Eturenkaan epätasainen kuluminen
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Menee täysin "hifistelyksi", mutta jopa tehtaat välillä suositelee eri merkkisille renkaille eri paineita... ei tosin isoja eroja ole, mutta on kuitenkin.... eli kannattaa myös yrittää tsekata se mitä rengasvalmistaja suosittelee kyseiselle mopolle.... siis originaalimopolle ei muutetulle!-Harikka- kirjoitti:Sama juttu, 2.5bar tuntu sopivalle.UrpoTJ kirjoitti:Minä päädyin tuohon noin 2,5 bar paineeseen ...
Eli kaikki vaikuttaa kaikkeen ja se mikä toimii toisella ei välttämäti toimi toisella! < tuo sääntö kyllä pätee moneen muuhinkin asiaan kuin pelkkiin renkaisiin!
Eli jos kokeilee useampaa saman merkkistä/mallista rengasta (samassa mopossa) voi olla että toisella 0,2 + tai - ohjearvosta antaa ihan eri tuloksen tuossa kulumisessa.....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Niinpä, kannattaa sillä omalla yhdistelmällä hakea sopivat paineet. Minä olen ajanut aina saman merkkisellä ja mallisella renkaalla niin pääsee helpolla. Paitsi kerran, mutta en taida sitä enää kokeilla... Enemmän tässä mietin sitä, että tuossa ohuessa 21" renkaassa esim. paine 2,8 bar on jo 1,33 kertainen verrattuna tehtaan ilmoittamaan (orkkisrengas oli Dunlop) 2,1 bar arvoon. Tällainen kapea rengas on jo todella paljon kovempi ja ikään kuin suhteessa enemmän "ylitäyttöinen" kun pulleammat renkaat. Eli jos takaseen pistän tehtaan suositteleman 2,6 bar sijasta esim. 3,0 bar niin "ylitäyttökerroin" on vasta 1,15.
Mutta tuo on totta että ei tästä kannata tiedettä tehdä...
Mutta tuo on totta että ei tästä kannata tiedettä tehdä...
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Varmasti renkaan koko vaikuttaa paineeseen: eihän traktorin ja polkupyörän rengastakaan samoilla paineilla täytetä, vaan polkupyörän gummissa on yleensä enempi painetta.
Mulla tuon kapoisen 21" kumin kyljessä lukee 40psi, ja siksi olen sitä käyttänyt, ajatellen että mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän. Ehkä se sitten on ina liikaa? Jännä homma.
Ymmärrän että liika paine saattaapi aiheuttaa halkeilua,
kun kumi on paineen alla pinkeä,
mutta
mites toi epätasainen kuluminen? Miten se syntyy? Joo, mulla on hankala tarve yrittää ymmärtää asioita.
Mulla tuon kapoisen 21" kumin kyljessä lukee 40psi, ja siksi olen sitä käyttänyt, ajatellen että mieluummin vähän liikaa kuin liian vähän. Ehkä se sitten on ina liikaa? Jännä homma.
Ymmärrän että liika paine saattaapi aiheuttaa halkeilua,
kun kumi on paineen alla pinkeä,
mutta
mites toi epätasainen kuluminen? Miten se syntyy? Joo, mulla on hankala tarve yrittää ymmärtää asioita.
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Onko tuolla liitekuvan renkaalla riittävä kantavuusluokka? Ei ole tasapainotuksen tekemää, ei ole ylipaineen tekemää, mut tuon gummin runko elää liikaa. Joko runko on viallinen tai sen kantavuus ei riitä.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
54 pitäisi olla Night Dragonilla (tarkistan vielä kumin kyljestä päivän valjettua), ja sehän noilla kaposilla 21":lla taitaa aika yleinen olla. Sikäli kuin luen taulukkoa oikein, 54 vastaa 212 kiloa.ma^ko kirjoitti:Onko tuolla liitekuvan renkaalla riittävä kantavuusluokka? Ei ole tasapainotuksen tekemää, ei ole ylipaineen tekemää, mut tuon gummin runko elää liikaa. Joko runko on viallinen tai sen kantavuus ei riitä.
[tarkistettu: myös kumin kyljessä lukee 54]
Viimeksi muokannut jman, 13:20 15.09.2016.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Kantavuuden kanssa tuolla asialle tuskin on tekemsitä, sillä sama ilmiö voi tulla eteen vaikka kevarilla tai jollain muulla hyvin kevyellä mopolla, vaikka olisi sama rengas joka käy myös isompaan mopottimeen.........ma^ko kirjoitti:Onko tuolla liitekuvan renkaalla riittävä kantavuusluokka? Ei ole tasapainotuksen tekemää, ei ole ylipaineen tekemää, mut tuon gummin runko elää liikaa. Joko runko on viallinen tai sen kantavuus ei riitä.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Toi kuitenkin on renkaan rungon elämisestä johtuvaa, eli joko kantavuus ei riitä tai runko on viallinen. Noi kun ei ole vyörenkaita niin viallisesti toimiva runko ei ole edes hirveän harvinainen ja osuu niitä vyörenkaisiinkin.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Noita 90/90 21" kumeja ei kovasti paremmalla kantavuudella tunnu olevan. Toki vaihtoehto olisi vaihtaa leveämpi etuvanne ja 120/70 kumi, mikä voisi olla ajolleenkin parempi (??), mutta pitäisi tehdä taas uusi etuloksukin... Tai, niin, no, kyllähän tässä rupeaa rakentelukautta pukkaamaan.ma^ko kirjoitti:Toi kuitenkin on renkaan rungon elämisestä johtuvaa, eli joko kantavuus ei riitä tai runko on viallinen.

Nyt on jo jonkin aikaa ollut matkalla ("in transit" - ajaisivat nyt vaan sen Transitin tänne) uudet kumit sekä eteen että taakse. Tällä kertaa Bridgestone BT45. Kantavuutta ei ole enempää, takakumissa itse asiassa vähemmän kuin Night Dragonissa, mutta internetin kehut hyvästä pidosta vakuuttivat.
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Ensimmäiset parisataa kilometriä uusilla kumeilla. Ai jai, että oli taas nannaa.jman kirjoitti:Bridgestone BT45

Jäin silti pohtimaan tuota leveyden kasvattamista 90 -> 120.
Onko kokemuksia, huomaako eron käytännössä - millaisena?
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Mä vaihdoin rautikseen 100/19:sta 130/16:ksi ja enpä huomannut muuta eroa, kuin että kaarreajo parani, kun takana taas pyöreä kumi. Vanha kantikas kun vodlasi. Mutta etupää toimii ihan samalla tavalla.jman kirjoitti:Jäin silti pohtimaan tuota leveyden kasvattamista 90 -> 120.
Onko kokemuksia, huomaako eron käytännössä - millaisena?
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Re: Eturenkaan epätasainen kuluminen
Tuota voi joka tapauksessa pitää onnistuneena muutoksena kun olet vannekokoakin muuttanut, eikä mennyt ominaisuudet ainakaan huonommiksi. Kaikki muutokset eivät aina mene yhtä hyvin.Mopopoika -65 kirjoitti:Mä vaihdoin rautikseen 100/19:sta 130/16:ksi ... etupää toimii ihan samalla tavalla.
Uusi kumi yllättää kuinka kaarteisiin mennään "tosta vaan". Jännä homma että kulumisen tuoma muutos tulee niin vähitellen, että sitä ei huomaa vasta kun vaihtaa uuden alle. Tai ehkä muut huomaa, mä vaan yllätyn joka kerta.Mopopoika -65 kirjoitti:kaarreajo parani, kun takana taas pyöreä kumi
