FLH-80 1982 Projekti
Re: FLH-80 1982 Projekti
Ihailtavan hyvät ja isot tilat Sinulla on käytössä!
Ja ei tuossa projektissa edes kauaa mennyt!
Mutta nätti on!
Ja ei tuossa projektissa edes kauaa mennyt!
Mutta nätti on!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: FLH-80 1982 Projekti
Kiitos näistä kauniista sanoista Vaimo on onnekseni aika ymmärtäväinen tämän harrastuksen suhteen ja antoi rakentaa lähes sen kokoisen autotallin kuin halusin. Ei tietenkään ihan haluamaani, jotta joka kerta talliin mennessä muistaisi kuka taloudessamme määrää...
Koeajolenkille lähtö ei mennyt ihan toivotusti. Parin koekäynnistyksen jäljiltä akku oli niin väsynyt, että tuskin jaksoi moottoria pyörittää. Hetken päästää kuului pelkkää suhinaa, ikäänkuin startti pyörisi mutta solenoidi ei siirtäisi rataspyörää hammaskehälle. Akun latauksen jälkeen tilanne oli sama. Olen vähän nuukaillut uuden akun hankinnassa vaikka vanha on vaikuttanut hieman epäilyttävältä, mutta nyt laitoin sellaisen tilaukseen. Jos ei sillä tilanne ratkea niin täytyy ryhtyä tarkempiin tutkimuksiin.
Koeajosta säästyneen ajan käytin sivulaukkujen niittaamiseen takaisin kasaan. Työtä varten tuli hankittua varsin hyvä niittipuristin, jos jollain on tarvetta kiristellä laukkujen vanhoja niittejä tai asentaa uusia, niin tuo joutaa lainaan.
FLH-80 1982
XL1200C 1997
XL1200C 1997
Re: FLH-80 1982 Projekti
Ei auttanut uusi akkukaan käynnistysongelmiin, joten avasin ensiökopan luukut ja tarkastelin tilannetta. Startatessa solenoidi työnsi hammasrattaan ulos ja pyöritti hammaskehää asianmukaisesti, mutta mikään muu ei sitten pyörinytkään...
Kun otin koko kopan pois niin tilanne näkyikin jo paremmin. Näyttäisi että hammaskehää kytkimessä pitävät niitit(?) ovat leikkautuneet poikki ja hammaskehä pääsee pyörimään nyt vapaasti.
Kun otin koko kopan pois niin tilanne näkyikin jo paremmin. Näyttäisi että hammaskehää kytkimessä pitävät niitit(?) ovat leikkautuneet poikki ja hammaskehä pääsee pyörimään nyt vapaasti.
FLH-80 1982
XL1200C 1997
XL1200C 1997
Re: FLH-80 1982 Projekti
Siinä tulee kytkimen purkukin sitten tutuksi.
Vähän näköisesti kehällä niitejä, luultavasti krympillä alunperin kiinni ja vain varmistettu niiteillä. Voisi olla hyvä tehdä pulttikiinnitys useammalla pultilla. Ainakin tuplamäärä niitteihin verrattuna ja jos mahdollista enemmänkin. Kehän sovitus on luistaessa mennyt väljäksi ja tulee siis kokonaan pulttien varaan.
Voihan sen tietysti hitsatakin muutamalla pätkällä kiinni...
Purku:
Ensimmäisenä etsit sopivan prikan, jolla saat kytkimen säätöruuvin avulla puristettua jousilevyn paikalleen. Sitten voit ruuvata ne kolme mutteria auki.
Seuraavaksi keskiön mutterin lukitus pois ja VASENKÄTINEN mutteri auki.
Keskiö on kartiolla kiinni ja tarvitsee oman ulosvetäjän, joka ruuvataan "piikkeihin" kiinni. Muilla konsteilla ei kannata yrittää, on lujassa.
Vähän näköisesti kehällä niitejä, luultavasti krympillä alunperin kiinni ja vain varmistettu niiteillä. Voisi olla hyvä tehdä pulttikiinnitys useammalla pultilla. Ainakin tuplamäärä niitteihin verrattuna ja jos mahdollista enemmänkin. Kehän sovitus on luistaessa mennyt väljäksi ja tulee siis kokonaan pulttien varaan.
Voihan sen tietysti hitsatakin muutamalla pätkällä kiinni...
Purku:
Ensimmäisenä etsit sopivan prikan, jolla saat kytkimen säätöruuvin avulla puristettua jousilevyn paikalleen. Sitten voit ruuvata ne kolme mutteria auki.
Seuraavaksi keskiön mutterin lukitus pois ja VASENKÄTINEN mutteri auki.
Keskiö on kartiolla kiinni ja tarvitsee oman ulosvetäjän, joka ruuvataan "piikkeihin" kiinni. Muilla konsteilla ei kannata yrittää, on lujassa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- Karvanaama
- Viestit: 118
- Liittynyt: 11:29 06.04.2007.
- Paikkakunta: Käläviäläinen vaikka Kokkolassa asunkin..
- Viesti:
Re: FLH-80 1982 Projekti
Omassani ainakin oli tuo starttikehä uppokantapulteilla kiinni. Ei tainnut kylläkään olla alkuperäinen kytkin.
Kun kuitenkin purat kytkimen, muista rasvata laakerihäkki kasatessa mielummin kuuman kestävällä vaseliinilla.
Ohjeet kuten Pertti kirjoitti, käytä paineilmakonetta (VASENKÄTISEN) mutterin avaamiseen. Äläkä yritä lukita kytkintä koppaa vasten. Koppa halkeaa.
Äläkä käytä ulosvetäjää kytkinpuikkoa vasten, vaan putkiholkki väliin (Huomaat kyllä)
Kyllä siistiä pyörää pukkaa!!
Ps. oli mullakin nuo ryöstäjät virtalukon seudulla.
Kun kuitenkin purat kytkimen, muista rasvata laakerihäkki kasatessa mielummin kuuman kestävällä vaseliinilla.
Ohjeet kuten Pertti kirjoitti, käytä paineilmakonetta (VASENKÄTISEN) mutterin avaamiseen. Äläkä yritä lukita kytkintä koppaa vasten. Koppa halkeaa.
Äläkä käytä ulosvetäjää kytkinpuikkoa vasten, vaan putkiholkki väliin (Huomaat kyllä)
Kyllä siistiä pyörää pukkaa!!
Ps. oli mullakin nuo ryöstäjät virtalukon seudulla.
Ja se on niin vehen mite mine olen lehmee nainut että se ei ole juuri ollenkaan..
Re: FLH-80 1982 Projekti
Ruumiinavaus tehty, tuollaiset kolme 1/8" niittiä siellä olivat pettäneet:
Tuo prikan käyttö olikin hyvä vinkki, ei jouset lennelleet pitkin tallin seiniä purkaessa. Tässä mallissa sen jälkeen tarvitsikin enää ottaa kytkinlevyt ja niiden takana ollut lukkorenkailla lukittu muovilevy pois, jonka jälkeen kytkimen ulkokuori liukuikin jo laakerin päältä pois. Hyvä näin, projektiin varatut omat ja lainatut rahat alkavat olla käytetty ja sai lykättyä tuon erikoisulosvetäjän hankintaa myöhempään tarpeeseen.
Liitospinnassa ei näkynyt voimakkaita kulumisjälkiä, josta päätellen tässä ei ole alunperinkään ollut krymppiliitosta. Osasta löytyivät stanssaukset PRIMO, PB365 ja 37R, jossa 37 viittaa ilmeisesti hampaiden lukumäärään. Olisiko näin, että niittien aiheuttama puristusvoima on heikentynyt käytössä sen verran, että puristuksen aiheuttama kitkavoima on pienentynyt olemattomaksi ja sen jälkeen koko starttimoottorin voima on siirtynyt leikkausjännitykseksi niitteihin ja sitä ne eivät ole kestäneet.
Kaverini on konekunnossapidon ammattiopettaja ja hän auttoi ottamalla osat kouluun korjattaviksi. Hän arveli hammaskehän olevan niin kovaa materiaalia, että siihen lisäreikien teko ei olisi välttämättä helppoa. Hän ehdotti paikallisesta ruuvikaupasta saamieni millisten niittien sorvaamista oikeaan kokoon ja lisäksi asennuksessa käytettävän sovitteessa Loctite 638 laakerilukitetta. Näin tekivät ja lopputuloksen uskoisin olevan vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäinen, mutta todennäköisesti tuo laakerilukite parantaa vielä tilannetta.
En ehtinyt vielä viikonloppuna talliin asentamaan osaa, mutta täytyy ensi viikolla yrittää joku ilta laittaa paketti takaisin kasaan.
Tuo prikan käyttö olikin hyvä vinkki, ei jouset lennelleet pitkin tallin seiniä purkaessa. Tässä mallissa sen jälkeen tarvitsikin enää ottaa kytkinlevyt ja niiden takana ollut lukkorenkailla lukittu muovilevy pois, jonka jälkeen kytkimen ulkokuori liukuikin jo laakerin päältä pois. Hyvä näin, projektiin varatut omat ja lainatut rahat alkavat olla käytetty ja sai lykättyä tuon erikoisulosvetäjän hankintaa myöhempään tarpeeseen.
Liitospinnassa ei näkynyt voimakkaita kulumisjälkiä, josta päätellen tässä ei ole alunperinkään ollut krymppiliitosta. Osasta löytyivät stanssaukset PRIMO, PB365 ja 37R, jossa 37 viittaa ilmeisesti hampaiden lukumäärään. Olisiko näin, että niittien aiheuttama puristusvoima on heikentynyt käytössä sen verran, että puristuksen aiheuttama kitkavoima on pienentynyt olemattomaksi ja sen jälkeen koko starttimoottorin voima on siirtynyt leikkausjännitykseksi niitteihin ja sitä ne eivät ole kestäneet.
Kaverini on konekunnossapidon ammattiopettaja ja hän auttoi ottamalla osat kouluun korjattaviksi. Hän arveli hammaskehän olevan niin kovaa materiaalia, että siihen lisäreikien teko ei olisi välttämättä helppoa. Hän ehdotti paikallisesta ruuvikaupasta saamieni millisten niittien sorvaamista oikeaan kokoon ja lisäksi asennuksessa käytettävän sovitteessa Loctite 638 laakerilukitetta. Näin tekivät ja lopputuloksen uskoisin olevan vähintään yhtä hyvä kuin alkuperäinen, mutta todennäköisesti tuo laakerilukite parantaa vielä tilannetta.
En ehtinyt vielä viikonloppuna talliin asentamaan osaa, mutta täytyy ensi viikolla yrittää joku ilta laittaa paketti takaisin kasaan.
Tallin kaapista löytyisi tuollaista, tuote-esitteen mukaan pitäisi viihtyä hyvinkin lämpöisissä oloissa:Karvanaama kirjoitti: 16:30 14.05.2018. Kun kuitenkin purat kytkimen, muista rasvata laakerihäkki kasatessa mielummin kuuman kestävällä vaseliinilla.
FLH-80 1982
XL1200C 1997
XL1200C 1997
Re: FLH-80 1982 Projekti
Kun pääset kasauksessa jousilevyn asennukseen, säädä mutterit niin, että paininlevy nousee tasaisesti joka puolelta. Epätasainen aukeaminen tekee kytkimen toiminnan epätarkaksi.
Tuo kolmeruuvinen on kohtuullisen helppo saada suoraan.
Tuo kolmeruuvinen on kohtuullisen helppo saada suoraan.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: FLH-80 1982 Projekti
Ok. Purkaessa mittailin että jousissa oli sen verran puristusta että levyjen väli ulkopinnasta ulkopintaan oli noin 34 mm, yritän laittaa tasaisesti samaan.
Kannattaako muuten nuo kytkinlevyt ennen takaisinlaittoa putsata esim. jollain jarrukliinerillä, vai onko se hyödytöntä tai jopa haitallista?
Kannattaako muuten nuo kytkinlevyt ennen takaisinlaittoa putsata esim. jollain jarrukliinerillä, vai onko se hyödytöntä tai jopa haitallista?
FLH-80 1982
XL1200C 1997
XL1200C 1997
Re: FLH-80 1982 Projekti
Eipä oikeastaan, ite liottelen välillä automaattilaatikkoöljyssä, on edes kerran hiljainen lähtö. Pitäsköhän käydä ostaas uudet levyt...
Re: FLH-80 1982 Projekti
Kytkin tuli kasattua takaisin, mutta sitten alkoi vielä startin rele temppuilemaan. Nyt on sekin vaihdettu uuteen ja tuntuisi että käynnistymisongelmat ovat ainakin toistaiseksi takanapäin.
Koeajon perusteella pyörä tuntuisi muutenkin toimivan ja siinä on nyt kiinni kaikki ne osat jotka päätin tässä vaiheessa siihen laittaa. Projekti on siis näin ollen valmis:
Näinkään julkinen avautuminen omista tekemisistä tällaiselle facebookistakin ulos jättäytyneelle erakolle oli aika voimakas poistuminen mukavuusalueelta, mutta näin jälkikäteen arvioiden se oli sen arvoista.
Niinpä haluankin kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita kommenteista, neuvoista ja kannustavista viesteistä. Samoin myös muille projektia seuranneille kiitokset kiinnostuksesta hankettani kohtaan.
Lopuksi haluan toivottaa kaikille oikein mukavaa kesää ja ennen kaikkea turvallisia kilometrejä!
ps. Jos tunnistatte pyörän tien päällä tai tapahtumissa niin tulkaa ihmeessä juttelemaan. Minä olen sen verran tuore tässä harrastuksessa, että en osaa tunnistaa henkilöitä nimimerkkien takana.
Koeajon perusteella pyörä tuntuisi muutenkin toimivan ja siinä on nyt kiinni kaikki ne osat jotka päätin tässä vaiheessa siihen laittaa. Projekti on siis näin ollen valmis:
Näinkään julkinen avautuminen omista tekemisistä tällaiselle facebookistakin ulos jättäytyneelle erakolle oli aika voimakas poistuminen mukavuusalueelta, mutta näin jälkikäteen arvioiden se oli sen arvoista.
Niinpä haluankin kiittää kaikkia keskusteluun osallistuneita kommenteista, neuvoista ja kannustavista viesteistä. Samoin myös muille projektia seuranneille kiitokset kiinnostuksesta hankettani kohtaan.
Lopuksi haluan toivottaa kaikille oikein mukavaa kesää ja ennen kaikkea turvallisia kilometrejä!
ps. Jos tunnistatte pyörän tien päällä tai tapahtumissa niin tulkaa ihmeessä juttelemaan. Minä olen sen verran tuore tässä harrastuksessa, että en osaa tunnistaa henkilöitä nimimerkkien takana.
FLH-80 1982
XL1200C 1997
XL1200C 1997
Re: FLH-80 1982 Projekti
Sehän on "nätti kuin sika pienenä"!
Eli Suomeksi sanottuna todella hienon ja hyvän näköinen!
Ja kuten Harikka tuossa kertoikin niin nätti yksistyiskohta tuo vanha huoltoasema kuvassa.
PS. Ja kaikki järkevät ihmiset pysyttäytyy kaukana noista paskakirjoista.
Eli Suomeksi sanottuna todella hienon ja hyvän näköinen!
Ja kuten Harikka tuossa kertoikin niin nätti yksistyiskohta tuo vanha huoltoasema kuvassa.
PS. Ja kaikki järkevät ihmiset pysyttäytyy kaukana noista paskakirjoista.
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!