Nokka akselin neulalaakeri !
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 22:03 27.06.2017.
Nokka akselin neulalaakeri !
Mox ! Eli softail fatboy 1999, nokka akselin nelalaakeri hajosi ja siinä tilkkeenä meni vähän muutakin, mutta se siintä ! Kysymys,onko kukaan sovittanut uutta laakeria nokka akselin lohkon puoleen, vahan laakerin ulkokehä sulanut lohkoon osittain ! Voiko istuttaa uuden laakerin ja mikä olisi toimivampi kuin neulalaakeri, vai onko mahdollisuutta ees vaihtaa toisenlaiseksi ? Entä miten akselien linjauksen kanssa ?
Kiitoksii jos joiltain tähän ongelmaan jotakin neuvoja löytyy !:-):-)
Kiitoksii jos joiltain tähän ongelmaan jotakin neuvoja löytyy !:-):-)
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Tuonikäisessä evolassa on vakiona INA:n nokkalaakeri, joka ei ole paras mahdollinen... Yleensä tuo korvataan nokanvaihdon yhteydessä Torringtonin laakerilla, jossa on enemmän neuloja ja kestävämmän maineessa.
Viva Knievel!
-
- Viestit: 18
- Liittynyt: 22:03 27.06.2017.
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Ok ! Vielä kysyisin, kun lohkon ulkopinta vaurioitunut, ilmeisesti tuossa mainitsemassasi laakerissa on ulkohalkaisia sama kuin vanhassa. Eli joutuisi jyrsimään uuden laakeripesän lohkoon jolloin ei vanhalla ulkokehän halkaisialla oleva laakeri toimi !
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Ei ole onneksi osunut moista vauriota omalle kohdalle, mutta itse alkaisin luultavasti katselemaan uutta lohkoa. Kokeneemmat mekaanikot varmaankin kertoilevat josko muita järkeviä vaihtoehtoja löytyy.
Viva Knievel!
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Aika kauan saa ajella ennen kuin tietää oliko neulojen lisäämisestä apua vai haittaa. Jos alkuperäinen on pyörinyt siellä n. 20 vuotta niin seuraavan osalta saamme tietää joskus 2030-luvulla, oliko alkuperäisen veroinen.s&s kirjoitti:Yleensä tuo korvataan nokanvaihdon yhteydessä Torringtonin laakerilla, jossa on enemmän neuloja ja kestävämmän maineessa.
INA:lta löytyy kyllä versioita joissa on enemmän neuloja, mutta asia ei ole ongelmaton pidemmässä juoksussa. Joku syy on ollut miksi suunnittelussa ovat päätyneet tuohon neulamäärään ja pidinrakenteeseen.
Itseasiassa INA:lla on paras valikoima neulalaakereita ja eniten kokemustakin ko hommasta. Kehittivät ko laakerin ja valmistavat niitä ylivoimaisesti eniten maailmassa. Itseasiassa aika moni muulla merkillä myytävä neulalaakeri on heidän valmistamansa.
1994 FLSTF "Customoitu Paksu Poika" ja 2002 FLHTCUI customoitu baggeri: http://www.facebook.com/eastcoastfellows
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Alunperin evon nokkalaakeri oli tuo runsasneulaisempi torrington, muistaakseni vuoteen '92 asti. Sitten laakeri vaihtui INA:an, syyksi on laajalti spekuloitu kustannuksia... Interwebistä löytyy runsaasti dokumentoituja evon nokkalaakeririkkoja, yleensä antautunut laakeri on ollut INA.Joku syy on ollut miksi suunnittelussa ovat päätyneet tuohon neulamäärään ja pidinrakenteeseen.
Viva Knievel!
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Teoria Torringtonin paremmasta kestävyydestä on tietty suuremmassa neulamäärässä joka pienentää painetta per neula sekä sen pidinrenkaan puuttumisessa. Se pidin kun mahdollistaa neulojen lentämisen koneeseen helpommin kuin Torringtonista. Joskin taitaa ne jälkimmäisestäkin ulos tulla kun tarpeeksi pahasti hajoaa laakeri.
Ja kuvahan on aina kiva:
Ja kuvahan on aina kiva:
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
INAlta löytyy toki vastaava täysrullainen neulalaakeri. Syyllinen taitaa olla tilaaja joka on määritellyt haluavansa pitimellisen laakerin jatkossa. Hinta on hyvinkin ollut ohjaava tekijä. Mutta sen määrää ostaja, myyjä myisi mieluusti sen kalliimman.
Tällaisia tuotteita mitä valmistetaan paljon, ostaja voi aika vapaasti määritellä mnkälaisen laakerin haluaa. Saa vaikka kuulalaakerin josta puuttuu puolet kuulista, sisä- ja ulkorenkaat pellistä, ilman karkaisua. Ja ihan totta, erääseen markettipainepesuriin sellaisiakin on valmistettu.
Tällaisia tuotteita mitä valmistetaan paljon, ostaja voi aika vapaasti määritellä mnkälaisen laakerin haluaa. Saa vaikka kuulalaakerin josta puuttuu puolet kuulista, sisä- ja ulkorenkaat pellistä, ilman karkaisua. Ja ihan totta, erääseen markettipainepesuriin sellaisiakin on valmistettu.
1994 FLSTF "Customoitu Paksu Poika" ja 2002 FLHTCUI customoitu baggeri: http://www.facebook.com/eastcoastfellows
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Varmasti INA:lta löytyy hyvääkin tavaraa, mutta helpoiten saa oiken kikaleen kun tiskillä pyytää Torringtonin nokkalaakerin evolaiseen...
Viva Knievel!
- Peacemaker76
- Viestit: 499
- Liittynyt: 12:05 07.04.2008.
- Paikkakunta: Salo
- Viesti:
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Ja sama pätee Twin Camiin.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Samaa linjaahan näissä on menty myös alustan kanssa. Shova varmasti osaisi valmistaa paremman keulan ja takaiskarit touringiin, mutta hintakatto lienee asetettu Milwaukeessa. Väittäisin esim. ilmaiskarien olleet huomattavasti laadukkaammat vuoteen 1996 asti, vaikka valmistaja on sama... Tämä nyt sen verran offtopicia, että en jatka tarinaa pidemmälle.Catiska kirjoitti:Syyllinen taitaa olla tilaaja joka on määritellyt ..
Hinta on hyvinkin ollut ohjaava tekijä. Mutta sen määrää ostaja, myyjä myisi mieluusti sen kalliimman.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Tämä "laakeri" on myös tullut tutuksi. Hehe, kuiva metallipusla ilman mitään suojaa takahaarukan tyvessä. Vimmastuttaa kaivaa esille 40tkm välein ja kun tätä jatkuvaa huoltotointa haarukka kädessä pajalla tuskailee, niin lohdutus on "sinähän pitkälle pääsit" tyyppiä. Paskan myivät!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Kai siinä haarukanlaakerissa itsessään on jonkinlaiset tiivisteet? Jos ei ole, kannattaa seuraavaan remonttiin kysellä laakeriliikkeestä teflonilla pinnoitettua häränsilmälaakeria. Mitta luultavasti on tuon ikäisessä jo normi millinen.
Kuvassa softailin laakerit.....onko dynassa samanlaiset?
Kuvassa softailin laakerit.....onko dynassa samanlaiset?
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Aiheeseen palatakseni on hassua kuinka tuo tiheäneulainen vaan on parempi, vaikka siinä rullat hankaa toisiaan vastaan. Nuo INA:n orkkislaakerien neulat kun hankaavat tuota muovia vastaan ja ilmeisesti jossain vaiheessa tuhoavat sen muovin.
Re: Nokka akselin neulalaakeri !
Dynassa on vetopuolella samalla koodilla oleva "laakeri" kuin mitä laukkupyörässä molemmin puolin.Pertti kirjoitti:Kai siinä haarukanlaakerissa itsessään on jonkinlaiset tiivisteet? Jos ei ole, kannattaa seuraavaan remonttiin kysellä laakeriliikkeestä teflonilla pinnoitettua häränsilmälaakeria. Mitta luultavasti on tuon ikäisessä jo normi millinen.
Kuvassa softailin laakerit.....onko dynassa samanlaiset?
- Ei ole tiivisteitä. On avatessa paljon palvelleen näköinen.
- Tehtaan valitsema on "teflonpinnoitettu" ja se millä korjattiin, oli originaali varaosa. Nyt laitattuu tarvikeosa vertailun vuoksi. Mutta siis samaan paikkaan tarkoitettu tarvike, ei mikä tahansa.
- Millin klappi tuolla tuntuu ajossa. Kahden millin kohdalla kun kyselin jossakin foorumilla epävarmasta käytöksestä, nin suosittelivat moottorin tukilinkkejä. On hyvä aina jonkin aikaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>