Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Tankkia väsätessäni mietin että teenkö siitä kaksikorkkisen vai laitanko korkin vain oikealle puolelle. Päädyin symmetrian vuoksi kahteen korkkiin. Ei, keskelle en halunnut korkkia laittaa. Kaikki hyvin vähän aikaa. Mutta eikös se penteleen vasemmanpuoleinen, sinänsä turha korkki, päättänyt vuotaa. Ei mitään, pyyhin bensat pois, ja matka jatkuu. Ja eihän sitä seuraavalla tankkauksella muistanut jättää tankkia vajaaksi, eli taas vuosi. Mutta matkan piti jatkua. Vaikka valuikin.
Sen ne vuodot kuitenkin saivat aikaiseksi että maali alkoi korkin ympäriltä halkeilla. Jep, 2K akryylimaalin PITI kestää, mutta ehkä tässä oli nyt vähän liikaa sitä kuuluisaa flowta.
Rakentelukausi alkamassa, joten periaatteessa olisi hyvä mahdollisuus hitsata reikä umpeen. Periaatteessa? Tuli pinnoitettua tankki sisältä ja tinattua päältä - tämä oli kuitenkin "se täydellinen" tankki. Ei hontsittaisi ruveta poistelemaan pinnoitetta ja pinnoittamaan uudelleen.
Kyseessä on "uudenmalliset", eli sisäänpäinmenevät, korkit. Nyt jos tekisin, laittaisin "vanhanmalliset" töröt, kun korkkeja en kuitenkaan ole halunnut "kadottaa" tankin pinnan mukaiseksi, mutta jälkiviisaus ei juuri sekään lämmitä. Siihen seuraavaan täydelliseen tankkiin sitten...
Onko jokin korkin tiiviste mikä ihan aikuistenoikeasti pitää eikä lähde ajankaan myötä falskaamaan?
Sen ne vuodot kuitenkin saivat aikaiseksi että maali alkoi korkin ympäriltä halkeilla. Jep, 2K akryylimaalin PITI kestää, mutta ehkä tässä oli nyt vähän liikaa sitä kuuluisaa flowta.
Rakentelukausi alkamassa, joten periaatteessa olisi hyvä mahdollisuus hitsata reikä umpeen. Periaatteessa? Tuli pinnoitettua tankki sisältä ja tinattua päältä - tämä oli kuitenkin "se täydellinen" tankki. Ei hontsittaisi ruveta poistelemaan pinnoitetta ja pinnoittamaan uudelleen.
Kyseessä on "uudenmalliset", eli sisäänpäinmenevät, korkit. Nyt jos tekisin, laittaisin "vanhanmalliset" töröt, kun korkkeja en kuitenkaan ole halunnut "kadottaa" tankin pinnan mukaiseksi, mutta jälkiviisaus ei juuri sekään lämmitä. Siihen seuraavaan täydelliseen tankkiin sitten...
Onko jokin korkin tiiviste mikä ihan aikuistenoikeasti pitää eikä lähde ajankaan myötä falskaamaan?
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Mikään maali (pl. POR) ei kestä nykybensaa. Ja en ole nähnyt yhtään 100% tiivistä vasenta korkkia, en edes vanhoissa bajonett- tyyppisissä tankeissa. Hyvä konsti on jättää viiminen litra tankkaamatta.
-Spöke
-Spöke
LIVINGSTONE CHOPPERS
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
-51 Panhead , -79 Shovelhead "Noskoolfab" & -79 Shovelhead Chopper
SCRAP MC
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Ajatus vetää joku massa korkin tiivisteeksi virisi myös mieleen, koska ei tuolla vasemmalla korkilla ole kuin kosmeettinen virka. Tyyliin tasotiivistemassa tms. Onko kuka kokeillut että pitävätkö bensaa?Spöke kirjoitti:Mikään maali (pl. POR) ei kestä nykybensaa. Ja en ole nähnyt yhtään 100% tiivistä vasenta korkkia, en edes vanhoissa bajonett- tyyppisissä tankeissa. Hyvä konsti on jättää viiminen litra tankkaamatta.
-Spöke
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Mikä tankkimalli siinä on?
Siis, onko tuplatankit, vai dyna-mallinen?
Tieto ei korkkiongelmaan auta, mutta jos tupla, niin täytössä tulee useampia tupakkitaukoja, jos pitää siitä 6mm yhdysletkusta saada pensa vasemmalle puolelle.
Kaikissa tankeissa vasen korkki pitää olla sellainen, ettei se päästä painetta ulos. Johtuu siitä, että pyörän ollessa jalalla, korkki päästää täyteen tankatusta pensaa pihalle, kun kuuma moottori tekee painetta tankkiin. Yleensä vasen korkki on umpitiivis ja huohotus tapahtuu molempiin suuntiin oikeasta.
Siis, onko tuplatankit, vai dyna-mallinen?
Tieto ei korkkiongelmaan auta, mutta jos tupla, niin täytössä tulee useampia tupakkitaukoja, jos pitää siitä 6mm yhdysletkusta saada pensa vasemmalle puolelle.
Kaikissa tankeissa vasen korkki pitää olla sellainen, ettei se päästä painetta ulos. Johtuu siitä, että pyörän ollessa jalalla, korkki päästää täyteen tankatusta pensaa pihalle, kun kuuma moottori tekee painetta tankkiin. Yleensä vasen korkki on umpitiivis ja huohotus tapahtuu molempiin suuntiin oikeasta.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Maalin hajoaminen korkin ympäriltä voi myös johtua siitä, että on maali on lohjennut reunastaan ja bensa ui sinne alle. Minulla kuvan rautiksessa maalari ryssi homman maalaamalla sen tumpin ylös asti valkoisella. Sitten kun maali rikkoutui tumpin reunasta, alkoi katu-uskottava ruskettuminen, turpoaminen ja halkeilu korkin ympärillä.
Shovelissa taas on vielä alkuperäinen maali tankissa myös korkin ympärillä eikä bensaa ole mennyt yhtään pinnan alle. Ei myöskään uudemassa rautiksessa, jossa on niin ikään tehtaan maali tankissa jäljellä eikä sitä ole maalattu ylös asti.
Shovelissa taas on vielä alkuperäinen maali tankissa myös korkin ympärillä eikä bensaa ole mennyt yhtään pinnan alle. Ei myöskään uudemassa rautiksessa, jossa on niin ikään tehtaan maali tankissa jäljellä eikä sitä ole maalattu ylös asti.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Ethän ottanut tankkia käyttöön heti maalauksen jälkeen? Vaikka maali on "pintakova" niin se ei silti ole täysin kova, joten siinäkin voi olla syynsä tuohon, että bensa on päässyt sinne väliin!Joe Cool kirjoitti:Maalin hajoaminen korkin ympäriltä voi myös johtua siitä, että on maali on lohjennut reunastaan ja bensa ui sinne alle. Minulla kuvan rautiksessa maalari ryssi homman maalaamalla sen tumpin ylös asti valkoisella. Sitten kun maali rikkoutui tumpin reunasta, alkoi katu-uskottava ruskettuminen, turpoaminen ja halkeilu korkin ympärillä.
Shovelissa taas on vielä alkuperäinen maali tankissa myös korkin ympärillä eikä bensaa ole mennyt yhtään pinnan alle. Ei myöskään uudemassa rautiksessa, jossa on niin ikään tehtaan maali tankissa jäljellä eikä sitä ole maalattu ylös asti.
Toki tuokin mainitsemasi asia vaikuttaa tilanteeseen myös.......
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Ei, kyllä se ehti kuivua, tuli maalarilta helmikuussa ja käyttöön vasta lumien sulamisen jälkeen.Pave. kirjoitti:Ethän ottanut tankkia käyttöön heti maalauksen jälkeen? Vaikka maali on "pintakova" niin se ei silti ole täysin kova, joten siinäkin voi olla syynsä tuohon, että bensa on päässyt sinne väliin!Joe Cool kirjoitti: maali on lohjennut reunastaan ja bensa ui sinne alle. ..maali rikkoutui tumpin reunasta, alkoi katu-uskottava ruskettuminen, turpoaminen ja halkeilu korkin ympärillä.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
DIY: yksiosainen, mutta tunneli on niin korkea että laitoin myös letkun puoliskojen välille.Pertti kirjoitti:Mikä tankkimalli siinä on?
Tällaisen korkkiparin kuvittelen hankkineeni ja kyllä se vasen korkki jonkin aikaa (muutama kymmenen tankkausta) bensaa piti. Ja tein mä tankkiin ylivuotoputkenkin.Pertti kirjoitti: Yleensä vasen korkki on umpitiivis ja huohotus tapahtuu molempiin suuntiin oikeasta.
Huohottava korkkihan kai lähtökohtaisesti päästää ilmaa vain sisäänpäin?
Itsehän tuo tuli maalattuakin, vaikka en olekaan mikään maalari: varmasti ryssin maalauksen monellakin tapaa.Joe Cool kirjoitti:maalari ryssi
Onko kukaan vetänyt vasenta korkkia onnistuneen vuotamattomasti paikalleen jollain massalla tms? Tai osaisi muuten neuvoa bensaa (ja säätä sekä pesuaineita) kestävää tököttiä?
Tai millainen tiiviste olisi "se paras"? Korkkien mukana tullut tiiviste näytti turvonneen halkaisijaltaan isommaksi kuin mitä se on ollut alunperin, eli se kuuluu ainakin sarjaan huono, mutta hitostako noista tietää.
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
En tiedä pystyykö tuota sisäpuolista korkin paikkaa ryssimäänkään ainakaan samalla tavalla Kirjoitin vain varoituksen sanana. Joskus tällä palstalla joku nimittäin otti saman asian esille ja totesi ongelman tulleen ylös asti maalatusta tumpista. Minulle kävi 100% samoin. Tämän aikaisemman kertojan vinkki oli muistaakseni panna teippi tumpin suulle muutama milli yläpinnasta alaspäin, ettei maali joudu hankaukselle alttiiksi. Noista sisäpuolisista en ole kuullut moista, mutta kaikkihan voi olla mahdollistajman kirjoitti:Itsehän tuo tuli maalattuakin, vaikka en olekaan mikään maalari: varmasti ryssin maalauksen monellakin tapaa.Joe Cool kirjoitti:maalari ryssi
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Semmosta korkkia ei ole vielä keksittitykään joka pitää.. Minun Shovel vasen tankki kupruaa.. Tankkasin liikaa.. Maalit on jo tulossa mutta ei kovin helppoa paikkaus kun candy ja flake ja taisin panna mirraakin.. Nyt pitää sitten parsia..
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Niitä komiantähdenlentokonekorkkeja olen vuotavia nähnyt useammin, mutta kyllä sen alkuperäismallisen sisäpuolisen pitäisi omalla tiivisteellään pitää, jos tiivistyspinta on suora.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- Marko Nykänen
- Viestit: 35
- Liittynyt: 00:15 02.05.2008.
- Paikkakunta: Pieksämäki
- Viesti:
Re: Korkki vuosi ja bensa särki maalin
Jos mahdollista, olen käyttänyt uusien tankkien mukana tulevia muovikorkkeja maalauksen aikana (eka kuva). Tai sitten rajaan teipillä sopivaan pokkaukseen (toinen kuva). Mutta ikinä en vedä väriä sen pidemmälle täyttöaukkoon. Yksi reklamaatio on tullut tähän mennessä, joskin asiakas korjauksen maksoi, kun oli viallinen tiiviste korkissa. Sitähän ei tarina kerro montako on lähtenyt sulamaan mutta informaatio ei ole mulle asti tullut.
Mitä kauemmas bensahöyryistä maalirajan pystyy venyttämään, sen parempi. Toki tiivisteen alle rajaus kannattaa joka tapauksessa jättää, muuten iskee korroosio jos joskus sataa vettä...
Mitä kauemmas bensahöyryistä maalirajan pystyy venyttämään, sen parempi. Toki tiivisteen alle rajaus kannattaa joka tapauksessa jättää, muuten iskee korroosio jos joskus sataa vettä...