93vm sportsterin sähköt

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Patuwaa
Viestit: 10
Liittynyt: 12:56 02.06.2018.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Patuwaa »

Morjesta,
Hävis ajaessa sportista kaikki sähköt, ja savua alko kipinöiden kera työntämään akun lähistöltä.. :oops:

Myöhemmän tutkimisen jälkeen syyksi paljastui akulta lähtevä päävirtajohto, josta oli suojakuori hankautunut puhki, ja sulanut sen myötä.. 8O

Aika paljon saanut siistiä vanhan omistajan jäljiltä sähköjä muutenkin. Aikaisemmin paloi pitkät ja lyhyetkin samaanaikaan tosi himmeästi, nyt toimii ne kun kytkentäkaavion kera kävi tankin alla olevat johdot läpi 8) :roll:

Pyörässä ei aikaisemman ”sähköinsinöörin” jäljiltä päävirtasulakettakaan ole ollenkaan!
Kysymys kuuluukin, minkähänkokoinen riittäisi? 30A?

Ensi talvena tarkoitus rakentaa sähköt kokonaan uusiksi, ettei vastaavia yllätyksiä pääse enää käymään.. (blackbox?)
FLHX
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Ei tuon ikäinen sportti sisällä alunperinkään pääsulaketta, eikä se sitä tarvitse. Ei black boxikaan mikään pakollinen varuste ole.
Patuwaa
Viestit: 10
Liittynyt: 12:56 02.06.2018.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Patuwaa »

Tarkennetaan vielä, ettei tässä automaattisulakettakaan ole.. Hajonnut joskus ja jätetty pois?
Pakkohan tohon joku on laittaa, palaa vielä koko pyörä...
FLHX
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vika paikllistettu, korjaa vika kunnolla.
Kaapeliviat on yleensä edullisia korjata, kun mittaat tarvittavan johdon pituuden(+5cm) ja sitten lähimmälle autosähkökorjaamolle. Silikonipäällysteinen 35neliöinen kaapeli ja siihen asianmukaiset kengät päihin.
Halavalla kuntohon.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Patuwaa
Viestit: 10
Liittynyt: 12:56 02.06.2018.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Patuwaa »

Mitä sitä turhaan autosähkökorjaamolle, kun itseltäkin tuo hoitui 8).
Tosiaan ensitalvena tarkoitus rakentaa sähköt uusiksi, ovat sen verran ”pommin jäljiltä” vielä..
Alkuperäistä johtosarjaa ole kuin osa tallella, vilkkujen releitykset ym puuttuu ja kaikki tosi hätiköiden liitetty, sekä vedetty ihan ihme reittejä, josta tämäkin nyt johtui. :oops:
FLHX
Avatar
Pave.
Viestit: 1215
Liittynyt: 19:08 05.10.2012.
Paikkakunta: Multian ja Kolhon puolivälissä

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Pave. »

Patuwaa kirjoitti: 15:47 12.08.2018. Mitä sitä turhaan autosähkökorjaamolle, kun itseltäkin tuo hoitui 8).
Eräässä muussa vähän vastaavassa tapauksessa oli kanssa yhdelle kaverille sanottu (korjauskäsikirjassa), että vie se korjaamolle kun sitä ei voi itse tehdä.... korjaamolla se kaveri sitten puhui asentajalle että ethän tee sitä itse.................. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Vilpe
Viestit: 14
Liittynyt: 19:54 28.03.2018.
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Vilpe »

Täällä pitäs kans tehdä sähköt uusiks ens talvena -93 Sportster. Mahdollisimman yksinkertaset ilman vilkkuja yms turhuuksia, joten kyselisinkin mitä kaikkea voi ja mitä ei voi jättää pois? Jos jollai sattus olee vaik sellanen "karsittujen sähköjenkaavio" niin olis kova sana.
1993 XLH Sportster :arrow:
Booze Berserkers Crew 8)
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Vilpe kirjoitti: 07:54 12.10.2018. Täällä pitäs kans tehdä sähköt uusiks ens talvena -93 Sportster. Mahdollisimman yksinkertaset ilman vilkkuja yms turhuuksia, joten kyselisinkin mitä kaikkea voi ja mitä ei voi jättää pois? Jos jollai sattus olee vaik sellanen "karsittujen sähköjenkaavio" niin olis kova sana.
Jos johtosarja on alkuperäinen ja kunnossa, en lähtisi sitä kovin paljoa leikkelemään. Ottaisin tarpeettomat pistokkeista pois ja köyttäisin johdot piiloon. Riippuu tietysti siitä, minkälainen rakennustyömaa on käynnissä.
Vilkut kyllä pitää tuon ikäisessä olla.

Yksinkertaisin tietysti on:
#laturi--jännitteensäädin --akku
#akku--sulake--virtalukon B
#virtalukon IGN--puola+
Näillä jo käy....mutta tieliikenteessä...
#virtalukon IGN--jarruvalokytkin-jarruvalo (etu-ja takajarrusta)
#virtalukon L--takavalo
#virtalukon L--valonvaihdin
#valonvaihdin--etulamppu
Nämäkin on hyvä olla....
#virtalukon IGN--vapaavalo ja öp-valo
#vapaavalo ja öp-valo--kummankin anturit

Näin äkkituumauksella johtosarjan muuttaminen teettää pirusti töitä, kun kumminkin pitää melkein samat piuhat laittaa uusiksi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vilpe
Viestit: 14
Liittynyt: 19:54 28.03.2018.
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Vilpe »

Kiitos jo tästä !
Pieni tarkennus suunnitelmaan lienee kohdallaan. Ajatuksena tehdä kokonaan uudet johdotukset ja pitää alkuperäinen koskemattomana, näin saa vedot juuri sellaisiin paikkoihin kuin haluaa eikä myöskään tarvitse piilotella isoja alkup. liittimiä... Fillariin tulossa myös kokonaan uusi öljytankki joka täyttää kokonaan kolon jossa nykyään on öljytankki, akku sekä sähköboksi. Tankki vaihtuu myös 2osaiseksi ja mittari luonnollisesti korkkien väliin joten siihenkään en tarvitse kuin öljy- ja virtavalon sohvelin paneelissa kun on vain se 2 polttimoa.
1993 XLH Sportster :arrow:
Booze Berserkers Crew 8)
Pertti
Viestit: 6038
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Virtavalolla tarkoitat varmaan latausvaloa. Jos se on sportissa vakiona niin ok, mutta ellei ole, saattaa vaatia pikkuisen elektroniikkaa vakiokamojen lisäksi.

Tuossa aika ihmisläheinen kaavio....
Kuva
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vilpe
Viestit: 14
Liittynyt: 19:54 28.03.2018.
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Vilpe »

Thänks ! 8) Latausvalohan siinä pitäis olla mutta tässä tapauksessa laitan virtavalon joka palaa aina kun avain käännetään "on" asentoon :!:
1993 XLH Sportster :arrow:
Booze Berserkers Crew 8)
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1660
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Muistan jossain vanhassa sähkökaaviossa olleen "Ignition indication light"-merkinnällä olleen merkkilampun. Onko se ollut lataukseen yhdistetty kuten autoissa?

Eikös tämänikäisissä ole ollut öljynpaineen varoitusvalo ja siis öljynpaineen anturikin? Sehän yleensä ajaisi saman asian ja olisi ihan hyödyllinen merkkivalo. Ainakin uudemmissa taitaa olla maaduttava eli kytkentä olisi helppo. Tuossa Pertin kaaviossa ei näitä taida olla.
Vilpe
Viestit: 14
Liittynyt: 19:54 28.03.2018.
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Vilpe »

On tässä juu. Se jää "virtavalon" lisäksi myös 8)
1993 XLH Sportster :arrow:
Booze Berserkers Crew 8)
Avatar
Kiwi
Viestit: 2193
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Mua ainakin alkais tuollainen ylimääräinen valo häirittemään ja laittaisin sen vapaavaloksi. Mitä tuolla virtavalolla on virkaa jos sulla on mittari ja mittarivalot?

Nimimerkillä ylimääräinen on turhaa.
Vilpe
Viestit: 14
Liittynyt: 19:54 28.03.2018.
Paikkakunta: Loppi
Viesti:

Re: 93vm sportsterin sähköt

Viesti Kirjoittaja Vilpe »

Nojoo, tuossa on kyllä pointtia kerrakseen ! :roll: Taidan jättää kokonaan tyhjäksi, vapaan kun löytää ilman valoakin ja ompahan taas muutama piuha vähemmän :wink:
1993 XLH Sportster :arrow:
Booze Berserkers Crew 8)
Vastaa Viestiin