Juu samanlaisella CB350 K3:lla v. 1971 aloitin minäkin, ajossa on se pyörä minulla edelleen. Erilaisista pyöristä, tottumisesta ja kokeiluista sen verran, että kannattaa ehkä jättää muutamat jutut väliin jos ei vielä ole ajo kunnolla hanskassa.KariFS kirjoitti: 10:26 14.07.2018. Tuosta opettelupyörä vs ”lopullinen” ajopyörä-asiasta vielä. Oman oikeasti erittäin suppean kokemuksen perusteella on yllättävän helppoa tottua aivan erilaisiin pyöriin.
...
Eniten olen ajanut 45-vuotiaalla 350-kuutioisella Hondalla...
Itselleni esim. tuntemattoman pyörän merkittävästi omia laitteita suurempi paino on suorastaan pelottava juttu, edelleen. Oma Softail painaa "vain" n. 330 kg tuossa varustuksessaan. Sehän ihan helppo kun siihen on tottunut. Tänään ajelin sattumoisin CVO Road Glide Ultralla (n. 400kg) ja kun sitä lähti paikalta liikuttelemaan niin ajattelin että ei tämä onnistu eikä tämmöisessä tankissa ole mitään järkeä. No, kun eka 50 km valtatietä oli menty, ymmärsin kyllä taas että peli on hieno. Silti määränpäähän saapuminen ja pyörän parkkeeraaminen mietitytti jo etukäteen, saakohan sen pysymään pystyssä ym. Sama on käynyt aiemmin Electra Glide Ultrallakin ajaessa. Sanoisin että niillä en osaa ajaa, kun ajamisella tarkoitetaan myös hidasajoa, äkkijarrutusta tai muutakin kun vain loivien mutkien vetelyä.
Toinen mitä en osaa enkä uskalla mennä kokelemaan, ovat järjettömän tehokkaat pyörät. Jos pyörä painaa vähän yli 200 kg ja sinnä on 200 hv niin ei kannata minun lähteä noin vain kokeilemaan. Jos tehot ja "luonne" on suurin piirtein vastaava niin kuin se mihin on tottunut niin sitten kyllä voi kokeilla.
Kolmas juttu on jo aiemmin moneen kertaan todettu: jalkojen pitää ulottua maahan niin että on molemmat kantapohjatkin maassa. Varsinkin nyky seikkailupyörät, jotka muuten voisivat jopa olla hyviä aloituspyöriä, ovat tosi korkeita. MP-messuilla oikein kokeilin, BMW GS, Triumph Tiger, Honda Africa Twin, KTM Adventuret, Ducati Multistrada ym. Olen 186 cm pitkä mutta missään näissä ei ainakaan vakiopenkillä jalat kunnolla yltäneet maahan. No, maavaraa seikkaillessa tarvitaan, mutta ei ole helppoa aloittaa moottoripyöräilyä noilla pyörillä.
Custom-pyörä on todella hyvä aloituslaite, ei karkaa helposti käsistä.