Monsterilohko jäykkäperään ja muuta infoa
Monsterilohko jäykkäperään ja muuta infoa
Heipä hei!
Ajattelin HD- ihmisten avaavan sanaisen arkkunsa tästä asiasta:
Onko pyörää, joka on ensirekistöity joskus 1950- luvulla, mahdollista tehdä bobberi, jossa olisi ultiman 140CI monsterikone samaisen valmistajan 6- pykäläisellä askilla? Voima välitettäisiin pelkillä remmeillä. Pyörän rungon tulisi olla jäykkäperäinen, 200-250mm takarenkaalla ja jyrkähköllä springerillä.
Mikäli mahdollista, pyörän tulisi toimia vain magneetolla ja kiksillä. Sen verran sain selville, että noitten competition series- mottien puristus oli melko kova, mutta auttavatko vakiona olevat puolipuristimet polkemiseen oleellisesti enää tässä tapauksessa? Noissa moottoreissa on ainakin ameriikan foorumien mukaan ollut yläkerran öljyämisongelmia, öljypumppu ei ilmeisesti jaksa pitää paineita kun ajetaan vain pienillä kierroksilla.
Runkoahan pitäisi muuttaa takarenkaankin puolesta, ja valmistajan sivuilla ilmoitettiin ettei kone korkeutensa puolesta mahdu HD:n omiin runkoihin ilman muutoksia.
Mitenkä asia konttorilla ratkaistaisi, mikäli rungon muokkaisi ammattimies jollakin kustom- pajalla? Pyörässä ei em. osien ohella olisi mitään muuta kuin pakolliset osat eli takalokari ja etujarru.
Moni varmaan ymmärtääkin mistä pyörän nimi on tempaistu...
Ajattelin HD- ihmisten avaavan sanaisen arkkunsa tästä asiasta:
Onko pyörää, joka on ensirekistöity joskus 1950- luvulla, mahdollista tehdä bobberi, jossa olisi ultiman 140CI monsterikone samaisen valmistajan 6- pykäläisellä askilla? Voima välitettäisiin pelkillä remmeillä. Pyörän rungon tulisi olla jäykkäperäinen, 200-250mm takarenkaalla ja jyrkähköllä springerillä.
Mikäli mahdollista, pyörän tulisi toimia vain magneetolla ja kiksillä. Sen verran sain selville, että noitten competition series- mottien puristus oli melko kova, mutta auttavatko vakiona olevat puolipuristimet polkemiseen oleellisesti enää tässä tapauksessa? Noissa moottoreissa on ainakin ameriikan foorumien mukaan ollut yläkerran öljyämisongelmia, öljypumppu ei ilmeisesti jaksa pitää paineita kun ajetaan vain pienillä kierroksilla.
Runkoahan pitäisi muuttaa takarenkaankin puolesta, ja valmistajan sivuilla ilmoitettiin ettei kone korkeutensa puolesta mahdu HD:n omiin runkoihin ilman muutoksia.
Mitenkä asia konttorilla ratkaistaisi, mikäli rungon muokkaisi ammattimies jollakin kustom- pajalla? Pyörässä ei em. osien ohella olisi mitään muuta kuin pakolliset osat eli takalokari ja etujarru.
Moni varmaan ymmärtääkin mistä pyörän nimi on tempaistu...
Viimeksi muokannut 80Kaitsu, 19:53 17.08.2015.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Arvailen vain, mutta ei taida kiksillä saada tuollaista pakettia käyntiin, ei edes amerikan foorumilla.
Vaihdettujen osien määrän voit laskea tällä
http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos omaa runkoa muutetaan, vaikka radikaalistikin, se säilyy silti vielä kantaosana. Muutamia prosentteja menee muutoksesta, mutta pääosa jää.
Katsastaja voi vaatia "käsienpesutodistuksen" oikeasta hitsaustavasta ja käytetystä materiaalista. Tämä siksi, että jos jotakin sattuu, ei voida katsuria syyttää paskan hyväksymisestä.
Jos runkomuutoksen tekee ammattipaja, joka on luotettavaksi tunnettu, projektin loppuunsaattaminen yleensä helpottuu. Myös vastuukysymys työn laadusta on on hoidossa.
Vaihdettujen osien määrän voit laskea tällä
http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos omaa runkoa muutetaan, vaikka radikaalistikin, se säilyy silti vielä kantaosana. Muutamia prosentteja menee muutoksesta, mutta pääosa jää.
Katsastaja voi vaatia "käsienpesutodistuksen" oikeasta hitsaustavasta ja käytetystä materiaalista. Tämä siksi, että jos jotakin sattuu, ei voida katsuria syyttää paskan hyväksymisestä.
Jos runkomuutoksen tekee ammattipaja, joka on luotettavaksi tunnettu, projektin loppuunsaattaminen yleensä helpottuu. Myös vastuukysymys työn laadusta on on hoidossa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Kiitos Pertti vastauksesta.
-Eli, mikäli laitoin rasteja oikeisiin kohtiin, sain tulokseksi -07 palkin kohdalle 49%, mikäli vaihdettaisi moottori apulaitteineen, etuhaarukka, PA- säiliö, vannekehät etu- ja taka, sekä pakoputkisto. Rungon muutos kuitenkin vie vielä sen pari pinnaa?
Tyhmä kyselee kuitenkin vielä pari kysymystä samaan postaukseen: mikäli pyörä on hankintahetkellä pelkkä runko eikä alkuperäisosien, kuten keulan, mallista ole tietoa? Esim. mikäli rungossani olisi ollut springer alunperin, ja nyt vaihdan tilalle tarvikespringerin, onko se silti prosenttien menettämisen takana?
Toinen kysymys koskee mittareita, vilkkuja yms. mitä ei välttämättä suomessa ole vaadittu vielä käsittääkseni 50- luvulla: mikäli ne poistetaan/ei oteta käyttöön, katsotaanko se prosentteihin vai eikö niitä noteerata millään lailla?
PS. paljon mielenkiintoisempaa tämä pykälien tulkitseminen kuin autojen entisöinti... mitä enemmän "tulkitsee" sitä enemmän menee sekaisin.
-Eli, mikäli laitoin rasteja oikeisiin kohtiin, sain tulokseksi -07 palkin kohdalle 49%, mikäli vaihdettaisi moottori apulaitteineen, etuhaarukka, PA- säiliö, vannekehät etu- ja taka, sekä pakoputkisto. Rungon muutos kuitenkin vie vielä sen pari pinnaa?
Tyhmä kyselee kuitenkin vielä pari kysymystä samaan postaukseen: mikäli pyörä on hankintahetkellä pelkkä runko eikä alkuperäisosien, kuten keulan, mallista ole tietoa? Esim. mikäli rungossani olisi ollut springer alunperin, ja nyt vaihdan tilalle tarvikespringerin, onko se silti prosenttien menettämisen takana?
Toinen kysymys koskee mittareita, vilkkuja yms. mitä ei välttämättä suomessa ole vaadittu vielä käsittääkseni 50- luvulla: mikäli ne poistetaan/ei oteta käyttöön, katsotaanko se prosentteihin vai eikö niitä noteerata millään lailla?
PS. paljon mielenkiintoisempaa tämä pykälien tulkitseminen kuin autojen entisöinti... mitä enemmän "tulkitsee" sitä enemmän menee sekaisin.
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Osien joita pyörässä ei ole ollut alkuunkaan, läsnäolo tai olenmattomuus ei vaikuta prosentteihin mitään. Jos pyörä on hankintahetkellä pelkkä runko, ei sillä periaatteessa ole enään identiteettiä lainkaan(alkuperäistä ajoneuvoa ei tarpeeksi jäljellä), eli asiaa ei todellakaan kannata mainita. Voipi olla ettei tuollaista puolipuristajallista mökhömottoria saa kiksisetitetyllä 5/6-vaihteisella lootalla käyntiin lainkaan. Ainakin EVOn 5-vaihteinen loota kiksisetillä on haastava poljettava, kicksin välitys on sellainen että onnistunut käynnistys on haastavaa.Kyseisen laisessa projektissa valitsisin lootaksi 4v kickilootan joka on laskettavissa alkuperäiseksi ja valitsisin alkuperäistyyppisen etuhaarukan, silloin prosentit ei tuo ongelmaa ja sen saanee käyntiinkin kicksillä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
En nyt tahdo johdatella itseäni minkäänlaisiin laittomuuksiin, mutta millä lailla inssit on katsoneet pyörien osia alkuperäisyyden suhteen? Meinaan vaan noista mainitsemisista tai mainitsematta jättämisistä, että sikäli kun pyörää aletaan rekisteröimään ja tarvikekeulaa jne osia pyörästä löytyy, soveltaako tarkastaja esimerkiksi Googlea siinä, miltä pyörän alkuperäisenään pitäisi näyttää?
Voisiko tuollainen 4- pykäläinen olla vakavasti otettava vaihtoehto noin ison moottorin kanssa? Ei tuo 140 CI- motti ole mikään välttämättömyys, mutta mahdollisimman isolla koneella pyörä olisi tarkoitus aikanaan synnyttää. En ole koskaan nähnyt tai kuullut kenelläkään olevan tätä kyseistä rautaa... Myynnissä noita olisi ainakin yhdellä liikkeellä.
Voisiko tuollainen 4- pykäläinen olla vakavasti otettava vaihtoehto noin ison moottorin kanssa? Ei tuo 140 CI- motti ole mikään välttämättömyys, mutta mahdollisimman isolla koneella pyörä olisi tarkoitus aikanaan synnyttää. En ole koskaan nähnyt tai kuullut kenelläkään olevan tätä kyseistä rautaa... Myynnissä noita olisi ainakin yhdellä liikkeellä.
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Isompi moottorihan oikeastaan tarvitsee vähemmän vaihteita kun on isosti vääntöäkin. Ultiman rauta ei välttämättä ole kaikista parhaassa maineessa, mikä helposti osasyy sen kohtuu vähäiseen esiintymään. Se mitä katsastusmies soveltaa orkkisosien määrittelyssä, on täysin kiinni siitä katsastusmiehestä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Haluan nähdä sen tyypin joka potkii 140 koneen käyntiin, millä tahansa kiksillä. Mulla on "vain" 124" ja puolipuristimien kanssakin on menossa tälle kesälle kolmas starttikehä ja pinioni. Sytkästä on säädetty, että ensimmäinen kipinä tulee kolmen mykän kierroksen jälkeen. Kokeilin muuttaa yhdelle kipinättömälle seurauksella ettei pata jaksanut syttyä tulille. 18 kilon kampuraan pitää saada energiaa jottei se pysähdy kun tiukka kone alkaa potkimaan vastaan. Magneetto ei ole tuollaisen koneen ideaalisytkä, ei liioin kiksi.
Elämä mörkömoottorin kanssa on paljon muutakin. Joudut ostamaan yhtä sun toista ihan siksi ettei vakiopalikat kertakaikkiaan toimi. Ja ovat sitten sellaista kamaa mitä ei ole alelaareissa. Ja mihin tarvit sitä mörkömosaa jos runko on tuollainen? Tulee helposti tunne että on hajabusan kone belaruksessa uudemmallakin rukilla.
Elämä mörkömoottorin kanssa on paljon muutakin. Joudut ostamaan yhtä sun toista ihan siksi ettei vakiopalikat kertakaikkiaan toimi. Ja ovat sitten sellaista kamaa mitä ei ole alelaareissa. Ja mihin tarvit sitä mörkömosaa jos runko on tuollainen? Tulee helposti tunne että on hajabusan kone belaruksessa uudemmallakin rukilla.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Tämä on hyvä pointti joka tuli itselle ensimmäisenä mieleen avauksen luettuani. Mutta en kehdannut kysyä, kun ei ole itsellä kokemusta rakentamisesta eikä siten natsoja arvioida. Tulee vaan helposti tyly vastaus, että ei tässä mielipidettä kysytty, vaan teknistä toteutusta (näin on käynyt joissain aikaisemmissa ketjuissa joistain aiheista, kun joku on tohtinut kysellä, että miksi )ranze kirjoitti:Ja mihin tarvit sitä mörkömosaa jos runko on tuollainen? Tulee helposti tunne että on hajabusan kone belaruksessa
Ranzella on ihan eri lähtökohta lähestyä asiaa kokemuksensa kautta.
Itse tuossa hiljattain näin tilanteen, jossa jäykkärunkoinen hieman piristetty evolainen oli vaikea käynnistää kiksillä ja kun se sitten lähti käyntiin, mopo karkasi käsistä. Kaveri kiihdytti hiekka-alustalla hieman reippaamman lähtökiihdytyksen ja ekasta kuopasta jäykkä perä otti kivat pomput ja kuljettajasta tuli rodeoratsastaja. Pyörä ja mies pysyivät kuitenkin onneksi pystyssä ja vauhti pysähtyi vain hieman ennen esteitä. Eli ei onneksi käynyt kuinkaan, mutta näytti todella pahalta.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Mörkömosa on ajatuksena paljon coolimpi kuin toteutuksena. Jos pistää sanotaan 7k kiinni laitteeseen, niin olis suotavaa että se olis kiva. Just tilasin melkein tonnilla kamaa jakopäähän ja itseasiassa myös loivemmat nokat on mielessä. Tonni-pari lisää. Hakemalla oppiminen tuntuu kalliilta ratkaisulta.
Kulkeehan se kuin tauti, mutta ei se fiilis ole sama. Liian pysty ajoasento ja ei nää kovin sporttisia ole. Ei oo kiva kun posket hakkaa yhteen niskan takana vauhdista ja leuan alla kun alusta on pehmeä.
Ennenkuin rakennat niin haastattele useampia jotka sen on jo tehneet ja koeaja. Laiska papatin sopii näihin paljon paremmin. Ja mulla on sentään 2000 luvun alusta. Hajabusia saa valmiina.
Kulkeehan se kuin tauti, mutta ei se fiilis ole sama. Liian pysty ajoasento ja ei nää kovin sporttisia ole. Ei oo kiva kun posket hakkaa yhteen niskan takana vauhdista ja leuan alla kun alusta on pehmeä.
Ennenkuin rakennat niin haastattele useampia jotka sen on jo tehneet ja koeaja. Laiska papatin sopii näihin paljon paremmin. Ja mulla on sentään 2000 luvun alusta. Hajabusia saa valmiina.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Ranzen kommentit pisti miettimään tuota moottorivalikoimaa uudelleen; mikäli kiksin haluaa ehdottomasti magneetolla, kone kannattaa ennemmin miettiä sen mukaan. Mutta juuri tälläistä kriittistä kommenttia halusinkin foorumilaisilta kuulla, en aiemmin ole joutunut itse näitä suunnittelemaan enkä puntaroimaan. Mikäli unohdettaisi ainakin hetkeksi tälläiset 2000cc+- "möröt", niin entäs jonkinnäköinen S&S shovel jo aiemminkin mainitulla 4- vaihteisella?
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Röpöttäjällä vois olla aiheeseen kanssa jotain kommenttia, vähän vastaavan vehkeen kun on rakentanut, tosin omavalmisteen. Jos siis huomaa topicin, tän ketjun nimi kun on vähän huono.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: Monsterilohko jäykkäperään ja muuta infoa
Check, toivottavasti nyt on vakavammin otettavan näköinen otsikko:)
Re: Monsterilohko jäykkäperään ja muuta infoa
S&S 93" tai 103" shoveli tai pannu, se on juurikin oikea resepti tuollaiseen rakennelmaan. Tulee fiksumman näköinenkin kuin laatikkopää-moottorilla.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Hellä- Unelman rakentamisesta
Itseasiassa se lähtee ilman puolipuristinta kicksillä varsin paljon "helpommin" kuin sähköstartilla, ainakin Ultiman 127cid / 140hp "el Bruto" lähtee kicksillä ihan nätisti käyntiin, kaverilla on mokoma nelilovisen parina vanhas shovelin raamissa, ei lähe startilla, kicksillä lähtee.ranze kirjoitti:Haluan nähdä sen tyypin joka potkii 140 koneen käyntiin, millä tahansa kiksillä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Monsterilohko jäykkäperään ja muuta infoa
En haluis polkea sitä silti käyntiin kosteana aamuna. On joskus tullut isosta kakstahtisesta kintulle, nilkka turpos ettei saapas mahtunut aikoihin jalkaan.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR