Grasschopper1 kirjoitti: 15:18 29.04.2018.
Menee aika offtopiciksi, mutta pakko kysyä. Mikä porukkaa vetää tuonne esim. Norjaan pyörän kanssa kesällä?
Jatkoa offtopicciin: Olemme olleet rouvan kanssa kuutena tai seitsemänä edellisenä kesänä Norjassa kesäreissulla. Olemme olleet reissuilla heinäkuun ekan viikon lopusta alkaen ja toista viikkoa Norjan puolella. Kahden ekan reissun jälkeen sanoin, että ei oteta sadeasuja mukaan ollenkaan kun niitä ei siellä tarvitse. No, on niitä seuraavina kesinä kyllä tarvinnut. Mutta ei siellä meille ole sadetta tullut Suomea enempää. Kylmä on kyllä ollut parina kesänä, mutta vaan jonkun päivän tai esim. pohjoisen ylängöillä. Olemme ajaneet Kirkniemestä melkein Bergeniin saakka aivan rannimmaiset pienet tiet kullekin reissulle ne etukäteen selvittäen.
Nytkin tulevana kesänä menen sinne maisemien ja hienojen teiden vuoksi. Niitähän on varmaan muuallakin, ei siinä mitään. Itse olen kuitenkin Norjan maisemiin tykästynyt ja tiet ovat priimakunnossa, ei routakuoppia ja pienetkin tiet päällystettyjä, öljyä kun on. Minulle ehkä tärkein puoli on se, että siellä ei ole juurikaan muuta liikennettä! Eikä paljoa ihmisiä muutenkaan. Lampaita saa kyllä väistellä. Ja tykkään lisäksi Suomen Lapista, poroista huolimatta...
Norjassa tarvitaan rahaa, mutta ei se minusta ole enää ollenkaan niin kallis Suomeen verrattuna kuin ennen. Esim. kallein yöpymispaikka koko reissulla on saattanut olla Suomen puolella. Jos ei ota alkoholia ruoan kanssa, niin onhan siellä nämä samat "etniset" ravintolat ja ravintolayrittäjät, joiden paikoissa ei syöminen maksa juurikaan enempää kuin Suomessa. Toki esim. entiset Itä-Blokin maat ovat varmaan paljon halvempia, eli jos haluaa tai on pakko vähemmällä rahalla selvitä, niin ne ovat varmaan parempi vaihtoehto, ja onhan niissä taas muutenkin oma mielenkiintonsa! Eli kukin oman makunsa mukaan.
Jos Ålesund lasketaan Etelä-Norjaksi, niin siellä kannattaa käydä jos rakennukset tai rakennushistoria kiinnostaa. Kaupunki paloi 1904 ja rakennettiin mm. Saksan keisarin avulla uusiksi. Koko keskusta on samaan jugendin kulta-aikaan rakennettu ja hieno.
Pistän tähän yhden kuvan Ålesundista 12.7.2015 ihan vaan jotta näkyy että sielläkin on kesä.