Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:26 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Sari S
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Ongelma on kahvanlämppäreiden suhteen siinä, että ne on isot ja paksut ja mulla on pienet XS-koon sormet. Eli kyse on jälleen kerran vaan ulottuvuuksista. Harkinnassa siis ohuemmat tupet tankoon. Mitään lopullista päätöstä en oo tehnyt, vaan kokeilen eka noiden kanssa ajelua kortin saatuani. Toki onhan ne muuten kivat, jos kylmällä sormia lämmittää. :)

Rätkä ei oo nyt kotona, lähti käymään huollossa. Voin laittaa sulle kuvia myöhemmin.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Sari S
Viesti:

Mitä mieltä olette muuten ajokengistä? Tämä on varmaan tosi tyhmää kysyä tällä foorumilla, koska luultavasti kaikilla on bootsit. Mutta kysyn silti. Millaisilla ajokengillä ajelette?

Mulla kyytiläisenä on toimineet bootsit oikein hyvin. Mutta ajokoulussa ajellaan ihan erilaisilla kengillä. Olen nyt miettinyt, että pitäskö alkuun hommata sellaiset ajosaappaat, mitkä ei oo bootsit?
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Taitaa niitä kenkämalleja olla ihmisillä laidasta laitaan. Jotkut tykkää ajaa bootseilla, jotkut perinteisemmillä ajokengillä, jotkut turvasaappailla (työkäyttöön tarkoitetut), jotkut lenkkareissa jne.....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
KariFS

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Mulla on jalaksen talviturvamaiharit. Töistä vanhat, meni niistä sivulla olevista vetskareista vetimet poikki. Tuottavuus kärsii jos töissä joutuu naruja sitomaan, joten hommasin uudet, ja vanhat jäi parempaan tarkoitukseen :lol:

Ihan hyvät jalassa, pehmeä pohja (tuntuma hyvä), turvakärki ja tukeva nilkan kohta tuovat turvallisuuden tuntua. Näissä ei ole sitä konttaajille tehtyä muovilohmua kärjen nokassa, joten mahtuu vaihdepolkimen alle hyvin ja tuntuma yläpuolellakin hyvä. Miinuspuoli se että ainakaan nuo minun eivät häävisti pidä vettä, vetskarista tulee läpi melkein heti. Ehkä jos sen liimaisi vaikka liquisolella...

Ehkä joskus ostan oikeat ajokengät, mutta tyylin puolesta nekin tulevat olemaan maiharimallia.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
-Harikka-
Viesti:

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:26 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Emilia ChromeTrain
pp99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Itselle tuli tälläiset (oli joku viikko sitten halvennuksessa)
https://www.xlmoto.fi/saappaat-alpinest ... -gtx-musta
Ajohanskat rystyssuojilla ja housut ebay UK:sta.
Ajotakki, jonka selässä moottoripyörän merkki (jos ei satu muistamaan, voi luntata), tuli pyörän mukana.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Pave.

-Harikka- kirjoitti: 14:29 17.08.2018.
Pave. kirjoitti: 13:02 17.08.2018...., jotkut lenkkareissa jne...
Tossa ku hiljattain oli lämmintä, näitä lenkkari/saadaali ajelioita riitti :twisted:
Ei käyny näillä mielessä, jotta jalka kuluu nopeesti jo 6-kympin vauhissa asvallttia vaste, syystä tai toisesta, osumaa ottaessaa :roll:
Jokainen laskee sen riskin itse, minkä ottaa! Ja jos liikaa alkaa pelkäämään, niin silloin ei kyllä uskalla mopolla enää ajaa ollenkaan!
Enpä näe siinäkään hirveesti järkeä, että esim. lyhyen kauppamatkan takia +30 asteen helteellä vedetään kaikki kamat niskaan! Voi pian se helle näännyttää sen kuskin ja tuleen sen takia onnettomuus......
Mutta kuten sanoin, jokainen arvioi omalla kohdallaan minkälaisia riskejä on valmis ottamaan, vai pukeeko sille puolenkilsan kauppareissullekin kaikki ajokamat päälle.
R.I.P Jaska - Motoristi
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Valitettavasti on tullut itse sen verran törttöiltyä, että ajokamat pistän aina päälle kun lähden ajamaan, helteelläkin. Ilman ei enää viitsi. Paitsi kun ihan vähän käyn postilaatikolla.... Eli siinä se sitten heti sakkasikin.

Hanskat ainakin kannattaa pistää lyhyillekin matkoille, lääkäri kertoi että ihonsiirrot sormissa on tosi hankala juttu. Ja kädellä ottaa helposti vastaan ihan vaistonvaraisesti. Samoin kengät on helppo vetää aina jalkaan. Kypärä tietysti kanssa. Muusta lipsumisen ymmärrän jo paremmin. Mutta kukin tietysti makunsa mukaan. Enkä pelkää ajamista yhtään, että siitä ei ole kyse.

Kenkäasiaan: erittäin hyviksi olen todennut Oriveteläisen Laatujalkineen MoToGo-kengät. Vesitiiviit, oikeasti. Hyvät kävellä, se on varsinkin reissatessa sekin tärkeä juttu. Tehdas teki työjalkineita mutta tehtaan johtaja on itse moottoripyörämiehiä ja kyllästyi kun ei saanut hyviä ajokenkiä niin sitten niitäkin tekivät! Valitettavasti tehdas meni konkurssiin, mutta Hanxilla on jäännöspareja vielä myynnissä, ostin juuri emännälle yhdet ja varalle itsellenikin. Lahkeen alta ei kyllä juuri erota onko bootsi vai ei, jos sillä nyt sattuu olemaan väliä. Tiedoksi että suuri osa ei aja bootseilla, se ei ole lainkaan pakollista!
https://www.hanx.fi/merkki/laja/148/
Kuva
-Harikka-
Viesti:

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:27 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Emilia ChromeTrain
Sari S
Viesti:

Kuva kertoo joskus enemmän kuin tuhat sanaa, eli mun kypärä on tämmöinen:
https://www.fc-moto.de/fi/Nolan-N90-Cla ... -Up-Helmet
Saa täysin auki halutessaan. Mä joskus olen ihan hitaalla ajettaessa kyydissä avannut. En avaa enää. Tällä hetkellä silmään menee tipat, koska sain polkupyöräillessä ötökän silmään. Tai montakin, mutta yksi sitten aiheutti tulehduksen ja punaisen silmän joka ei ruennut ilman lääkkeitä paranemaan. Ei kiva.

Olen miettinyt tuota kypäräasiaa ja kyllähän avokypärä suojalaseilla houkuttaisi. Olishan se kiva fiilis ajella kasvot tuulesssa. Mutta kyllä mulle sittenkin on tuo naamavärkin kunto sen verran arvokas, että taidan pitäytyä toistaiseksi umpikypäröissä. Pidätän kuitenkin oikeuden mielipiteeni muutoksiin. :wink:

Varusteista ylipäätään sama juttu. Olis ihana ajella t-paita tuulessa hulmuten, mutta en mä uskalla. Ehkä just postilaatikolla kävisin, jos se ei olis lähempänä kuin pyörä. :lol: Muuten vedän kaikki varusteet päälle. Mutta jokainen miettii asian itse ja eihän se t-paita päällä ajelu ole riski kuin itselle. Muiden liikenneturvallisuus ei siitä kärsi.

Kengissä lähinnä mietin ajotuntuman kannalta ajosaappaat vai bootsit? Ehkä mä ostan tori.fi:stä itselleni ajosaappaat, ton tyyppiset, mitä itse kukin oli tähän linkannut. Mun kokoa on hyvin ja edullisesti siellä tarjolla. Tuntuis helpommalta lähteä niillä ekat kerrat ajelemaan kuin noilla bootseilla, mitkä mulla on.
pp99
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pp99 »

Ennen pyörän ostoa entisöin mopon 2012 ja sitä ennen ajoin
viimeksi ehkä 90-luvun lopussa. Kuukausi ajoa ei ole paljoa, mutta yhtään vaaratilanetta ei ole tullut vastaan. Paikatulla motarilla ajaminen on ikävintä. Viimeksi tänään töistä palatessa.

Ajoturvallisuus on myös luonne/asennekysymys. Ajan paljon työmatkoja autolla. Tiistaina joku ajoi moottoritiellä Mäntsälän kohdalla ohi kahta päällä ja keskikaistaa, vähintäänkin +120 km/h, mitä ajoin itse. Ääni kuului ehkä kolme sekuntia ennen ohi ajoa.
Väittäisin, että vauhtia oli +250 km/h. Mitäpä, jos olisin aivastanut, kaivanut munia, tai tehnyt jotain muuta, että auto olisi käynyt prätkän ajolinjalla.

Aika laiskasti olen jaksanut vetää nahkahousuja ja saappaita jalkaan. Kohta on pakko, kun ilma viilenee.
pp99 oli jossain mainoksessa vuosia sitten "pelastakaa pantterit, pp99", tai se on sitten vaan dynastia.
Kiwi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Pienikätisen voisi olla hyvä jo miettiä josko tangosta katkaisisi pätkät pois ja hitsailis tilalle 22 mm pätkät ja pienemmällä halkaisijalla olevat tupet.

Kengistä sen verran että kuluneilla buutseilla on huono lykätä pyörää, täksi kesäksi hommasin Jalaksen mustanaamiokengät. Onhan niitä jo 3 kertaa tullu käytettyä...
Pave.

Sari S kirjoitti: 18:10 17.08.2018.
Olen miettinyt tuota kypäräasiaa ja kyllähän avokypärä suojalaseilla houkuttaisi. Olishan se kiva fiilis ajella kasvot tuulesssa. Mutta kyllä mulle sittenkin on tuo naamavärkin kunto sen verran arvokas, että taidan pitäytyä toistaiseksi umpikypäröissä. Pidätän kuitenkin oikeuden mielipiteeni muutoksiin. :wink:

Varusteista ylipäätään sama juttu. Olis ihana ajella t-paita tuulessa hulmuten, mutta en mä uskalla. Ehkä just postilaatikolla kävisin, jos se ei olis lähempänä kuin pyörä. :lol: Muuten vedän kaikki varusteet päälle. Mutta jokainen miettii asian itse ja eihän se t-paita päällä ajelu ole riski kuin itselle. Muiden liikenneturvallisuus ei siitä kärsi.
Ihan ilman sarvia ja hampaita, niin joskus olen miettinyt sitä, että jotkut puhuu siitä, että aina pitää pitää päällä ajokamat turvallisuuden takia, niin samat hemmot vetää jollain avopotalla, jossa ei ole minkäänlaista leukasuojaa, pahimmassa tapauksessa joku ei edes tieliikennekäyttöön hyväksytty..... no ei tullut "rupia perseeseen", mutta kiva vetää pillillä "ruokaa" pari kuukautta!
Kuten sanottu, jokainen tekee kuten itse parhaaksi näkee!
Toki jos joku (varsinkin aloitteleva motoristi) kysyy, niin aina suositellaan ajokamoja joissa on suojat ja umpikypärää!
R.I.P Jaska - Motoristi
Pave.

pp99 kirjoitti: 21:39 17.08.2018. Kuukausi ajoa ei ole paljoa, mutta yhtään vaaratilanetta ei ole tullut vastaan.
Niitä vaaratilanteita kun ei voi etukäteen ennustaa... voi mennä monta vuotta ilman, ja sitten kun tulee, niin niitä voi tulla muutama varttitunnissa, ja niihin et voi edes itse vaikuttaa...............
R.I.P Jaska - Motoristi
Vastaa Viestiin