt (taas) väärin..oas kirjoitti:Kiitos vastauksesta ! Ensiökoppa oli viimeksi auki kesällä 2014 ja muistaakseni hihna oli niin löysä, että se kulki pitkin kammion pohjaa.
Aloitusviestissäkin puhutaan kiristimen teosta.
Ilman sitä remmi roikkuu varmasti..
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Re: Kysymys primary beltistä.
Niit 1½" belttei on kahta jotka mukamas on molemmat oikealla jaolla, pituudes hieman eroa vaikka olisi sama hammasmäärä. Kun on rattaat ja beltti eri paria noita "yhteensopivia" ni ei se beltti kauaa kestä.
Onko kiristimellisiäkin belttienskoja? En muista äkkiä mokomaan törmänneeni.
Onko kiristimellisiäkin belttienskoja? En muista äkkiä mokomaan törmänneeni.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
- Karvanaama
- Viestit: 118
- Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
- Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
- Viesti:
Re: Kysymys primary beltistä.
Juu itelläni sellainen on.
Mää luulin että kopalliset enskat on aina kiristimellä. Heh!
Mää luulin että kopalliset enskat on aina kiristimellä. Heh!
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Re: Kysymys primary beltistä.
Valmiissa sarjoissa ei ole kiristäjää mukana, niitä on kyllä myytävänä tarvikkeina. Koska hihna on lyhyt ja eikä ilmeisesti veny kovin helposti, kiristäjä taitaa olla melko tarpeeton. Kiristäjän asentaminen voisi tietty helpottaa hihnan laittoa ja sallisi käyttää vähän pitempää hihnaa ( jos ei löydy oikeaa).
Re: Kysymys primary beltistä.
Tätä minäkin hämmästelin, että miten muka samalla hammasmäärällä oleva, aavistuksen pidempi hihna voi muka toimia... Mutta näitä tosiaan on saatavilla, puhuvat häränsilmä hihnasta (bulls eye, bullseye belt). Eihän siinä isoa eroa tarvi olla että saa pari milliä lisää pituutta, mutta ei se enää samalla jaolla ole kun mitä hihnapyörät on, joku siellä silloin aina hieman elää tai lipsuu... Mutta onko se sitten merkittävää, en tiedä.ma^ko kirjoitti:Niit 1½" belttei on kahta jotka mukamas on molemmat oikealla jaolla, pituudes hieman eroa vaikka olisi sama hammasmäärä. Kun on rattaat ja beltti eri paria noita "yhteensopivia" ni ei se beltti kauaa kestä.
Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
http://www.goodwillparty.fi
Re: Kysymys primary beltistä.
Ilmeisesti on kyseessä alumiininen ensiövedon ulko- ja SISÄkoppa?
Silloin laatikon ja koneen etäisyyttä ei (normaalisti) voi säätää eli remmin pitää olla määrätyn pituinen suhteessa ensiövedon etu- ja takahihnapyörään. (taka = kytkin).
Taikka pitää olla reilusti pidempi hihna ja kiristin. Jotta se kiristin ylipäätään mahtuu sinne.
Onko etu- ja takarattaan suhde oikea remmiin nähden?
Noita 8 mm jaolla olevia hammashihnoja taitaa olla 3 erilaista.
Jos rakennetussa Shovelissa on peltinen ensiövetokoppa (huom. etenkin sisempi) niin silloin pitäisi olla mahdollista säätää remmin kireyttä siirtämällä vaihdelaatikkoa taaksepäin
Silloin laatikon ja koneen etäisyyttä ei (normaalisti) voi säätää eli remmin pitää olla määrätyn pituinen suhteessa ensiövedon etu- ja takahihnapyörään. (taka = kytkin).
Taikka pitää olla reilusti pidempi hihna ja kiristin. Jotta se kiristin ylipäätään mahtuu sinne.
Onko etu- ja takarattaan suhde oikea remmiin nähden?
Noita 8 mm jaolla olevia hammashihnoja taitaa olla 3 erilaista.
- 8mm
- 8mm "Bullseye" (belt +.020" longer)
- 8,07mm
Jos rakennetussa Shovelissa on peltinen ensiövetokoppa (huom. etenkin sisempi) niin silloin pitäisi olla mahdollista säätää remmin kireyttä siirtämällä vaihdelaatikkoa taaksepäin

Re: Kysymys primary beltistä.
Joo niinku jäsen S tuossa jo valaisi, hihnan numerosarjan perässä lyhenne ST tai BE. Ennen numerosarjaa kirjain K taas tarkoittaa kevlaria. Yks kesä katkoin noita tavan ST remmejä viis. Nyt paikalla on ollut varmaan viis kesää kevlariremmi ilman murheita.
Kiristin lyhentää hihnan käyttöikää ja kuumentaa remmiä tarpeettomasti. Eli aina ilman kiristintä, jos mahdollista.
-Spöke-
Kiristin lyhentää hihnan käyttöikää ja kuumentaa remmiä tarpeettomasti. Eli aina ilman kiristintä, jos mahdollista.
-Spöke-
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
- the ripper
- Viestit: 447
- Liittynyt: 12:39 06.03.2010.
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Kysymys primary beltistä.
Eikös jossain PM:än avo setissä ollut kiristinkin mukana? Mulla oli bdl:än 1.5" enska orkkis kopan sisällä eikä siinä mitään kiristintä ollut/tarvinnut. Nyt tuli juur uus bd:än 3" avo paketti niin se hihna on melkosen piukka mut kaippa se ajossa asettuu...
Re: Kysymys primary beltistä.
Joo, toi kevlar on eri planeetalta kun "kuminauhat"; Hinnaltaankin tietty.Spöke kirjoitti:K taas tarkoittaa kevlaria. Yks kesä katkoin noita tavan ST remmejä viis. Nyt paikalla on ollut varmaan viis kesää kevlariremmi ilman murheita.
Kiristin lyhentää hihnan käyttöikää ja kuumentaa remmiä tarpeettomasti. Eli aina ilman kiristintä, jos mahdollista.
-Spöke-
Kiristin on vähän 2piippuinen juttu. Jos pituus ei natsaa niin mikä tahansa kiristin jeesaa.
Löysä remmi resonoi/vibraa/hakkaa itsensä paskaksi kuormasta riippumatta.
"Kuminauhaa" voi käsittääkseni kiristää kummalta puolelta tahansa mutta kevlarin kuidut
tykkää huonoo jos "taitat remmiä kahteen suuntaan", =kiristinrullan paine ois suuntauduttava alaspäin.
Isompi rulla=parempi rulla, enemmän pinta-alaa, pyörii hitaammin...
Rullan ei tarvi olla varsinainen "kiristin"; Riittää että se vaan pyörii siinä ns. nollavälyksellä.
Estää tuon itaetuhoefektin kun "vispaaminen" pienenee radikaalisti.
It ain't sport if it can't kill ya