Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Viesti Kirjoittaja jman »

Kirjaanpa nyt tällaisen sinänsä pienen jutun;
jos vaikka sen lukemisella joku välttää turhaa temuamista.

Pyörästä katosi tyhjäkäynti Lapin reissulla. En halunnut ryhtyä tien päällä tutkimaan asiaa syvällisemmin ja väänsin vain tyhjäkäyntiruuvia kireämmälle - kätevää, koska olin hankkinut pari vuotta sitten pitkän tyhjäkäyntiruuvin juuri tällaista tilannetta varten. Vaan tyhjäkäyntipä ei tuntunut juuri muuttuvan, ja pyörän kierrokset putosivatkin kaasusta hellittäessä niin alas että kone sammui. Manailin mielessäni että miten se putsari pentele noin äkkiseltään menee niin tukkoon että kone ei saa happea pienillä kierroksilla. Ja pohdin että voihan se olla suutinkin roskiintunut. Kone kävi kuitenkin muuten mukavasti, joten vähän mietitytti liekö kumpikaan noista sittenkään syy sammuilulle. Kurkinkin putsarin taakse että kyllä se tyhjäkäynnin säätöruuvi otti kaasukeikkuun kiinni eikä ollut muljahtanut siitä ohi. No, eipä siinä, kone pysyi kyllä käynnissä kunhan vaan antoi vähän kaasua, eli reissua vika ei juuri häirinnyt, mutta mietityttihän tuo.
Kotosalle päästyäni perehdyin asiaan.
Ja syy olikin selkeä, suorastaan looginen.
Hienosta säätöruuvistani oli jengat kuluneet niin paljon sileiksi että ruuvi pysyi sinällään paikallaan, mutta ei kiristynyt, eli (toki yllättävän kevyeltä tuntunut) ruuvailu pyöritti ruuvia vain paikallaan. Normaali ruuvi paikalleen, ja taas pelitti. Onni onnettomuudessa että jengat oli mennyt vain säätöruuvista.
Hankalassa paikassahan tuo ruuvi on vaihtaa, mutta parempi silti näin kuin joku hankalammin metsästettävä vika.
Tämän kirjoituksen ei ole tarkoitus mollata tuota säätöruuvia, koska se on vallan fiksu, vaan muistuttaa että joskus vika voi olla juuri siellä mihin oireet viittaavat. 8)
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Aika erikoinen toimintahäiriö.
Omassa harrikassani ei tuohon ruuviin ole tarvinnut sattua viimeiseen 65tkm, joka on meillä ajettu.
Joku valmistusvika varmaan...
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Viesti Kirjoittaja jman »

Pertti kirjoitti:Aika erikoinen toimintahäiriö.
Omassa harrikassani ei tuohon ruuviin ole tarvinnut sattua viimeiseen 65tkm, joka on meillä ajettu.
Joku valmistusvika varmaan...
Juu, ei heti tullut itsellekään mieleen että "ka, sieltä on varmaan kierre korkannu". :lol: Minkä verran on vaikutusta sillä että tuo säätöruuvi on alkuperäistä pidempi tötterö joka väpättelee koneen käydessä, vai oliko kyseessä alkujaan joku vallan muu kierrokset pudottanut härö ja väänsin säätöruuvin kierteessä todennäköisesti olleen kuran välityksellä jengan hajalle - en tiedä.
Totta tuokin että rauhassahan tuo ruuvi yleensä saa olla; säätää on tarvinnut lähinnä kun on vaihtanut pakarin, mutta silloin on ollut kiva kun on päässyt ruuviin helposti käsiksi.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

On outo ilmiö, mutta hyvä kun kirjasit ylös.

Itselläni meni tyhjäkäynti '89 lehmästä, jossa on vielä orggis läppä-Keihin. Reissussa vääntelin Cokis-tölkin avausläpästä Leathermannilla työkalun, jolla sai säätää. On nimittäin lehmän isojen tankkien alla aika pahasti.

Eipä auttanut sekään ja samalla tavalla kierroksilla pitelin pyörän kaynnissä risteyksissä ja liikennevaloissa viimeiset noin 500 km. Vika oli lopulta haljennut imukurkku. Tämä selvisi bräkleenisuihkulla, joka sai koneen pillastumaan :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
unski90
Viestit: 15
Liittynyt: 07:20 30.05.2014.
Viesti:

Re: Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Viesti Kirjoittaja unski90 »

Moro!
Kertokaapas kokeneemmat miten nämä kylmät syysaamut vaikuttaa pyörän käyntiin?
Ei ole aiemmin tullut lähdettyä ajelulle kun ulkona on ollut 3-4 astetta kuten tänä aamuna(olen kermaperse ilmeisesti).
Aamulla siis runsas usva ja kylmä. Pyörä toiminut moitteettomasti koko kesän. Ajettu alle 5tkm uusilla imusarjantiivisteillä ,kaasuttimen läpikäynnin jälkeen ja uusilla tulpilla.
Lähti hyvin käyntiin, käytin normaalisti lämpöiseksi ennen ajoon lähtöä. Ajoin järvenpäästä keravalle lahden moottoritietä josta poistuin rampilta. Risteyksessä mopo alakiekoille ja tyhjäkäynnin tietämille jolloin simahti(tuntui siltä kuin bensansyöttö katkeaisi). Tien sivuun ja uudestaan käyntiin. Lähti käymään mutta aika nihkeästi. Sitten keravalta riihikallioon jossa valoihin pysähtyessä sama juttu. Pidin siis koko matkan muuten kierroksia ettei simahda. Noh mopo sitten uudestaan käyntiin riihikalliossa ja siitä tuusulanväylälle nokka kohti vantaata. Vantaalla usvat oli tiessään. Pääsin sitten kehä 3 pitkin rampille josta jään pois. Pysähdyn valoihin ja päästän pyörän tyhjäkäynnille. Toimii taas moitteetta. Laukean melkein pöksyihin onnesta;) loppumatkan töihin (500m) toimii moitteetta. Mistä kyseinen kummastus johtuu? Voiko kylmä ilma ja kenties paksu usva olla syyllisiä? Allekirjoituksen pyörä stage 1 palikoilla.
Edit: kysyin henkilöltä mielipidettä jolla yli 40v kokemus autojen ja mopottimien värkkäämisestä. Hänen veikkaus että kaasari "jäätynyt" koska viima, usva ja kylmä ilma.
-Fxstc -97
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kylmä ilma tekee yleisesti sen, että polttoaineseos menee laihaksi.
Moottori pärskii putsariin ja tarvitsee ryyppyä jonkin verran ajossakin, ennen kuin lämpenee riittävästi.

Sitten, kun mennään alle viiden asteen kaasarin kurkku voi vetää jäähän ja oireet ovat kerrotun laiset, kaasulla saa pysymään käynnissä, mutta tyhjäkäyntipiirin kautta ei enää saa polttoainetta kunnolla. Mitä kosteampi ilma, sen helpommin jäätä muodostuu. Kaasutin saattaa olla ulkopuoleltakin täysin valkoisessa kuurassa.

Jäätyminen riippuu myös ajokierroksista. Moottoritienopeuksilla enemmän kuin kaupungilla, koska ilman lämpötila laskee sen mukaan, mitä nopeammin ilma virtaa.

Jäätyminen on yksilöllistä ja riippuu myös imusarjan rakenteesta. Jos kaasari on laipalla kiinni metallisessa imusarjassa, jäätymistä tulee vähemmän kuin kumikurkkuisessa. Laippakiinnitys siirtää lämpöä moottorista kaasarille paremmin kuin kumikurkku.

Jos kaasari jäätyy, ei kannata startata suinpäin akkua tyhjäksi, vaan odotella tupakin verran sulamista.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Masa'68
Viestit: 68
Liittynyt: 20:36 03.10.2014.
Paikkakunta: HML

Re: Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Viesti Kirjoittaja Masa'68 »

Itsellänikin samanlainen tyhjänkäynnin katoamisilmiö eka harrikassani (vm.1999 Sportti XL883) kylminä huhtiaamuina ja pakko pitää ryyppy yllä pyykkipojan avulla muutamaa kilometriä ennenkuin lämpeni kunnolla. Niinpä, siinä oli alkuperäinen CV-kaasari yhä tallessa. En ehtinyt tehdä sille mitään ennen vaihtoa.
2009 Softail Heritage FLSTC
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Juu, kyllä se jäätymiseen taitaa viitata ja luultavasti se usva lisäsi sitä taipumusta. Itse olen matkalehmillä ajanut 1-2 asteen plussissa jäädyttämättä muuta kuin itseni, mutta silloin on ollut kuiva keli. Ja lehmässä kaasari myös paremmin suojassa ja orggis putsarin peittelemänä.

Tuo Masan mennyt ongelma lienee orggis CV:n hyvin laihalle säädetty suutinkattaus. Sillähän sportti pakkaa tarvitsemaan ryyppyä ihan kesäkelissäkin aikansa käynnistyksen jälkeen.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
unski90
Viestit: 15
Liittynyt: 07:20 30.05.2014.
Viesti:

Re: Keihin: tyhjäkäynnin kadotus ja löytyminen

Viesti Kirjoittaja unski90 »

Kiitoksia ukoille vastauksista;)
Duunista lähdin päivällä (15celcius) toimi täysin moitteettomasti.
-Fxstc -97
Vastaa Viestiin