Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Morjesta kaikille!
Ensimmäistä H-D:ta, ja samalla ensimmäistä pyörää tässä katselen, jos tässä kevään/alkukesän korvilla saisi sellaisen hankittua. Dynat kiehtoo eniten, ja kävinkin yhden FXDX:n koeajamassa.. No koeajolla varmistui se että jos nyt vaan rahotusongelmia ei yllättäen tule, niin eipä tartte muita merkkejä katsella
Koeajopelissä hyvää oli hinta ja ulkonäkö, sekä miellyttävä ajoasento, hallintalaitteet alatapeilla + lepotapit.. Miinuksena mailimittari ja huoltokirjan puute..
TC ja EVO koneiden eroja jo tuolla lueskelinkin, ja mielipiteitä on molempiin suuntiin. Kumpaa sitten kannattaa etsiä, en tiedä. Kaasarilla olevan haluaisin, eli mihin vuosimalliin suunnilleen tuli ruisku?
Sitten mitä kannattaa pyörästä tarkistaa ennen ostoa?
Ensimmäistä H-D:ta, ja samalla ensimmäistä pyörää tässä katselen, jos tässä kevään/alkukesän korvilla saisi sellaisen hankittua. Dynat kiehtoo eniten, ja kävinkin yhden FXDX:n koeajamassa.. No koeajolla varmistui se että jos nyt vaan rahotusongelmia ei yllättäen tule, niin eipä tartte muita merkkejä katsella
Koeajopelissä hyvää oli hinta ja ulkonäkö, sekä miellyttävä ajoasento, hallintalaitteet alatapeilla + lepotapit.. Miinuksena mailimittari ja huoltokirjan puute..
TC ja EVO koneiden eroja jo tuolla lueskelinkin, ja mielipiteitä on molempiin suuntiin. Kumpaa sitten kannattaa etsiä, en tiedä. Kaasarilla olevan haluaisin, eli mihin vuosimalliin suunnilleen tuli ruisku?
Sitten mitä kannattaa pyörästä tarkistaa ennen ostoa?
FXDL Dyna Low Rider '03
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Niitä on sitten valtaisasti myynnissä ts. tinkimisvaraa varmaan löytyy runsaasti. Älä hötkyile vaan tutustu rauhassa (jos kuume ei ole liian kova) markkinoihin: HDCF:n foorumi, nettimoto, diilerit, muut kauppiaat.
- yleisilmeeltään siisti Suomi-pyörä (itse tuoduissa saattaa olla rakennettuja kolaripyöriä joukossa; saattaa olla ongelma?)
-vähän ajettu
-mahdollisimman alkuperäinen (viritykset saattavat aiheuttaa ongelmia)
-niin uusi kuin mahdollista eli mihin rahat riittävät
-varusteet, laukut tms
Ja onko kaasari-/ruiskupeli niin en osaa ottaa kantaa. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Jos mahdollista, niin ota joku asiantuntija, siis ei "asiantuntija", mukaan katsomaan laitetta ennen kuin teet ostopäätöksen.
Tossa alkuun...
- yleisilmeeltään siisti Suomi-pyörä (itse tuoduissa saattaa olla rakennettuja kolaripyöriä joukossa; saattaa olla ongelma?)
-vähän ajettu
-mahdollisimman alkuperäinen (viritykset saattavat aiheuttaa ongelmia)
-niin uusi kuin mahdollista eli mihin rahat riittävät
-varusteet, laukut tms
Ja onko kaasari-/ruiskupeli niin en osaa ottaa kantaa. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Jos mahdollista, niin ota joku asiantuntija, siis ei "asiantuntija", mukaan katsomaan laitetta ennen kuin teet ostopäätöksen.
Tossa alkuun...
LIFEMEMBER
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Fiilispohja. Pyörän pitää tuntua "omalta". Jos haluat kaasarikoneen, se on oikea valinta. Jos haluat evolaisen, sellainenhan sen on oltava. Jos pyörä istuu hyvin käpälään, käy nätisti ja tottelee, rahaa tiskiin, jos faktat ei lyö liiaksi silmille. Mutta tietenkin kukin tavallaan.
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Käytännössä samaa mieltä kuin Vallu, uudempi on aina parempi. Aina joku tähän älähtää mutta omat mieltymykset ja tottumukset vaikuttaa, joillekin shoveli on se paras kone jne mutta tosiasiassa jokainen moottorisukupolvi on parempi kuin aikaisempi. Fiilistelyt on sitten toinen juttu.
Evolainen on tosi varma ja hyvä kone, ikää niillä on ja remppaa voi joutua tekemään. Kilometrejä ne kestävät huollettuna tosi hyvin. Twin Cam on tehokkaampi, isompi iskutilavuudeltaan ja luotettava. 88-kuutioisen ainut kunnollinen heikko kohta on nokkaketjun laahaimet ja kiristin. Pikkujuttu vaihtaa, samalla vaihtuu nokat parempiin jos ovat vakiot, ehdotomasti kannattava homma jos koppa on jo auki. Ja päälle hyvä säätö tietty.
Ruiskua taisi saada jossain -99 paikkeilta, kaasaria sai päällekkäin Twin Camiin aluksi. Molemmissa omat puolensa. Ruiskua yleensä karsastaa ainakin ne jotka haluaa rynkyttää konetta tyhjäkäynnillä 500 rpm ilman öljynpaineta koska se on siistiä.
Evolainen on tosi varma ja hyvä kone, ikää niillä on ja remppaa voi joutua tekemään. Kilometrejä ne kestävät huollettuna tosi hyvin. Twin Cam on tehokkaampi, isompi iskutilavuudeltaan ja luotettava. 88-kuutioisen ainut kunnollinen heikko kohta on nokkaketjun laahaimet ja kiristin. Pikkujuttu vaihtaa, samalla vaihtuu nokat parempiin jos ovat vakiot, ehdotomasti kannattava homma jos koppa on jo auki. Ja päälle hyvä säätö tietty.
Ruiskua taisi saada jossain -99 paikkeilta, kaasaria sai päällekkäin Twin Camiin aluksi. Molemmissa omat puolensa. Ruiskua yleensä karsastaa ainakin ne jotka haluaa rynkyttää konetta tyhjäkäynnillä 500 rpm ilman öljynpaineta koska se on siistiä.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Vallu jo heittikin tärkeimmät!
Itse en ole ikinä ymmärtänyt kaasaripyörien ihanuutta, ne antaa kakkua aika epätarkasti ja jopa säätila vaikuttaa toimintaan. Ruisku toimii kuin junan vessa, eikä tarvii tulppia olla koko ajan vaihtamassa. Luulen että ruiskukammoon on kaksi syytä: alkupään italialaiset ruiskut (ilmeisesti niitten kanssa on ollut ongelmia) ja se että ruiskun virittämiseen tarvitaan tietokonetta ja tehopenkkiä (mikä ei muuten pidä paikkaansa).
Itseasiassa ruiskun virittäminen on paljon helpompaa kuin kaasarin, ainakin 2007 -> pyörissä (niissä kun on säätöloopissa takaisinkytkentä, niin se on jo kevyt "autotune" itsessään. Ja sen saa 10 minuutissa ja pienellä rahalla vielä paljon paremmaksi).
Itse en ole ikinä ymmärtänyt kaasaripyörien ihanuutta, ne antaa kakkua aika epätarkasti ja jopa säätila vaikuttaa toimintaan. Ruisku toimii kuin junan vessa, eikä tarvii tulppia olla koko ajan vaihtamassa. Luulen että ruiskukammoon on kaksi syytä: alkupään italialaiset ruiskut (ilmeisesti niitten kanssa on ollut ongelmia) ja se että ruiskun virittämiseen tarvitaan tietokonetta ja tehopenkkiä (mikä ei muuten pidä paikkaansa).
Itseasiassa ruiskun virittäminen on paljon helpompaa kuin kaasarin, ainakin 2007 -> pyörissä (niissä kun on säätöloopissa takaisinkytkentä, niin se on jo kevyt "autotune" itsessään. Ja sen saa 10 minuutissa ja pienellä rahalla vielä paljon paremmaksi).
Street Glide -14, Forty Eight -13
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Itelle ainakin nää ilmajäähyt edustaa perinnettä ja traditioita ja siihen kaasari minusta kuuluu. Mitä enemmään on elektroniikkaa ja kaiken maailman seisontajalan antureita, utopiaboxit ohjaa moottoria, alkaa allekirjoittaneella mennä maku pyörästä. Ns hajuton, mauton ja steriili. Pyörälläkin pitää olla oma tahto. Kyllä mä ymmärrän yhtä lailla ruiskun rakastajia. Onhan siinä täysin perustellut paremmuudet kaasariin verrattuna ja saa säädöt joka tilanteeseen kohdilleen. Mutta hyvä, että molemmille löytyy omansa, siitä mistä ite saa kiksinsä
Itellä on/on ollut, Shovel (nykyinen), EVO ja TC ja tossa edellä on se paremmuusjärjestys... Kaikki oli kaasarimalleja.
Mut asiaan. Ensinnä jäitä hattuun, kun uutta oot menos katsomaan, Kriittisin silmin tutkit näkyvät pultin kannat (ensiökoppa, lohko, yms), jos ne on vedetty pyöreiksi tms. rähmäkäpälä asenuuksenjälkiä, niin olettaa saattaa, että ylläpito on ollut mitä sattuu. Ylläreitä voi siis olla luvassa. Öljypinnan korkeus... Penkin alle oon aina halunnu kurkata, vaikka sieltä ei välttämäti mitään löydä. Joskus vaan on tullu vastaan semmoset purkkaviritykset johtojen suhteen, että ihme, kun on käynnissä pysynyt... Olen todennut pyörää katsomaan mennessä, että kone sitten kylmänä kiitos. Valmiiksi lämmitetyt pyörät herättää kysymyksen, onko ongelmia kylmäkäynnistyksessä??? Pyörän alle kurkkaus ja valumakohtien tarkistus lohkon saumoista. Tosin jos on just pesty pyörä, ei niitä näy. Jne... Tässä päällimmäiset....
Niin ja jos liikkeestä ostat ja myyjä vakuuttaa pyörästä jotain, pyydä se kauppakirjaan kirjattavaksi, esim täysin ajokuntoinen, kaikki huollot tehty tms... Kyllä siinä viimeistään paljastuu kusetukset.....
E
Itellä on/on ollut, Shovel (nykyinen), EVO ja TC ja tossa edellä on se paremmuusjärjestys... Kaikki oli kaasarimalleja.
Mut asiaan. Ensinnä jäitä hattuun, kun uutta oot menos katsomaan, Kriittisin silmin tutkit näkyvät pultin kannat (ensiökoppa, lohko, yms), jos ne on vedetty pyöreiksi tms. rähmäkäpälä asenuuksenjälkiä, niin olettaa saattaa, että ylläpito on ollut mitä sattuu. Ylläreitä voi siis olla luvassa. Öljypinnan korkeus... Penkin alle oon aina halunnu kurkata, vaikka sieltä ei välttämäti mitään löydä. Joskus vaan on tullu vastaan semmoset purkkaviritykset johtojen suhteen, että ihme, kun on käynnissä pysynyt... Olen todennut pyörää katsomaan mennessä, että kone sitten kylmänä kiitos. Valmiiksi lämmitetyt pyörät herättää kysymyksen, onko ongelmia kylmäkäynnistyksessä??? Pyörän alle kurkkaus ja valumakohtien tarkistus lohkon saumoista. Tosin jos on just pesty pyörä, ei niitä näy. Jne... Tässä päällimmäiset....
Niin ja jos liikkeestä ostat ja myyjä vakuuttaa pyörästä jotain, pyydä se kauppakirjaan kirjattavaksi, esim täysin ajokuntoinen, kaikki huollot tehty tms... Kyllä siinä viimeistään paljastuu kusetukset.....
E
Viimeksi muokannut ezmo, 15:31 23.04.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kickstart, deserve the ride!
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Ezmo puhuu asiaa, vähänkin jos haiskahtaa sähkövirit risukasalta niin kannattaa lähtee kävelee. Hyvä pointti myös tuo motti kylmänä.
Nämä kaasari vs ruiskuhommat on tosiaan makuasioita, varmasti motskarissa on muita (tärkeämpiä) juttuja jotka määräävät sen onko hyvä juuri sinulle.
Mulla ainakin suurin moka on aina ollut turha kiireen pitäminen pyöräkaupoilla , jos sinä maltat mielesi paremmin niin lopputulos on varmasti hyvä! Valikoimaa riittää ja käsittääkseni ostajan markkinat tällä hetkellä.
Nämä kaasari vs ruiskuhommat on tosiaan makuasioita, varmasti motskarissa on muita (tärkeämpiä) juttuja jotka määräävät sen onko hyvä juuri sinulle.
Mulla ainakin suurin moka on aina ollut turha kiireen pitäminen pyöräkaupoilla , jos sinä maltat mielesi paremmin niin lopputulos on varmasti hyvä! Valikoimaa riittää ja käsittääkseni ostajan markkinat tällä hetkellä.
Street Glide -14, Forty Eight -13
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Hyviä kommentteja tulikin. Ehdottomasti tärkeintä on miltä koeajon jälkeen tuntuu, kaikki muu HD:lla järjestyy ja on vaan hintakysymyksiä. Sen sanoisin että jos pyörän teho kiinnostaa niin Twin Cam ja uudempi (Delphi) ruisku; Mä oon big bore ja ruiskumiehiä: HD:ssa kun saa kaksi harrastusta samalla rahalla: kesäksi ajelun ja talveksi rakentelun ja virittelyn.
Sen verran Vallun kommentteihin että jos koneessa on ns. "stage 1" HD:n omilla palikoilla niin se on pelkästään hyvä asia.
Toi satulan alle kurkkaaminen oli hyvä neuvo, mitä enemmän ryöstäjäliitoksia, sitä enemmän murheita. Jos laitettu uudet putket/änkkärit/ilmanputsarit, kysy onko säädetty dynossa tai jollain muulla seokset kohdalleen. Jos näin on niin positiivista.
Lisäks kantsii kysyä koska ja kuka on viimeks vaihtanut ja minkämerkkiseen öljyt/vaihteistoöljyt/ensiööljyt/jarrunesteet
Jos renkaat on slicksit niin pyydä 200 egee alennusta/kappale
Sen verran Vallun kommentteihin että jos koneessa on ns. "stage 1" HD:n omilla palikoilla niin se on pelkästään hyvä asia.
Toi satulan alle kurkkaaminen oli hyvä neuvo, mitä enemmän ryöstäjäliitoksia, sitä enemmän murheita. Jos laitettu uudet putket/änkkärit/ilmanputsarit, kysy onko säädetty dynossa tai jollain muulla seokset kohdalleen. Jos näin on niin positiivista.
Lisäks kantsii kysyä koska ja kuka on viimeks vaihtanut ja minkämerkkiseen öljyt/vaihteistoöljyt/ensiööljyt/jarrunesteet
Jos renkaat on slicksit niin pyydä 200 egee alennusta/kappale
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Moni toki haluaa ratsuunsa ledivilkut, kahvanlämppärit, usb-pistokkeen jne. Jos edellinen omistaja on nämä ripustellut valmiiksi, niin ei kannata peljästyä, omaa työtähän siinä vain säästyy. Avainsana onkin työn laatu; onko johdot vedetty nätisti, eristetty, mahdollisesti käytetty relettä / sulaketta jne. Vai ryöstäjällä ja helkutisti sähköteippiä päälle.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Mulla on kans sellainen käsitys, että sähkömies käyttää muutostöissä kutistesukkaa ja tekee siistiä työtä. "Sokerinpalat" ja "virtavarkaat" ovat ongelmia jo lähitulevaisuudessa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Mikä on ryöstäjä? Neverhöörd ja sähkötöitä tullu tehtyä jonkunverran...
HD Softail Springer 1996, 3" BDL-EVO9S
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Ryöstäjä tai varasliitin on minulle ollut oheinen :
http://www.waytekwire.com/item/31562/3M ... E-18-14GA/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.waytekwire.com/item/31562/3M ... E-18-14GA/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eki / -12 Sportster Iron
Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?
Eikä missään muissakaan sähköhommissa... siis jos ei halua myöhemmin ongelmia!-Harikka- kirjoitti:Just tommosia tai vastaavia ei kannttais käyttää rätkä-sähköissäeki912 kirjoitti:Ryöstäjä tai varasliitin on minulle ollut oheinen :
http://www.waytekwire.com/item/31562/3M ... E-18-14GA/" onclick="window.open(this.href);return false;
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!