Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Ajattelin muuttaa pyöräni (FXST vm.2004, TC88) ketjuvetoiseksi samalla kun levennän takarengasta 200 milliseksi. Mitä välityksiä olette käyttäneet? Välitykset saisivat mielestäni vähän harventua alkuperäisestä, koska ajelen aika paljon pitkää matkaa ja vitonen ei isommilla teillä tunnu oikein olevan tarpeeksi.
Re: Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Näitä laskureita oon käyttäny ja todennu ihan hyviks. Ja nämä siis silleen, että tosta ekasta linkistä oon kattonu vakioarvot, syöttäny ne tohon toiseen ja ruvennu katteleen sopivaa.
http://www.bigboyzheadporting.com/Gearratio.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos käytät pelkästään tota bigboyziä niin huomaa että renkaan ulkohalkasija on syötettävä siihen ylempään keltapohjaseen laatikkoon, sinisestä laatikosta et saa talukkoon oikeeta rengaskokoa.
Tässä yhden konversiosettejä myyvän liikkeen ajatuksia:
Samantapainen projekti myöskin menossa, attelin koittaa 24 eturattaalla ja 47 taakse. Renkaana 5.00-16 eli 26.3". Tällöin ei tarttis ajaa nii paljoo vitosella, Dynalla olis tarvinnu sen kuudennen vaihteen kun kiihyttää yheksästäkympistä eteenpäin, joten noilla välityksillä olis nelosella 2200 rpm noin 80 km/h, vitosella 98,3 km/h. Vakiokorkusella renkaalla (kuten 150/80-16 tai 200/60-16) vähän alle 100 kierrosta näytti tulevan lisää tohon mun laskelmaan.
Ens kesän jälkeen viisaampana.
Ps.: Muista että mittari näyttää muutoksen jälkeen mitä sattuu
http://www.bigboyzheadporting.com/Gearratio.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos käytät pelkästään tota bigboyziä niin huomaa että renkaan ulkohalkasija on syötettävä siihen ylempään keltapohjaseen laatikkoon, sinisestä laatikosta et saa talukkoon oikeeta rengaskokoa.
Tässä yhden konversiosettejä myyvän liikkeen ajatuksia:
http://www.zippersperformance.com/chain-converion-kits-softails.html kirjoitti: SOFTAIL® 5 SPEED ('86-'06): Choose between 21-24 teeth on the transmission sprocket; on the rear 46-65 (aluminum), 46-49 & 51 (chrome steel*) and 49 & 51 (zinc steel*). Suggested ranges: 23/24 front, 48-52 rear. Sizes outside of these ranges may require modifications for proper clearance.
Samantapainen projekti myöskin menossa, attelin koittaa 24 eturattaalla ja 47 taakse. Renkaana 5.00-16 eli 26.3". Tällöin ei tarttis ajaa nii paljoo vitosella, Dynalla olis tarvinnu sen kuudennen vaihteen kun kiihyttää yheksästäkympistä eteenpäin, joten noilla välityksillä olis nelosella 2200 rpm noin 80 km/h, vitosella 98,3 km/h. Vakiokorkusella renkaalla (kuten 150/80-16 tai 200/60-16) vähän alle 100 kierrosta näytti tulevan lisää tohon mun laskelmaan.
Ens kesän jälkeen viisaampana.
Ps.: Muista että mittari näyttää muutoksen jälkeen mitä sattuu
Re: Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Jäi vielä tuosta mun edellisestä viestistä pois, moni suosii parillista ja paritonta ratasta, syöttämällä ne tuonne gearing commanderiin ketjun pituuden kanssa saa kuinka usein sama lenkki osuu samalle hampaalle etu/takarattaalla.
Tässä joutuu jokatapauksessa jonkunlaiseen kompromissiin, mitä isompi eturatas, sitä isompi takaratas pidempi ketju (venyy).
Jos taas laittaa mahdollisimman pienen eturattaan, kuluu rattaat ja ketjut nopeammin kun eturatas pyörii "enemmän".
Tässä joutuu jokatapauksessa jonkunlaiseen kompromissiin, mitä isompi eturatas, sitä isompi takaratas pidempi ketju (venyy).
Jos taas laittaa mahdollisimman pienen eturattaan, kuluu rattaat ja ketjut nopeammin kun eturatas pyörii "enemmän".
Re: Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Ööö... totanoin... toisiovälityshän sen ratkaisee paljonko se eturatas pyörii. Jos toisiovälitys on sama niin saman määrän se etunen pyörii, takast vaan pitää pienentää samas suhteessa.Kiwi kirjoitti:Jos taas laittaa mahdollisimman pienen eturattaan, kuluu rattaat ja ketjut nopeammin kun eturatas pyörii "enemmän".
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Re: Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Joo juuri näin, mutta kilometreissä mitattuna esim. 21 piikkinen kestää vähemmän kuin 24 piikkinen, vaikka kokonaisvälitys oliskin sama. Joku aivopieru mulla tohon tekstiin eksy, tarkotin siinä ihan sitä että ketjusta osuu useammin sama lenkki samalle hampaalle.ma^ko kirjoitti:Ööö... totanoin... toisiovälityshän sen ratkaisee paljonko se eturatas pyörii. Jos toisiovälitys on sama niin saman määrän se etunen pyörii, takast vaan pitää pienentää samas suhteessa.Kiwi kirjoitti:Jos taas laittaa mahdollisimman pienen eturattaan, kuluu rattaat ja ketjut nopeammin kun eturatas pyörii "enemmän".
Re: Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Mitä kohtaa meinasit? Pitkä hihna venyy enemmän kun lyhyt, pienemmillä rattailla hihna pyörii useemman kierroksen kilometrillä. Noi harrikan vakiohihnapyörät on tällä vuosituhannella menny parillisilla luvuilla, koska hihna tunnetusti kuluttaa niitä hihnapyöriä vähemmän kuin ketju, joten sopivan välityssuhteen saaminen on ilmeisesti ollut tärkeämpää kuin hiusten halkominen. Hammasluvutkin näyttää menevän 50/50 parillisille ja parittomille, eikä noita kuminauhoja kaikilta kokoajan katkeile.-Harikka- kirjoitti: Tuota, mennekös tuo samalla tavalla hihnan kanssa
Re: Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Muutin rutkun ketjuvetoiseksi mörkömosan takia. Vaihteistokin vaihdettiin ja välitykset tulivat riskin koneen mukaiset. Nyt kun downgreidaan, pysyn silti ketjussa.
Koska kokonaisvälitys on strokkikoneen jäljiltä pirun harva, päädyin tällä kertaa tihentämään enskavälitystä. Enskaketju olisi mennyt muutoinkin vaihtoon, kun venähti aika tavalla. Nyt enskaan tulee eteen pariton ja takana on tehtaan jäljiltä parillinen. Toiskaketjussa samalla tavalla mut edessä parillinen ja takana pariton. Nyt laskujeni mukaan välitykset pitäisi olla kohdallaan, matkanteko matkustajan kera ei kovin harvaa välitystä kaipaa.
Kannattaa valita sitten sellainen setti, mitä on yleisesti saatavilla. Esim. mulla edessä offset pyörä ja takana suora hammaspyörä + spacer ja suht. normaaleilla hammasluvuilla. Noita konversiorattaita ei niin kamalan paljon ole kuitenkaan saatavilla.
Koska kokonaisvälitys on strokkikoneen jäljiltä pirun harva, päädyin tällä kertaa tihentämään enskavälitystä. Enskaketju olisi mennyt muutoinkin vaihtoon, kun venähti aika tavalla. Nyt enskaan tulee eteen pariton ja takana on tehtaan jäljiltä parillinen. Toiskaketjussa samalla tavalla mut edessä parillinen ja takana pariton. Nyt laskujeni mukaan välitykset pitäisi olla kohdallaan, matkanteko matkustajan kera ei kovin harvaa välitystä kaipaa.
Kannattaa valita sitten sellainen setti, mitä on yleisesti saatavilla. Esim. mulla edessä offset pyörä ja takana suora hammaspyörä + spacer ja suht. normaaleilla hammasluvuilla. Noita konversiorattaita ei niin kamalan paljon ole kuitenkaan saatavilla.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR
Re: Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Kiitti tyypit. Tää auttaa eteenpäin projektissa.
-Harikka-: Tykkään ajella pitkähköjä reissuja ja nyt on taas ajatuksissa kesälle sen verran erikoisia maita ja teitä, että katkennut hihna tien päällä lopettaa reissun käytännössä siihen. Ketjun kanssa pääsee aina kotiin. Ja tää menee oikeestaan tässä samalla kun vaihdan taakse 200mm renkaan. Menis hihnat kuitenkin uusiksi.
-Harikka-: Tykkään ajella pitkähköjä reissuja ja nyt on taas ajatuksissa kesälle sen verran erikoisia maita ja teitä, että katkennut hihna tien päällä lopettaa reissun käytännössä siihen. Ketjun kanssa pääsee aina kotiin. Ja tää menee oikeestaan tässä samalla kun vaihdan taakse 200mm renkaan. Menis hihnat kuitenkin uusiksi.
Re: Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Pääsee kotiin jos pääse. Jos ketjut pamahtaa läjään enskakopan ja etu rattaan väliin niin rikki on ja paljon.
Tää on nähty useamminkin.
Tää on nähty useamminkin.
Re: Softailin muuttaminen ketjuvetoiseksi
Onhan se mahdollista. Sekin on varteenotettava seikka, että melko velho saa olla jos meinaa saada velton ketjun uitettua eturissan ylitse purkamatta enskaa.
Väitän silti että ketjun kuntoa on helpompi arvioida silmämääräisesti. Remmi on tehty mukavuudenhaluisille ja mikäpä siinä. Kardaaneja sanotaan ikuisiksi, mutta näyttävät nekin hajoavan. Sehän näissä on hyvä että on valinnan varaa.
Väitän silti että ketjun kuntoa on helpompi arvioida silmämääräisesti. Remmi on tehty mukavuudenhaluisille ja mikäpä siinä. Kardaaneja sanotaan ikuisiksi, mutta näyttävät nekin hajoavan. Sehän näissä on hyvä että on valinnan varaa.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
ex. 2002 FLHR