Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

da_jamppa
Viestit: 3
Liittynyt: 09:19 15.04.2015.
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja da_jamppa »

Morjesta kaikille!

Ensimmäistä H-D:ta, ja samalla ensimmäistä pyörää tässä katselen, jos tässä kevään/alkukesän korvilla saisi sellaisen hankittua. Dynat kiehtoo eniten, ja kävinkin yhden FXDX:n koeajamassa.. No koeajolla varmistui se että jos nyt vaan rahotusongelmia ei yllättäen tule, niin eipä tartte muita merkkejä katsella :)
Koeajopelissä hyvää oli hinta ja ulkonäkö, sekä miellyttävä ajoasento, hallintalaitteet alatapeilla + lepotapit.. Miinuksena mailimittari ja huoltokirjan puute..

TC ja EVO koneiden eroja jo tuolla lueskelinkin, ja mielipiteitä on molempiin suuntiin. Kumpaa sitten kannattaa etsiä, en tiedä. Kaasarilla olevan haluaisin, eli mihin vuosimalliin suunnilleen tuli ruisku?

Sitten mitä kannattaa pyörästä tarkistaa ennen ostoa?
FXDL Dyna Low Rider '03
Avatar
Vallu
Viestit: 4713
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Niitä on sitten valtaisasti myynnissä ts. tinkimisvaraa varmaan löytyy runsaasti. Älä hötkyile vaan tutustu rauhassa (jos kuume ei ole liian kova) markkinoihin: HDCF:n foorumi, nettimoto, diilerit, muut kauppiaat.
- yleisilmeeltään siisti Suomi-pyörä (itse tuoduissa saattaa olla rakennettuja kolaripyöriä joukossa; saattaa olla ongelma?)
-vähän ajettu
-mahdollisimman alkuperäinen (viritykset saattavat aiheuttaa ongelmia)
-niin uusi kuin mahdollista eli mihin rahat riittävät
-varusteet, laukut tms
Ja onko kaasari-/ruiskupeli niin en osaa ottaa kantaa. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa.
Jos mahdollista, niin ota joku asiantuntija, siis ei "asiantuntija", mukaan katsomaan laitetta ennen kuin teet ostopäätöksen.
Tossa alkuun...
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja jman »

Fiilispohja. Pyörän pitää tuntua "omalta". Jos haluat kaasarikoneen, se on oikea valinta. Jos haluat evolaisen, sellainenhan sen on oltava. Jos pyörä istuu hyvin käpälään, käy nätisti ja tottelee, rahaa tiskiin, jos faktat ei lyö liiaksi silmille. Mutta tietenkin kukin tavallaan. :wink:
Avatar
Peacemaker76
Viestit: 499
Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Käytännössä samaa mieltä kuin Vallu, uudempi on aina parempi. Aina joku tähän älähtää mutta omat mieltymykset ja tottumukset vaikuttaa, joillekin shoveli on se paras kone jne mutta tosiasiassa jokainen moottorisukupolvi on parempi kuin aikaisempi. Fiilistelyt on sitten toinen juttu.

Evolainen on tosi varma ja hyvä kone, ikää niillä on ja remppaa voi joutua tekemään. Kilometrejä ne kestävät huollettuna tosi hyvin. Twin Cam on tehokkaampi, isompi iskutilavuudeltaan ja luotettava. 88-kuutioisen ainut kunnollinen heikko kohta on nokkaketjun laahaimet ja kiristin. Pikkujuttu vaihtaa, samalla vaihtuu nokat parempiin jos ovat vakiot, ehdotomasti kannattava homma jos koppa on jo auki. Ja päälle hyvä säätö tietty.

Ruiskua taisi saada jossain -99 paikkeilta, kaasaria sai päällekkäin Twin Camiin aluksi. Molemmissa omat puolensa. Ruiskua yleensä karsastaa ainakin ne jotka haluaa rynkyttää konetta tyhjäkäynnillä 500 rpm ilman öljynpaineta koska se on siistiä.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Avatar
Jontte68
Viestit: 180
Liittynyt: 14:53 18.10.2010.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Jontte68 »

Vallu jo heittikin tärkeimmät!

Itse en ole ikinä ymmärtänyt kaasaripyörien ihanuutta, ne antaa kakkua aika epätarkasti ja jopa säätila vaikuttaa toimintaan. Ruisku toimii kuin junan vessa, eikä tarvii tulppia olla koko ajan vaihtamassa. Luulen että ruiskukammoon on kaksi syytä: alkupään italialaiset ruiskut (ilmeisesti niitten kanssa on ollut ongelmia) ja se että ruiskun virittämiseen tarvitaan tietokonetta ja tehopenkkiä (mikä ei muuten pidä paikkaansa).
Itseasiassa ruiskun virittäminen on paljon helpompaa kuin kaasarin, ainakin 2007 -> pyörissä (niissä kun on säätöloopissa takaisinkytkentä, niin se on jo kevyt "autotune" itsessään. Ja sen saa 10 minuutissa ja pienellä rahalla vielä paljon paremmaksi).
Street Glide -14, Forty Eight -13
ezmo
Viestit: 562
Liittynyt: 08:19 11.08.2009.
Paikkakunta: Espoo

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja ezmo »

Itelle ainakin nää ilmajäähyt edustaa perinnettä ja traditioita ja siihen kaasari minusta kuuluu. Mitä enemmään on elektroniikkaa ja kaiken maailman seisontajalan antureita, utopiaboxit ohjaa moottoria, alkaa allekirjoittaneella mennä maku pyörästä. Ns hajuton, mauton ja steriili. Pyörälläkin pitää olla oma tahto. Kyllä mä ymmärrän yhtä lailla ruiskun rakastajia. Onhan siinä täysin perustellut paremmuudet kaasariin verrattuna ja saa säädöt joka tilanteeseen kohdilleen. Mutta hyvä, että molemmille löytyy omansa, siitä mistä ite saa kiksinsä ;)

Itellä on/on ollut, Shovel (nykyinen), EVO ja TC ja tossa edellä on se paremmuusjärjestys... Kaikki oli kaasarimalleja.

Mut asiaan. Ensinnä jäitä hattuun, kun uutta oot menos katsomaan, Kriittisin silmin tutkit näkyvät pultin kannat (ensiökoppa, lohko, yms), jos ne on vedetty pyöreiksi tms. rähmäkäpälä asenuuksenjälkiä, niin olettaa saattaa, että ylläpito on ollut mitä sattuu. Ylläreitä voi siis olla luvassa. Öljypinnan korkeus... Penkin alle oon aina halunnu kurkata, vaikka sieltä ei välttämäti mitään löydä. Joskus vaan on tullu vastaan semmoset purkkaviritykset johtojen suhteen, että ihme, kun on käynnissä pysynyt... Olen todennut pyörää katsomaan mennessä, että kone sitten kylmänä kiitos. Valmiiksi lämmitetyt pyörät herättää kysymyksen, onko ongelmia kylmäkäynnistyksessä??? Pyörän alle kurkkaus ja valumakohtien tarkistus lohkon saumoista. Tosin jos on just pesty pyörä, ei niitä näy. Jne... Tässä päällimmäiset....

Niin ja jos liikkeestä ostat ja myyjä vakuuttaa pyörästä jotain, pyydä se kauppakirjaan kirjattavaksi, esim täysin ajokuntoinen, kaikki huollot tehty tms... Kyllä siinä viimeistään paljastuu kusetukset.....

E
Viimeksi muokannut ezmo, 15:31 23.04.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kickstart, deserve the ride!

Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Avatar
Jontte68
Viestit: 180
Liittynyt: 14:53 18.10.2010.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Jontte68 »

Ezmo puhuu asiaa, vähänkin jos haiskahtaa sähkövirit risukasalta niin kannattaa lähtee kävelee. Hyvä pointti myös tuo motti kylmänä.
Nämä kaasari vs ruiskuhommat on tosiaan makuasioita, varmasti motskarissa on muita (tärkeämpiä) juttuja jotka määräävät sen onko hyvä juuri sinulle.
Mulla ainakin suurin moka on aina ollut turha kiireen pitäminen pyöräkaupoilla :oops: , jos sinä maltat mielesi paremmin niin lopputulos on varmasti hyvä! Valikoimaa riittää ja käsittääkseni ostajan markkinat tällä hetkellä.
Street Glide -14, Forty Eight -13
Avatar
jty
Viestit: 508
Liittynyt: 21:43 07.03.2008.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja jty »

Hyviä kommentteja tulikin. Ehdottomasti tärkeintä on miltä koeajon jälkeen tuntuu, kaikki muu HD:lla järjestyy ja on vaan hintakysymyksiä. Sen sanoisin että jos pyörän teho kiinnostaa niin Twin Cam ja uudempi (Delphi) ruisku; Mä oon big bore ja ruiskumiehiä: HD:ssa kun saa kaksi harrastusta samalla rahalla: kesäksi ajelun ja talveksi rakentelun ja virittelyn.

Sen verran Vallun kommentteihin että jos koneessa on ns. "stage 1" HD:n omilla palikoilla niin se on pelkästään hyvä asia.

Toi satulan alle kurkkaaminen oli hyvä neuvo, mitä enemmän ryöstäjäliitoksia, sitä enemmän murheita. Jos laitettu uudet putket/änkkärit/ilmanputsarit, kysy onko säädetty dynossa tai jollain muulla seokset kohdalleen. Jos näin on niin positiivista.

Lisäks kantsii kysyä koska ja kuka on viimeks vaihtanut ja minkämerkkiseen öljyt/vaihteistoöljyt/ensiööljyt/jarrunesteet

Jos renkaat on slicksit niin pyydä 200 egee alennusta/kappale
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Avatar
Turre
Viestit: 624
Liittynyt: 16:02 07.01.2006.
Paikkakunta: Born in the S.A.V.O.
Viesti:

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Turre »

Moni toki haluaa ratsuunsa ledivilkut, kahvanlämppärit, usb-pistokkeen jne. Jos edellinen omistaja on nämä ripustellut valmiiksi, niin ei kannata peljästyä, omaa työtähän siinä vain säästyy. Avainsana onkin työn laatu; onko johdot vedetty nätisti, eristetty, mahdollisesti käytetty relettä / sulaketta jne. Vai ryöstäjällä ja helkutisti sähköteippiä päälle.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 11:12 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mulla on kans sellainen käsitys, että sähkömies käyttää muutostöissä kutistesukkaa ja tekee siistiä työtä. "Sokerinpalat" ja "virtavarkaat" ovat ongelmia jo lähitulevaisuudessa.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Marshal
Viestit: 234
Liittynyt: 00:37 03.02.2013.

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Marshal »

Mikä on ryöstäjä? Neverhöörd ja sähkötöitä tullu tehtyä jonkunverran...
HD Softail Springer 1996, 3" BDL-EVO9S
eki912
Viestit: 109
Liittynyt: 14:10 27.09.2014.
Paikkakunta: Takaisin Helsingissä

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja eki912 »

Ryöstäjä tai varasliitin on minulle ollut oheinen :

http://www.waytekwire.com/item/31562/3M ... E-18-14GA/" onclick="window.open(this.href);return false;
Eki / -12 Sportster Iron
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 11:13 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: Ensi H-D:ta ostamassa, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Pave. »

-Harikka- kirjoitti:
eki912 kirjoitti:Ryöstäjä tai varasliitin on minulle ollut oheinen :

http://www.waytekwire.com/item/31562/3M ... E-18-14GA/" onclick="window.open(this.href);return false;
Just tommosia tai vastaavia ei kannttais käyttää rätkä-sähköissä :!:
Eikä missään muissakaan sähköhommissa... siis jos ei halua myöhemmin ongelmia!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vastaa Viestiin