Moro mestarit!
Nyt sähkötietäjille haastetta...
Kampe: -09 FXCW (Rocker). Tarkoituksena korvata OE-mittari tarvikevalmistajan mittarilla.
Tarvikemittarin tomittaja Motogadget ilmoittaa, että nopeussignaali otetaan tässä konepyörässä suoraan "OBD-liittimestä" ja merkkivalot voi kaivella nykyisestä mittarin johdosta.
Tässä vielä heidän vastaus:
The only option would be the m.can OBD to get speed signal and MIL (Check Engine).
For indicator lights you have to connect directly from your wiring loom the signals for
- turn signals
- Hi-Beam
- Neutral
- oil pressure switch (together with the MIL from m.can OBD)
Ko. valmistajalla on tuohon kaapeli valmiina, millä nuo signaalit saa mittariin kaiveltua. Eli se ok.
Nyt se haaste...
Käytössäni myös Dynojetin Power Vison, joka tietty kytketään myös samaan pistokkeeseen.
Jos haaroitan tai hankin valmiin Y-kaapelin, eli haaroituksen kahdelle pistokkeelle. Toiseen kyketään mittariin menevä liitin ja toiseen tuo Power Vision.
Lyhyesti, ongelmia samanaikaisesta käytöstä?
Normi tilanteessähän molemmat värkit saa mitä ilmeisemmin vain tietoa kamppeesta, eli varmaanki toimivat saman aikaisesti, ehkä..? Vai syöttääkö nuo jotain tiettyä matalaa jännitettä ja se ei mahdollisesti riitä molemmille?
No mut mitenhän käy tilanteessa, kun Power Visionista syöttää tietoa kamppeeelle päin esim. ajon aikana? Tunkeeko se samalla sitä tietoa Y-haaran kautta mittarille ja sen seurauksena poks?
Asiasta jotain tietäville tai kokemusperäistä tietoa omaaville etukäteen isolla rukkasella kiitos kommenteista!
Cable Y-Adapter HD-J1850...
Re: Cable Y-Adapter HD-J1850...
Siis kyllähän varmaan se jännite riittää molemmille, eihän niiden virrankulutus (ampeerit) taas ole juuri mitään.
Oikeastaan se lopullinen tulos selviää vaan kokeilemalla, mitä siitä tulee.....mutta tuskin mittari sanoo poks? korkeintaan näyttää väärää informaatiota, ei välttämäti sitäkään.
Kokeile ja testaa!
Oikeastaan se lopullinen tulos selviää vaan kokeilemalla, mitä siitä tulee.....mutta tuskin mittari sanoo poks? korkeintaan näyttää väärää informaatiota, ei välttämäti sitäkään.
Kokeile ja testaa!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Re: Cable Y-Adapter HD-J1850...
Ensin vastaus kysymykseen: sähköisesti ok kytkeä rinnan. Ite tekisin kolmella deutshliittimellä Y-johdon koska kaikenlaiset ryöstäjähommat tolla johdolla on takuuvarma ongelma pitkän päälle. Hommaat vaan deutsch-liittimet kaikkine tilpehööreineen (kiilat, pinnit, yms). Deutsh tarvii periaatteessa spesiaalipihdit mut ite oon niitä ihan juotellut.
Tuo liitin on digitaalinen eli yhdellä niistä piuhoista kulkee 0/8v j1850 protokolla. Power vision kyllä puhuu takaisinpäin linjalle ja voi tuo sun mittariskin puhua mutta niin niiden pitääkin ja ongelma lähinnä voi tulla jos pyörän oma mittari samaan aikaan kiinni. Mutta jos toi sun uusi kampe on suunniteltu oleen yhtä aikaa oman mittarin kanssa niin toimii ihan ok.
Sit detaljina hiukan ihmetytti toi teksti, vilkkutieto tulee kyl väylältä eikä sitä varten tarvi kytkee erikseen ja tarkkaan ottaen toi hd liitin ei oo obd mut saattavat kyl käyttää siitä sitä nimitystä.
Tarkkana vaan kytkentöjen kans niin pelaa kyllä
Tuo liitin on digitaalinen eli yhdellä niistä piuhoista kulkee 0/8v j1850 protokolla. Power vision kyllä puhuu takaisinpäin linjalle ja voi tuo sun mittariskin puhua mutta niin niiden pitääkin ja ongelma lähinnä voi tulla jos pyörän oma mittari samaan aikaan kiinni. Mutta jos toi sun uusi kampe on suunniteltu oleen yhtä aikaa oman mittarin kanssa niin toimii ihan ok.
Sit detaljina hiukan ihmetytti toi teksti, vilkkutieto tulee kyl väylältä eikä sitä varten tarvi kytkee erikseen ja tarkkaan ottaen toi hd liitin ei oo obd mut saattavat kyl käyttää siitä sitä nimitystä.
Tarkkana vaan kytkentöjen kans niin pelaa kyllä
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Cable Y-Adapter HD-J1850...
Kiitokset kommenteista!
Pave, pitkälti näin päädyin tekemään.
jty, kattelinkin sun rakentamaa mittaria
Hieno rakennelma! Toiset tilailee valmiita ja tyytyy niihin. No, toiset tekee sit itse mieleisen. Isolla rukkasella rispektiä!
Y-kaapeli on kolmella liittimellä, joten ei olisi tulossa mitään ryöstöjä kamppeen omasta johdosta.
Mopoon on suunnitteilla Motogadgetin analoginen mittari ja mahdollisesti saman valmistajan led-palikka. Tällä saisin varmaankin kaivettua varoitusvalot esim. öljypaineelle ja lataukselle (mitkä löytyy nyt joko OE-mittarista tai merkkivalopanelista). Toki pärjään ilmankin, jos ei satu ulkonäköön.
Jossain kohdin (tai aina) Motogadget ja Power Vision olisi siis samanaikaisesti kiinni.
Mut jos nyt käsitin mestareita oikein, tämä mun viritys voisi vaikka toimia? Nopeus ja moottorihäiriö-valon signaali tulee ainostaan ns. "OBD:n" kautta ja muut kaivelen nykyisen mittarijohdon liittimestä?
Pave, pitkälti näin päädyin tekemään.
jty, kattelinkin sun rakentamaa mittaria
Hieno rakennelma! Toiset tilailee valmiita ja tyytyy niihin. No, toiset tekee sit itse mieleisen. Isolla rukkasella rispektiä!
Y-kaapeli on kolmella liittimellä, joten ei olisi tulossa mitään ryöstöjä kamppeen omasta johdosta.
Mopoon on suunnitteilla Motogadgetin analoginen mittari ja mahdollisesti saman valmistajan led-palikka. Tällä saisin varmaankin kaivettua varoitusvalot esim. öljypaineelle ja lataukselle (mitkä löytyy nyt joko OE-mittarista tai merkkivalopanelista). Toki pärjään ilmankin, jos ei satu ulkonäköön.
Jossain kohdin (tai aina) Motogadget ja Power Vision olisi siis samanaikaisesti kiinni.
Mut jos nyt käsitin mestareita oikein, tämä mun viritys voisi vaikka toimia? Nopeus ja moottorihäiriö-valon signaali tulee ainostaan ns. "OBD:n" kautta ja muut kaivelen nykyisen mittarijohdon liittimestä?
Re: Cable Y-Adapter HD-J1850...
Kirkastan vielä että todennäköisesti motogdget tarkoittaa ”obd-liittimellä” sitä hd:n dataliitintä missä powervision on kiinni. Ihmettelin vaan miksi ne puhuu obdstä.
Taustaksi: obd-II on maailmanlaajuinen standardi kaikkien uudehkojen autojen vikakoodien lukuun. Se standardoi liittimen, neljä vaihtoehtoista sähköistä liityntää joista j1850vpw on yksi, ja ennenkaikkea noissa sähköisissä liitynnöissä kulkevat bitit, jotka obd määrittää protokollastandardilla j1979.
Hd:n väylä on sähköisesti j1850vpw mutta siellä liikkuvat bitit eivät ole J1979 protokollaa, joten hd:n väylä ei todellakaan ole obd.
Mutta joka tapauksessa saat kyllä vehkeen toimimaan jos ja kun se on tarkoitettu HD:n väylään eikä obd-väylään.
Mitäs moinen kampe muuten maksoi?
Taustaksi: obd-II on maailmanlaajuinen standardi kaikkien uudehkojen autojen vikakoodien lukuun. Se standardoi liittimen, neljä vaihtoehtoista sähköistä liityntää joista j1850vpw on yksi, ja ennenkaikkea noissa sähköisissä liitynnöissä kulkevat bitit, jotka obd määrittää protokollastandardilla j1979.
Hd:n väylä on sähköisesti j1850vpw mutta siellä liikkuvat bitit eivät ole J1979 protokollaa, joten hd:n väylä ei todellakaan ole obd.
Mutta joka tapauksessa saat kyllä vehkeen toimimaan jos ja kun se on tarkoitettu HD:n väylään eikä obd-väylään.
Mitäs moinen kampe muuten maksoi?
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]
Re: Cable Y-Adapter HD-J1850...
Juu HD:n väylästä on puhe.
Oikeassa varmasti olet liittimien nimistä ja niissä kulkevista bitin muodoista.
Meille tavan veijoille on varmaan helpompaa puhua OBD:sta. Tämmöiset tavan jormat ymmärtää paremmin mistä liittimestä on kysymys. Vrt. Stefa ja säteisakselitiiviste (Stefa = Forsheda Shaft Seal Division tuotemerkki). Stefasta puhuttaessa vähänkin kynsiään sotkenut tietää varmasti mistä on kysymys, mut säteisakselitiiviste.... Kauppaopistossa kun ainakaan mulle ei näitä opetettu
Romut vielä tilaamatta, koska halusin vähän varmistua et tämä mun viritys voisi toimia. Mut n. 250€ + y-kaapeli.
Oikeassa varmasti olet liittimien nimistä ja niissä kulkevista bitin muodoista.
Meille tavan veijoille on varmaan helpompaa puhua OBD:sta. Tämmöiset tavan jormat ymmärtää paremmin mistä liittimestä on kysymys. Vrt. Stefa ja säteisakselitiiviste (Stefa = Forsheda Shaft Seal Division tuotemerkki). Stefasta puhuttaessa vähänkin kynsiään sotkenut tietää varmasti mistä on kysymys, mut säteisakselitiiviste.... Kauppaopistossa kun ainakaan mulle ei näitä opetettu
Romut vielä tilaamatta, koska halusin vähän varmistua et tämä mun viritys voisi toimia. Mut n. 250€ + y-kaapeli.
Re: Cable Y-Adapter HD-J1850...
On-Board Diagnostic = OBD.jty kirjoitti: 00:00 29.08.2018.
Hd:n väylä on sähköisesti j1850vpw mutta siellä liikkuvat bitit eivät ole J1979 protokollaa, joten hd:n väylä ei todellakaan ole obd.
Autoissa ja työkoneissa ollut niin kauan kuin on ollut elektronisia järjestelmiä.
Standardeja on yhtä monta kuin tekijöitäkin, euroopassa on pakollinen OBD-II pistokkeella oleva E-OBD standardin pistoke. Kuorma-autoissa on sama pistoke, mutta toimivat J1939 can väylässä. Pistoke sopii, mutta mitään muuta yhteistä ei ole.
Re: Cable Y-Adapter HD-J1850...
Just näin. Tuossa OBD-II pistokkeessa on eri väylät eri pinneissä ja se diagnostiikkaprotokolla on kaikille väylille j1979.ve_stone kirjoitti: 20:48 29.08.2018.On-Board Diagnostic = OBD.jty kirjoitti: 00:00 29.08.2018.
Hd:n väylä on sähköisesti j1850vpw mutta siellä liikkuvat bitit eivät ole J1979 protokollaa, joten hd:n väylä ei todellakaan ole obd.
Autoissa ja työkoneissa ollut niin kauan kuin on ollut elektronisia järjestelmiä.
Standardeja on yhtä monta kuin tekijöitäkin, euroopassa on pakollinen OBD-II pistokkeella oleva E-OBD standardin pistoke. Kuorma-autoissa on sama pistoke, mutta toimivat J1939 can väylässä. Pistoke sopii, mutta mitään muuta yhteistä ei ole.
Käytännössä tarkoittaa että kun lähettää tietyn bittijonon mille tahansa väylälle niin sieltä tulee diagnostiikkavastaus.
Syy miks kommentoin tätä obd:ta on että normaaleilla obd-ohjelmistoilla ei HD:sta saa mitään irti vaikka sähköisesti on yhteensopiva.
2008 FLHRC Road King Classic [muokattu]