öljyt ne vaan katoo öljytankista

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
metallipää
Viestit: 206
Liittynyt: 15:44 08.07.2008.
Paikkakunta: lahti

öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja metallipää »

kun pitempään (puhutaan kuukausista) joutuu säilyttää tallissa. ja kyse tuosta -73 rautapäästä.
enskaöljyt oli viimeksi tuplaantunu joten sinne ne taitaa mennä.
kai se on laitettava hana siihen tankin lähtöön niin säästyy moiselta harmilta... vai kuinka hankala se olis tukkia sieltä sen öljyn kulkureitti...
-01 FXDL
Avatar
metallipää
Viestit: 206
Liittynyt: 15:44 08.07.2008.
Paikkakunta: lahti

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja metallipää »

niin no lisätään vielä sen verran kun tänään kävin käynnistämässä vehjettä niin tuuppas huohotinputkesta noin desin verran öljyä pihalle. no se mulla oli kyllä tiedossa ja ämpäri alla :wink:
-01 FXDL
Avatar
Springveli
Viestit: 182
Liittynyt: 18:21 20.07.2004.
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja Springveli »

Olisko se toi venttiili joka sulla ei pelitä?
Venttiili osa hajalla ja suora reikä kampikammioon,
venttiili löytyy ensiövetorattaan kohdalta.

OIL TRANSFER VALVE FOR XL
Fits XL, XLH and XLCH models 1957-1976.

Kuva
"Live life your way"
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja smuige »

metallipää kirjoitti:kun pitempään (puhutaan kuukausista) joutuu säilyttää tallissa. ja kyse tuosta -73 rautapäästä.
enskaöljyt oli viimeksi tuplaantunu joten sinne ne taitaa mennä.
kai se on laitettava hana siihen tankin lähtöön niin säästyy moiselta harmilta... vai kuinka hankala se olis tukkia sieltä sen öljyn kulkureitti...
Ei välttämättä paras ratkaisu, se unohtuu kuitenkin joskus kiinni.

Frendi osti K-mallin, johon oli laitettu hana juuri tuon öljynvalumisriskin takia.
Lisäksi hanaan oli laitettu kytkin niin, että töötti antoi merkin jos laittoi virrat päälle ja öljyhana oli kiinni.
Noh, kerranpa se kytkentä ei sitten toiminutkaan ja K-mallin moottoriin tehtiin täysremontti sen seurauksena... :twisted:

Eikös se vehje kannata laittaa muuten kuntoon?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
metallipää
Viestit: 206
Liittynyt: 15:44 08.07.2008.
Paikkakunta: lahti

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja metallipää »

näinhän se on että voi unohtua kiinni...
onko niin että porukka olis tukkinut kokonaan tuon äsken mainitun venttiilin kohdan ?
päästääkö se toiseen suuntaan vaan ja toiseen ei, toimiessaan oikein ?
kyllä mä muistelisin että siellä tommonen sihti oli mutta sitä en tiedä onko siinä joku venttiilikin vielä...
-01 FXDL
Avatar
Springveli
Viestit: 182
Liittynyt: 18:21 20.07.2004.
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja Springveli »

metallipää kirjoitti:näinhän se on että voi unohtua kiinni...
onko niin että porukka olis tukkinut kokonaan tuon äsken mainitun venttiilin kohdan ?
päästääkö se toiseen suuntaan vaan ja toiseen ei, toimiessaan oikein ?
kyllä mä muistelisin että siellä tommonen sihti oli mutta sitä en tiedä onko siinä joku venttiilikin vielä...
Kaippa sen vois tulpatakin jos tekee ensiöpuolelle uuden huohotuksen...?
Jep se päästää vain toiseen suuntaan.
Voihan se toki vuotaa sen rattaan takana olevasta stefastakin...
"Live life your way"
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Sen transfervalven vois sieltä enskasta vaikka irroittaa ja hitsata sen reiän umpeen (siis siitä irroitetusta ventiillilistä) ja laittaa takaisin. -77 ja uudemmat enska/laatikko huohottaa letkusta jonka lähtö on yksi moottorin takakiinnikkeen pulteista, tuo ontto pultti letkulähdöllä löytyy alkuperäisosana OEM#34744-77.
Pystyy kyllä tekemään itsekin..
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
metallipää
Viestit: 206
Liittynyt: 15:44 08.07.2008.
Paikkakunta: lahti

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja metallipää »

nyt on tuossa -88 1200 xlh evo sportissa sama tauti kun -73 rautiksessa oli... :twisted:
sitä en ole vielä edes kattonu että menikö koneen öljyt enskapuolelle vai minne, litran verran oli säiliössä tavaraa jäljellä. liki kolme on max...
ostin biltemasta letkupihdit ja laitoin öljysäiliönletkuun kiinni. sitä ennen tietenkin rempasin koneen tulille et sain öölit sinne minne ne kuuluukin eli säiliöön.
mikäs tässä koneessa olis tehtävissä ton ilmiön kanssa ?
-01 FXDL
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kauanko evo on ollut käyttämättä?
Tuo taitaa olla evossakin jonkinlainen ominaisuus pitkän käyttämättömyyden jälkeen.
Yritin kuvista etsiä kuulaventtiiliä (check valve), mutta sellaista ei löytynyt.
Voisikohan tässä pumppumallissa olla niin, ettei tuota venttiiliä pumpun rakenteen vuoksi tarvita. Jos niin on, pymppu on kulunut ja siksi öljy pääsee läpi.
Jos öljy jatkaa matkaa enskaan, kampiakselin stefan vaihto auttaa siihen.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
metallipää
Viestit: 206
Liittynyt: 15:44 08.07.2008.
Paikkakunta: lahti

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja metallipää »

pari kuukautta ollu käyttämättä. kone on kyllä kunnostettu juuri mutta muistaakseni öljypumppuun ei koskettu... eli toi k-a stefa on luultavasti vaihdettu siihen. :roll:
öljypumpusta oli puhetta et laittas jonkun "tehoversion" mutta koneguru oli sitä mieltä että ei tarvi sellasta. eikös näissä öljynpaineet ole vähän heikohkot yleensä...
-01 FXDL
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: öljyt ne vaan katoo öljytankista

Viesti Kirjoittaja Pertti »

metallipää kirjoitti:pari kuukautta ollu käyttämättä. kone on kyllä kunnostettu juuri mutta muistaakseni öljypumppuun ei koskettu... eli toi k-a stefa on luultavasti vaihdettu siihen. :roll:
öljypumpusta oli puhetta et laittas jonkun "tehoversion" mutta koneguru oli sitä mieltä että ei tarvi sellasta. eikös näissä öljynpaineet ole vähän heikohkot yleensä...
Öljynpaineita ei juuri tule, kun liemi pumpataan rullalaakereiden läpi.
Tärkeintä on, että öljy kiertää.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin