Sisäisestä kaasukahvasta
Sisäisestä kaasukahvasta
Onko kukaan ostanut ihan valmista sisäistä kaasukahvaa, esim. Calles Chopperdealer tai muu, ja laittanut sitä läppä Keihinin kanssa toimimaan?
Olen sorvaillut ja tehnyt itse kokonaan sen sisäisen kaasukahvasysteemin ja vaatii todella paljon voimaa vetää sarven sisässä olevaa liukua jo pelkästään pituussuunnassa, ilman kiertävää kahvan liikettä. Tämä siksi koska Keihinin jousi on aika jäykkä.
Onko kellään kokemuksia tollaisesta yhdistelmästä? Tai yleensä sisäisestä kaasusta....
Itse ajattelin laittaa toisenlaisen jousen vaan kaasariin, siis löysemmän niin eiköhän toimi.
Olen sorvaillut ja tehnyt itse kokonaan sen sisäisen kaasukahvasysteemin ja vaatii todella paljon voimaa vetää sarven sisässä olevaa liukua jo pelkästään pituussuunnassa, ilman kiertävää kahvan liikettä. Tämä siksi koska Keihinin jousi on aika jäykkä.
Onko kellään kokemuksia tollaisesta yhdistelmästä? Tai yleensä sisäisestä kaasusta....
Itse ajattelin laittaa toisenlaisen jousen vaan kaasariin, siis löysemmän niin eiköhän toimi.
Mä oon tehny ite kolme tollasta. Ja ottanu kylmiä muiden tekemistä versioista.
Aina ne on aika jäykkiä käyttää. Varsinkin palauttavat huonosti.
Jäykkä se on HD:n orgis 50-luvullakin.
Siinä pitää kaikki liukupinnat olla hiottu ja hoonattu ja toisiaan vasten liikkuvat osat olla eri kovuuksisia, niin silloin saa toimimaan hyvin.
Tyyliin päälliholkki tavallista terästä, kiinteä stonganosa kovempaa mielellään karkaistu ja luisti sisällä, mihin vaijeri tulee kiinni, pronssia.
Ja tietenkin tarkoilla liukusovitteilla ettei osat mee "nahnikkaan".
Harley Potterilla taitaa olla edelleen käytössä yks mun tekemä versio, joka vetää kahta luistikaasaria. Oli muistaakseni tosi jäykkä mutta toimiva, mutta tyylin ja ulkonäön takia on tehtävä kompromisseja.
Laita vaan kaasariin mahdollisimman löysä jousi ja älä yritäkkään saada sitä palauttamaan kuin normaalilla kahvalla.
Aina ne on aika jäykkiä käyttää. Varsinkin palauttavat huonosti.
Jäykkä se on HD:n orgis 50-luvullakin.
Siinä pitää kaikki liukupinnat olla hiottu ja hoonattu ja toisiaan vasten liikkuvat osat olla eri kovuuksisia, niin silloin saa toimimaan hyvin.
Tyyliin päälliholkki tavallista terästä, kiinteä stonganosa kovempaa mielellään karkaistu ja luisti sisällä, mihin vaijeri tulee kiinni, pronssia.
Ja tietenkin tarkoilla liukusovitteilla ettei osat mee "nahnikkaan".
Harley Potterilla taitaa olla edelleen käytössä yks mun tekemä versio, joka vetää kahta luistikaasaria. Oli muistaakseni tosi jäykkä mutta toimiva, mutta tyylin ja ulkonäön takia on tehtävä kompromisseja.
Laita vaan kaasariin mahdollisimman löysä jousi ja älä yritäkkään saada sitä palauttamaan kuin normaalilla kahvalla.
-
Vieras
Mikäs sellainen kaasari on, joka "vaatii" palautusvaijerin? Kaikissa tähän mennessä näkemissäni malleissa on kunnollinen palautusjousi ja tuo palautusvaijeri on lähinnä lainlaatijan turvallisuuteen perustuva vaatimus - jos se palautusjousi nyt sattuisi menemään poikki...
Keihin CV, S&S, Mikuni... kaikki toimii mainiosti yhdelläkin vaijerilla.
Keihin CV, S&S, Mikuni... kaikki toimii mainiosti yhdelläkin vaijerilla.
-
Harley Potter
jep,onhan se aika jäykkä.on käyny mielessä että jos askartelis sen "spiraaliputken"jyrkemmällä nousulla.palautusta en itte oo kaipaillu,on siistiä heittää 90km/h vauhdissa makuulle ja jalat sarviin...Harley Potterilla taitaa olla edelleen käytössä yks mun tekemä versio, joka vetää kahta luistikaasaria. Oli muistaakseni tosi jäykkä mutta toimiva, mutta tyylin ja ulkonäön takia on tehtävä kompromisseja.
Hyvä pointti! Mul on sellai ruiskusysteemi. Saa sen tietysti yhdelki vaijeril toimii. Tiukanpaikan tullen toinen vaijeri joutaa varalle, -jos ei ittelle niin jollekin tienpäällä tarvitsevalle.hemuli kirjoitti:Mikäs sellainen kaasari on, joka "vaatii" palautusvaijerin? Kaikissa tähän mennessä näkemissäni malleissa on kunnollinen palautusjousi ja tuo palautusvaijeri on lähinnä lainlaatijan turvallisuuteen perustuva vaatimus - jos se palautusjousi nyt sattuisi menemään poikki...
-OK! Onhan irtonipatkin keksitty! Eli toisaalta kysyin ihan uteliaisuuttani, jos vaikka innostuis rakentaan tuollaista systeemiä... samalla jarru ja kytkisydeemit jotenkin piiloon... upeeta.
Mittasin Kennedyn tekemästä sisäkaasukahvasta nousun, oli 64mm. Kahva kääntyy puol kierrosta eli vetää 32mm vaijeria. Katsoin vanhasta kärkisorvista suurimman nousun, 56mm, eli ihan vastaava ei pysty sillä tekemään, mutta CNC koneista varmaan löytyy.
Tuli tossa vaan mielee sekin että kannatta varmaan säätää vaijeri niin että kahva on ensin tapissa ennen kuin kaasari, muuten turhaa rasitusta vaijerin kaasukahvan päähän joissa on aika heppoisen oloinen ruuvikiinnitys.
Jari
Tuli tossa vaan mielee sekin että kannatta varmaan säätää vaijeri niin että kahva on ensin tapissa ennen kuin kaasari, muuten turhaa rasitusta vaijerin kaasukahvan päähän joissa on aika heppoisen oloinen ruuvikiinnitys.
Jari