vakio Dynan jarrujen "päivitys"
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
vakio Dynan jarrujen "päivitys"
kokeilin lahden messuilla "vääränmerkkistä" pyörää, olipa älyttömät jarrut, ei tarvinnu paljoa etujarrua "puristaa" kun hiljeni vauhti,
mieltynny tohon etujarruun, ja äsken ajaessa muistui toi tuntuma mieleen, (vakio -03 yksi levyinen etujarru), varsin voimakkaasti saa kyllä painaa "hidastin" kahvasta,
palatkin aika uudet, mitä keksis, viellä ennen "tosiajoa",
riittäskö pelkkä "viripalojen" vaihto,?
kuinka paljon tehokkaammat on HD:n kaksilevyiset, vai onko toinen vaan "varalla", ,
mieltynny tohon etujarruun, ja äsken ajaessa muistui toi tuntuma mieleen, (vakio -03 yksi levyinen etujarru), varsin voimakkaasti saa kyllä painaa "hidastin" kahvasta,
palatkin aika uudet, mitä keksis, viellä ennen "tosiajoa",
riittäskö pelkkä "viripalojen" vaihto,?
kuinka paljon tehokkaammat on HD:n kaksilevyiset, vai onko toinen vaan "varalla", ,
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Brembon palat on pehmeämpää materiaalia, niitä sai ainakin evomallisiin joskus.
Tuollaisia oikean moottoripyörän "yhden sormen jarruja" ei Harrikkaan ihan helpolla saa.
Tuollaisia oikean moottoripyörän "yhden sormen jarruja" ei Harrikkaan ihan helpolla saa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Itse olen miettinyt samaa. Onhan sport dynissa ainakin tuplalevyt... toiset taas kehuvat että jos puristimen vaihtaisi useampi mäntäiseen? Kokemuksia omista muutoksista?
- it is I, LeClerc -
FLD Dyna Switchback -13
FLD Dyna Switchback -13
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Juuri vaihdatin omaan sportsteriin vakio 2-mäntäisen tilalle Brembon 4-mäntäisen ja kyllä tuossa stoppauspoweria on aika eri tavalla mitä alkuperäisessä. Levy on edelleen orkkis. Nyt voi kahdella sormella tehdä kunnon jarrutuksia kun aiemmin vaati neljän sormen puristuksen eikä silloinkaan meinannut pysähtyä kunnolla. Tuntuma on hiukan löysä vielä vaikka poweria tulikin aimo annos lisää, pitää vaihtaa vielä sylinteri 9/16" malliin jota käytetään tuplalevyisissä malleissa (Roadster) niin tämänkin pitäisi korjaantua.
Kelluvat levyt tuo ilmeisesti jotain pientä vielä lisää, mutta kommenttien perusteella ei ole mikään merkittävä parannus ainakaan sportsterissa.
Kelluvat levyt tuo ilmeisesti jotain pientä vielä lisää, mutta kommenttien perusteella ei ole mikään merkittävä parannus ainakaan sportsterissa.
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
ok,tietty tehokkaammat jarrut vaatii jäykemmän keulan,,?, kaikki riippuu kaikesta,, taidan lähteä palojen vaihdosta liikkeelle, eikun luettelolle, kiitti,,
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Onko kenelläkään kokemusta tästä, isompi levy + adapteri satulalle, ei ois pahan hintainenkaan. Tuohon vielä joku 6-mäntä aftermarket satula niin jokohan ois dynassa jarrut. Mulla 13" levy ja pm:n 6-mäntäsatula; selkeesti parempi on kuin orkkis mutta ei ihan yhden sormen jarru vielä oo.
http://www.revzilla.com/motorcycle/arle ... -2006-2015" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.revzilla.com/motorcycle/arle ... -2006-2015" onclick="window.open(this.href);return false;
hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02
FXDWG -02
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
En ole dynalla ajanut, mutta ainakin tämän sportster 48:n (ja kommenttien perusteella monen/kaikkien muiden sportster mallien) keula on orkkiksena niin löysä että sen sai lähes pohjaamaan jo tehottomalla orkkisjarrulla. Kun keulaan vaihdettiin Hyperpron jouset niin orkkisjarrunkin tuntuma ja teho parani kun jarruteho ei huku keulan niiaamiseen. Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen.Bronson Eye kirjoitti:ok,tietty tehokkaammat jarrut vaatii jäykemmän keulan,,?, kaikki riippuu kaikesta,, taidan lähteä palojen vaihdosta liikkeelle, eikun luettelolle, kiitti,,
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Joo ja kun keulaan jouset vaihdetaan niin aivan ehdottomasti samalla kannattaisi vaihtaa iskareiden venttiilit kunnollisiin niin alkaa se keula oikeasti toimimaan. Ricorin Intiminator-venttiilit on helppo pudottaa jousien alle, ei tule lisävaivaa työstä mutta muutos pyörässä on aika mieletön.
http://store.ricorshocks.com/harley_davidson_s/27.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Paras ja edullisimpia muutoksia jonka olen pyörään tehnyt, jopa parempi kuin True-Trackin uniballit tähän Dynaan.
Ja yhden sormen jarruja ei ole tässä Fat Bobissakaan jossa sentään on kahdet nelimäntäpuristajat edessä. No pysähtyyhän se vaikka yhdellä sormella mutta saa tässäkin kahvaa painaa jos oikeasti on kiire pysäyttämään. Mun mielestä tosin se tarvittava puristusvoima on jotenkin suhteessa pyörän muiden kontrolleiden jäykkyyteen, joten se on juuri sopiva. Sellainen hipaisukahva harrikassa olis vaarallinen kun muuten pyörää saa vähän käskeä ronskimmin.
http://store.ricorshocks.com/harley_davidson_s/27.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Paras ja edullisimpia muutoksia jonka olen pyörään tehnyt, jopa parempi kuin True-Trackin uniballit tähän Dynaan.
Ja yhden sormen jarruja ei ole tässä Fat Bobissakaan jossa sentään on kahdet nelimäntäpuristajat edessä. No pysähtyyhän se vaikka yhdellä sormella mutta saa tässäkin kahvaa painaa jos oikeasti on kiire pysäyttämään. Mun mielestä tosin se tarvittava puristusvoima on jotenkin suhteessa pyörän muiden kontrolleiden jäykkyyteen, joten se on juuri sopiva. Sellainen hipaisukahva harrikassa olis vaarallinen kun muuten pyörää saa vähän käskeä ronskimmin.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Jarrun kaffatuntumaan ja käyttöjäykkyyteen vaikuttaa ihan halavatusti kaffasylinterin(=pääsylinteri) koko suhteessa työsylinterien kokoon/määrään. Usein saa sopivammalla kaffalla huomattavaa parannusta jarrulle.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
-
- Viestit: 1635
- Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
- Paikkakunta: heinola
- Viesti:
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Tossakin on pointti, ja nykyään on välitettyjä "momenttikahvoja" (bomber), "mannevaaksalla" voima heikoin sormissa,,
onkohan Sportster ja dynassa (softis), sama vakio j.satula edessä vaikka pyörien painoero 100kg??,, (ainakin samat palat käy, numeron mukaan),,
onkohan Sportster ja dynassa (softis), sama vakio j.satula edessä vaikka pyörien painoero 100kg??,, (ainakin samat palat käy, numeron mukaan),,
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Mut sportsterihan on urheilupyörä, tottakai siinä on suhteessa paremmat jarrut. Ja on tuplalevyistä hyötyä, tuplasti pinta-alaa paloissa kun niitä on kaks settiä. Lisäks yhellä levyllä etupyörä yrittää vähän vängätä levyn puolelle kovemmassa jarrutuksessa. Lisäks jos aletaan hifisteleen niin tuplalevyt on vähän jokasuhteessa paremmat kun vertaillaan levyjen ja palojen kulumista, käyttöastetta ja lämpenemistä ym. Ei niitä turhaan pyörään laiteta
Kelluva levy on myös hyvä keksintö, ei täristä eikä vedä kieroks ihan nii helpolla. Oikeestaan kaikki mitä teet on parannusta orkkikseen, ei sillä että orkkis olis heikko mutta kuitenki.
Keulaan öljyt 50/50 SAE 20 ja 30, tulee ihan hyvä. Ja keulallekkaan ei periaatteessa tartte tehä mitään, vertaappa sitä samankokoseen japsiin joka on hirvittävä laiva ja pohjaa vaihdetta vaihettaessa. Takajarrun käyttö yhtäaikaa etujarrun kanssa myös vähentää keulan pohjaamista. Voishan noita hydrauleita muokkailla MAG:illa ja porakoneella mutta mutta...
Teräspunosjarruletku ja oikeestaan DOT 4 tai 5.1 jarruneste ei anna ihan nii paljoo periksi kun vitonen. Kaiken tän jälkeen muiden pyörien jarrut on sormella toimivia paitsi harrikassa, johtuu jarrukahvan vipusuhteesta ja tosiaan munkaan mielestä se ei oo tarpeen.
Yli 30tkm -02 sport dynalla ajanu ja tälle kesää laitoin mummoraudan keulaan, ei vaikutusta jarrutuksessa kun on tuplalevyt mutta mutkaan on kiva ajaa.
Kelluva levy on myös hyvä keksintö, ei täristä eikä vedä kieroks ihan nii helpolla. Oikeestaan kaikki mitä teet on parannusta orkkikseen, ei sillä että orkkis olis heikko mutta kuitenki.
Keulaan öljyt 50/50 SAE 20 ja 30, tulee ihan hyvä. Ja keulallekkaan ei periaatteessa tartte tehä mitään, vertaappa sitä samankokoseen japsiin joka on hirvittävä laiva ja pohjaa vaihdetta vaihettaessa. Takajarrun käyttö yhtäaikaa etujarrun kanssa myös vähentää keulan pohjaamista. Voishan noita hydrauleita muokkailla MAG:illa ja porakoneella mutta mutta...
Teräspunosjarruletku ja oikeestaan DOT 4 tai 5.1 jarruneste ei anna ihan nii paljoo periksi kun vitonen. Kaiken tän jälkeen muiden pyörien jarrut on sormella toimivia paitsi harrikassa, johtuu jarrukahvan vipusuhteesta ja tosiaan munkaan mielestä se ei oo tarpeen.
Yli 30tkm -02 sport dynalla ajanu ja tälle kesää laitoin mummoraudan keulaan, ei vaikutusta jarrutuksessa kun on tuplalevyt mutta mutkaan on kiva ajaa.
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Intiminatoreita on paljon kehuttu Sportstereihinkin. Muitakin valmistajia on, mutta Ricor on ainut mistä en ainakaan ole itse löytänyt vielä mitään negativiisia kommentteja ja ovat itselläkin hankintasuunnitelmissa Racetech on hiukan jakanut mielipiteitä mitä olen googlaillut. Pääosin kuitenkin melkoisen positiivista hehkutusta nuo ovat kaikki saaneet. Racetechilla on vielä monenlaisia säätöjä niissä venttileissä eli pääsee virittämään mieleisekseen.Peacemaker76 kirjoitti:Joo ja kun keulaan jouset vaihdetaan niin aivan ehdottomasti samalla kannattaisi vaihtaa iskareiden venttiilit kunnollisiin niin alkaa se keula oikeasti toimimaan. Ricorin Intiminator-venttiilit on helppo pudottaa jousien alle, ei tule lisävaivaa työstä mutta muutos pyörässä on aika mieletön.
http://store.ricorshocks.com/harley_davidson_s/27.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja vielä sellainen tarkennus, että "vaihdetaan venttiilit" -> "lisätään venttiilit" Siellähän ei mitään venttiilejä ole orkkiksena (ainakaan sportsterissa, tuskin dynassakaan?) eli öljyn liikettä kontrolloidaan pelkästään damper rodissa olevien reikien avulla. Kun nuo venttiilit asennetaan damper rodin päälle (eli jousien alle) niin ideana on että ne kontrolloivat öljyn liikettä. Ainakin Racetech suosittelee/vaatii, että damper rodin reikiä porataan suuremmiksi jotta ne eivät vastustaisi öljyn liikettä jolloin kaikki kontrolli on nimenomaan heidän omalla venttiilillä. Ricorilla tämä taisi olla optiona mainittuna ja harva taitaa niitä damper rodeja lähteä modaamaan kun ei ole pakko ja näyttää pelittävän ilmankin.
Jarruista: Arlen Ness on tuonut markkinoille 15" levyt, saatavilla myös Dynaan. Nämä taitaa olla sen verran tuoreita tapauksia että kokemuksia on vaikea löytää.
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Ricorilla ei tarvii porata, homma ohitetaan 5w öljyillä jolloin omat venttiilin virkaa ajavat reiät eivät käytännössä toimi.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: vakio Dynan jarrujen "päivitys"
Moi. Mulla on ISR uivat tupla levyt +2x4 mäntäset. Ja saman valmistajan pääsylinteri. jukopliut..kyllä pysähtyy.Seuraavaksi onkin sitte tuota em, jousituksen päivitystä,on progressiiviset vieterit, ei riitä. Takana myös saman valmistajan 2 mäntänen+ HD levy, se on jo turhankin kiukkunen, vaihtunee alkuperäiseen.