Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
Nisseri
Viestit: 31
Liittynyt: 08:13 06.10.2015.
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Nisseri »

Fp3:llä pystyy ohjelmoimaan suoraan ECUun erilaisia karttoja ja säätämään kaikkea sytytyksestä seoksiin, kierrosrajoitinta yms.

Fp2 on laite joka tulee pyörään kiinni ja muokkaa signaaleja niin, että pyörä käy rikkaammalla kuin muuten kohistu. Eli muuttaa signaaleja siihen ohjelmoidun kartan mukaisesti ja "huijaa" moottoriohjausta sitä kautta. FP2:llä voi vaikuttaa vaan seoksiin, ei sytytysennakkoon, kierrosrajoittimeen jne.
2007 FXDB Street Bob
Avatar
CCCK
Viestit: 29
Liittynyt: 19:31 24.03.2011.
Paikkakunta: Kouvostoliitto
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja CCCK »

Ainakin Motorcycle Storehouselta löytyy jäsen k:lle FP3, tuotenumero 982417

linkki: https://www.motorcyclestorehouse.com/product/982417" onclick="window.open(this.href);return false;
FXDF Dyna Fat Bob
XL1200N ---gone---
Avatar
Nisseri
Viestit: 31
Liittynyt: 08:13 06.10.2015.
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Nisseri »

Ja storehouse toimii tukkurina aika monelle kaupalle eli pitäisi saada Suomestakin hankittua. Asennus on helppo homma kun on vaan Android puhelin tai iPhone käytössä.
2007 FXDB Street Bob
Tompsoni
Viestit: 51
Liittynyt: 23:03 11.07.2013.
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

jäsen k kirjoitti:Mitä eroa tällä fp3lla ja pelkällä fuelpakilla on? Itse taipumassa tähän omaan 2008mallin Sportster 1200xr:ään, mutta en löydä mistään sopivaa fp3sta. Ainoastaan ilmeisesti vanhempaa fuelpak laitetta tarjoaa monet sivut pyörän mallilla haettaessa.
http://ihalachoppers.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolta katot Raimon numeron ja soitat. Hommaa sulle muutamassa päivässä FP3:n motorcycle storehousesta
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Nisseri kirjoitti:Mutta tuo autotune kapeakaista-lambdoilla toimii siis niin, että FP3 laittaa ECU:un AFR kartan, jossa kaikkiin soluihin on laitettu tavoitearvoksi 14.4 AFR ja pakottaa koneen closed looppiin ja logittaa yrittäen löytää todellisen arvon VE-tauluihin. Tuo FP3 autotune ei muokkaa mitään muuta kuin VE-taulujen arvoja eli pyrkii vaan löytämään todelliset ilmamäärät eri kierrosalueille ja kuormituksille. Kun autotune lopetetaan ja flashataan muutokset VE-tauluihin, samassa palautetaan myös kartan alkuperäinen AFR taulu paikalleen.
Autotune kapeakaistalambdoilla on aika rajoitettua hommaa eli dynosäädöksi menee jos hyvän haluaa. FP3 ei pysty closed loopiin eli se vain mittaa AFR:iä kapeakaistalambdojen antamissa rajoissa - karkeasti kai niin että ollaanko yli vai alle - ja sitten laskee että kasvatetaanko VE tauluja vai pienennetäänkö ja tallentaa tämän tiedon jonka sitten käyttäjä voi ajaa uutena karttana sisään autotune-ajelun jälkeen.

Esim. Dynojetin Target Tune pystyy closed loopiin (autotune pro ei vielä pysty vaikka on laajakaistalambdat) eli laajakaistalambdoilla purkki haistelee koko ajan että onko mitattu AFR tavoitteessa vai ei ja säätää lennossa ajon aikana seoksia ilman siis mitään karttojen lataamista. Toimii erittäin hienosti kun ensin peruskartat on hehtaarilla eikä tarvittavat lennossa tehtävät muutokset ole erityisen isoja/nopeita.

Täyskaasuvedon jos haluaa vimosen päälle niin dynossa säätö on ainut vaihtoehto. Sen huomasin vaikka mulla siis tuo Dynojetin Target Tune. Autotune + Closed loop toimii erittäin hyvin "normaaleilla" kaasun asennoilla, mutta täyskaasuvetoja on ymmärrettävistä syistä aika vaikea saada vedettyä tuolla tien päällä tikilleen... :) Dynossa homma hoituu nopeasti kun on osaava tekijä.

VE-tauluissa tosiaan on maksimiarvo 127,5 tms. Jos tarvii saada tuota isompia lukuja niin ainakin Dynojet mahdollistaa koko kartan skaalamisen muuttamalla moottorin tilavuus -parametria. Löytyyköhän FP3:sta mitään vastaavaa? Dynojet säätää tuota lukua myös autotunessa jolloin VE taulun rajoitteet ei tule vastaan.
Avatar
Nisseri
Viestit: 31
Liittynyt: 08:13 06.10.2015.
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Nisseri »

Saa tuossakin muutettua moottorin displacementtia isommaksi. Kokeilin enemmän tuota autotunea ja vertailuun siihen mitä optimoin dynossa ja eihän se osumatarkkuus mikään loistava ole ainakaan oletusasetuksilla. Autotuneen on tosin tullut nyt ominaisuus, jossa voi säätää autotunen parametrejä eli montako arvoa pitää saada logattua ennenkuin laite vahvistaa kyseisen arvon "oikeaksi" Default on 2 mikä kuulostaa todella vähältä noilla kapeakaista lambdoilla.

FP3:lla pääsee melkein parempaan tulokseen cruise ja osakassun säätämisessä kun laittaa näkymän, jossa näkyy ajon aikana molempien lambdojen jännitteet, kierrosluku, TSP ja Imusarjan ilmanpaine niin näkee aika hyvin onko VE:t hehtaarilla. Tuolla mallilla oon saanut tuon muun kartan kun dynossa aiemmin ajellut täyden kaasun alueet kohdalleen. Aikaa tuohon tietty saa palamaan kun noin säätää :D

Kyllähän se paikkansa pitää, että jos yhtään enempi tekee muutoksia, niin laajakaistaisia käyttävä tuneri on paljon helpompi keino saada kartta kuntoon. Itsellä ei tosin ole kiire ja osa juttua on oppia uutta ja hyödyntää tuo fp niin hyvin kun sen pystyy
2007 FXDB Street Bob
Avatar
vaakko
Viestit: 186
Liittynyt: 07:09 12.04.2013.
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja vaakko »

Jep ja hinta näkyy myös, pelkät laajakaistalambdat maksaa jo muutaman satasen. FP3 on kumminkin näitä edullisemman pään tunereita. Dynojet PowerVision + Target Tune on reilun tonnin paketti.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kertokaapas nyt tällä touhunneet, että miten FP3 toimisi yksinkertaisimmassa Stage1-muutoksessa:
- 103 cid 2010 matkalehmä nyt täysin vakiona
- siihen SE putsari, eli sekä pohja että suodatin, tai K&N suodatin
- jotkut avarammat V&H putket

Ei muita muutoksia, mutta noillakin ohjelma pitäisi jotenkin säätää.

Jos tyrkkää tuohon pakettiin FP3:n, niin meneekö säätö heittämällä niille hehtaareille android luurin kautta niin, että voi ajaa huoletta seuraavat 10-15000 km eikä tarvitse säätää ja pelätä koneen hajoavan laihalla käydessään. Tarkoitus olisi sinne mennessä ajaa aavaa preeriaa alkuvalmistelujen jälkeen, eikä säätää ;)

Loimaa ei tule kyseeseen, koska pyörä amerikassa ja ajotkin siellä. Eli ketjussa mainitut bensaerotkaan eivät haittaa.

Vai onko varmempi valinta buukata jollekin H-D diilerille ja asennuttaa Harleyn oma Tuner. Eivät nekään sitä penkissä aja, vaan valmista karttaa heittävät, ymmärtääkseni.

Tuskinpa täysin samanlaisesta tapauksesta kellään on kokemusta, mutta kaikki kokemukset auttavat pohdinnassa. J&P Cycles suositteli kovasti FP3 ja kehui paremmaksi, kuin tehtaan Tuneria. Toki he myyvät niitä :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vastaava muutos toisessa samanlaisessa pyörässä oli tehty tehtaan Tunerilla ja käytin pyörän viime kesänä Loimaalla piuhan päässä.

Siellä asentaja totesi, että Race Tuned lukee tietokoneella ja ei kun kovaa ajoa, jos pyörä toimiii ja vetää. Eli ei suositellut enää dynotusta, jos ei nokkia muuteta tai muuta tehdä. Sanoi ettei se siitä dynolla enää niin paljon todennäköisesti parane, että näiden muutosten jälkeen kannattaisi aloittaa koko säätö alusta. Siksi tällaista valmispakettia mietin. Viimeisimmät 2-3 hp eivät ole sitä mitä haen, vaan käytön luotettavuus.

Vai ajaisiko vaan vakiona....?
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Tompsoni
Viestit: 51
Liittynyt: 23:03 11.07.2013.
Paikkakunta: Kemi
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Putket + putsari + fp3= varmasti toimiva paketti. Itelle laittoin fp3:n syksyllä 2016 kun vaihdoin uuden putken omaan street bobiin (2007). Nyt pyörässä siis SE heavy breather, V&h comp. series 2-1 putki ja fp3. Toimi täydellisesti jo pelkällä peruskartalla minkä asensin pyörään putken vaihdon yhteydessä mutta mielenkiinnosta viime kesänä ajelin myös autotune kartan pyörään samalla kun päästättelimme ikaalisten ralliin (n. 600km) eikä käynti sillä ainakaan huonontunut. Voin siis suositella kyseistä mokkulaa. On hyvä vekotin ja mikä parasta niin pirun helppo käyttää
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Tompsoni kirjoitti:Putket + putsari + fp3= varmasti toimiva paketti.
Voin siis suositella kyseistä mokkulaa. On hyvä vekotin ja mikä parasta niin pirun helppo käyttää
Kiitos kovasti kommentista.

Kuulin kehuja puhelimessa myös eräältä laitetta käyttäneeltä. Nyt pyörään hankittu SE putsari, K&N suodatin ja V&H Monster Oval-putket. FP3vielä puuttuu, mutta sellainen siihen on nyt suunnitelma hankkia.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
powerblower
Viestit: 49
Liittynyt: 15:40 29.06.2009.
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja powerblower »

Onko oikeesti hintansa väärtti laittaa 2011 103cid koneeseen jossa on avarat putket tuo FP3 ja avarampi putsari.
Tunteeko eron kun kääntää kahvasta ?.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

powerblower kirjoitti: 20:18 22.01.2020. Onko oikeesti hintansa väärtti laittaa 2011 103cid koneeseen jossa on avarat putket tuo FP3 ja avarampi putsari. Tunteeko eron kun kääntää kahvasta ?.
En tiedä miten isona sen eron tuntee, mutta hyvin tuo paketti toimii. Ajoin ensin ihan vakiona, sitten vaihdoin putsarin ja FP3:n. Kahden paivän kuluttua vasta putket. Kyllä se paremmalta tuntuu, vaikkei mitään mittausdataa olekaan. Ajoin vielä autotunen ja jotenkin kuvittelisin sen vielä parantuneen silläkin. Nyt keväällä ajan uudestaan, kun vaihdoin taas putkia vielä suurempiin.

Mahdollisesti vien kyllä dynoon vielä, mutta kokeilen ensin uuden autotunen.

Käytin toisen pyörän penkissä, siinä oli tehtaan oranssi Race Tuner ja joku paketista vedetty ohjelma ja oli ihan liian laihalla silti 2000-4000 välillä, mikä on se tärkein ajoalue. Ei sitä säätöäkään tunne kahvasta kääntämälä niin tarkasti, mutta jos seos on kohdallaan, niin moottori tykkää ja sen tuntee pitkän päälle perstaskussaan, vaikka kiihtyvyyttä ei niin huomaisikaan. Eli moottorin kunnon takia se ensikädessä kannattaa laittaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Nisseri
Viestit: 31
Liittynyt: 08:13 06.10.2015.
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Nisseri »

powerblower kirjoitti: 20:18 22.01.2020. Onko oikeesti hintansa väärtti laittaa 2011 103cid koneeseen jossa on avarat putket tuo FP3 ja avarampi putsari.
Tunteeko eron kun kääntää kahvasta ?.
kyllä tuossa oman kokemuksen perusteella eron tuntee ja saa myös korjattua niitä mahdollisia vääntökuoppia mitä joskus tulee putkien vaihdosta vakiokartalla ja saa samalla paukutuksen pois moottorijarrutuksissa (jos haluaa)
2007 FXDB Street Bob
Avatar
Nisseri
Viestit: 31
Liittynyt: 08:13 06.10.2015.
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fuelpak 3 ja dynotuksen tarpeellisuus+ kokemuksia fp3:sta

Viesti Kirjoittaja Nisseri »

Fuelpak fp3 kokemuksiin päivitystä taas. Tehtiin Joensuussa vertailua fp3 kartan ja techno Researchin laajakaista-lambdoilla ohjelmoinnin välillä ja kyllähän tuo jälkimmäinen vei aika selvällä erolla. +14nm ja +6,5 hp oli erot ja lisäksi erityisesti alavääntö parani hurjasti tuolla techno Researchin ohjelmalla. Molemmat siis ajettu samassa dynossa ja samalla kokoonpanolla.

Edelleen fp3:lla saa seokset kohdalleen, mutta varaa kartan optimointiin vielä jää
2007 FXDB Street Bob
Vastaa Viestiin