Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Jerry lee

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Jerry lee »

Taitaavat olla kuusiokolopulteilla kiinni ne nappuloiden "kotelot" muistaakseni 2 per puoli ja ovat tuumaiset. Helppo aukoa kyllä itsekin. Kotelot puristuvat tangon ympärille ja saatava irti nappuloitten vaihdon ajaksi.
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Jerry lee kirjoitti: 11:43 18.09.2018. Taitaavat olla kuusiokolopulteilla kiinni ne nappuloiden "kotelot" muistaakseni 2 per puoli ja ovat tuumaiset. Helppo aukoa kyllä itsekin. Kotelot puristuvat tangon ympärille ja saatava irti nappuloitten vaihdon ajaksi.
Olisiko vielä noin uusissa käytetty kuusiokolopultteja???? Ettei vaan olis kuitenkin Torx kantainen pultti?
Kannattaa ainakin varmistaa ennen aukaisua, ettei nuljaa kantaa....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
-tuomas-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -tuomas- »

Sari S kirjoitti: 15:27 17.09.2018. Käsittelykoe ja ajokoe hyväksytty! Kohta Porstersonia starttailemaan. :D
Onnittelut, hieno suoritus!

Tuota kytkimen jäykkyyttä on vaimonikin valitellut Sportsterissaan. Se varmasti korostuu ajoharjoittelussa, mutta aika jäykkähän se on ja saamani palautteen sävystä olen päätellyt että jotain minun täytyy asialle tehdä. Koska joudun ensiöpuolta laturin takia ajokauden jälkeen joka tapauksessa purkamaan, olen ajatellut laittaa kytkimeen tässäkin keskustelussa mainitun keventäjän. Kyseessä on siis tämän näköinen osa:

http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/d439.html

Härvelin toimintaperiaate ei välttämättä avaudu tuosta kuvasta jos kytkimen toiminta ei ole muuten tuttu, mutta tuolla saadaan siis vaikutettua siihen minkälaisella voimalla kytkinvivusta vetämällä saadaan kytkinlevyt irtoamaan toisistaan. Mutta kuten koulussa joskus opetettiin, niin sen minkä voimassa voittaa, niin matkassa menettää. Eli vastaavasti levyjen irtoamiseen tarvittava matka kytkinvivulla kasvaa. En tiedä onko tällä käytännön merkitystä muuten kuin jos vipu ehtii ottaa kahvaan kiinni ennen kuin kytkin luistaa. Näin kai voi käydä jos on valmiiksi lähemmäs kahvaa tuodut kytkinvivut ja ottaa tuon kaikista eniten kevennystä tarjoavan vaihtoehdon.

Vielä minulla ei siis ole tästä ratkaisusta omakohtaista kokemusta, mutta ainakin erään ison tarvikeosamyyjän asiakaspalautteet ovat olleet vastaavasta ratkaisusta erittäin positiivisia -->
https://www.jpcycles.com/product/630-81 ... wer-clutch

"Easy to install. Made it so my wife didn`t have to struggle with the clutch on her sportster."
FLH-80 1982
XL1200C 1997
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

-Harikka- kirjoitti: 23:30 17.09.2018. Urpo TJ mainittema vilkkunamikka onkelman ratkasu, edukkaampi ku Harley-orkinaalit...
~8.23€ Suåmee toimitettuna
:arrow: KiWAV turn signal switch extension extender cap black (ABS) for '96-'13 XL :idea:
Joo, juuri nämä Ebay-versiot minullakin jo valokuvassa olivat. Koteloiden raottaminen ei tosiaan ole iso operaatio, torxit ruuveina olleet jo kauan. Ja nimenomaan T27. Näitä ei kaikissa sarjoissa ole ja sitten väännelty kannat piloille T25:lla. Ja ei saa kiristää liikaa, muuten käy huonosti. Ulkomuistista muistelen n. 5 Nm eli käsivaralla hyvin vähän.

Ne Kuryakinin jutut on siis napin päälle liimattavia eli ei tartte edes koteloita avata. Kai nekin paikalla pysyvät ja on näistäkin useampia ja halvempiakin versioita.
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:31 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Sari S
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sari S »

-tuomas- kirjoitti: 12:59 18.09.2018.
Sari S kirjoitti: 15:27 17.09.2018. Käsittelykoe ja ajokoe hyväksytty! Kohta Porstersonia starttailemaan. :D
Tuota kytkimen jäykkyyttä on vaimonikin valitellut Sportsterissaan. Se varmasti korostuu ajoharjoittelussa, mutta aika jäykkähän se on ja saamani palautteen sävystä olen päätellyt että jotain minun täytyy asialle tehdä. Koska joudun ensiöpuolta laturin takia ajokauden jälkeen joka tapauksessa purkamaan, olen ajatellut laittaa kytkimeen tässäkin keskustelussa mainitun keventäjän. Kyseessä on siis tämän näköinen osa:

http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/d439.html

Härvelin toimintaperiaate ei välttämättä avaudu tuosta kuvasta jos kytkimen toiminta ei ole muuten tuttu, mutta tuolla saadaan siis vaikutettua siihen minkälaisella voimalla kytkinvivusta vetämällä saadaan kytkinlevyt irtoamaan toisistaan. Mutta kuten koulussa joskus opetettiin, niin sen minkä voimassa voittaa, niin matkassa menettää. Eli vastaavasti levyjen irtoamiseen tarvittava matka kytkinvivulla kasvaa. En tiedä onko tällä käytännön merkitystä muuten kuin jos vipu ehtii ottaa kahvaan kiinni ennen kuin kytkin luistaa. Näin kai voi käydä jos on valmiiksi lähemmäs kahvaa tuodut kytkinvivut ja ottaa tuon kaikista eniten kevennystä tarjoavan vaihtoehdon.

Vielä minulla ei siis ole tästä ratkaisusta omakohtaista kokemusta, mutta ainakin erään ison tarvikeosamyyjän asiakaspalautteet ovat olleet vastaavasta ratkaisusta erittäin positiivisia -->
https://www.jpcycles.com/product/630-81 ... wer-clutch

"Easy to install. Made it so my wife didn`t have to struggle with the clutch on her sportster."
Vai on palaute tullut tiukkaan sävyyn. :lol:

Tässä oli taas paljon hyvää dataa. Jos keventäjä tarkoittaa isompaa liikettä kytkinkahvalle, niin se ei ehkä ole minun juttu. Ennemminkin haluan toisenlaiset kytkinkahvat, että ei tarvitse sormia niin kauas venyttää. Kytkin jäykkyys ei ollut ykkösongelmia sittenkään, kun kävin eilen ekan lenkin ajamassa. Sormien ulottuvuus oli suurempi ongelma minulle.

Vilkunnappien jatkot on saatava ainakin ja ehkä tanko vaihdettava sellaiseen, joka tulee vähän lähemmäs ja kädet ei ole niin leveällä.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Jerry lee

Ainakin Kuusiokolopultit on omassa 96 Dynassa, en tiedä onko alkuperäiset?
Aiemmista pyöristä en muista miten oli. Siinäpä se Kuusiokolo toimii kuin torxitkin.
Joka tapauksessa helppo vaihtaa ja aukoa, jos nappuloita vaihtaa.
Sari S
Viesti:

Nyt kun itsenäinen ajolupa on ollut taskussa jo kolme päivää ja olen ajellut pieniä, muutaman kilometrin lenkkejä lähes joka päivä, olen alkanut miettiä Porsterin akkua. Vaatisko se välillä pidempää ajoa ja miten usein? Ja millainen matka riittää akkua lataamaan? Tää taas kyselee täällä tyhmiä. :roll:
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kyllä nuo "uudet" pyörät jo jaksavat ladata varsin hyvin, mutta jos kylmässä seisoo ja ajaa muutaman minuutin, niin ei se akku paljon ehdi latautua. Osta C-Tek ja toinenkin akkupiuha,maksaa n. 6e lisää, niin saatte helpon latauksen kumpaankin pyöräänne, kun vaan tökkää pistokkeen kiinni.

Onhan noita joka syksy Lidlissäkin älylatureita n. 20 e, mutta ne eivät anna virtaa läheskään yhtä paljon, kun aito C-Tek. Ne menevät pyörän akulla automaattisesti n. 0,8A tilaan, valitsi mitä hyvänsä napista.

Mittailin joskus ja 20e vs. 80 latureilla on muutakin eroa, kuin hinta :)

https://www.motonet.fi/fi/tuote/455589/ ... S-50-12V5A
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
UrpoTJ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Juuri noin. Minullakin on pyörissä valmiiksi johto kiinni ja liittimeen vaan tökätään laturi. Ja jos joutuu pitämään laitteita pakkasessa (vaikkapa autoakin) niin sitten tuo kympin kalliimpi. On paljon tukevamman tuntuinen ja notkeampi se liitosjohto akkuun.https://m.motonet.fi/fi/tuote/455547/CT ... ar-12-V5-AKaipa näissä se AGM-valinta (jos on siis AGM-akku/HD:n orkkisakku) pitää silti osata tehdä tuolla ainokaisella napilla mikä laitteessa on?
KariFS

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Minä olen lataillut aina syksyllä ja keväällä Hondan akun tällaisella "lelulaturilla":

https://www.hobbylinna.fi/tuote/skyrc-e ... 100130-01/

Sattui olemaan valmiiksi kun vähän noiden radio-ohjattavien kanssa touhuilen... Siinä on ohjelmat kaikille yleisimmille akkukemioille, myös lyijylle (Pb).

Lyijyakkuahan olisi hyvä ladata virralla joka on korkeintaan 10% sen ampeerituntilukemasta, eli mulla kun on 12V/12Ah akku niin laitan laturiin että max 1,2A. Laite itse säätää latausjännitettä niin että virta pysyy max 1,2A:ssa, kunnes latausjännite nousee 14,7 volttiin. Sitten se alkaa pudottaa latausvirtaa pitäen jännitteen 14,7:ssa.

Varmaan toi C-Tek toimii vastaavalla tavalla, mutta tässä lennokkiversiossa on näyttö ja voi säätää, insinöörimieli tykkää :D Laitteen lyijyakkuohjelmassa on latauksella maksimiaika joten ylläpitolaturiksi se ei sovi, aina pitää vähän niinkuin ottaa asiakseen ladata se akku. Mutta jos jollain sattuu tällainen olemaan valmiiksi muista harrastuksista niin se sopii ihan hyvin myös näiden pienten lyijyakkujen lataamiseen.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Sari S
Viesti:

Jahas, täytyy tutustua latureiden ihmeelliseen maailmaan. On mulle ihan uusia vehkeitä nekin. Toistaiseksi kuitenkin Sporsteri on startannut kiltisti ja ongelmitta.

Eilen kävin ajelemassa reilun puolen tunnin lenkin ja tutustumassa Bembölen kahvituvan parkkipaikkaan. Harrikkakuski bongattu reissulla ja pahoittelut, että en morjestanut takaisin, juuri sillä hetkellä tilanne päälle kytkimen kanssa, joten kädet loppui. :wink: Vähän kytkinkäsi väsyi, kun reissulla oli liian monet punaiset liikennevalot. Mutta edelleen suurin ongelma on ne vilkunnapit. Joutuu peukku kovalle venytykselle, jos täytyy samalla kytkintä puristaa. Pitäsköhän mun tilata ne tänä viikonloppuna netistä.

Tänään on tylsä sää. Harmittaa, kun krooninen ajokuume vaivannut maanantaista lähtien. :roll:

Mutta onhan ne harrikan äänet ihanat. Eilen olin koirien kanssa lenkillä, niin kuulin, kun joku starttasi siinä puolen kilsan päässä pyöräänsä. En voinu äänestä erehtyä, vaikken sinne asti nähnytkään. :lol:
Jerry lee

Eikös ne vilkkunappulat olleet vielä edullisetkin, joten jos tarvista on, niin itse ainakin tilaisin.
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Sari S kirjoitti: 09:03 22.09.2018. Jahas, täytyy tutustua latureiden ihmeelliseen maailmaan. On mulle ihan uusia vehkeitä nekin. Toistaiseksi kuitenkin Sporsteri on startannut kiltisti ja ongelmitta.

Eilen kävin ajelemassa reilun puolen tunnin lenkin ja tutustumassa Bembölen kahvituvan parkkipaikkaan. Harrikkakuski bongattu reissulla ja pahoittelut, että en morjestanut takaisin, juuri sillä hetkellä tilanne päälle kytkimen kanssa, joten kädet loppui. :wink: Vähän kytkinkäsi väsyi, kun reissulla oli liian monet punaiset liikennevalot.
Sellaisella varmaan varttitunnin ajolla kyllä akussa riittää virtaa, eli kerkiää lataamaan sen mitä startti on kuluttanut.. sehän kun on ison virransyöjä lopulta!
Kaikki ymmärtää sen, että joka tilanteessa ei pysty morjestamaan kun ihmisellä on vaan kaksi kättä... itsekin monesti joutunut "nyökkäämään" päällä kun on "kädet täynnä töitä" .....
Yksi hyvä konsti yleensä kin liikennevaloihin pysähtyessä on, jos vaan vapaa löytyy helposti, niin pysähtyessä tai juuri ennen sitä mopo vapaalle ja silloin ei tarvi puristaa sitä kytkintä koko ajan.... monesti valojen vaihtumisen voi jopa ennakoida jos on jonossa ekana... tai sitten kauempana jonossa kun valo vaihtuu keltaisella, kytkin pohjaan ja pykälä silmään ja menoksi..... väsyy paljon vähemmän se kytkinkäsi....
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Sari S
Viesti:

Joo, täytyy opetella vapaata käyttämään liikennevaloissa. Aika hyvin se löytyy mun pyörästä. Eilenkin mietin valoissa pitkään seistessäni, että pitäskö vaihtaa vapaalle. En kuitenkaan vielä tohtinut, kun pelkään, että sitten se valoista lähtö viivästyy, kun jään pyörän kanssa säätämään. Mutta aika nopeasti kyllä ainakin vaihde valmiiksi päällä mun pyörä lähtee. Yleensä joutuu vaan odottamaan, että se edellä ajava henkilöautokin liikahtaisi. :D
Vastaa Viestiin