Litiumakku

Sähköt, elektroniikka, valot, vilkut, hälytin, mittarit (myös mekaaniset)

Valvojat: Pertti, pressa

Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Litiumakku

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Nyt, kun Harrikaltakin sellainen on tulossa....
Suoritin sattumalta kliinisiä testejä kylmässä.
103 TC, jossa joku Lipo tai jotakin akku, joka normaalissa ajossa on ollut aivan erinomainen, seisoi pihassa 0-10 asteen pakkasessa neljä tuntia, ei enää pyörittänyt kunnolla, vaan lähti lukuisten yritysten jälkeen säkällä käyntiin.
Latasin akun, jolla normaali käynnistys sisätiloissa n.+10 asteessa, ja sitten taas ulos pieneen muutaman asteen pakkaseen.
Jäähtyi siellä kolmisen tuntia, eikä millään meinannnut jaksaa pyörittää ja taas ikäänkuin tuurilla lähti papattamaan.

Ei ehkä paras vaihtoehto pakkaseen, vaikka kevyt onkin. Siis jos on ominaisuus, eikä vaan tämän kyseisen yksilön heikkous.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Litiumakku

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Ostin sen Harrikan oman Lithium-akun vajaat viikko sitten Texasista ja vaihodin heti orggiksen tilalle. Normikäytössä ei minkäänlaista eroa, ei se kone sen sähäkämmin starttaa.

Akku tulee sieltä tulevassa pyörässä. Idea on asentaa se täällä pyörään, jolla ajetaan alle 10x vuodessa pidempiä pätkiä ja sitten se seisoo paikoillaan. ensi keväänä olen viisaampi, miten virtaa piisaa.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 09:23 24.03.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 6037
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Litiumakku

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mikä oli hinta?
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Litiumakku

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Texasin hinta oli $299,95 ja vero päälle parisen kymppiä. Taalan kurssi on korkea, eli tuosta ei kurssietua tule kuin n. 10%. Eli euroissa jää sitten karvan alle 300.

Pyörässä oli elokuussa ostettu orggis AGM ja se maksoi siellä n. $170. AGM tulee myös laukussa ja sijoittuu varmaan paikoilleen samaan pyörään, missä olikin.

Se painoero on aivan käsittämätön! Lithiumin nostaa kahdella sormella ja AGM:n kahdella kädellä ;)

Ovat tehneet tuohon matkamalliin muovisen sovitushäkin ja vielä tarralla olevan palan vaahtomuovia kattoon, eli käy suoraan alkuperäiselle paikalle ilman lisätilkkeitä eikä pitäisi pomppia siinä mihinkään. Hyvin on tuotteistettu.

Katsoin Shorain sivulta ja heidän lithiuminsa matkamallin Harrikkaan oli 340 taalaa ja ilman noita tilkkeitä. Shorai ilmeisesti 2 Ah suurempi, vähän vaisusti ilmoittavat noita, koska luvut ovat niin pieniä, että asiakkaat säikähtävät.

Tämä on mielenkiintoista, miten pienellä Ah-määrällä lithiumit pärjäävät, ne ovat 6-8 Ah, kun AGM on luokkaa 30Ah. Shoraissa oli 10% suurempi max. käynnistysvirta, mutta Harrikan akussakin oli yli 10% enemmän AGM:ään verrattuna.

Shorain sivulla on laajasti selvitetty, miksi pienempi kapasiteetti riittää. Idea on lyhyesti se suurempi käynnistysvirta, koska eihän näitä sahata hulluna. Ja toinen olennainen asia on se, että lithium antaa liki kaiken kapasitettin käyttöön, kun lyijyakku antaa vain murto-osan.

No käytäntö nayttää, nyt tulee jo 2 kk tauko kontissa heti alkuun. Nappasin pääsulakkeen irti varoiksi.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Litiumakku

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Innostus Lithiumiin, tai kyllähän se Suomeksi on ihan litium, syntyi syksyllä.

Tuli hankittua ystävättären pojalle Suzukin 600 kyykky, joka oli seissyt käytännössä koko kesän. Lähti ulkoa sateesta käyntiin parkkikselta ja ajoin 120 km. Sitten taas 3 viikkoa säilytystä sateessa ja hyvin pyöritti. Sitten pitkiä starttauksia, kun alipainebensahana oikkuili. Kesti hyvin sahaamisen. Lopulta kun pyörä suostui käymään, se meni talliini talvisäilöön. Siellä sitten muutaman kuukauden kuluttua mittasin akun jännitteen, että pitäisiköhän ladata. Mittari näytti 13.19V ! Siinä vaiheessa piti ruveta katsomaan, että mikä ihme akku siellä on. Löytyi Shorain litium. Tyyppiä en nähnyt, niin paljon ei jaksanut kaivaa. Mutta hyvin pieni se oli, eli ei varmasti 4 Ah suurempi, veikkaisin.

Jos sellainen "nappiparisto" toimii noin hyvin, niin kai se Harrikan omakin, kuitenkin paljon suurempi. Siitä kiinnostuin. Täytyy niissä jotain itua olla.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Vastaa Viestiin