Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Moro!
Tuli hommattua pari viikkoa sitten Buell XB9SX vm. 2007. Koeajolla jo huomasin, että kallistuksen jälkeen esim. risteyksissä kaarteen jälkeen kun lähes joutokäynniltä lähtee kiihdyttämään reippaammin moottori yskäisee, paukauttaa putkessa ja jos kaasun pitää päällä alkaa vaan rötäämään. Rötää muutaman sekunnin ennen kuin kerää kierrokset ja lähtee tasaantumaan. Kaasun kun heti käyttää pois ja kääntää uudestaan niin toimii kuten pitääkin.
Vaihdatin sytytystulpat, koska uskoin vaivan johtuvan niistä, mutta eipä tilanne muuttunut miksikään. Normaalissa mutkatieajossa toimii normaalisti kun kierroksia pitää koko ajan päällä, mutta noissa risteyksissä ja tiukemmissa kaarteissa tuo vika tulee esiin. Tekee vian niin täydellä tankilla kuin lähes tyhjälläkin.
Pyörällä on ajettu 10600km eikä pyörää ole viritetty. Putki on vakio, mutta ilmanputsari on jokin K&N-ikiputsari tarran mukaan. Ilmeisesti jokin vapaavirtausmalli, aivan puhdas kuitenkin.
Onko jollakulla kokemusta tai vinkkiä, mistä voisi vikaa lähteä paikallistamaan?
Tuli hommattua pari viikkoa sitten Buell XB9SX vm. 2007. Koeajolla jo huomasin, että kallistuksen jälkeen esim. risteyksissä kaarteen jälkeen kun lähes joutokäynniltä lähtee kiihdyttämään reippaammin moottori yskäisee, paukauttaa putkessa ja jos kaasun pitää päällä alkaa vaan rötäämään. Rötää muutaman sekunnin ennen kuin kerää kierrokset ja lähtee tasaantumaan. Kaasun kun heti käyttää pois ja kääntää uudestaan niin toimii kuten pitääkin.
Vaihdatin sytytystulpat, koska uskoin vaivan johtuvan niistä, mutta eipä tilanne muuttunut miksikään. Normaalissa mutkatieajossa toimii normaalisti kun kierroksia pitää koko ajan päällä, mutta noissa risteyksissä ja tiukemmissa kaarteissa tuo vika tulee esiin. Tekee vian niin täydellä tankilla kuin lähes tyhjälläkin.
Pyörällä on ajettu 10600km eikä pyörää ole viritetty. Putki on vakio, mutta ilmanputsari on jokin K&N-ikiputsari tarran mukaan. Ilmeisesti jokin vapaavirtausmalli, aivan puhdas kuitenkin.
Onko jollakulla kokemusta tai vinkkiä, mistä voisi vikaa lähteä paikallistamaan?
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Ensimmäinen mieleen tuleva ajatus on bensan pinnan ongelma.
Jos se on liian alhaalla, bensaa ei riitä hetkellisesti kovemmassa kallistuksessa. Tai jos se on liian ylhäällä, kaasari tulvii liikaa bensaa kurkkuun. Tässä tapauksessa kyllä pöllähtää yleensä jo musta savumerkki.
Nämä nyt ekana - muut jatkakoot paremmilla arvauksilla
Olettaen siis, että on kaasarilla - ruiskuista en mitään ymmärrä Niissä voisi olla sähkövika, eli joku piuha hankautunut puhki ja lyö maihin.
Jos se on liian alhaalla, bensaa ei riitä hetkellisesti kovemmassa kallistuksessa. Tai jos se on liian ylhäällä, kaasari tulvii liikaa bensaa kurkkuun. Tässä tapauksessa kyllä pöllähtää yleensä jo musta savumerkki.
Nämä nyt ekana - muut jatkakoot paremmilla arvauksilla
Olettaen siis, että on kaasarilla - ruiskuista en mitään ymmärrä Niissä voisi olla sähkövika, eli joku piuha hankautunut puhki ja lyö maihin.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Ruiskullahan nämä Buellit on.
Bensapuolen ongelmalta tuo minustakin kuulostaa, mutta toisaalta en oikein mitään logiikkaa keksi että miten sekään olisi mahdollista. Tankki kun on rungossa, niin bensa ei oikein pääse edes ympäriinsä loiskumaan eikä nyt muutenkaan niin lyhytaikaisessa kallistuksessa pitäisi keretä bensalinjat tyhjentymään.
Löysät tai hankautuneet johtimetkaan ei oikein selitä asiaa, koska tekee saman vian molempiin suuntiin kallistaessa. Ja jos moisesta ottaisi oikosulkua, niin kyllähän tämmösellä tärinäpyörällä se piuha monttutiellä ajettaessa heiluisi jatkuvasti ja sitäkautta pätkisi muulloinkin.
Bensapuolen ongelmalta tuo minustakin kuulostaa, mutta toisaalta en oikein mitään logiikkaa keksi että miten sekään olisi mahdollista. Tankki kun on rungossa, niin bensa ei oikein pääse edes ympäriinsä loiskumaan eikä nyt muutenkaan niin lyhytaikaisessa kallistuksessa pitäisi keretä bensalinjat tyhjentymään.
Löysät tai hankautuneet johtimetkaan ei oikein selitä asiaa, koska tekee saman vian molempiin suuntiin kallistaessa. Ja jos moisesta ottaisi oikosulkua, niin kyllähän tämmösellä tärinäpyörällä se piuha monttutiellä ajettaessa heiluisi jatkuvasti ja sitäkautta pätkisi muulloinkin.
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Onko "kuolleen miehen kytkin" Bank angle sensor oikeassa asennossa, kunnolla kiinni (siitä ei hyvä heilu, jos se anturi heiluu ) tai vialllinen? Jos mopo kallistuu yli 55 astetta pätkäisee moottorin sammuksiin. On niissä ollut vikojakin.
http://www.badweatherbikers.com/buell/m ... 1111715375
http://www.badweatherbikers.com/buell/m ... 1111715375
...kele, tämmöisiin pikkuhommiin ole ennenkään mitään ns. ammattimiestä tarvinut pyytää.
FLHTK -11
FLHTK -11
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Mikäli tuo on se anturi moottorin ohjainlaitteen takana, joka on kumityynyjen varassa nätisti kiinni ja päällä lukee UP, niin on kunnolla kiinni, liitinkotelo tiukassa ja pinnit/liittimet eivät yhtään hapettuneet anturissa eikä liittimessä.
Kokonaan se ei sähköjä pätkäise, vaan yrittää kyllä mennä mutta röpöttää ja räpisee.
Kokonaan se ei sähköjä pätkäise, vaan yrittää kyllä mennä mutta röpöttää ja räpisee.
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Mitkas muut anturit antaa tietoja ruiskulle ? ja kipinallekin.
Pakosarjan O2 anturi ? Nokka-akselin asennon tunnistin ? Lampotilan (ryyppy) piirin anturi ? Joku muukin ?
Joku niista ehka kallistettassa kadottaa kosketuksen tms ?
Akun johdot kunnolla kiinni, molemmista paista ?
Arvailen vaan.
Pakosarjan O2 anturi ? Nokka-akselin asennon tunnistin ? Lampotilan (ryyppy) piirin anturi ? Joku muukin ?
Joku niista ehka kallistettassa kadottaa kosketuksen tms ?
Akun johdot kunnolla kiinni, molemmista paista ?
Arvailen vaan.
Eki / -12 Sportster Iron
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Nuo akun johdot ainakin löystyessään tekevät kummallisia asioita.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Akun johdot tarkistettu akulta, tiukalla ovat. Samoin miinuskaapeli on tiukalla rungossa. Plussan eri haaroihin en ole vielä perehtynyt, pitänee lähteä sitä piuhaa seurailemaan seuraavaksi.
Polttoaineensyöttö ja sytytysjärjestelmään liittynee ainakin nuo mainitsemasi osat. O2-anturilla tarkoittanet lambdaa, joka on vain takimmaisen pytyn putken alussa? Se näyttäisi olevan ainakin putken puolelta tiukalla ja näkyvä osa johdosta kunnossa.
Lämpötila-anturi on varmaan tuossa ilmansuodattimen takapuolella? Sieltä ainakin on pistoke kiinni, se on kokeiltu, mutta sen tarkemmin en johtoihin ole perehtynyt sielläkään.
MIssäs nokan asento-anturi on? Ja onkos näissä kampiakselilla asentoanturia tai pyörintänopeustunnistinta?
Pitänee huomenna purkaa enemmän ja käydä kaikki liitokset ja piuhat silmämääräisesti läpi mihin käsiksi pääsee.
Polttoaineensyöttö ja sytytysjärjestelmään liittynee ainakin nuo mainitsemasi osat. O2-anturilla tarkoittanet lambdaa, joka on vain takimmaisen pytyn putken alussa? Se näyttäisi olevan ainakin putken puolelta tiukalla ja näkyvä osa johdosta kunnossa.
Lämpötila-anturi on varmaan tuossa ilmansuodattimen takapuolella? Sieltä ainakin on pistoke kiinni, se on kokeiltu, mutta sen tarkemmin en johtoihin ole perehtynyt sielläkään.
MIssäs nokan asento-anturi on? Ja onkos näissä kampiakselilla asentoanturia tai pyörintänopeustunnistinta?
Pitänee huomenna purkaa enemmän ja käydä kaikki liitokset ja piuhat silmämääräisesti läpi mihin käsiksi pääsee.
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Joo siis mä en tiedä mitä siellä, on tai missä ne, tai minkä nimisiä kilkkeitä sinne on asenneltu.
Luin jostain vastaavasta ongelmasta mualta, missä noista palikoista mahdollisina murheen aiheuttajana rupateltiin.
Luin jostain vastaavasta ongelmasta mualta, missä noista palikoista mahdollisina murheen aiheuttajana rupateltiin.
Eki / -12 Sportster Iron
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Pääsin taas purkamaan ja tarkistelemaan paikkoja ja ei sieltä mitään poikkeavaa löytynyt mikä voisi käytöksen selittää. Suuttimien liittimet kiinni tiukasti, kaasuläpän asentotunnistin ja sen liitin kiinni tiukasti, puolan liitin kiinni ja tulpanjohdot puolalla ja tulpilla tiukasti kiinni, lambdan johto ehjä ainakin siihen asti missä se johtosarjanippuun sukeltaa, bensaletku kiinni tiukasta molemmista päistä jne..
Nokan tai kampiakselin asentoanturia en paikallistanut, liekö se siellä popniiteillä kiinnitetyn thundestrom-lätkän alla, johon yksi johtonippu menee?
Mitkäs yksinäiset johdot mahtaa mennä suoraan päältä keskellä kansia oleviin koloihin? Onko siellä nakutusanturit?
Yksi asia vielä pisti silmään ja ihmetytti. Kaasuläpän kohdalla on imukaulassa reikä ja nippa oikealla puolella, josta ei lähde mitään letkua tms. Sen verran sinne puhaltelin, että ihan tuntuu avoin olevan. Onko hajua pitäisikö tuossa olla letku johonkin vai kuuluuko olla noin? Vai passaisiko lyödä umpeen, kun vetää sieltä koko ajan ilmaa putsarin ohi?
Mites tässä on polttoainesuodatin? Onko bensapumpun sisällä vai pystyykö jotenkin vaihtamaan? Käyttöohjekirjahan sanoo että on huoltovapaa, mutta jos se on täynnä tavaraa niin jotainhan sille silloin pitäisi tehdä...
Nokan tai kampiakselin asentoanturia en paikallistanut, liekö se siellä popniiteillä kiinnitetyn thundestrom-lätkän alla, johon yksi johtonippu menee?
Mitkäs yksinäiset johdot mahtaa mennä suoraan päältä keskellä kansia oleviin koloihin? Onko siellä nakutusanturit?
Yksi asia vielä pisti silmään ja ihmetytti. Kaasuläpän kohdalla on imukaulassa reikä ja nippa oikealla puolella, josta ei lähde mitään letkua tms. Sen verran sinne puhaltelin, että ihan tuntuu avoin olevan. Onko hajua pitäisikö tuossa olla letku johonkin vai kuuluuko olla noin? Vai passaisiko lyödä umpeen, kun vetää sieltä koko ajan ilmaa putsarin ohi?
Mites tässä on polttoainesuodatin? Onko bensapumpun sisällä vai pystyykö jotenkin vaihtamaan? Käyttöohjekirjahan sanoo että on huoltovapaa, mutta jos se on täynnä tavaraa niin jotainhan sille silloin pitäisi tehdä...
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Ei kai siellä imusarjassa mitään ylimääräistä reikää saa olla auki. En minäkään näistä ruiskuista paljon ymmärrä, mutta kaasari versioissa menee ainakin imusarjasta letku VOES kytkimelle. Jos letku otetaan irti ja poistetaan VOES käytöstä, pitää reikä tietysti tulpata.
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Sitä mietin itsekin, mutta en kyllä mitään vastapaikkaakaan löytänyt mihin siitä letku olisi voinut mennä. Oudolle kyllä tuntuu, että tehtaalta lähtiessään olisi avoin reikä ollut. Pitää nyt laittaa se umpeen, tuskin siitä haittaakaan on, sen verta on pieni reikä. Tulee juuri kaasuläpän kohdalle kun läppä kiinni, mutta kyllähän ruiskussa muut asiat pitäisi joutokäynnin hoitaa kuin reikä suoraan ulkoilmaan.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Ei voi olla niin, että ottaa ilmaa putsarin ohi, silloinhan putsari on osittain hyödytön, kun vetää kakkaa siitä reiästä koneeseen.
Olisiko niin, että lisäilma sekoittaa ruiskun toimintaa? Joku anturi ei pysy mukana.
Olisiko niin, että lisäilma sekoittaa ruiskun toimintaa? Joku anturi ei pysy mukana.
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Onko siellä siis reikä JA nippa? Eli 2 ?JuhoH kirjoitti:Kaasuläpän kohdalla on imukaulassa reikä ja nippa oikealla puolella, josta ei lähde mitään letkua tms.
Vai vain 1 nippa ehkä jollekin letkulle, jossa avoin reikä ?
Kysyn siksi kun mulla on yksi kulkine, jossa ruisku, ja siinä kaasuläpän ohittaa ilmareikä. Pieni.
Kuulemani mukaan tuossa mun kikottimessa se on tyhjäkäyntiä varten vain. Tuo sinunhan siis rötää kun käännät kaasua ? Ja jos käännät kerran kaasuttaen, ei sitten enää rötääkään ?
Eki / -12 Sportster Iron
Re: Buell XB9SX pätkii kallistuksen jälkeen
Siis 1 reikä joka menee nippaan. Nipasta ei lähde letkua, ilmanputsarikotelossakaan ole mitään reikää mihin letkun saisi kiinni eikä mistään löydy mitään anturia, säädintä tms. mihin voisi letkun laittaa.
Pakko sen on jotenkin vain joutokäyntiin liittyä, koska niin pieni reikä ei kyllä vaikuta mitään siinä vaiheessa kun kaasuläppä on ajossa auki. Lyödään nyt tukkoon ja kokeillaan mitä sanoo.
Mitenkähän tämmöisessa tuo moottorin ilmamäärä mitataan? Ilmamäärämittaria tms. ei ole, ainoastaan imuilman lämpötila-anturi ilmanputsarin vieressä. Liekö jokin imusarjan painetunnistin jossain syvällä imusarjassa vai riittääkö se tuo lämpötila ja kaasuläpän asentotieto?
Ja tosiaan niin tekee, kun hitaan kallistuksen jälkeen kääntää kaasua niin rötää, kaasun kun käyttää pois ja hetken odottaa ja antaa hanaa niin lähtee vetämään.
Pakko sen on jotenkin vain joutokäyntiin liittyä, koska niin pieni reikä ei kyllä vaikuta mitään siinä vaiheessa kun kaasuläppä on ajossa auki. Lyödään nyt tukkoon ja kokeillaan mitä sanoo.
Mitenkähän tämmöisessa tuo moottorin ilmamäärä mitataan? Ilmamäärämittaria tms. ei ole, ainoastaan imuilman lämpötila-anturi ilmanputsarin vieressä. Liekö jokin imusarjan painetunnistin jossain syvällä imusarjassa vai riittääkö se tuo lämpötila ja kaasuläpän asentotieto?
Ja tosiaan niin tekee, kun hitaan kallistuksen jälkeen kääntää kaasua niin rötää, kaasun kun käyttää pois ja hetken odottaa ja antaa hanaa niin lähtee vetämään.