Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Ei varmaan valoista lähtö myöhästy sinulla jos vaihde on vapaalla. Moottoripyörällä on kiva lähteä rivakasti valoista ym. mutta ei se mikään kiihdytyskisa ole. Kun hetki lyö ja keltainen syttyy, niin vaihteen saa tosi nopeasti päälle, kytkinkahvasta vaan vetäisy ja polkaisu vaihdepolkimelle, paljon nopeampaa kuin esim. manuaalivaihteisella autolla. Odotellessa voi etujarrulla tarvittaessa pitää mäessä pyörää paikoillaan ja vasen jalka on jo valmiiksi vaihdepolkimella. Jos ollaan tasaisella, niin nyrkkisääntönä sanoisin, että pysähtyessä vasen jalka maahan, koska oikealla jarrutetaan, ja lähtiessä oikeaa jalka maassa, koska vasemmalla pistetään vaihde päälle. Siinä väliaikana liikennevaloissa seisoessa voi pitää vaikka molempia jalkoja maassa, kun ei kerta tapahdu mitään.
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti: 11:10 24.09.2018.vaihteen saa tosi nopeasti päälle, kytkinkahvasta vaan vetäisy ja polkaisu vaihdepolkimelle, paljon nopeampaa kuin esim. manuaalivaihteisella autolla. Odotellessa voi etujarrulla tarvittaessa pitää mäessä pyörää paikoillaan ja vasen jalka on jo valmiiksi vaihdepolkimella. Jos ollaan tasaisella, niin nyrkkisääntönä sanoisin, että pysähtyessä vasen jalka maahan, koska oikealla jarrutetaan, ja lähtiessä oikeaa jalka maassa, koska vasemmalla pistetään vaihde päälle. Siinä väliaikana liikennevaloissa seisoessa voi pitää vaikka molempia jalkoja maassa, kun ei kerta tapahdu mitään.
Hyvät ohjeet. Itse lisäksi lepuutan käsin roikottamalla niitä alhaalla, jos on tasaista ja ,molemmat jalat maassa. Kykimen raskaus todellakin korostuu valoissa. Toki se vähän harjoitusta vaatii, mutta sitä vapaalle ja ykköselle vaihtamista voi harjoitella ihan kotipihalla, nin on varmempi olo liikenteessä.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Täytyy miettiä noita asioita seuraavan kerran, kun liikennevaloissa seisoo. Hyvin mulla vapaa menee päälle, jopa kesken ajon, kun vaihdan ykköseltä kakkoselle. :lol:

Tänään toi posti mulle uuden ajokortin. 8)
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:31 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Sari S kirjoitti: 19:11 24.09.2018. Täytyy miettiä noita asioita seuraavan kerran, kun liikennevaloissa seisoo. Hyvin mulla vapaa menee päälle, jopa kesken ajon, kun vaihdan ykköseltä kakkoselle. :lol:

Tänään toi posti mulle uuden ajokortin. 8)
Mulla löytyy vapaa joka vaihteen välistä, vois kai vaihtaa marjapuurot uusiin. Liikennevaloissa tulee pidettyä vapaalla ettei tartte jalkaa pitää kytkimellä kokoaikaa.
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

UrpoTJ kirjoitti: 14:29 18.09.2018. Joo, juuri nämä Ebay-versiot minullakin jo valokuvassa olivat. Koteloiden raottaminen ei tosiaan ole iso operaatio, torxit ruuveina olleet jo kauan. Ja nimenomaan T27. Näitä ei kaikissa sarjoissa ole ja sitten väännelty kannat piloille T25:lla. Ja ei saa kiristää liikaa, muuten käy huonosti. Ulkomuistista muistelen n. 5 Nm eli käsivaralla hyvin vähän.
Viikonloppuna laitoin Softailiin ebaysta tilatut pidemmät napit. Torxeilla oli kotelot kiinni ja #2 phillips ristipäällä kytkinten rungot sisäpuolelta. Laitoin samalla kaikki nappulat uusiksi, kun niistä oli joku hinkannut ulkonäkösyistä kaikki merkinnät pois. Asennus kävi helposti, kun keksi laittaa vilkun nappulat etupuolelta kotelon sisään, niin oli helpompi napsauttaa paikalleen. Eniten aikaa meni asennuksessa karkuun lipsahtaneen jousen etsimiseen. Kun on ikänäkö ja kuulovaurio, niin havainto jousen pakenemissuunnasta on nolla ja laskeutumiskohdasta ei mitään mahdollisuutta saada äänipaikannusta. Onneksi talli on vain vähän alle 50 neliötä.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Veijo Esso kirjoitti: 08:59 01.10.2018. Laitoin samalla kaikki nappulat uusiksi, kun niistä oli joku hinkannut ulkonäkösyistä kaikki merkinnät pois.
Onpa ollut tarkka toveri. Minulla on myös merkinnät hävinnet tai haalistuneet kun on pyörässä jo ajokilometrejä, mutta tästä ei ollut tuossa kyse?
Avatar
Veijo Esso
Viestit: 1121
Liittynyt: 12:09 07.09.2016.
Paikkakunta: Rajamäki
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Veijo Esso »

UrpoTJ kirjoitti: 09:08 01.10.2018. Onpa ollut tarkka toveri. Minulla on myös merkinnät hävinnet tai haalistuneet kun on pyörässä jo ajokilometrejä, mutta tästä ei ollut tuossa kyse?
Mittarissa 50000 mailia ja vuosimalli -98. Vastaavasti -08 Dynassa jolla on saman verran ajettu on merkinnät hyvin näkyvillä. Eihän tuosta tietysti tiedä monesko mittari tuossa mahtaa olla, mutta maalin kunnosta päätellen ei vaikuta, että olisi kovasti pielessä. Ei ainakaan aurigonpaisteessa ole pidetty haalistumassa.

Kuriositeettina mainittakoon, että minulla on pitkät sormet (ajohanskan koko 4XL), ja siitä huolimatta totesin nuo pidennykset tarpeellisiksi. En oikeasti itse keksi mitään syytä mikseivät nuo voisi olla vakiona kaikissa.
XL 883C -07 | FLSTF -98
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:31 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Tänään huomasin, että Electran Low-versiossa on myös tavallista ohuemmat gripit, siis kädensijat! Eli tehtaalla on - ymmärtääkseni - tällä haettu apua lyhyen henkilön lyhyille sormillekin...
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Eilen kävin ulkoiluttamassa Porsteria, kun näytti niin surulliselta autokatoksen nurkassa yksinään seistessään. Uskalsin välillä vaihtaa liikennevaloissa vapaalle, ja välillä ehdin jo laittaa vaihteen silmään ja taas pois... Kyllä ne valot aika pitkään on punaiset joissain risteyksissä. 😂

Olen jotenkin oppinut noiden vilkun nappien kanssa elämään. Vasemmalle käännyttäessä pitää ensin laittaa vilkku ja sit vasta käsi kytkimelle, niin ylettää. Mutta kyllä ne talvella vaihtuu niihin pidempiin nappeihin.

Harmittaa nyt, että talvi uhkaavasti lähestyy. Minun mieleni haikailisi pidemmille lenkeille kivassa seurassa. Yksinään ajellessa pelkään eksyväni ja jos kippaan pyörän kumoon jostain syystä, niin minun taidoilla ja voimilla se ei ylös nouse. Testattu on. Mutta ensi kesänä ajellaan sitten miehen kanssa.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Pekka L
Viestit: 438
Liittynyt: 13:35 23.01.2008.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Pekka L »

Toisaalta, eksymisessäkin on puolensa: Tulee käytyä sellaisissa paikoissa, joihin muuten ei olis menny. Ja voi löytää vaik kuin kivoja mestoja ja reittejä!
Navigaattorin kanssa eksymisen on miltei mahdotonta. Paitti tahallaan! :-D Sitä metodia oon käyttäny Saksassa, jos muutoin olisin ollu liian aikaisin satamassa. "Tosta tonne" ja "Miltäs ton niminen kylä näyttää" rasian kokoajan laskiessa, millon oon perillä!
Pekka äL
Satulapummi Wakka-Hämeestä
Electra Milwaukee-8 2017
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 02:32 12.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

Täytyy katso nuo videot kotikoneella. Nyt työmatkalla iki-ihanassa länsimetrossa. Mutta joo, luulen että mun nostotekniikka on huono. Mitä vähemmän voimaa, sitä parempi tekniikka pitää olla, sanoo mun hapkido-ope. Joka onneksi tuli myös nostamaan mun parkkiruutuun pyörtyneen pyörän pystyyn. Pitäs kyllä treenata tuota pyörän ylös nostamista, jotta en joutuis joku kerta sen kanssa pulaan.
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Avatar
Sari S
Viestit: 219
Liittynyt: 17:38 12.07.2018.
Paikkakunta: Heinävesi
Viesti:

Re: Matkalla motoristiksi eli tarinoita ajamaan opettelusta

Viesti Kirjoittaja Sari S »

-Harikka- kirjoitti: 22:40 01.10.2018. Tiäetty voimaaki pittää olla jonni verra, rätkän nosto on myös tekniikkalaji :idea: :wink:
Sari, onkos nuista vilmeista mittää apuva :?: :roll:

:arrow: How To Pick Up A Motorcycle By Yourself - How To Pick Up A Harley Davidson 02:48

:arrow: [4k] How to Pickup a Fallen Motorcycle 02:47

:arrow: HOW TO PICK UP YOUR MOTORCYCLE - FALLEN OR DROPPED BIKE 02:30
Olipas helpon näköistä touhua. Selkeästi tekniikkalaji. :D
2.8.2018- XLH883 -97 "Hukkeri Porsterson" <3
https://nainenjahd.blogspot.com/
Vastaa Viestiin