Tämä on saattanut foorumillamme ollakin mutta en löytänyt kun vinkkiä toimenpiteeseen etsin. Seisontajalan jousen saa helposti pois mutta uuden laittaminen on työlästä kotikonstein. (Onkohan tähän muuten joku työkalu?)
No, tämä niksi on Ameriikan foorumeilta ja siis toimi. Jousi esijännitetään, tässä tapauksessa hallitunkilla, ja tungetaan kolikoita tai prikkoja jousen kierteiden väliin jolloin jousi pitenee tarpeeksi että se menee helposti paikalleen. 120 mm riitti 2008 Softailissa mainiosti.
Jousen vaihdoin samalla kun jouduin jalan saranatapin, messinkipuslat ja lukituksen uusimaan. Samana iltana kun olin edellisessä viestissä ketomani tankinkorkkimurheen hoitanut, lähdin uudestaan liikkeelle niin eikös jalan saranan lukitussokka ollut tiessään, samoin ylempi pusla. Akseli oli jo putoamassa, baarin pihalla hoksasin että jalka toimii jotenkin huterosti. Onneksi akseli ei ollut kokonaan pudonnut pois, silloin olisi ollut ikävä tilanne, itsekseni kun liikkeellä olin. Jos jalka ei toimi niin tuollaista raskaampaa pyörää on ikävä käsitellä.
Ensiavuksi sain kotona naputeltua akselin ylös, tein ohuen sopivan prikan puslaa korvaamaan ja sähköjohdosta sokan. Tällä pari päivää selvisi mainiosti. Osia ei siis ollut hyllyssä vaan ne piti tilata.
Jäin miettimään, onko iso harmi, että ylempi akselin reikä on kulunut etupuolelta pyöreäksi, haittaako vaiko eikö? En tiedä, onko kuluminen normaalia vai johtunut puslien kulumisesta ja katoamisesta.
Alempikin pusla oli ihan kaputt. Pyörällä on nyt ajettu 99.000 km.
Seisontajalan jousen vaihtaminen, vinkki
Seisontajalan jousen vaihtaminen, vinkki
Viimeksi muokannut UrpoTJ, 19:31 18.06.2017.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Seisontajalan jousen vaihtaminen, vinkki
tuon mopon jousesta en osaa sanoa mitään, mutta joissakin tapauksissa kannattaa mopo nostaa tunkilla ilmaan ja jousen saa parhaiten jossain muussa asennossa paikalleen kuin tuossa, jossa sivuseisontatuki on maassa.....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Seisontajalan jousen vaihtaminen, vinkki
Näin on. Kuva hämää, pyörä ei ole seisomassa sivuseisontatuella, jalka on ilmassa eli pyörä vaaterissa. Helpottaa parikymmentä milliä!
Re: Seisontajalan jousen vaihtaminen, vinkki
Tälläinen vinkki youtubessa..setä puhuu kyllä aika paljon mutta se olennainen on siinä.
https://youtu.be/HX2kAYl5I0c" onclick="window.open(this.href);return false;
https://youtu.be/HX2kAYl5I0c" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Seisontajalan jousen vaihtaminen, vinkki
Tuossa videossa oleva on vielä parempi vinkki kuin kolikkovinkki.
2008-mallissa (olisiko 2007 alkaen) on jalan sarana kuitenkin erilainen eikä jalka käänny eteenpäin. Aiemmassa mallissa akselipultin irrottamisen jälkeen saa tuon eteenpäin kääntymisen estävän osan irti. 2008-mallissa akselin päässä on vaan sokka ja kääntymisen eteenpäin estää jalanpitimen rakenne. Siksi tuo temppu ei ainakaan 2008 Softailissa toimi. Olisi näppärä jos toimisi!
2008-mallissa (olisiko 2007 alkaen) on jalan sarana kuitenkin erilainen eikä jalka käänny eteenpäin. Aiemmassa mallissa akselipultin irrottamisen jälkeen saa tuon eteenpäin kääntymisen estävän osan irti. 2008-mallissa akselin päässä on vaan sokka ja kääntymisen eteenpäin estää jalanpitimen rakenne. Siksi tuo temppu ei ainakaan 2008 Softailissa toimi. Olisi näppärä jos toimisi!