Hallintalaitteiden sijoitus
Hallintalaitteiden sijoitus
Morot! On projektipyörä tulossa, ja tarkotus saada omaa perversiota vastaava vehje jolla kuitenkin voi myös ajaa. En tahdo mitään vipua tai kahvaa stongaan, joten siihen olisi tulossa vain kaasu. Ajattelin jarrut vierekkäin oikealle jalalle, jolloin niitä voisisi käyttää yhdessä tai sitten vain etujarrua. Kytkin vasemmalle jalalle, ja vaihteet vasemmalla kädellä vaihdettavaksi reiden viereen vivusta.
Miten muut on sijoittaneet hallintalaitteita, jossei tahdo niitä tankoon?
Ja kyllä, tiedän mitä teen, pyörät pysyy hyvin käsissä ja hyvin sujuisi tollasen ajo, haen vain nyt ajatuksia miten muuten nämä voisi toteuttaa.. pakon edessä, toteutuksen käydessä liian vaikeeksi voisin ehkä etujarrun laittaa tankoon.
Miten muut on sijoittaneet hallintalaitteita, jossei tahdo niitä tankoon?
Ja kyllä, tiedän mitä teen, pyörät pysyy hyvin käsissä ja hyvin sujuisi tollasen ajo, haen vain nyt ajatuksia miten muuten nämä voisi toteuttaa.. pakon edessä, toteutuksen käydessä liian vaikeeksi voisin ehkä etujarrun laittaa tankoon.
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Eiköhän se noinkin toimisi. Ihan vaan ajatuksena; mitenkäs ylimäärinen kytkinkahva myös tuohon vaihdevipuun ? Saattaisi olla kätevä jalkakytkimen lisäksi?
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
tämä on tuttu tauti....on joskus ollut ….mutta se meni ohi kun vedin kunnon lipat....
Anna vaan tietoa miten rojekti edistyy , ihan kiinnostuksesta jos satut löytämään ratkaisun , mikä toimi !
Ps. En haluaisi ruuhkassa sinua perään ..
Anna vaan tietoa miten rojekti edistyy , ihan kiinnostuksesta jos satut löytämään ratkaisun , mikä toimi !
Ps. En haluaisi ruuhkassa sinua perään ..
moorits
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Mahtaako siinä etujarrussa olla edelleen se, että moottoripyörässä pitää olla erillisesti käytettävä etujarru. Haittako se, että etujarruakin käytetään jalalla, kunhan ainakin osa siitä on eri piirissä.
Vanhanaikaisessa integroidussa jarrujärjestelmässä jalkajarru vaikutti takajarruun ja samalla myös kaksilevyisen etujarrun toiseen levyyn.....käsikahva jarrutti sitä toista levyä pelkästään.
Vanhanaikaisessa integroidussa jarrujärjestelmässä jalkajarru vaikutti takajarruun ja samalla myös kaksilevyisen etujarrun toiseen levyyn.....käsikahva jarrutti sitä toista levyä pelkästään.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Samoin vanhoissa wingeissä oli myös tuota systeemiä. Hondassa ollut 20 vuotta duali jarrut, niissä takajarrun käyttö jarruttaa myös molempia etulevyjä.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Laita stongan vasempaan päähän kierrettävä kytkinkahva. Siis samaan tapaan kuin kaasukahva.
Telkkarissa olen joskus nähnyt,livenä en.
Telkkarissa olen joskus nähnyt,livenä en.
Loud valves save lives
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Nyt tuli hyviä ideoita, toi kytkinkahva vaihdevivussa ja kierrettävä kytkin. Tietysti tällöin vaihde pitäisi saada oikealle puolelle, mutta se tuskin on mikään ongelma siihen nähden kuinka laaja projekti on kaikin puolin näiden avulla helpottuisi ainakin mäkeen pysähtyminen, kun saisi pidettyä jarrua.
Lipat ei auta mulla mitään, järkee ei päähän tuu yhtään lisää. Viime syksynä viimeks heitin kunnolla ympäri, mut sekös vaan tuo intoo lisää tämä tosin kikkailun takia, ei pyörän mutta enivei. Ilmottelen kyllä kuinka tässä käy, joudunko antaan periks vai tuleeko siitä vielä ajettava. Projekti on ajokunnossa joskus talvellä, joten kevääseen menee kunnon koeajot jos vaan lumi on maassa.
Laki ei tule esteeksi tässä, koska täten pystyy helposti käyttämään yhdessä ja erikseen. Sen tarkistin
Palaan asiaan!
Lipat ei auta mulla mitään, järkee ei päähän tuu yhtään lisää. Viime syksynä viimeks heitin kunnolla ympäri, mut sekös vaan tuo intoo lisää tämä tosin kikkailun takia, ei pyörän mutta enivei. Ilmottelen kyllä kuinka tässä käy, joudunko antaan periks vai tuleeko siitä vielä ajettava. Projekti on ajokunnossa joskus talvellä, joten kevääseen menee kunnon koeajot jos vaan lumi on maassa.
Laki ei tule esteeksi tässä, koska täten pystyy helposti käyttämään yhdessä ja erikseen. Sen tarkistin
Palaan asiaan!
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Mulla oli lopuksi kaasukahvassa kytkin ja vi...n väsyttävä oli , erittäin ruuhkassa . Jos sen saisi jonkun tehostimen kautta olisi kätevä. Mutta tuon jalka-kytkimen ja käsivaihteen takia ne lipat vetäisin.... Tuli äkkinäinen tarve laittaa vasen jalka maahan.....vasen käsi vaihte -vivussa ja jalka kytkimellä...
Sen jälkeen oon jättänyt jalat vapaaksi ….
Sen jälkeen oon jättänyt jalat vapaaksi ….
moorits
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Kieltämättä ikävöin krossipyörien nestekytkimiä, vaijerilla on tosiaan vähän vitun raskas käyttää mutta täytyy funtsia tota, hitto kun ois pyörä millä pääsis fiilistelemään tätä niin ois paljon helpompaa miettiä kuinka mahoton ajettava se sktten olis
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Mikä laatikko pyörässä on? Ihan turhaa alkaa vaihdevipuun mitään kytkinkahvaa väsäämään, hankala tehdä ja turhaa kikkailua, kun ei sitä oikein missään tarvitse.
Vakiotyyppinen kitkalevyllä varustettu kytkinpoljin on kätevä, sen kanssa voisi koittaa käyttää myös etujarrua vasemmalla koivella.
Itse olen pohtinut tuota yhdellä pedaalilla olevaa systeemiä varustettuna jonkin sortin kuormantunnistin-venttiilillä etupäähän ja takapiiri suoraan sylkyltä. Pitkäkeulassa tuo toimisi varmaankin ihan hyvin, kun keulan painuessa hieman kuristaisi tuota etupiiriä, tai varmaan jollain abs-systeemillä voisi kanssa saada toimivan jarrun mutta menee hieman överiksi sopperointi tollasilla räpellyksillä.
Mulla on tällä hetkellä nelivaihteinen laatikko itsemurhakytkimellä ja lyhyellä kepillä. Hidastuksesta vastaa 6 mäntäinen ratasjarru, tuo etujarru on vielä vähän vaiheessa mutta ilmankin on pärjännyt.
Vakiotyyppinen kitkalevyllä varustettu kytkinpoljin on kätevä, sen kanssa voisi koittaa käyttää myös etujarrua vasemmalla koivella.
Itse olen pohtinut tuota yhdellä pedaalilla olevaa systeemiä varustettuna jonkin sortin kuormantunnistin-venttiilillä etupäähän ja takapiiri suoraan sylkyltä. Pitkäkeulassa tuo toimisi varmaankin ihan hyvin, kun keulan painuessa hieman kuristaisi tuota etupiiriä, tai varmaan jollain abs-systeemillä voisi kanssa saada toimivan jarrun mutta menee hieman överiksi sopperointi tollasilla räpellyksillä.
Mulla on tällä hetkellä nelivaihteinen laatikko itsemurhakytkimellä ja lyhyellä kepillä. Hidastuksesta vastaa 6 mäntäinen ratasjarru, tuo etujarru on vielä vähän vaiheessa mutta ilmankin on pärjännyt.
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Laita Saxomat niin ei tarvi kytkinkahvaa tai -poljinta ollenkaan.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saxomat
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Saxomat
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Sähköt pois, speed-e-shift:
Re: Hallintalaitteiden sijoitus
Nyt hd-miehet suuttuu, mut budjettisyistä moottoriksi valikoitui cb hondan 500 pata. Sen oma vaihtoisto siis käytössä. Itse tota jarruhommaa mietin etten etujarrua tarvis ollenkaan kun muistaa ajaa sen mukaisesti, mutta sen puuttuessa poliisi vie ainakin kilvet kun muuten vois selvitä puhumalla. Myös huomioliivimotoristit ripittää kuinka typerää sellanen on. Järkeilin hiukan kytkinpolkimeen mekanismia jolla sen saisi lukittua pohjaan, se voisi olla helppo tehdä. Tietysti itsemurhakytkinkin voisi toimia kuten kuvailit, jos jarru ois myös vasemmalla jalalla, tosin tuskin sitä itsaria tulis vaikka ois eri jaloilla. Pitäs nyt päästä fiksuun lopputulokseen, vaihtoehdoista vaan vaikee valita