Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Ostin juuri buellin ja vaihdoin öljyt. Ensiövedon magneettipropussa oli jonkun verran metallihileitä ja öljy oli puuroutunutta. Iskinkö käteni sontaan? Onko vaarallista vai voiko silppu olla tullut esim kytkimestä ja öljyt ollu vääriä? Pitikö näissä kiristää sitä ensiövedon hihnaa aika ajoin?
Pahoittelen jo etukäteen kokemattomuuttani harrikoiden koneista...
Pahoittelen jo etukäteen kokemattomuuttani harrikoiden koneista...
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Propussa saattaa jonkin verran olla metallia, koska enska ja vaihteisto ovat yhdessä. Jos siinä on selviä hileitä, ne voivat tulla laakerineuloista tai ensiöketjusta. Voisi olla hyvä jonkin ajan päästä tarkistaa tilanne päästämällä öljy kankaan läpi astiaan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Enskavedon puolelta löytää bigtwinistäkin tuon verran lastua. Arvelen starttikehää luovuttajaksi. Sitten kun on laakeri hajalla kunnolla, niin magneettipropusta löytyy "pallonmuotoinen kasa hienonhienoa silppua", kts kuva alla. Tuon pöperön jäljiltä vaihteistosta oli porsinut kuulalaakeri ja koko vehje piti purkaa, pestä, laakeroida ja vielä seuraavana vuonnakin oli silppua seassa. Sanoisin, että tuo mitä sulla on muutama pieni metallisäle tulpassa, on "normaalia". Seuraa sitä öljyn puuroutumista ja vaihtele öljyjä. Voi olla "sadevettä" seassa.
Viimeksi muokannut JKKo, 19:22 06.05.2018.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Jes! ja kiitos tietäjille!. Ihmettelen vaan tota öljyä kun ei ole vesjäähdytteinen. Olisikohan ollut höpö-öljyt pesässä...
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Minkä vuoden pyörä ja paljonko sillä on ajettu?
Mutta juu ei vielä mitään paniikkia.
Kerron kuitenkin: Mulla on Buell XB12X. Noin 48.000 km kohdalla vaihteistosta porsi se kytkimen puoleinen ulommainen laakeri. Kun ostin pyörän, siinä oli n. 40.000 km mittarissa, en ole varma kuinka pyörää on sitä ennen huollettu. Öljyjä olin enskapuolella vaihdellut säädettyä huoltoväliä useammin kun ajelin talvellakin, joskin juuri edellisenä talvena pääsivät öljyt turhan maitokahvimaiseksi eli vettä oli öljyssä seassa. Kuvailepas vähän minkälaista se mielestäsi huono öljy siis oli?
Tämän laakerin vikaantumisen huomasin siitä, että kytkin ei enää irrottanut. Hyvin nopeasti oire ilmeni. Kun ei näissä ole ns. trap dooria eli vaihteistolle ei ole huoltoluukkua toisella puolella eli vaihteistoa ei saa ulos vedettyä, niin vaihdettiin vaan laakeri kytkinpuolelta. Sen jälkeen vaihtelin enskaöljyjä moneen kertaan lyhyen ajon jälkeen. Ensiövertokotelon ja kytkimen sai putsattua metallimuruista, mutta siis vaihdelaatikkoa huuhdeltiin. Nykyään tulee edelleen melkein tuon verran kun kuvassa sinulla on hilettä. Silloin kun laakeri porsi, niin sitä oli kyllä iso pallo propun päässä.
Ei nyt pidä ajatella että pyörässäsi tämä vika on, mutta kerroinpahan kun XB12-koneista on kyse. Kannattaa kyllä seurata. Ehkä vaihtaisin kokeeksi muutaman sadan kilometrin jälkeen uudet enska/vaihdelaatikkoöljyt ja katsoisin mitä propussa silloin on, varsinkin jos et tiedä, koska öljyt on ennen tekemääsi öljynvaihtoa edellisen kerran vaihdettu.
Mutta juu ei vielä mitään paniikkia.
Kerron kuitenkin: Mulla on Buell XB12X. Noin 48.000 km kohdalla vaihteistosta porsi se kytkimen puoleinen ulommainen laakeri. Kun ostin pyörän, siinä oli n. 40.000 km mittarissa, en ole varma kuinka pyörää on sitä ennen huollettu. Öljyjä olin enskapuolella vaihdellut säädettyä huoltoväliä useammin kun ajelin talvellakin, joskin juuri edellisenä talvena pääsivät öljyt turhan maitokahvimaiseksi eli vettä oli öljyssä seassa. Kuvailepas vähän minkälaista se mielestäsi huono öljy siis oli?
Tämän laakerin vikaantumisen huomasin siitä, että kytkin ei enää irrottanut. Hyvin nopeasti oire ilmeni. Kun ei näissä ole ns. trap dooria eli vaihteistolle ei ole huoltoluukkua toisella puolella eli vaihteistoa ei saa ulos vedettyä, niin vaihdettiin vaan laakeri kytkinpuolelta. Sen jälkeen vaihtelin enskaöljyjä moneen kertaan lyhyen ajon jälkeen. Ensiövertokotelon ja kytkimen sai putsattua metallimuruista, mutta siis vaihdelaatikkoa huuhdeltiin. Nykyään tulee edelleen melkein tuon verran kun kuvassa sinulla on hilettä. Silloin kun laakeri porsi, niin sitä oli kyllä iso pallo propun päässä.
Ei nyt pidä ajatella että pyörässäsi tämä vika on, mutta kerroinpahan kun XB12-koneista on kyse. Kannattaa kyllä seurata. Ehkä vaihtaisin kokeeksi muutaman sadan kilometrin jälkeen uudet enska/vaihdelaatikkoöljyt ja katsoisin mitä propussa silloin on, varsinkin jos et tiedä, koska öljyt on ennen tekemääsi öljynvaihtoa edellisen kerran vaihdettu.
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Mitähän täss tarkoitit? Ensiöveto on hoidettu ketjulla (jos ei ole joku vaihtanut hihnaksi, harvemmin Buelleissa...) Tuon ketjun kireys tarkistetaan aika ajoin ja sen kiristämiseen on konstit.
Jos taas ajatelit toisiohihnaa eli takapyörälle menevää hihnaa, niin sitä ei tarvitse ainakaan tässä 2008 mallissa kiristellä. Etummaisen hihnapyörän lähellä on hihnan alapuolella on "kiristysrissa" joka hoitaa homman. Taka-akselia ei siis saa eteen tai taaksepäin niin kuin yleensä hihna- tai ketjuvetoisissa. Hihnahan on aika kireällä, vähän vanhempanakin.
Googlaieppa 2005 mallin Service Manuali ja tulosta se. Service Manuiaali on hyvä, minä vähän tumpelompikin sillä olen pärjännyt. Jos et löydä niin luulen että suurin osa asioista on samalla tavalla kuin minulla olevassa 2008 mallin manuaalissa, sen saisin sinulle pistettyä pdf-tiedostona jos ei parempaa löydy. Öljypumpun seutu kyllä muuttui tuossa välissä, samoin etujousitus.
Tuohon metallihippuasiaan liittyen kysäisen että ostitko pyörän yksityiseltä vai liikkeestä?
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Moro ja kiitos kommenteista! Pyörä on - 05, alle 30tkm ajettu ja ostettu yksityiseltä. Ei ole tietoa milloin öljyt vaihdettu. Kun valutin vanhat pois niin se oli seillaista vihertävän juoksettuneen maitokahvin näköistä. Juu ja tarkoitin siis ketjua enkä hihnaa. Multa löytyy manuaali, mutten.hoksannut katsoa ketjun kireyttä. Olikos se suositus enskaöljyille normaalisti kerran kaudessa ja ketjun kireys 8tkm?
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Hyvä että sinulla on se Service Manuaali!
Öljynvaihdot on käsikirjan mukaan moottoriöljy ja suodatin (on vähän spesiaali, normaalia lyhyempi) 8.000 km välein ja ensiöveto/vaihdelaatikkoöljy 16.000 km välein. Olen kyllä vaihtanut senkin samalla kun moottoriöljyn, sitä menee niin vähän eli se pikkupurkillinen ei paljoa maksa. Jos ei kerry noita kilometrejä kaudessa niin vaihtaisin kuitenkin öljyt kerran kaudessa.
Enskaketjun kireys käsketään tarkastaa 8.000 km välein. Se on helppo homma, siitä pikkuluukusta kokeillaan. Ei minulla ole ainakaan joka kerta tarvinut sitä letjua kiristää. On vähän kiusaus kiristää sitä liikaa, pitää malttaa ettei tee vahinkoa...
Öljynvaihdot on käsikirjan mukaan moottoriöljy ja suodatin (on vähän spesiaali, normaalia lyhyempi) 8.000 km välein ja ensiöveto/vaihdelaatikkoöljy 16.000 km välein. Olen kyllä vaihtanut senkin samalla kun moottoriöljyn, sitä menee niin vähän eli se pikkupurkillinen ei paljoa maksa. Jos ei kerry noita kilometrejä kaudessa niin vaihtaisin kuitenkin öljyt kerran kaudessa.
Enskaketjun kireys käsketään tarkastaa 8.000 km välein. Se on helppo homma, siitä pikkuluukusta kokeillaan. Ei minulla ole ainakaan joka kerta tarvinut sitä letjua kiristää. On vähän kiusaus kiristää sitä liikaa, pitää malttaa ettei tee vahinkoa...
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Maitokahvi-ilmiö kertoo vedestä öljyssä. Eli on syntynyt vesi-öljy-emulsio joka ei ole hyvä voitelun kannalta. Vettähän kertyy öljyyn väkisin pikku hiljaa, varsinkin jos konetta ei ajeta välillä oikein kuumaksi ja ajetaan viileilläkin keleillä. Jos pyörää säilyttää kylmässä niin silloinkin sitä öljyyn pääsee. Jotkut ovat spekuloineet, että Spotsterissa/Buellissa kytkinvaijerin juuresta menisi vettä enskakoteloon, tiedä häntä.
Vihreä väri voisi viitata joihinkin ölymerkkeihin (Amsoil, Penn...?), ei kai tavallisen värinen öljy vihreäksi homehdu? Minullakin on punaista öljyä enskassa...
Vihreä väri voisi viitata joihinkin ölymerkkeihin (Amsoil, Penn...?), ei kai tavallisen värinen öljy vihreäksi homehdu? Minullakin on punaista öljyä enskassa...
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Oliskohan tästä projektikuvia?UrpoTJ kirjoitti: 21:24 06.05.2018. Kerron kuitenkin: Mulla on Buell XB12X. Noin 48.000 km kohdalla vaihteistosta porsi se kytkimen puoleinen ulommainen laakeri.
Tämän laakerin vikaantumisen huomasin siitä, että kytkin ei enää irrottanut. Hyvin nopeasti oire ilmeni. Kun ei näissä ole ns. trap dooria eli vaihteistolle ei ole huoltoluukkua toisella puolella eli vaihteistoa ei saa ulos vedettyä, niin vaihdettiin vaan laakeri kytkinpuolelta.
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Ei valtettavasti ole. En tehnyt tätä laakerin vaihtoa itse vaan se tehtiin Loimaalla.
Jos sinulla on Service Manual niin siinä on kyllä seikkaperäiset ohjeet ko. laakerin ääreen pääsemiseksi. Jos haluaisi koko vaihdelaatikkoa tarkastella niin Sportsterissa/Buellissa pitäisi koko lohko halkaista? Kun minun tapauksessani enskan puolelta näki, että tuo eka laakeri oli sökö, niin tämän ekan laakerin pystyivät taitavammat kikkailemalla vaihtamaan purkamalla vaan enskavedon ja kytkimen pois sen edestä. Eli akselikin oli paikallaan koko ajan.
Oletko ajanut pyörällä? Toimiiko kytkin normaalisti, kuuluuko ääniä? Oletko vaihtanut uudestaan enskaöljyjä, oliko paljon hilettä? Tuo Pertin suodatuskonsti kannattaa tehdä, näkee vähän tarkemmin paljonko ja minkälaista tavaraa öljyn seassa on.
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Ei mulla Ulyssa ole tuollaista vikaa, mutta jos sellainen joskus tulis, sillä vaan mielenkiinosta tuota tiedustelin. Juurikin, että miten laakeri oli saatu lohkoa halkomatta.
Ei kun kovaa ajoa ja kesän jatkoja
Ei kun kovaa ajoa ja kesän jatkoja
Re: Buell xb12r -05 metallisilppua ensiövedon kopassa
Sorry, olin huolimaton, ajattelin että oli ketjun aloittajan jatkokysymys. Kun lohkoa ei halkaistu niin ei päässyt vaihteistoa tarkkaan metallimuruista putsaamaan, huuhdeltiin kyllä useampaan kertaan ym. Olen jatkanut enskaöljyjen tiheämpää vaihtelua, metallimurusia tulee edelleen vielä jonkin verran. Toivottavasti muruset eivät ole tehneet hallaa vaihteistolle. Oliskohan silti pitänyt avata koko kone...