Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

UrpoTJ
Viesti:

Re: Millainen harrikka ensimmäiseksi moottoripyöräksi naiselle

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

KariFS kirjoitti: 10:26 14.07.2018. Tuosta opettelupyörä vs ”lopullinen” ajopyörä-asiasta vielä. Oman oikeasti erittäin suppean kokemuksen perusteella on yllättävän helppoa tottua aivan erilaisiin pyöriin.
...
Eniten olen ajanut 45-vuotiaalla 350-kuutioisella Hondalla...
Juu samanlaisella CB350 K3:lla v. 1971 aloitin minäkin, ajossa on se pyörä minulla edelleen. Erilaisista pyöristä, tottumisesta ja kokeiluista sen verran, että kannattaa ehkä jättää muutamat jutut väliin jos ei vielä ole ajo kunnolla hanskassa.

Itselleni esim. tuntemattoman pyörän merkittävästi omia laitteita suurempi paino on suorastaan pelottava juttu, edelleen. Oma Softail painaa "vain" n. 330 kg tuossa varustuksessaan. Sehän ihan helppo kun siihen on tottunut. Tänään ajelin sattumoisin CVO Road Glide Ultralla (n. 400kg) ja kun sitä lähti paikalta liikuttelemaan niin ajattelin että ei tämä onnistu eikä tämmöisessä tankissa ole mitään järkeä. No, kun eka 50 km valtatietä oli menty, ymmärsin kyllä taas että peli on hieno. Silti määränpäähän saapuminen ja pyörän parkkeeraaminen mietitytti jo etukäteen, saakohan sen pysymään pystyssä ym. Sama on käynyt aiemmin Electra Glide Ultrallakin ajaessa. Sanoisin että niillä en osaa ajaa, kun ajamisella tarkoitetaan myös hidasajoa, äkkijarrutusta tai muutakin kun vain loivien mutkien vetelyä.

Toinen mitä en osaa enkä uskalla mennä kokelemaan, ovat järjettömän tehokkaat pyörät. Jos pyörä painaa vähän yli 200 kg ja sinnä on 200 hv niin ei kannata minun lähteä noin vain kokeilemaan. Jos tehot ja "luonne" on suurin piirtein vastaava niin kuin se mihin on tottunut niin sitten kyllä voi kokeilla.

Kolmas juttu on jo aiemmin moneen kertaan todettu: jalkojen pitää ulottua maahan niin että on molemmat kantapohjatkin maassa. Varsinkin nyky seikkailupyörät, jotka muuten voisivat jopa olla hyviä aloituspyöriä, ovat tosi korkeita. MP-messuilla oikein kokeilin, BMW GS, Triumph Tiger, Honda Africa Twin, KTM Adventuret, Ducati Multistrada ym. Olen 186 cm pitkä mutta missään näissä ei ainakaan vakiopenkillä jalat kunnolla yltäneet maahan. No, maavaraa seikkaillessa tarvitaan, mutta ei ole helppoa aloittaa moottoripyöräilyä noilla pyörillä.

Custom-pyörä on todella hyvä aloituslaite, ei karkaa helposti käsistä.
Sari S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Joku Honda se autokoulun pyörä on. Kysyin, mutta en muista, mitä mallia. Mutta pelottaa se aivan erilainen ajoasento. Toisaalta, en mä oo vielä harrikkaakaan koskaan ajanut.

Aikoinaan ajoin autokoulun lähes pelkästään kuorma-autolla ja sittemmin ajelin vain pakettiautoilla. En vieläkään oikein osaa hahmottaa henkilöauton mittasuhteita. Että ei se mulle oo niin helppoa vaihtaa kulkupeliä.

Mutta ajattelin eilen, kun juttelin mukavan ihmisen kanssa autokoulussa, että ei tää voi nyt jäädä pyörästä kiinni. Ei niitä autokouluja, joissa on harrikka harjoituspyöränä, ole ihan joka kulmalla. Ja sitä paitsi jos Sporsterin tehot on liian pienet inssiajoon, niin eihän sellaista kande autokoulun pitää.

Meillä on miehellä Electra Glide Ultra ja se on sen verran kunnioitettavan kokoinen pyörä, että ei oo mulla tässä vaiheessa hinkua ajajan paikalle. Kyllä se vaan Sportster mielessä siintää.

Viime yö meni kyllä miettiessä, että mitähän mun ajoista autokoulussa tulee ja oonko mä ihan hullu. Työkaverit on todenneet kyllä sen moneen kertaan, että näin on. Aina välillä pitää elämässä repäistä. :wink: No, ajotunnit alkaa vasta neljän viikon päästä. Siihen mennessä koetan selvittää kirjalliset kokeet.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Veijo Esso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Sari S kirjoitti: 05:38 17.07.2018. No, ajotunnit alkaa vasta neljän viikon päästä. Siihen mennessä koetan selvittää kirjalliset kokeet.
Kysymykset eivät ole vaikeita, mutta niissä on oma logiikkansa. Autokoulun kautta sait varmaan tunnukset johonkin systeemiin, missä niitä harjoitellaan? Kannattaa ihan heti aloittaa niin tietää mitä sieltä eteen tulee ja oppii vähän tuntemaan minkälaisia knoppeja niihin on sisällytetty.
XL 883C -07 | FLSTF -98
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Saattaahan sitä etukäteen kaikenmoista murehtia ja ehkä on hyväkin miettiä, vähän. Totta kai tuo sinulta onnistuu! Autokouluun on varmasti valittu "helppo" ja ei mitenkään erikoinen pyörä ajoa varten. Ajoasentoon tottuu aika nopeasti kun sekään ei ko. opetuspyörässä varmastikaan ole mitenkään erityisen hankala. Sinne vaan ja menoksi!
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Nimenomaan niillä on helppoja pyöriä. Ajoasento on ihan luonteva, ihmisillä ne japanialaisetkin on testattu ;) Selkä melko suorana ja jalat järkikulmassa niillä koulupyörillä ajetaan. Eivät ne mitään kyykkyjä ole.

Sitten kun ostat sen Sportsterin, niin siihen virittelet itseäsi miellyttävän ajoaesennon, ei nilläkään tarvitse linkkuveitsiasennossa ajaa jalat äärimilleen eteen vedettynä suoralla tangolla etukumarassa röhnöttäen ;)
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Sari S
Viesti:

Sain tunnukset webauto-harjoittelusysteemiin. Olen jo lueskellut niitä jonkun verran ja vastaillut monivalintakysymyksiin. On se jännä peli tuo moottoripyörä! Yhtä aikaa tuntuu monimutkaiselta ja toisaalta ihan loogiselta. Pitää tosiaan tässä ahkerasti opiskella lähipäivät, jotta pääsisin teoriakokeeseen suunnitelman mukaisesti ensi viikon perjantaina. Ja koe vielä menis läpikin. :P

Autokoulun pyörä on Honda CBF650FA, jos nyt jollekin jotain sanoo. Mulle ei nyt niin kovin paljoa vielä tässä vaiheessa. Netistä katsoin kuvia.

Mutta ihan varmasti tosta teorian lukemisesta etukäteen on paljon apua ennen ajamaan lähtöä. Monta asiaa on jo selvinnyt minulle.

Mulla on tapana panikoida reilusti etukäteen. Sitten kun H-hetki koittaa ja istun pyörän selkään, niin pahin paniikki on jo laantunut. Toivottavasti.
ranze
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ranze »

FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Sari S
Viesti:

Huh, aika hurjaa menoa! Mutta kyllä on pienellä pojalla pyörä hallussa. Ja mistä noin pieniä pyöriä edes saa? :o
linnea

Viesti Kirjoittaja linnea »

Mulla on vähän sama tilanne. Teoriakoe tehty. Otin pari ajotuntia autokoulusta ja loput keväällä/kesällä ennen inssiä ja käsittelykoetta. Mieheni haki opetuslupaa ja kohta päästään harjoittelemaan. Sporsteri odottaa tallissa.
Sari S
Viesti:

Joko miehesi sai opetusluvan? Mitä kaikkea luvan saaminen vaatii ja maksaa? Pitikö sinun Sportster hyväksyttää ajo-opetusvälineeksi? Saatko ajaa omalla pyörällä myös autokoulussa/ajokokeessa?
linnea

Sai luvan . Ekat km takana. Nykyään tarvitsee vain anoa opetuslupaa. Ei ole teoriakoetta opettajalle. 30 € maksoi lupa. Ikävä kyllä en voi ajaa omalla 1200 Sporterilla kun tehoja on vain 43kw ja vaaditaan 50kw. Eli pakko ottaa ajotunteja että oppii autokoulun pyörällä ajamaan. 9 kk kestää opetuslupa ja voi anoa lisää aikaa toisen 9kk jos haluaa.😀
linnea

Ei tarvinut katsastaa pyörää. Kelpaa opetus pyöräksi.
Sari S
Viesti:

Kuulostaa hyvältä tuo sinun suunnitelma. :)
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

linnea kirjoitti: 14:41 26.08.2018. Sai luvan . Ekat km takana. Nykyään tarvitsee vain anoa opetuslupaa. Ei ole teoriakoetta opettajalle. 30 € maksoi lupa. Ikävä kyllä en voi ajaa omalla 1200 Sporterilla kun tehoja on vain 43kw ja vaaditaan 50kw. Eli pakko ottaa ajotunteja että oppii autokoulun pyörällä ajamaan. 9 kk kestää opetuslupa ja voi anoa lisää aikaa toisen 9kk jos haluaa.😀
Voitko edes harjoitteluja ajaa omallasi, vai vaaditaanko siihenkin se 50kW?
moderattori

Romu rauhoittaa!
Veijo Esso
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

Pertti kirjoitti: 22:20 28.08.2018. Voitko edes harjoitteluja ajaa omallasi, vai vaaditaanko siihenkin se 50kW?
Harjoittelussa vaaditaan yli 35 kW. Tosin juurihan Sari S kertoi, että isoa A:ta varten on ihan autokoulussa harjoiteltu ensin kevarilla. Toki autokouluille on aina ennenkin ollut eri säännöt kuin opetusluvalla opettaville.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Vastaa Viestiin