putket

Omat projektit. "Talleissa tapahtuu". Erilaiset DIY "tee se itse" vinkit, erikoiset taikka toimivat ratkaisut jne

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1604
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: putket

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Noin se voi olla. Sellainen käsitys on minulle jäänyt, että pääasia (ja erityisesti moottoripyöräkäytössä) on se että pakokaasut pysyvät pakoputkessa kuumempina jolloin kaasun tilavuus ja siten myös virtausnopeus on suurempi. Se yllättävästi parantaa moottorin hengitystä jos pakoputket ovat oikein tätä varten suunniteltu. Pakokaasujen suurempi liikenopeus auttaa sylinterin tyhjentymistä ja myös täyttöä. Poistuva pakokaasu "imee" uutta seosta pyttyyn kun pakoventtiili ja imuventtiili ovat hetken aikaa yhdessä auki (overlap). Tämä vaikuttaa suurilla kierroksilla enemmän. Kiihdytyspyörissä tätä teippiä onkin näkynyt. Eli ei ole mp-käytössäkään pelkkä ulkonäköasia eikä pöksynpalamisjuttu. Eri asia on, että paljonko tehoa tulee normaaleilla vehkeillä oikeasti lisää. Ulkonäkö on tietysti makuasia.
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: putket

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Mitäs mieltä tai onko muilla kokemuksia näistä kuristuksista mitä laitetaan putkeen kannen päähän? Minulla ollut vuosia sellaiset paikallaan. Taisin kokeilla joskus ilmankin, mutta en juuri eroa huomannut mihinkään suuntaan. Putket ovat 2 ja vartti halkaisijaltaan, eli aika isot. Jotain pakovastusta noilla kuristusrenkailla kai haetaan, kun on pelkät tyhjät putket. Mietin tässä vaan, että onkohan nuo mitenkään tarpeelliset tai onko niistä jopa haittaa jollain kierros alueella? Onhan putki kuitenkin supistettu yläpäästä reippaasti, mistä tulee kanteen kiinni.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: putket

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Suorat ylikokoputket ei ole missään vaiheessa optimaaliset, ja saattaa tosiaan olla ettei pyöräsi pelaa kunnolla ilman "kuristuksia". Toki paremminkin voisi mennä, esimerkiksi sulla ei ole oikein mitään hyötyä paremmista kansista, kun pakokaasut ei pääse kunnolla liikkumaan. Yläkierroksilla varmasti rajoittaa verrattuna hyvin mitoitettuun putkistoon.

Varmaan pitäis kehitellä semmonen kompakti pakoaukonsäädin kuten kakstahtisissa jos haluais tollasilla putkilla oikeesti voimaa pihalle (vaparina).

Mulla oli lämpösuojanauha putken ympärillä viime kesänä (ei se ole teippiä kun siinä ei ole liimaa ;) ) ja vähän ruman näköseks se jäi. Pitää kiillotella, kunhan eka saa murtumat hitsattua. Ihan kätevää ainetta se nauha kuitenkin on, tosiaan kaasut kulkee putkessa paremmin ja autokäytössä konehuoneen lämpö laskee. Nykyään tosin on keraamisia pinnoitteita jotka pelaavat jopa paremmin kuin nauha, putken kun voi päällystää myös sisäpuolelta, jolloin pakokaasun virtaus paranee entisestään. Ite toki pidän rosterin ulkonäöstä sen verran paljon että en ainakaan vielä pyörään pinnoitettua putkea laita.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: putket

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kiwi kirjoitti: kätevää ainetta se nauha kuitenkin on, tosiaan kaasut kulkee putkessa paremmin
Niin, jotkut hifilisit eivät sijoita edes kaapeleita seinän viereen, kun joku mustamörköaukko syö parhaat soundit ;) Epäilemättä asia on näin vähintäänkin teoriassa, mutta Harrikan tehoissa + 0,64 % ei nyt ainakaan minulle niitä kiksejä anna. Fiilis tulee ihan muusta ja lahkeiden palonesto oli minulle se tärkein pointti. Rautiksen woimakoneessa kun on varaa vaikka vähän laskea tehoa harakoillekin väärän lämmönsiirtymän vaikutuksesta - siksi siirryin metallisiin lämpösuojiin heti sellaiset löydettyäni :mrgreen:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Grasschopper1
Viestit: 1318
Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
Paikkakunta: Tampere

Re: putket

Viesti Kirjoittaja Grasschopper1 »

Hyvin tuo on vuosia toiminut tai ehkä en tiedä paremmasta :) Veto riittää hyvin, ehkä yläalueella on havaittavissa pientä "hengettömyyttä". Voi kyllä johtua pykälää liian pienestä pääsuuttimestakin. Mutta ei ole tapana kierrättää. Siihen ei taida olla Harrikka muutenkaan optimaalinen :D

Ja Kiwi puhui paremmista kansista? Kyllä nuo kai ihan orkkiskannet on. Ei ole ainakaan minun aikana muutettu.
Avatar
Kiwi
Viestit: 2148
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Re: putket

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Niin siis meinasin että jos vaikka haluaisit portata nuo kannet, niin se olis aika turha operaatio.
Vastaa Viestiin