TC-88:n pakoputken yhdysputki
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
TC-88:n pakoputken yhdysputki
onkohan miten välttämätön toi yhdysputki (etukäppyröiden alapäässä) Tc-88 dynassa, haittaa pakoputkiprojektia ja tekisi mieli poistaa se kokonaan, (kiertää ahtaasti k.kopan edestä.)
Re: TC-88:n pakoputken yhdysputki
Vääntöön tuo yhdysputki vaikuttaa ainakin silloin jos äänenvaimentimet ovat ahtaat (esim. orkkis). 2011 myyntiesiteestä esim selviää, että kaikissa niissä Softail-malleissa, jossa ÄV-pöntöt ovat molemmat takana, on tehtaan ilmoittamana vääntöä 4 Nm enemmän kuin niissä, joissa toinen pönttö on edempänä ja toinen taaempana. Sama juttu on Dynassakin. Tämän täytyy johtua lyhyestä (alle 100 mm pitkä) ja suorasta väliputkesta pakoputkien välillä. Niissä malleissa, joissa pöntöt ovat eri kohdassa, musta piilotettu yhdysputki on n. 500 mm pitkä ja siinä on pari lisämutkaa. Moottoreissa ei ole muuta eroa eli syyn tuohon pieneen yli 3 %:n lisävääntöön täytyy olla edellä mainittu.
Nykyäänhän monessa mallissa on oikeasti 2-1-2 putki joka hoitaa siis väliputken. Joku varmaan osaa kertoa onko vaikutus merkittävä jos on suoremmat putket eli vähemmän vastusta änkkäreissä. Mutta jos on kokonaan erilliset putket niin yleensä vähemmän vääntöä?
Nykyäänhän monessa mallissa on oikeasti 2-1-2 putki joka hoitaa siis väliputken. Joku varmaan osaa kertoa onko vaikutus merkittävä jos on suoremmat putket eli vähemmän vastusta änkkäreissä. Mutta jos on kokonaan erilliset putket niin yleensä vähemmän vääntöä?
Re: TC-88:n pakoputken yhdysputki
Noin, mutta uskallan väittää, ettei sitä ajossa huomaa. En ainakaan minä huomannut mun Electrassa.
LIFEMEMBER
Re: TC-88:n pakoputken yhdysputki
Vakiopyörässä melkein ihan sama millanen on vai onko ollenkaan, tärkeempää on sopivan kokonen putkikoko sekä sopivat vaimentimet
Re: TC-88:n pakoputken yhdysputki
Huoletta pois vaan jos on tiellä tai ei muutenvaan silmää miellytä.
Tällä on semmonen teoreettinen efekti jos oikeassa paikassa lähdöt niin
aiheuttaa lievän alipaineen naapuririputkeen juuri kun naapurin pakoventtiili sulkeutumassa.
=Hyötysuhde paranee luokkaa 0,03% tms.
Pehmentää hiukka myös ääntä/pakopulssia. Jollekin hyvä?!, jollekin huono=)
Käytännössä kuskin persiissä muutos ainakin kulkuun +-0.
Tällä on semmonen teoreettinen efekti jos oikeassa paikassa lähdöt niin
aiheuttaa lievän alipaineen naapuririputkeen juuri kun naapurin pakoventtiili sulkeutumassa.
=Hyötysuhde paranee luokkaa 0,03% tms.
Pehmentää hiukka myös ääntä/pakopulssia. Jollekin hyvä?!, jollekin huono=)
Käytännössä kuskin persiissä muutos ainakin kulkuun +-0.
It ain't sport if it can't kill ya