BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Oli taas epäonnea ja onnea. Ajelin vähän konetta lämpimäksi eestaas pihatiellä ja vaihtelin öljyt. Sen jälkeen ajelin pari kertaa uudestaan eestaas että sain tarkastettua öljymäärät. Kaikki oli ok.
Illalla piti ajaa pyörä katoksen alle. Kone käyntiin ja vaihde päälle. Eipä liikahtanut mihinkään. Kuului normaalin käyntiäänen lisäksi selvää kolinaa moottorista tai vaihteistosta.
Paratiisiin oli ilmestynyt käärme:
Käärme pyörän vieressä on poikki mennyt hihna. Sai ajella eessun taas mutta sitten, onneksi kotipihassa, kevyellä liikkeelle lähdöllä hihna olikin poikki noin vain.
Hihnalla on ajettu vain n. 15.000 km, mutta on ajettu talvella myös suolatuilla teillä. Buell-orkkishihna piti olla. Olen yrittänyt aina tällaisen ajon jälkeen huuhdella pyörää, hihnaan en kylläkään ole kiinnittänyt erityistä huomioita. Suurin osa kilometreistä on tullut kesäkaudella hiekkateillä.
Täytyy tilata uusi hihna ja pistää paikoilleen. Onneksi tämä on "Sportsteri" eikä BigTwin niin pääsee helpommalla. Joskin kun on tuo kiristinrulla eikä taka-akselin etäisyydessä säätövaraa, niin uuden jäykän ja vielä venymättömän hihnan paikoilleen saaminen on aika työlästä.
Nyt kysymys: Kun hihna ei ole paikallaan, niin koneen käydessä kuuluu selvä kolina ja kilinä, mielestäni vaihdelaatikon hujakoilta. Kuuluhan tämä ääni siksi että hihna ei pidä vaihteiston perässä oleva hihnapyörää kireällä? Eli vaihteiston välykset pääsevät helisemään edes takaisin?
Hihnapyöräähän saa liikuteltua koneen ollessa seis ja vaihde ykkösellä kehältä mitaten n. 15 mm edes takaisin kun sitä siis yrittää kädellä pyörittää. Vaihteiston välykset siis siinä tuntuvat.
Kun en ole tätä enkä mitään muuttakaan HD-laitetta käyttänyt ilman hihnaa, niin kysyn kokeneemmilta että onhan tämä kolina ihan normaali juttu? Haluaisin uskoa ettei laitteeseen olisi tullut yht'äkkiä jotain muutakin vikaa.
Illalla piti ajaa pyörä katoksen alle. Kone käyntiin ja vaihde päälle. Eipä liikahtanut mihinkään. Kuului normaalin käyntiäänen lisäksi selvää kolinaa moottorista tai vaihteistosta.
Paratiisiin oli ilmestynyt käärme:
Käärme pyörän vieressä on poikki mennyt hihna. Sai ajella eessun taas mutta sitten, onneksi kotipihassa, kevyellä liikkeelle lähdöllä hihna olikin poikki noin vain.
Hihnalla on ajettu vain n. 15.000 km, mutta on ajettu talvella myös suolatuilla teillä. Buell-orkkishihna piti olla. Olen yrittänyt aina tällaisen ajon jälkeen huuhdella pyörää, hihnaan en kylläkään ole kiinnittänyt erityistä huomioita. Suurin osa kilometreistä on tullut kesäkaudella hiekkateillä.
Täytyy tilata uusi hihna ja pistää paikoilleen. Onneksi tämä on "Sportsteri" eikä BigTwin niin pääsee helpommalla. Joskin kun on tuo kiristinrulla eikä taka-akselin etäisyydessä säätövaraa, niin uuden jäykän ja vielä venymättömän hihnan paikoilleen saaminen on aika työlästä.
Nyt kysymys: Kun hihna ei ole paikallaan, niin koneen käydessä kuuluu selvä kolina ja kilinä, mielestäni vaihdelaatikon hujakoilta. Kuuluhan tämä ääni siksi että hihna ei pidä vaihteiston perässä oleva hihnapyörää kireällä? Eli vaihteiston välykset pääsevät helisemään edes takaisin?
Hihnapyöräähän saa liikuteltua koneen ollessa seis ja vaihde ykkösellä kehältä mitaten n. 15 mm edes takaisin kun sitä siis yrittää kädellä pyörittää. Vaihteiston välykset siis siinä tuntuvat.
Kun en ole tätä enkä mitään muuttakaan HD-laitetta käyttänyt ilman hihnaa, niin kysyn kokeneemmilta että onhan tämä kolina ihan normaali juttu? Haluaisin uskoa ettei laitteeseen olisi tullut yht'äkkiä jotain muutakin vikaa.
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Uskoisin että olet oikeassa äänen lähteestä. Mulla napsahti buellista hihna ~24tkm kohalla, en tiiä paljonko hihnalla oli ajettu. Kotiin oli matkaa n. 25 km kun tuo napsahti...
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
15 milliä kuulostaa aika kovalta klapilta. Siitä on pitkään kun itsellä oli bulu, mutta oliko niin että vaihteiston ulostulon laakerointi oli juurikin yksi heikkoja kohtia? Tosin muistaakseni joku oli senkin onnistunut vaihtamaan ulkopuolelta...
Viva Knievel!
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Juu niin se tuntui minustakin vähän isolta, olisiko 12...15 mm hihnapyörän ulkokehältä. Eihän se pyörimisliikkeenä tosin kovin kauheasti asteita ole. Välyksessä on mukana tässä tapauksessa vaihteiston lisäksi kaikki kampiakselille saakka, esim. enskaketjukin.
Laakerit kävi minullakin heti mielessä, mutta kun ei tuntunut erityistä päittäis- tai sivuttaisvälystä niin päättelin, että tämä pyörintävälys ei voisi laakereista johtua?
Laakerit kävi minullakin heti mielessä, mutta kun ei tuntunut erityistä päittäis- tai sivuttaisvälystä niin päättelin, että tämä pyörintävälys ei voisi laakereista johtua?
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Kylla vaihdelaatikossa aina on, ja pitääkin olla, tyhjää pyörimissuunnassa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Näin minäkin sen järkeilin, mutta kun en ole ennen sitä ääntä kuullut...
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Uus hihna vaan paikoilleen, autojenkin vaihteistoista alkaa kuulua outoja kolinoita kun on tarpeeksi kevyt vauhtipyörä. Tässä tapauksessa kun hihna ei ole paikoillaan hihnapyörä heiluu moottorin pulssien mukaan ja siitä tulee tuo ääni.
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
uus hihna paikoilleen ja vast sen jälkeen kuuntelee kuuluuko ylimääräisiä ääniä!
No nyt kyllä varmaan kuulet, vaikka niitä ei tulekaan... noin sitä käy ihminen äkkiä vainoharhaiseksi...
No nyt kyllä varmaan kuulet, vaikka niitä ei tulekaan... noin sitä käy ihminen äkkiä vainoharhaiseksi...
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Näin tehdään. Kyllä asia on varmaan niin kuin ajattelinkin. Kiitos vaan Kiwi tuosta autokokemuksesta, se vahvistaa uskoa.
Jos kun se kuulemani kolina häviää hihnan kanssa niin varmana huomaan eron, niin erilainen ääni oli. Olisin kuvitellut että heti joku kokeneemmista kertoo vastaavista kokemuksista mutta ei kai näitä sitten pistellä käyntiin ilman hihnaa tai ketjuja. Kokeilkaapa!
Hihna jo Tampereen matkahuollossa, oli nopea palvelu Loimaalta, oli hihna hyllyssä. Pistän sen varmaan lauantaina paikoilleen, kerron kyllä mitä niille äänille käy...
Jos kun se kuulemani kolina häviää hihnan kanssa niin varmana huomaan eron, niin erilainen ääni oli. Olisin kuvitellut että heti joku kokeneemmista kertoo vastaavista kokemuksista mutta ei kai näitä sitten pistellä käyntiin ilman hihnaa tai ketjuja. Kokeilkaapa!
Hihna jo Tampereen matkahuollossa, oli nopea palvelu Loimaalta, oli hihna hyllyssä. Pistän sen varmaan lauantaina paikoilleen, kerron kyllä mitä niille äänille käy...
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Ihan samoin se muuten kolisee jos takapyörä on ilmassa, nyt kun muistelin noita aikoja kun työkseni pyöriä vielä korjailin... Merkistä riippumatta.
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Varmaan mitä vähemmän pyttyjä ja iskut harvemmassa sen selvemmin kolahdukset kuuluu.
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Juu kyllä ne kolinat loppuivat, ne oli varmaankin ne vaihteiston välykset kuten arvelimmekin.
Oli ns. lämpimässä pikkuvarastosta museovehkeitä levällään niin piti puuhata katoksessa. Eihän tuo iso homma ollut, mutta tottumattomalla aina uudet hommat (tai jo unohtuneet!) vievät aikaa ja kun on muutama epäkuntoinen välilevy alaselässä tuo kyykkiminen on paska juttu. En ketjutaljalla viitsinyt nostaa ylemmäs kun joutuu tuossa loppuvaiheessa käyttämään vähän voimaakin.
Tuon Buellin kanssa joudun koko ajan lukemaan kirjasta kiristysmomentteja. Yllättävän pienillä momenteilla alumiiniosiin palaset on kiinnitetty.
Oli ns. lämpimässä pikkuvarastosta museovehkeitä levällään niin piti puuhata katoksessa. Eihän tuo iso homma ollut, mutta tottumattomalla aina uudet hommat (tai jo unohtuneet!) vievät aikaa ja kun on muutama epäkuntoinen välilevy alaselässä tuo kyykkiminen on paska juttu. En ketjutaljalla viitsinyt nostaa ylemmäs kun joutuu tuossa loppuvaiheessa käyttämään vähän voimaakin.
Tuon Buellin kanssa joudun koko ajan lukemaan kirjasta kiristysmomentteja. Yllättävän pienillä momenteilla alumiiniosiin palaset on kiinnitetty.
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Tarttiko sun vaihtaa rengas/laakerit vai miks irrotit takapyörän?
Re: BUELL/Sporster: kolinaa ilman hihnaa?
Ei tarvinnut, mutta kun olin asian äärellä, niin ajattelin että samoilla lämpimillä kokeilen laakerit. Pyörän paikoillaan ollen kun jarru vähän laahaa ym. niin jotenkin tuntuu varmemmalta ihan sormipelillä reiästä takapyörän kolme laakeria pyöritellä. Pyörän pois ottaminen tuntui aika pieneltä osalta hommaa, on sen verran irrotettavaa härpäkettä ennen kun saa hihnan paikoilleen. Aattelin että en joudu sitten irrottamaan hihansuojiakaan, hihnan sai aika helposti paikoilleen suojat irrottamatta kun takapyörää pääsi enemmän liikuttelemaan. Ei siinä joka vaihe varmaan muutenkaan ihan nopeimmin ja fiksuimmin mennyt, mutta tuntui hihna ajelulla äsken pelittävän.