Just tommosen akun reklamoin vapun alla takaisin kauppaan. Oli paketista otettuna tyhjä. Ja ladattuna "heikko" kuin se mitä olin pois vaihtamassa.hdjokke kirjoitti: 13:20 07.05.2019. Koska muilla on ollut parempi onni geeliakun kanssa, niin onko jollain kokemuksia Bilteman AGM-akusta? Näyttäisi maksavan reilun satasen, ja samaa teknologiaa, kuin orggisakkukin. Itselläni on orggisakusta tähän asti vain hyvää kokemusta. Mutta hintaa on yli tuplasti Bilsun akkuun verrattuna. Voisi 4-5 vuoden kuluttua kokeillakin?
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/moo ... 2000036062
Sportsterin akku
Re: Sportsterin akku
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsterin akku
Tuo oli juuri se mihin viittasin ja mainitsin JKKo:n samassa yhteydessä. Hänellä se oli sökö heti ja minulla kesti 2 kautta ja kolmentena talvena uupui seuraavan käyttäjän ylläpitolautauksessa siitä huolimatta tai sen takia.hdjokke kirjoitti: 13:20 07.05.2019. Koska muilla on ollut parempi onni geeliakun kanssa, niin onko jollain kokemuksia Bilteman AGM-akusta?
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin akku
En tosiaan tiedä minäkään, miksi se ylläpitolaturi pitää jättää kiinni koko talveksi. Itse latailen vanhojen pyörien akut niillä kerran talvessa ja hälypyörien 2-3 kertaa.
Optimaten latausohjelmasta ei ole tietoa. Lidlin laturia mittailin ja se ei lataa AGM-akkuja normaalia mp-akkua suuremmalla jännitteellä eikä virralla, mitä C-Tek sitävastoin tekee. Jos ei siis käytä sitä pienintä 0,8 A mp-laturia, vaan isompia 4-7A malleja.
C-Tekillä on nykyisin AGM-asento valittavana juuri tuon täyteen latauksen takia. Aiemmin se oli lumihiutale, mutta kun ilmeisesti porukka ei lukenut ohjeita ja lataili mp-tilassa, ovat muuttaneet symbolin.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tuo latauksen erilaisuus isomman C-Tekin ja Optimaten välillä. Itse en ole huomannut mitään ongelmaa C-Tekin latauksen riittävyyden kanssa. Miten sitä sitten mittaakaan. Voi olla eroa tai sitten on suositus vaan osunut sattumalta laitteeseen, jota on omassa hyllyssä myynnissä
Optimaten latausohjelmasta ei ole tietoa. Lidlin laturia mittailin ja se ei lataa AGM-akkuja normaalia mp-akkua suuremmalla jännitteellä eikä virralla, mitä C-Tek sitävastoin tekee. Jos ei siis käytä sitä pienintä 0,8 A mp-laturia, vaan isompia 4-7A malleja.
C-Tekillä on nykyisin AGM-asento valittavana juuri tuon täyteen latauksen takia. Aiemmin se oli lumihiutale, mutta kun ilmeisesti porukka ei lukenut ohjeita ja lataili mp-tilassa, ovat muuttaneet symbolin.
Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä tuo latauksen erilaisuus isomman C-Tekin ja Optimaten välillä. Itse en ole huomannut mitään ongelmaa C-Tekin latauksen riittävyyden kanssa. Miten sitä sitten mittaakaan. Voi olla eroa tai sitten on suositus vaan osunut sattumalta laitteeseen, jota on omassa hyllyssä myynnissä
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin akku
Magnapower YTX20L-BS näkyy olevan kuitissa mun uuden akkuni mallimerkintä. 176€ maksoi ja pyörittää ”kuin tulpatonta mopoa”.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Sportsterin akku
Meillä taas ei tarvitse ladata vanhojen akkuja kertaakaan talvella.
Jos pitää keväällä laturia käyttää, viimeinen kesä alkaa akulla Harrikassa.
En tiedä omakohtaisesti Optimaten, enkä Cetecinkään ominaisuuksista, aivan kuulopuheita on.
Optimate sopii suoraan Harrikoissa oleviin latauspiuhoihin ja siinä on ylläpito.
Jos pitää keväällä laturia käyttää, viimeinen kesä alkaa akulla Harrikassa.
En tiedä omakohtaisesti Optimaten, enkä Cetecinkään ominaisuuksista, aivan kuulopuheita on.
Optimate sopii suoraan Harrikoissa oleviin latauspiuhoihin ja siinä on ylläpito.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportsterin akku
Alkuperäinen akku käytössä … ja kun pitää ladata niin uusi haetaan ja alkuperäinen. Alkuperäisellä on menty jo 5 v. 6. kevät tuli ja meni laakista tulille. Hyvä on !
moorits
Re: Sportsterin akku
Nenäni alla on juuri vanhemman CTek MXS 3.6:n käyttöohje, joka kertoo seuraavaa latausmoodeista:Joe Cool kirjoitti: 16:57 07.05.2019.
C-Tekillä on nykyisin AGM-asento valittavana juuri tuon täyteen latauksen takia. Aiemmin se oli lumihiutale, mutta kun ilmeisesti porukka ei lukenut ohjeita ja lataili mp-tilassa, ovat muuttaneet symbolin.
Auton kuva. 14-75 Ah. Vakioakkuohjelma 14,4 V/3.6A, lämpötila-alue +5 - 50 astetta.
Soveltuu avoimille akuille, huoltovapaille, MF- ja hyytelöakuille ja monille AGM-akuille.
Lumihiutale. 14-75 Ah. Talviohjelma 14.7 V/3.6A, lämpötila-alue -20 - +5 astetta.
Soveltuu lataamiseen alhaisissa lämpötiloissa ja AGM-tehoakkujen, kuten Optima ja Odyssey, lataamiseen.
Eli ohjeen voi käsittää parilla tavalla. Kuuluuko H-D:n akku ns. monien AGM-akkujen joukkoon, vai onko se samassa sarjassa AGM-tehoakkujen, kuten Optiman ja Odyssey:n kanssa. Talviohjelman latausjännite näyttäisi olevan 0.3 V korkeampi.
Jos AGM-akku on lämpimässä tallissa, niin tarvitaanko talviohjelmaa? Olen lataillut akkua kummallakin, sekä talvi-, että auto-ohjelmalla. En koskaan ns. moottoripyöräohjelmalla, kun tuli joskus luettua käyttöohje.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Sportsterin akku
Optimatessa taitaa olla juuri tuollainen liitin.-Harikka- kirjoitti: 23:19 07.05.2019.Tuolla toisessa ketjussa, Ctek:in saa melkei suoraa sopimaa Harrikoissa oleviin latauspiuhoihinPertti kirjoitti: 21:58 07.05.2019. ... Optimate sopii suoraan Harrikoissa oleviin latauspiuhoihin ja siinä on ylläpito.
CTEK Akkutesteri 12V "Harley Davidson"-liitin 45-5634 9.99€
Tausta peileistä näkyy vaan taakse jäänyttä elämää...
Re: Sportsterin akku
Juuri tuon arvaamisen takia lienee hiutaleesta luovuttu ja nykyään niissä lukee sen kohdalla suoraan AGM. Sillä vedän kaikki AGM:t ja BIlteman siniset. Ja 99,4% aina sisällä lämpimässä.hdjokke kirjoitti: 15:29 08.05.2019.Lumihiutale. 14-75 Ah. Talviohjelma 14.7 V/3.6A, lämpötila-alue -20 - +5 astetta.Joe Cool kirjoitti: 16:57 07.05.2019.
C-Tekillä on nykyisin AGM-asento valittavana juuri tuon täyteen latauksen takia. Aiemmin se oli lumihiutale, mutta kun ilmeisesti porukka ei lukenut ohjeita ja lataili mp-tilassa, ovat muuttaneet symbolin.
Soveltuu lataamiseen alhaisissa lämpötiloissa ja AGM-tehoakkujen, kuten Optima ja Odyssey, lataamiseen.
H-D:n akku - onko se samassa sarjassa AGM-tehoakkujen, kuten Optiman ja Odyssey:n kanssa. T 0.3 V korkeampi.
Jos lataa sillä tavallisella ja kun se näyttää vihreää, hiutaleen/AGM-painikkeen painaminen tekee uuden testauksen akulle ja jatkaa lataamista aikansa ennen ylläpitoon siirtymistä.
Ja kun noita akkuja kehutaan/haukutaan, niin minulla on 1981 rautiksessa Odyssey-akku. Oli siinä kun jenkeistä ostin ko. pyörän 2011 ja iästä ei ole mitään tietoa. Hyvin toimii edelleen. Eli on varmasti yksi ns. hyvistä merkeistä. Tai oli ainakin 10-15 vuotta sitten. Ei siitäkään voi mennä takuuseen, että toimiiko nyt ostettava 10v. kuluttua.
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin akku
Tuo lienee joku standardi, Firebladessakin oli tuollainen, ei mitään käsitystä, mitä laturia siinä oli käytetty.
C-Tek käyttää omaa liitintään, johon on runsaasti liitettäviä kappaleita. Harikan vinkin ansiosta joskus tajusin tuollasen etsiä Motonetistä ja nyt niitä on useampikin hankittu. Kiitos vinkistä, jos ei silloin tullut jo kiiteltyä
Joe Cool Has Left The Building - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus
Re: Sportsterin akku
Onko tuo Optimateen sopiva liitin jo vakiona pyörissä? Jos se ei ole ja se on siis irrallinen akkuun liitettävä johto, niin kai silloin korvataan koko johto C-tec:n johdolla jos päätyy käyttämään vain C-tec:iä?
Tällaistakin tuolla toisessa ketjussa joskus pohdin:
Tällaistakin tuolla toisessa ketjussa joskus pohdin:
UrpoTJ kirjoitti: 21:03 16.07.2018. Ilmeisesti se alkuperäisliittimen johto liittyy jotenkin johdotusarjoihin eikä tule suoran akulta? Muutenhan toverit varmaan vaihtaisivat orkkisen pois ja Ctek:n johtosarjan kokonaisuudessaan tilalle?
Tuon Comfort Indicatorin virtankulutus on minua mietityttänyt. Minulla on Buellissa sellainen. Vihreä merkkivalo muuttuu muutaman päivän kuluessa lataamisen jälkeen keltaiseksi. Olen pohtinut kuluttaako tuo indikaattori kuitenkin enemmän sähköä mitä netissä on lupailtu. Kulukseksi on mainittu 1,5 mA joka on kyllä tosi vähän. 1000 tunnissa eli n. 42 vuorokaudessa kuluisi akun kapasiteetista vain 1,5 Ah.
Voihan se olla että Buellissa joku kohta vähän "vuotaa". Mitään hälyjä tms. ei ole kyllä ole päällä. Täytyy varmaan mennä yleismittarin kanssa selvittämään mistä välistä sähkö karkaa.
Jos on tuollainen "irtoadapteri" niin sitähän varmaan pidetään kytkettynä vaan latauksen ajan eli mokkulan sähkönkulutuksella ei ole merkitystä.
Re: Sportsterin akku
Uusien Harrikoiden omat latauspiuhat eivät mene suoraan akkuun, vaan johonkin sähköjärjestelmässä.
Jos pääsulake on pois, lataus tuolla johdolla ei toimi....huomasin jossakin huoltotilanteessa, kun olisi pitänyt samalla ladata akkua.
Jos pääsulake on pois, lataus tuolla johdolla ei toimi....huomasin jossakin huoltotilanteessa, kun olisi pitänyt samalla ladata akkua.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Sportsterin akku
Ok, no sitten adapteri on tarpeen. Koskahan tuo valmis liitin on tullut? En ole moista löytänyt 2008 Softaillista. En kyllä ole ymmärtänyt etsiäkkään.