Dynan öljyproppu

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja JKKo »

hdjokke kirjoitti: 16:41 27.03.2019.Proppu laitetaan kiinni momentilla 19.0-28.5 Nm.
Oletko käyttänyt momenttiavainta tulpan sulkemiseen?

Mä en osaisi silmämääräisesti arvioida o-renkaan kuntoa. Ei ne arvioi korjaamollakaan vaan pistää joka kerralla uuden.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja JKKo »

JKKo kirjoitti: 10:21 10.10.2017. Tätä kun pikkuisen lisää jarrukliinerillä tms putsattuun proppuun, niin ei tiputa eikä tarvitse miettiä, mimmoista jälkeä syntyy kun proppu tärinästä aukeaa ja tippuu tielle vähän ennen kuin öljy loppuu.

http://m.loctite-opas-kunnossapito.fi/f ... e-577.html

Edit 27.3.2019 Ylläoleva linkki päivitetty. Oli alunperin Loctite 577 kierretiivisteeseen, mutta Henkel oli vaihtanut samanosoitteeseen sivuun jotakin ihan muuta.

Ei ole lukite.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

JKKo kirjoitti: 21:07 27.03.2019.
hdjokke kirjoitti: 16:41 27.03.2019.Proppu laitetaan kiinni momentilla 19.0-28.5 Nm.
Oletko käyttänyt momenttiavainta tulpan sulkemiseen?

Mä en osaisi silmämääräisesti arvioida o-renkaan kuntoa. Ei ne arvioi korjaamollakaan vaan pistää joka kerralla uuden.
18.5 vuodessa on silmä harjaantunut sen verran, että voi arvioida o-renkaan kuntoa, kun kaikessa rauhassa omassa tallissa puuhastelee. Merkkihuollossa on asentajalla kiire, eikä viitsitä arpoa, onko tiiviste kunnossa vai ei. Sitäpaitsi se ei varmaan maksa kuin eupan pari, ja niitä on huollossa käsillä runsaasti, joka näkyy myös laskussa. Kotitallissa välttämättä ei ole näin. Itselläni niitä kyllä on varastossa. Mutta miksi vaihtaa, jos se on ok kunnossa, ja noudatan tehtaan huolto-ohjeita.

Öljytankin tyhjennysproppu laitetaan huoltokirjan mukaan momenttiavaimella oikeaan momenttiin. Käsittääkseni näin on myös Dynassa. Kyllä ne H-D:llä on tutkineet kaikki oikeat prosessit ja toimenpiteet. Et tee pyörästäsi yhtään varmempaa jollain lisäkemikaalilla tai -konstilla. Mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, kukin tekee omalle pyörälleen, mitä haluaa.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja JKKo »

On teillä maallikoilla ylevät käsitykset tuotekehitysväen tekemisistä! Joku kesäharjoittelija tai vastavalmistunut pannaan joko kirjoittamaan Twin Camkn öljynvaihto-opasta, mitoittamaan nokkaketjun laahaimet tai vaikka funtsimaan 100 vuoden aikana useaan kertaan keksityn sprocket compensatorin sielunelämä uusiksi. Joskus onnistuu, joskus ei.

Ihan oikeasti, kumirinkula, joka on litistynyt muotopuoleksi kahden metallin välissä kuumuudessa. Mitkä ovat kelvon kriteerit jatkoon?

Bilteman o-rengaslajitelmassa on tosi paljon niitä rinkiloita, jotka sopii tuohon tulppaan. Oon kokeillut, mutta mä olenkin ollut jo melkein 40 vuotta tuotekehittelijä!
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
KariFS
Viestit: 591
Liittynyt: 13:36 12.06.2017.
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja KariFS »

Kai se öljypropun o-renkula on ihan ok jos se ei ole perskaantunut. Hyvin koneistetut pinnat pitäisivät vaikka ilman renkulaa riittävän hyvin. Itse yleensä vaihdan renkulan jos sattuu uusi olemaan käsillä ja vanha huonossa kunnossa, eli jos siitä lähtee riekaleita. Just laitoin Hondaan uuden, on se pyörä mulla ollut jotain 7-8 vuotta ja joka vuosi on öljyt vaihdettu 1-3 kertaa. Propun tiiviste oli jo alkujaan vähän huono mutta kun ei sopivaa uutta ollut, olen jättänyt uusimatta. Onhan tuollaisen 45+ vuotiaan pyörän alapuoli oletusarvoisesti hiukan öljyssä (ei varsinaisesti entisöity saati rakenneltu) mutta ei se alleen ole ikinä tiputellut.

Nyt sitten on kuuluisan tarvikefirman eli ”Genuine Parts”:in uudenuusi renkula laitettuna kun viimein muistin semmoisen lisätä nippelitilaukseeni viime kesänä. Laitetaan uusi taas joskus vuonna 2028 tai niillä main :lol:

Oikeasti, O-rengas kestää tuollaisessa paikassa useammankin käyttökerran, tuhlausta on laittaa uusi joka kerta. Toisaalta jos se ei maksa juuri mitään, niin miksipä ei uusisikin. Mutta tällainen perusnuuka elämäntapainsinööri maaseudulta on toki säästeliäs, ”hyvä huolenpito” laitteille ei minun mielessä tarkoita että uusitaan kaikkea vaikka ei tarvitse. Kun ei se mitään auta tai paranna, paitsi osakauppiaan liikevaihtoa.
XLS1000 Roadster 1983

”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

JKKo kirjoitti: 22:55 27.03.2019. On teillä maallikoilla ylevät käsitykset tuotekehitysväen tekemisistä! Joku kesäharjoittelija tai vastavalmistunut pannaan joko kirjoittamaan Twin Camkn öljynvaihto-opasta, mitoittamaan nokkaketjun laahaimet tai vaikka funtsimaan 100 vuoden aikana useaan kertaan keksityn sprocket compensatorin sielunelämä uusiksi. Joskus onnistuu, joskus ei.

Ihan oikeasti, kumirinkula, joka on litistynyt muotopuoleksi kahden metallin välissä kuumuudessa. Mitkä ovat kelvon kriteerit jatkoon?

Bilteman o-rengaslajitelmassa on tosi paljon niitä rinkiloita, jotka sopii tuohon tulppaan. Oon kokeillut, mutta mä olenkin ollut jo melkein 40 vuotta tuotekehittelijä!
Amerikkalaisessa nykyorganisaatiossa saattaa todellakin olla uudella tiedolla ja osaamisella varustettu vastavalmistunut kirjoittamassa öljynvaihto-opasta. Mutta sikäläiseen osaamiskulttuuriin kuuluu, että asiat varmistetaan moneen kertaan eri esimies- ja asiantuntijatasoilla, viimeiseksi yhtiön lakiosastolla.

Silti vahinkoja ja suunnitelumokia saattaa sattua, esim. lentokoneita putoaa, jos jokin osakokonaisuus ei toimi, kuten oli tarkoitettu. Tämän takia tehdään mm. takaisinkutsuja, jotta voidaan korjata virhe. Jos ei tehdä mitään, niin voidaan käydä oikeutta. Korvaussummat saattavat olla pahimmissa tapauksissa kymmeniä, jopa satoja miljoonia, jos todetaan, että vika on aiheutunut huolimattomuudesta tai piittaamattomuudesta.

Tehtaan käytäntöjen on tarkoitus myös varmistaa tehokas ja tuloksellinen jälkimarkkinointitoiminta, kuten huolto, jotta asiakas saa määräaikaishuollon jälkeen toimivan pyörän alleen seuraavan 8000 km:n ajorupeamaksi. On varmasti nopeampaa vaihtaa uusi tiiviste joka kerta öljynvaihdon yhteydessä. Se saattaa olla uudemmissa tehtaan huoltokirjoissa jopa käytäntö. Mutta 2001-mallisessa se ainakin vielä pyydettiin tarkistamaan, ja vaihtamaan tarvittaessa. Näin olen siis tehnyt ajokaudesta 2001 alkaen.

En JKKo tiedä, mikä työelämätaustasi on, mutta pyöräkokoelmasi antaa olettaa, että laajaa kokemusta on. Voin kuvitella, että 1991 turbo-Sportsterisi saattaa tarvita lisäniksejä öljyn pitämiseksi siellä mihin se kuuluu, mutta 2009 Street Bob on jo ns. uudempi konstrukstio, jossa kaikki huoltotoimenpiteet on varmistettu ihan lakiosastolla asti.

Oma yli 31 vuoden työelämäkokemukseni on suomalaisittain erittäin suuresta kansainvälisestä yrityksestä, ja sen tuotesuunnitteluosastolta. Työkokemukseen kuuluu 3 vuotta Amerikan Yhdysvaltain länsirannikolta. On myös yksi sikäläinen oikeusjuttu, jossa edustin työnantajaani ja puolustauduin (lakimiesjoukkion avustuksella) menetyksekkäästi oman alani syytöksiä vastaan vuonna 1989. Tässä tuli amerikkalainen yritysoikeuskäytäntö tutuksi. Myös työnantajani suunnittelukäytännöt muuttuivat radikaalisti tuon vuoden jälkeen.

Eli kaiken yllämainitun takia luotan enemmän tehtaan virallisiin huoltokäytäntöihin. Mutta kiva lukea ja tietää myös tallieinareiden korjausnikseistä, jos ei öljy muuten pysy sisällä. Kun itsekin olen jonkinsorttinen tallieinari.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Itseasiassa mun iäkäs Sportsteri on ollut varsin kuiva tapaus kaiken kaikkiaan. Vanhemisen takia muutama paikka on tihkuttanut, mutta ainoa oikea öljyvuoto viimeisen 20 vuoden ajalta on ollut öljytankin väsymismurtuma. Korjasin senkin ilman tehtaan ohjeita. Hitsaamalla. Hyvin on kestänyt. Ei muita laajempia vuotoja.

Street Bob sen sijaan on käyttäytynyt, niin kuin siltä voi odottaa. Kolmesti se on telakoitu pelkästään öljyvuodon takia. Ja aina ovat käyttäneet "alkuperäisiä" tiivisteitä. Niitä tehtaan huolella mitoittamia.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
hdjokke
Viestit: 1114
Liittynyt: 16:49 17.07.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

JKKo kirjoitti: 15:28 28.03.2019. Itseasiassa mun iäkäs Sportsteri on ollut varsin kuiva tapaus kaiken kaikkiaan. Vanhemisen takia muutama paikka on tihkuttanut, mutta ainoa oikea öljyvuoto viimeisen 20 vuoden ajalta on ollut öljytankin väsymismurtuma. Korjasin senkin ilman tehtaan ohjeita. Hitsaamalla. Hyvin on kestänyt. Ei muita laajempia vuotoja.

Street Bob sen sijaan on käyttäytynyt, niin kuin siltä voi odottaa. Kolmesti se on telakoitu pelkästään öljyvuodon takia. Ja aina ovat käyttäneet "alkuperäisiä" tiivisteitä. Niitä tehtaan huolella mitoittamia.
Et siis ole tehnyt huoltoja Dynalle itse, vaan joku paikallinen huoltoliike? Mitä sanoivat vuodon syyksi? Onko täällä palstalla muilla ollut vastaavaa ongelmaa TC-Dynassa? Kuten KariFS sanoi, pinnat ovat koneistetut, ja öljy pysyisi sisällä ilman tiivistystäkin. Näinhän on enskapuolella, missä on kartioproppu. O-rengas myös estänee propun avausta tärinässä. Enskassa taasen kartioruuvi.

Huono olla jälkiviisas, mutta itse aina puhdistan myös propun reiän huolella, ettei tiivistyspintoihin jäisi hiekkaa ja paskaa, koska TC 88-Softailissa tyhjennysreikä on rungon alla, ja siellä sitä itseään sateella lentää. Sopiva hiekanjyvä on voinut tuhota koneistetun pinnan, ja silloin öljy tulee ulos pienestäkin aukosta tiivisteestä huolimatta.

Täytyypä laittaa se sun niksi talteen, jos tulee itselle tai jollekin kaverille tarvetta. Mistä sitä tietää. Ikävä homma kuitenkin toi sun tapaus.

Oman Softikseni öljyvuoto oli itse aiheutettu. Öljytankin maalauksen jälkeen laitoin tyhjennysletkun paikoilleen ruuvikiristeisillä letkunkiristimillä. Ne rikkoivat pikkuhiljaa tärinässä tyhjennysputken. Sitä ei ollut koko Euroopassa, joten laiton tilalle Royal Enfieldin öljyputkesta modaamani virityksen. On myös varalla nykyään alkuperäinenkin varaosa, jos intilainen letku pettää.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Bobissa on originaalisti jalkatapit keskellä. Polkimen axeli tulee enskakopasta läpi. Tähän liitokseen on pyöreä tiiviste joka asennetaan koppien väliin. Ei ole varsinaisesti millään kiinni. Tehdas ei laita liimaa. Liekö tämän kopat kierot vai tehtaan tilke ohut. Vaiko kärsiikö jo monista avauskerroista. Tämä vuoti pedaalin akselia pitkin sisäpuolelle josta sitä vuotoa oli vaikeampi jäljittää. Hyvin levittää ajoviimassa sotkun. Myöhemmin siirtosarjojen aikana, kun pedaali oli poistettu, kyseinen tiiviste näytti todellisen ominaisuutensa tipahtamalla sinne enskan sekaan. Se kun ei ollut liimalla kiinni. Se olikin vähän isompi vuoto. Ne kopat ilmeisesti elävät jonkin verran. Nyt siellä on silikonia ja muuta kivaa, jota ei mainita tehtaan manuaalissa. Löytyy hyllystä.

Tämä yksilö hajoaa mieluiten voimansiirrosta. Vaihdelaatikko on täyskunnostettu laakerivaurion takia. Munako vai kana oli edeltä, mutta tukilaakereita on vaihdettu kaikenkaikkiaan kolme. Tukilaakerin stefan kanssa on myös ollut vuototapaus.

Olen pitänyt voimansiirto-remontit yhdessä ja samassa liikkeessä. Alunperin laatikko hajosi ajankohtana, jolloin mulla ei olisi ollut aikaa tehdä remppaa ja toisekseen olisin joutunut kertaremontin takia ostelemaan työkaluja joille ei ehkä tulisi toista käyttöä. Läksin Sportsterilla reissuun ja tämä oli pajalla laatikkonsa takia kuusi viikkoa tai jotakin sinne päin.

Jonkun tahran tää oli taas talvella jättänyt allensa. Mutta olen melko varma, ettei ole tullut mistään tämän laitteen kolmesta öljynpoistotulpasta. Ne on tiivistetty liimaa säästämättä.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
mosse
Viestit: 43
Liittynyt: 15:06 27.04.2010.
Paikkakunta: Lahnajärvi

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja mosse »

Vallu kirjoitti: 14:17 27.03.2019. Mosse! O-renkaita saat, siis oikeaa kokoa, ainakin Aras Bike & Parts, HD- Helsinki, Hot Bike...
Juu,tottakai niitä siellä saa mutta ajattelin että ruokakauppaan kun menee Lohjalle niin motonet olisi matkan varrella.
Täytyypä joku päivä mennä retkelle Tammisaareen tonne Aran putiikkiin. Hänen kanssa kiva puhua sitä toista kotimaista. :D
FXSTI Softail 2005
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:36 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
mosse
Viestit: 43
Liittynyt: 15:06 27.04.2010.
Paikkakunta: Lahnajärvi

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja mosse »

[/quote]
Mie hain 10 kpl O-renkaita 'suur'-Salon kauppalan keskustaajamasta, Kuisman teollisuuskaupasta Meriniitybn teollisuusalueelta :!: Ei vaadi mittää erikois O-renkaita, eikä maksanu maltaita :!: :idea: :wink:
[/quote]

Toi oli hyvä vinkki,kiitos paljon. :D
FXSTI Softail 2005
mosse
Viestit: 43
Liittynyt: 15:06 27.04.2010.
Paikkakunta: Lahnajärvi

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja mosse »

-Harikka- kirjoitti: 17:37 29.03.2019.
mosse kirjoitti: 08:59 29.03.2019.
Vallu kirjoitti: 14:17 27.03.2019. Mosse! O-renkaita saat, siis oikeaa kokoa, ainakin Aras Bike & Parts, HD- Helsinki, Hot Bike...
Juu,tottakai niitä siellä saa mutta ajattelin että ruokakauppaan kun menee Lohjalle niin motonet olisi matkan varrella.
Täytyypä joku päivä mennä retkelle Tammisaareen tonne Aran putiikkiin. Hänen kanssa kiva puhua sitä toista kotimaista. :D
Mie hain 10 kpl O-renkaita 'suur'-Salon kauppalan keskustaajamasta, Kuisman teollisuuskaupasta Meriniitybn teollisuusalueelta :!: Ei vaadi mittää erikois O-renkaita, eikä maksanu maltaita :!: :idea: :wink:
Tuo olikin hyvä vinkki .
Kiitos paljon. :D
FXSTI Softail 2005
Avatar
JKKo
Viestit: 1780
Liittynyt: 09:42 07.05.2002.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Dynan öljyproppu

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Kunhan ei potkaisisi takaisin. Tehtaan huoltomanuaalissa ei ole mainittu osuuskaupan tai muunkaan ei-diileriliikkeen o-renkaita sen enempää kuin liimalla sotkemistakaan mitä öljynvaihtoon tulee.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4914
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 21:37 17.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Vastaa Viestiin