-86 Softail takaiskarit

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Masinisti
Viestit: 10
Liittynyt: 15:12 15.10.2014.
Paikkakunta: Kemingrad

-86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Masinisti »

Moro, nyt tarttis apua otsikon mukaisessa pyörässä takapään jäykistämisen suhteen, pyörässä paikoillaan jotkut kromatut aftermarket iskarit jotka pystyy purkamaan\huoltamaan ja ovat korkeussäädettävät mutta ei jäykkyytä ei pysty muuttamaan ja ovat pehmeät minun painoiselle. Kantavuutta pitäsi saada n.100kg kaverille ja kyytiinki saattaa joku joskus tulla. Mites nuo Progressiven säädettävät joita löytyy Suomestakin niin ne kun ilmoittaa sopivuuden vm.89 ja eteenpäin, sopiiko ne 86:seen.
Vinkkejä ja neuvoja kaivataan.

-Jari
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Runko ja takahaarukka muuttuu tuossa vähän eri suuntaan, kovasti muistelisin ettei käy keskenään. Jos saat jouset purettua niin sittenhän ne pitäs saada jäykemmiks samalla? Vai minkämoinen vieteri sieltä esille tulee kun purkaa?
Avatar
hiekkanen
Viestit: 434
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Olisko apua tämmösestä? Custom Chrome Europen katalookista (netistä ladattavissa PDF:fänä) löytyy saksalaiset Eibachin vieterit (15.55) : standard rate numerolla 687087
heavy rate numerolla 687088
heavy-duty rate numerolla 687089

Kysele cci-jälleenmyyjiltä.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ihan yleisesti ottaen, jousen ja iskunvaimennuksen pitäisi sopia yhteen. Liian jäykkä jousi hyvin pehmeässä iskun(=heilahduksen)vaimentimessa ei ehdi toimia ja hillitä liikettä mukana eikä vaimentaa, vaan pyörä tärisee ja pomppii vieterin varassa.

Nuo Eibachin vieterit lienevät epäilemättä hyviä, merkki on ainakin hyvin tunnettu

PS näyttää lopettaneen iskarien toimittamisen 89 vanhempii softaileihin, itse ostin viime syksynä Stormilta viimeisen parin hyllystä. Ja se ei ollut säädettävä korkeuden suhteen eikä kovin jäykkäkään, mutta minulle kyllä sopiva. Jäykkyyttä siinä voi ilmeisesti vähän säätää, mutta ei ole ollut tarvetta kokeilla. Hieman olen niillä kyydittänyt ja ovat sellaisenaankin toimineet. Niitä voisi ehkä joltain diileriltä löytyä varastosta.

Yritin katsella eroja silloin iskareita hankkiessani, mutta korkeuden säädön lisäksi ei kyllä kuvassa näy mitään eroa. Jotain periaatteellista siinä täytyy kuitenkin olla, koska sopivuus on ilmoitetu '89 ->. Voisiko pituudessa olla eroa? Vai liekö kiinnitys muuttunut niin paljon? Ei ole ollut vertailukohdetta silmien edessä, mutta joku senkin varmaan osaa sanoa. Tuo Eibachin jousi on ilmoitettu '84-'13 joten jousen jäykkyydessä ei eroa liene mainittavasti.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

http://www.hdforums.com/forum/softail-m ... hocks.html" onclick="window.open(this.href);return false;
84-88 take different shocks...if you put 89-up shocks on them they will hit the trans mounting plate. Don't know about an 88, but an 84 frame has a brace that would have to be cut out to even bolt them up....might want to double check with "shotgun"

Kuva
Tossa pieni ero mikä tulee, eli "iskarit" osuu laatikon kiinnikkeeseen.

Ja tosiaan aikasemmin meinasin että kun sen saa purettua, sinne saa jämäkämmän jousen sekä shimmattua sopivaksi ;)
Masinisti
Viestit: 10
Liittynyt: 15:12 15.10.2014.
Paikkakunta: Kemingrad

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Masinisti »

Kiitos infosta, mittasin nykyisen iskarin halkaisijan n.50mm ja ne menee melko läheltä laatikon kiinnitys pultteja, muuten niinkin tilaa.
Olisiko mittoja PS 422:sta.
Googlettamalla löytyi 3,5" halkaisija eli ei mahdu.

-Jari
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Masinisti kirjoitti:nykyisen iskarin halkaisijan n.50mm ja ne menee melko läheltä laatikon kiinnitys pultteja, muuten niinkin tilaa.
Olisiko mittoja PS 422:sta.
Googlettamalla löytyi 3,5" halkaisija eli ei mahdu.
Ovat sitten tosi ohuet ne iskarisi, eivät varmaan menisi nihin edes nuo vinkatut Eibachinnin jousetkaan.

Minulla on tallilla sekä '86 orgikset odottamassa ongelmajätekonttiin vientiä että pyörän alla olevat PS:n '86 mitoiltaan sopivat ja sanoisin niiden olevan kyllä n. 70 mm halkaisijaltaan ja hyvin ne mahtuvat. Mutta 3,5" on jo noin 88 mm ja siinä se pieni mutta ratkaiseva ero varmaan onkin! Mittailen vähän ihan mielenkiinosta, kun tallille ehdin.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
hiekkanen
Viestit: 434
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Vaihtoehdoista puheenollen. Jotkut kehuneet Works Performancen iskareita, jotka ovat ns. "narrow body" tyyppiä. Käyvät 84-99 evoaikakauden softailiin. Omassa 1988-mallisessani on ollut kaksi ajokautta ranskalaiset Fournalesin ilmasäätöiset takaiskarit. Ovat toimineet hyvin.
Avatar
kimmos
Viestit: 266
Liittynyt: 15:20 12.02.2003.
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja kimmos »

Works iskarit toimivat -86 Softailissani hyvin yli 160kg kuormallakin.http://www.worksperformance.com/html/softail.html
...kele, tämmöisiin pikkuhommiin ole ennenkään mitään ns. ammattimiestä tarvinut pyytää.
FLHTK -11
Masinisti
Viestit: 10
Liittynyt: 15:12 15.10.2014.
Paikkakunta: Kemingrad

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Masinisti »

Nuo Fournalesin ilmasäätöiset takaiskarit kiinostaisi, onkohan muilla noista kokemusta?
ledsepperi
Viestit: 122
Liittynyt: 01:24 27.08.2008.
Paikkakunta: Helsinki

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja ledsepperi »

Itse jäykistin oman softailin takapään madalluksen yhteydessä sopivaksi sorvatulla n. 5mm paksulla prikalla. Prikka vaan iskaripaketin sisälle siten, että lisää jousen esijännitystä. Tuli ainakin omiin tarpeisiini ihan passeli.
Bolt on = muokkaa sopivaksi ja pulttaa paikalleen..
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 20:11 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

-Harikka- kirjoitti:Mites tommoset :?:
Sivu sanoo:
This part is not compatible with 1986 Harley-Davidson Softail.
Eli paksua tavaraa ja vain '89 eteenpäin...
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 20:11 10.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: -86 Softail takaiskarit

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Toisaalta hyvä muistutus näille "uusilla" pyörillä ajeleville :) Eli eivät linkit suinkaan hukkaan menneet.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin