Pyöränä siis 2013 Street Glide ja päänsärkyä aiheuttaa ABS merkkivalo. Pahanainen ei suostu sammumaan
Eli jokunen viikko takaperin toimi moitteetta - eli siis käynnistyksessä paloi ja välkytteli muutaman kerran ja sammui. Tämän jälkeen tapahtui niin että startatessa sammuu, mutta syttyy uudelleen ja liikkeelle lähtiessä jää palamaan. No kävin tsekkaamassa että herjaako jotain virhekoodia ja tällainen löytyi: C1032 Front wheel speed sensor circuit open or shorted. No äkkiseltään selailin nettiä ja kovasti olivat epäilleet että johto jossain poikki/puristuksessa.
Heiluttelin pyörän etuosan johtoniput läpi ja etuhaarukan sisällä olevan liittimenkin joka johtaa suoraan jarruihin (epäilen tämän olevan juuri se johto josta vikakoodi kertoo). No sen enempää tutkimatta kävin johdot läpi ja kokeilin startata niin pirulainen ABS valo sammui ja diagnostiikkakoodia ei enää näkynyt. Ajattelin että johto oli löysällä ja homma bueno.
No nyt sateisena aikana ei päässyt ajelemaan ja tässä toissapäivänä pistin pyörän käyntiin ja mikäs muukaan kuin ABS valo taas syttyi ja samoilla vikakoodeilla. Kävin taas johtoja läpi heiluttelin liittimet ja kaikki - ei auta - ABS-valo palaa.
Kaivoin sitten tuon jarruihin menevän johdon liittimen esiin ja avasin sen. Siellä kaksi nastaa sisällä - yleismittarilla kokeilemaan onko näissä yhteys - ei ainakaan piippausta kuulu. Eikä kyllä toiseenkaan suuntaan - mutta siellä ilmeisesti vastassa ECU joten ei varmaan pidäkään. Mutta viisaammille kysymys - pitäisikö haarukkaan ja jarruun menevistä johtimista olla toisiinsa yhteys vai miten tuo ABS systeemi toimii?
Ja lisää selvitysapuja voisin ottaa vastaan kiitollisena ennen kuin johonkin pajalle pyörää ajan tai alan purkamaan enempää. Tokihan tuo ei muuten ymmärtääkseni vaikuta kuin että ABS-jarrut ei toimi, mutta olisihan niiden kin kiva workkia.
2013 Street Glide ja ABS valo
2013 Street Glide ja ABS valo
HD-Street Glide 2013
Re: 2013 Street Glide ja ABS valo
Pystyyhän tuon anturin itsekin vaihtamaan, jolloin kustannuksia ei tule kuin sen anturin hinta!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: 2013 Street Glide ja ABS valo
Eikös tässä mallissa se nopeusanturi ole jo toisessa etulaakerissa? Eli laakeri on ihan spesiaali, ei mikään normilaakeri.
Re: 2013 Street Glide ja ABS valo
Molemmissa pyörissä on toinen laakeri erikoismalli. Siitä se musta väliholkki lukee pyörintänopeuden, jota sitten yksikkö vertailee. Jos on mahdollista käyttää huoltopalveluja, tietsikalla selviää vian paikka ilman arpomista.
Pyörien laakerit kannattaa kuitenkin ensin koitella. Väljä laakeri saattaa olla syynä vikavalon syttymiseen.
Sitä kallista laakeria ei kannata vasaroida paikalleen, vaan asennustyökalua on hyvä käyttää. Työkalun voi tehdä vaikka kierretangosta ja parista sopivankokoisesta hylsystä.
Sen valon pitää toimia niin, että vasta liikkeelle lähdön jälkeen sammuu. Käynnistyksen jälkeen ei saa vilkkua, eikä sammua, ennen kuin muutama metri on liikuttu.
Pyörien laakerit kannattaa kuitenkin ensin koitella. Väljä laakeri saattaa olla syynä vikavalon syttymiseen.
Sitä kallista laakeria ei kannata vasaroida paikalleen, vaan asennustyökalua on hyvä käyttää. Työkalun voi tehdä vaikka kierretangosta ja parista sopivankokoisesta hylsystä.
Sen valon pitää toimia niin, että vasta liikkeelle lähdön jälkeen sammuu. Käynnistyksen jälkeen ei saa vilkkua, eikä sammua, ennen kuin muutama metri on liikuttu.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: 2013 Street Glide ja ABS valo
Tuttu ongelma. Abs-yksikkö mittaa sekä etu että takapyörää ja jos kaikki ei oo kunnoss niin kytkee abs pois.
Ne liittimet (etu- siellä keulan yläosassa, taka oikean posken alla) on aivan markan tavaraa ja ei tarvi montaa kertaa avata ja sulke kun kuoleentuvat. Ota liitin auki ja väännä kontaktit tiukemmaksi ja taas pelaa
Ne liittimet (etu- siellä keulan yläosassa, taka oikean posken alla) on aivan markan tavaraa ja ei tarvi montaa kertaa avata ja sulke kun kuoleentuvat. Ota liitin auki ja väännä kontaktit tiukemmaksi ja taas pelaa
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: 2013 Street Glide ja ABS valo
Kävin tutkimassa tuota etuosan liitintä koska vikakoodi viittaa etupuoleen (Front wheel speed sensor) avasin liittimen, puhdistin kontaktipinnat ja vääntelin liittimiä sen minkä ohuella ruuvarilla pystyin ja palat takaisin.
Ei vaikutusta ainakaan vikakoodiin - jonka mittaristosta kävin nollaamassa, mutta hyppää heti takaisin.
Pystyykö kukaan kertomaan että pitäisikö sen etupään anturin antaa kontakia johdoista mitattuna vai ollakin antamatta... Ei viitsisi laakeriakaan käydä vaihtamaan jos vika onkin johdotuksessa. (taitaa laakerin mukana tulla myös johto, mutta jos vika on siellä rungon puoleisessa nipussa...
Ei vaikutusta ainakaan vikakoodiin - jonka mittaristosta kävin nollaamassa, mutta hyppää heti takaisin.
Pystyykö kukaan kertomaan että pitäisikö sen etupään anturin antaa kontakia johdoista mitattuna vai ollakin antamatta... Ei viitsisi laakeriakaan käydä vaihtamaan jos vika onkin johdotuksessa. (taitaa laakerin mukana tulla myös johto, mutta jos vika on siellä rungon puoleisessa nipussa...
HD-Street Glide 2013
Re: 2013 Street Glide ja ABS valo
Laakerin mukana ei tule johtoa. Laakeri on pelkkä laakeri, jonka toisessa kyljessä on lukijaa varten ilmeisesti magneettinen osa.
Johto tulee sen anturiholkin mukana ja liitin on kiinni runkoputkessa katteen takana.
Johto tulee sen anturiholkin mukana ja liitin on kiinni runkoputkessa katteen takana.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!